Van sloddervos naar een opgeruimd en schoon huis

14-09-2018 09:23 201 berichten
Hallo allemaal,

Ik durf te zeggen dat ik een enorme sloddervos en viespeuk ben.
Overal in mijn huis ligt rommel en vind het huis doen echt verschrikkelijk.
Ik wil geen poets in mijn huis. In theorie moet ik de dingen makkelijk zelf kunnen doen (zo groot huis is het niet)
Maar op de één of andere manier lukt het mij niet om mijn huis netjes, opgeruimd en schoon te krijgen.
Ik heb geen vast schema (ik heb het wel geprobeerd) maar hou me er niet aan. Want geen zin, geen focus en doe alles tegelijk waardoor ik niks doe.
Ik vind het heel erg vervelend en zou het graag anders zien.
Maar weer niet goed waar te beginnen.
Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd hoe jullie dat doen.

Voor nu ga ik mijzelf en trap onder de kont geven en maar gewoon iets doen.
Alle reacties Link kopieren
juist wel een werkster nemen
Dan ga je voor ze komt altijd even opruimen en loopt het nooit uit de hand
Alle reacties Link kopieren
Ruim je huis eerst eens op, kamer voor kamer. Lekker veel weggooien en boxen kopen om de spullen in te doen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
14-09-2018 09:29
Ruim je huis eerst eens op, kamer voor kamer. Lekker veel weggooien en boxen kopen om de spullen in te doen.
volgens mij is TO pas verhuisd
Ik ben verhuisd (veel weggegooid) en groter gaan wonen. Dat hielp enorm. Nu is er meer opbergruimte, huis is lichter en ik houd het automatisch graag netjes.
Herkenbaar.
Ik heb me laten heropvoeden door de dames van Hoe Schoon is Jouw Huis.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b752d660/
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk heb je te veel spullen en hebben te weinig zaken een vaste plek. Heb je al die zooi echt nodig?

Je kunt zo blijven schoonmaken maar echt netjes wordt het nooit. Kijk eens rond op youtube: minimalisme en ook bijvbeeld tips van de flylady kunnen helpen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
14-09-2018 09:30
Ik ben verhuisd (veel weggegooid) en groter gaan wonen. Dat hielp enorm. Nu is er meer opbergruimte, huis is lichter en ik houd het automatisch graag netjes.

Ik ben verhuisd (veel weggegooid) en kleiner gaan wonen. Dat hielp enorm. Nu is er minder loze ruimte, waardoor ik minder overbodige spullen in huis heb. Alles heeft z'n vaste plek en ik houd het automatisch graag netjes.
;-D
Flylady!!

Ik probeer elke dag bepaalde routines vast te houden, zoals elke dag een wasje draaien, aanrecht schoon, tafel afruimen. En daarbij dan ook elke dag 1 of 2 hotspots opruimen.

En wat hier ook heeft geholpen is de Konmari methode: alles van 1 categorie bij elkaar zoeken en er een vaste plek voor verzinnen. Zo weet ik dan ook altijd waar ik dingen terug kan zetten.
snorriemorrie schreef:
14-09-2018 09:46
Flylady!!

Ik probeer elke dag bepaalde routines vast te houden, zoals elke dag een wasje draaien, aanrecht schoon, tafel afruimen. En daarbij dan ook elke dag 1 of 2 hotspots opruimen.
Wat zijn je hotspots bijvoorbeeld?
Bijvoorbeeld een bijzettafeltje waar zich rommel verzamelt. Of een hoekje op de trap. Zulke plekken die trekken rommel aan. Maar als ze leeg zijn, dan ben je veel minder snel geneigd om er iets neer te leggen
Alle reacties Link kopieren
Echt zo herkenbaar... Bij mij helpt het om regelmatig mensen over de vloer te hebben zodat ik gedwongen wordt om op te ruimen en schoon te maken. Want zonder die druk lukt het me niet.

Het klopt ook datwe teveel spullen hebbrn en veel heeft geen vaste plek.
Manlief heeft een inbouwkast gemaakt. Hopelijk helpt dat ook wat als ik 'm straks in gebruik kan nemen.
Hier ook de trap. En de overloop.

Aan de andere kant ligt er dan weer van alles dat niet meteen een plek heeft, dus lastig weg te werken is. Een soort holding zone totdat er bekend of besloten is waar het heen moet ;-)

Ik werk vanuit huis, dus ik probeer iedere keer als ik de trap op ga iets mee te nemen. Hoewel er verder niemand thuis is heb ik het idee dat het gewoon niets uithaalt.

In mijn typpauzes probeer ik iets nuttigs te doen, maar ik heb er denk ik weinig talent voor. Ik heb net een nieuwe was in de machine gedaan, twee handdoeken in de kast gelegd (eerder vanmorgen gevouwen), een pan afgewassen. Het is allemaal te weinig om er iets van te zien.
Ik ben hetzelfde. En ik woon in een klein appartement. Overal spullen. Afwas tot het plafond. Ik hoop dat ik dit weekend de geest krijg!

Mijn probleem is dat ik prima tussen rommel kan leven. Ik slaap rustig in een bed met wasgoed aan één kant. Ik stap zonder problemen wekenlang over een hoopje kleding op de grond heen.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar! Mijn vriend en ik zijn ook echt kneuzen in het huishouden. We gebruiken nog wel eens de smoes dat we het allebei van huis uit niet echt hebben meegekregen/geleerd, maar om eerlijk te zijn zijn we allebei gewoon een beetje lui :') We vinden schoonmaken en opruimen niet leuk, zijn liever met 100 andere dingen bezig. Maar omdat het toch wel echt moet proberen we zo af en toe wat tips toe te passen.

Het enige wat tot nu toe echt een succes is bij ons: het opruim-kwartier! Dit is een dagelijks moment, tussen het avondeten en slapen meestal, waarin we een timer van 15 minuten aanzetten en gewoon maar iets gaan doen qua opruimen/schoonmaken. Het was een hele verassing toen we er achter kwamen dat je in zo'n korte tijd eigenlijk heel veel kan doen. Hierin lukt het vaak om de keuken te doen (vaatwasser in- en uitruimen, afval weggooien, doekje over het aanrecht), de woonkamer op te ruimen (salontafel leegruimen, eettafel leegruimen), de kattenbakken te doen, en een snelle stofzuig te doen door de woonkamer!

Zo begin je iedere volgende dag weer met een fris huis en dat is echt top. Niets is zo demotiverend als naar rommel van dagen-lang te moeten staren. Door iedere dag een klein beetje te doen is het best te handelen.
En ik ben gehecht aan mijn spullen. Ja, ik heb veel schoenen, tassen en jassen. Maar ik draag ze ook allemaal.
Investeer in 1x écht opruimen.

Daarna bijhouden: geef dingen een vaste plek, ruim direct op als je iets gebruikt hebt, doe 's avonds een rondjes door je huis voor de rondslingerende zooi (of richt je op 1 of 2 van de eerdergenoemde hotspots).

Zet een wekkertje voor 20 minuten en ga opruimen/schoonmaken tot de wekker gaat. Doe het gewoon. Je overleeft wel die 20 minuten. (Een deel van geen zin is ook simpelweg jezelf ertoe zetten, als kind zaten je ouders achter broek aan, nu moet je het toch zelf doen, niemand anders gaat het voor je doen, maar als je de stap behapbaar maakt dan moet er in ieder geval iets lukken).
Nitflex schreef:
14-09-2018 10:13
Mijn probleem is dat ik prima tussen rommel kan leven. Ik slaap rustig in een bed met wasgoed aan één kant. Ik stap zonder problemen wekenlang over een hoopje kleding op de grond heen.
.
Maar wat is dan het probleem?
tu1nhek schreef:
14-09-2018 10:22
.
Maar wat is dan het probleem?
Het stapelt zich op en als je dan op een gegeven moment wil opruimen en stofzuigen is het een onmogelijk grote klus geworden.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar.

Wat hier echt enorm geholpen heeft:
Verhuizen naar een groter huis
Heeeeel veel troep weggedaan
En doordat alles nu licht en ruim is ben ik gemotiveerder het zo te behouden.

Nieuwe gewoontes:
Iedere dag een was draaien (kleine kinderen)
Iedere dag een was vouwen
Iedere ochtend en avond aanrecht en tafel leeg
Nooit met lege handen van de ene ruimte naar de andere

En: veel kast en bergruimte.
De spullen die we nog hebben kunnen allemaal achter een deurtje. Zodra dat niet meer kan, bijv door nieuwe spullen, dan moet er iets ouds weg.

De kringloopwinkel word heel blij van mij :) .
Alle reacties Link kopieren
Als je een goed opgeruimde ruimte hebt, door de eerder genoemde tips, dan is het schoonmaken makkelijker en sneller klaar. dan zie je er minder tegenop omdat het minder werk is.
Don't cry, buy a bag and move on.
daenerys79 schreef:
14-09-2018 11:10
Als je een goed opgeruimde ruimte hebt, door de eerder genoemde tips, dan is het schoonmaken makkelijker en sneller klaar. dan zie je er minder tegenop omdat het minder werk is.
Ja, dat snap ik ook wel. Maar het is me nog niet gelukt. Op de een of andere manier heb ik altijd een berg kopjes en bordjes aan het einde van de dag en dan heb ik geen puf meer. Ik heb ook vaak haast en vertrek dan halsoverkop en laat alles in complete chaos achter. Als je dan weer moe uit werk komt heb je geen zin om er mee aan de slag te gaan.
Nitflex schreef:
14-09-2018 11:15
Ja, dat snap ik ook wel. Maar het is me nog niet gelukt. Op de een of andere manier heb ik altijd een berg kopjes en bordjes aan het einde van de dag en dan heb ik geen puf meer. Ik heb ook vaak haast en vertrek dan halsoverkop en laat alles in complete chaos achter. Als je dan weer moe uit werk komt heb je geen zin om er mee aan de slag te gaan.
Hier lukt dat ook maar niet. Na een verjaardag of vergadering is het opgeruimd (want bezoek gehad), maar het bijhouden van de dagelijkse gang van zaken kost al zoveel tijd dat bijhouden van het opruimen op de een of andere manier niet meer lukt.
Ik lees ook wel eens 'meteen keuken schoonmaken na het eten', maar dat werkt beter bij mensen die de hele avond thuis zijn, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
14-09-2018 11:26
Hier lukt dat ook maar niet. Na een verjaardag of vergadering is het opgeruimd (want bezoek gehad), maar het bijhouden van de dagelijkse gang van zaken kost al zoveel tijd dat bijhouden van het opruimen op de een of andere manier niet meer lukt.
Ik lees ook wel eens 'meteen keuken schoonmaken na het eten', maar dat werkt beter bij mensen die de hele avond thuis zijn, denk ik.
daarom is een werkster dus zo handig, 1x per week een stok achter de deur
Alle reacties Link kopieren
Al genoemd: flylady. Ik heb dat een tijd rigoreus gevolgd en daarna de dingen die ik onzinnig/onhandig vind er weer uitgemikt. Nu doe ik nog een aantal dingen van haar site: 's ochtends swish and swipe en elke dag het bed opmaken (lees: de dekbedden netjes teruggeslagen aan het voeteneind van het bed en de kussens opgeschud), en 's avonds 'shine the sink' en een 15 minute hotspot opruimactie.
Nu ik thuis zit, heb ik voor mezelf een schema opgesteld met per dag een flink aantal klussen. Maar dat werkt vooral goed omdat ik nu geen betaalde baan heb. Daarvoor had ik een schoonmaakster.
Wat mij ook helpt zijn lijstjes per dag, wat echt gedaan moet worden. Het afvinken van het klusje is heerlijk bevredigend.
hasse88 wijzigde dit bericht op 14-09-2018 11:32
0.07% gewijzigd
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven