Wel of geen halve marathon gaan lopen?

24-09-2018 09:52 70 berichten
Ik wil graag de halve marathon gaan lopen van de CPC Loop Den Haag in maart volgend jaar, maar ik twijfel nog.

Ik ben nu bijna 2 jaar aan het hardlopen. Inmiddels kan ik sowieso tot 15 km lopen, maar mijn tempo is erg traag. Ik ben in de zomervakantie bij een sportarts geweest voor een inspanningstest en train nu met hartslagzones.

Mijn snelste tijden tot nu toe:
5 km: 34 min
10 km: 1:09 uur
15 km: 1:50 uur

Waarom zou ik die halve marathon gaan lopen?
- Ik denk dat ik het kan.
- Ik vind het leuk om lange stukken te lopen.
- CPC is een groot evenement, ik ben dan niet de enige die langzaam is.
- Ik kan tegelijk trainen voor deze halve marathon en ook aan mijn snelheid blijven werken?
- Nog tijd genoeg om te trainen.
- Als ik er volgend jaar niet voor ga, moet ik weer een jaar wachten.
- Deze halve marathon lijkt me erg tof.
- Ik train / loop graag in de kou!
- Wie zegt dat ik in 2020 wel ‘snel genoeg’ ben?
- Ik heb er zin in!

Waarom zou ik het niet doen?
- Ik kan nog geen 5 km binnen 30 min lopen of 10 km binnen een uur.
- Ik zal er minstens 2:35 uur over doen.
- Misschien toch maar eerst aan mijn snelheid werken?
- Het kan in 2020 ook weer, ik heb toch geen haast, ik kan me nu ook inschrijven voor de 10 km.
- Een jaar extra om eerst aan mijn snelheid te werken.

Wat vinden jullie?

Zal ik me inschrijven voor de halve marathon van de CPC Loop in maart 2019?

Totaal aantal stemmen: 49

Ga ervoor! (80%)
Doe het (nog) niet! (20%)
Alle reacties Link kopieren
Heb je overwogen om bij een hardlooptrainer in een groepje te gaan trainen?

Misschien zijn er zaken die je mbt techniek kunt verbeteren dan wel misschien kun je via interval je conditie/snelheid verbeteren.

Het lichaam raakt snel gewend aan een bepaalde inspanning en een trainer kan je helpen om uit je comfort zone te komen zodat je je doelen kunt bereiken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er zeker voor gaan!!
Je vind het leuk om lange afstanden te lopen en een halve marathon uitlopen is sowieso al een prestatie.
Je weet dat je snelheid niet erg snel is, dus dat moet je ook niet verwachten.
Je kan niet verwachten dat je met een jaar trainen opeens 15 minuten sneller wordt.
Maar dat maakt ook helemaal niet uit!
Ik zou snelheid ook niet als doel stellen als ik jou was, maar als doel jezelf uitdagen om steeds langere duurloopjes te kunnen.
Echt een prestatie een halve marathon en zo blijf je ook gemotiveerd met zulke uitdagingen
anoniem_372094 wijzigde dit bericht op 24-09-2018 10:01
96.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen! Dan maar langzaam. Kijk eens op www.sportrusten.nl of lees het boek de Marathonrevolutie eens. Zij adviseren juist om niet hele lange duurlopen te maken als training. Loop vooral op hartslag. En wanneer jij een uur lang non stop lekker kunt hardlopen, dan lukt die halve marathon echt wel. Zolang je in de juiste hartslagzone blijft lopen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
viva-amber schreef:
24-09-2018 09:56
Heb je overwogen om bij een hardlooptrainer in een groepje te gaan trainen?

Misschien zijn er zaken die je mbt techniek kunt verbeteren dan wel misschien kun je via interval je conditie/snelheid verbeteren.

Het lichaam raakt snel gewend aan een bepaalde inspanning en een trainer kan je helpen om uit je comfort zone te komen zodat je je doelen kunt bereiken.


Ik heb bijna een jaar met een hardloopgroepje van een atletiekvereniging getraind, maar daar ben ik recent mee gestopt, omdat de tempo’s daar veel te snel voor mij zijn en ik daar eigenlijk steeds ‘boven mijn macht’ aan het trainen was, waardoor ik eerder aan het afbreken dan opbouwen was. Ze hebben geen groep voor langzame lopers die geen beginner meer zijn (met de starters lopen is dan weer onder mijn niveau dus ook geen oplossing). Ik heb daar wel dingen over looptechniek geleerd.

Ik doe 1 x per week intervallen (en 3 x per week langzame duurlopen in hartslagzone 1).

Ik heb juist geen problemen met uit mijn comfortzone te komen. Ik wil eerder te snel lopen dan te langzaam. Volgens de sportarts had ik volgens de resultaten van mijn inspanningstest, mijn wedstrijden onmogelijk sneller kunnen lopen, dus ik haal er al uit wat er in zit.
Gewoon doen. Er zijn er zat die om wat voor reden dan ook langzamer lopen.

Als je graag in koud weer loopt is CPC heel onbetrouwbaar. Één jaar was het 20 graden, terwijl het het jaar ervoor vrieskou was.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 24-09-2018 10:28
Reden: Even weersomstandigheden opgezocht
47.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen!
Het is al een super prestatie als je hem uitloopt.
Waarom zou dat sneller moeten dan je kan? Er zullen altijd mensen sneller zijn.

Zoek een andere loopgroep ook. Ik loop heel vergelijkbare tijden en afstanden maar ik ben niet de langzaamste bij mijn atletiekvereniging (en hoef echt niet met de beginners mee).
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet het sneller? Van wie moet dat? Je kan het en vindt het leuk, dat is toch genoeg reden om je in te schrijven? De tijdslimiet voor de halve is 150 minuten en dat ga je tegen die tijd vast wel halen (en anders is het denk ik net als bij de Dam tot Dam zo dat je gewoon een medaille etc krijgt). Doen dus!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je meer pluspunten hebt dan minpunten én die pluspunten zijn veel plusser dan de minpunten min zijn.

Plus; Stel, je loopt hem dit jaar in 2 uur en 35 minuten, en volgend jaar in 2 uur en 20 minuten (of nog sneller). Hoe gaaf is dat??

Lekker gaan dus.

Alleen het weer. Het kan vriezen en het kan dooien. Twee jaar geleden overwogen wij met kerst om de gourmet te vervangen door de barbeque en met pasen zaten we met de verwarming aan. Dus het puntje ´ik loop graag in de kou´ zou ik sowieso doorstrepen, want als je dat persé wilt moet je een evenement op de Noordpool gaan doen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een trage loper. Heb echt geprobeerd om sneller te worden, maar echt snel zal ik nooit worden. Merkte dat ik vooral daar mee bezig was. Totdat een vriendin die ook hardloopt eens zei dat ze toch nooit een wedstrijd zou winnen, dus dat ze voor haar plezier liep. Toen ging er pas n lampje bij me branden. De laatste keer dat ik aan een loop meedeed heb ik niet op de tijd gelet. Wat ging dat lekker. Veel leuker dan dat onnodige pushen wat ik altijd deed.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
En om antwoord op jouw vraag te geven, als je gewoon doortraint dan ga je die halve marathon echt binnen de tijd halen.
Cum non tum age
Waarom zou je snel moeten lopen? Je doet het toch voor je plezier? Wat maakt het nou uit of je 9 km per uur loopt, of 10 km per uur?

De snelste ben je toch niet, dus het maakt echt geen bal uit of je als 127853 ste over de finish komt of als 185367ste ;)

Ik loop zelf ook het fijnste als ik rustig aandoe en ik doe het niet voor de snelheid (dan pak ik mijn racefiets wel), dus ik zou niet weten waarom je niet mee kan doen aan een recreatieloop. Je mag er 3 uur over doen, dus zolang je binnen die tijd blijft is het goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet nu al in gaan schrijven als je nog een tijd hebt die rond de limiet hangt, dan gewoon wachten tot het laatste moment - er zijn altijd mensen die door omstandigheden van hun startnummer af willen. Lijkt me niks erger dan lopen met het gehijg van de veegwagen in je nek.
Plus dat het einde van de CPC gewoon niet leuk is als je bij de laatsten zit. Publiek langs de route is er niet meer, het Malieveld wordt al half ontruimd, echt geen lol aan. Dat is niet te vergelijken met langzaam op een 10km, omdat daar relatief meer mensen met jouw snelheid aan mee doen.
Enige optie zou voor mijzelf zijn me in de eerste startgolf bluffen (maar dat is ronduit asociaal).
Bij Haag starten in december CPC-trainingen, kun je daar niet voor inschrijven?
.
Alle reacties Link kopieren
wil je enkel en alleen die halve marathon gelopen hebben of wil je juist toch jezelf ontwikkelen in het hardlopen en er nog jarenlang plezier van hebben . In het eerste geval zou je prima voor de halve marathon kunnen gaan. In het tweede geval zou ik eerst minimaal nog een jaar investeren om gericht naar een snelle 5 en 10km toe te werken. Uit de testen kwam dan wel dat je naar vermogen hebt gepresteerd maar door gerichte training kun je die mogelijkheden vergroten.
De meest efficiënte manier is dan je pas op de volgende wedstrijd afstand richten als je uit de vorige echt alles gehaald hebt wat er inzit.
Als de loopgroep waar je zat niet goed kon begeleiden zoek dan een andere atletiek vereniging/loopgroep waar je wel advies op maat krijgt en ze je niet zomaar met een groep mee laten rennen maar er voor waken dat binnen de groep een ieder op zijn eigen tempo in zijn eigen zone loopt. Wat dat betreft heb je gewoon een slechte trainer/trainster getroffen. Er zijn er zoveel dat er altijd wel nog eentje op een redelijke afstand ligt.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
24-09-2018 10:19
Gewoon doen. Er zijn er zat die om wat voor reden dan ook langzamer lopen.

Als je graag in koud weer loopt is CPC heel onbetrouwbaar. Één jaar was het 20 graden, terwijl het het jaar ervoor vrieskou was.

Op kortere afstanden ja. Zelf de atletiekvereniging raadt de halve af als je de 10 nog niet binnen een uur redt.

TO, je kunt trouwens ook prima zelf een halve gaan lopen he, lekker zonder tijdslimiet en opgejut te worden, zelf de route bepalen!

Qua weer overigens, ik trainde meerdere weken in de sneeuw, op de dag zelf: stralende dag, bloedheet! Dat was afzien!
.
Anoniem262821034 schreef:
24-09-2018 11:13
Op kortere afstanden ja. Zelf de atletiekvereniging raadt de halve af als je de 10 nog niet binnen een uur redt.

TO, je kunt trouwens ook prima zelf een halve gaan lopen he, lekker zonder tijdslimiet en opgejut te worden, zelf de route bepalen!

Qua weer overigens, ik trainde meerdere weken in de sneeuw, op de dag zelf: stralende dag, bloedheet! Dat was afzien!
Er zijn er genoeg die een halve in ca. 2,5 uur op verantwoorde wijze doen. Als ze 15km kan, kan ze ook 20km.

Ja, was dat in 2014? Toen was het zo warm. Heb toen over de 2 uur gelopen, terwijl ik normaal echt wel ruim onder de 2 uur zit. Was heel zwaar! Niet te doen zo warm.

Ik snap heel goed dat TO ook eens aan een HM evenement wil meedoen. Is echt anders dan zelf lopen en je loopt bij goede omstandigheden toch betere tijden.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
24-09-2018 11:27
Er zijn er genoeg die een halve in ca. 2,5 uur op verantwoorde wijze doen. Als ze 15km kan, kan ze ook 20km.

Ja, was dat in 2014? Toen was het zo warm. Heb toen over de 2 uur gelopen, terwijl ik normaal echt wel ruim onder de 2 uur zit. Was heel zwaar! Niet te doen zo warm.

Ik snap heel goed dat TO ook eens aan een HM evenement wil meedoen. Is echt anders dan zelf lopen en je loopt bij goede omstandigheden toch betere tijden.

De limiet is 150 min. Wat is daar dan de lol van, dat de hekken achter je opgeruimd worden, allemaal politiebegeleiding op de fiets om je heen en nog een enkele loper. Ik zie het echt niet?

10-15 min sneller maakt dan wel al een groot verschil, dus ik zou lekker eerst een jaartje doortrainen.
.
Anoniem262821034 schreef:
24-09-2018 11:01
Ik zou niet nu al in gaan schrijven als je nog een tijd hebt die rond de limiet hangt, dan gewoon wachten tot het laatste moment - er zijn altijd mensen die door omstandigheden van hun startnummer af willen. Lijkt me niks erger dan lopen met het gehijg van de veegwagen in je nek.
Plus dat het einde van de CPC gewoon niet leuk is als je bij de laatsten zit. Publiek langs de route is er niet meer, het Malieveld wordt al half ontruimd, echt geen lol aan. Dat is niet te vergelijken met langzaam op een 10km, omdat daar relatief meer mensen met jouw snelheid aan mee doen.
Enige optie zou voor mijzelf zijn me in de eerste startgolf bluffen (maar dat is ronduit asociaal).
Bij Haag starten in december CPC-trainingen, kun je daar niet voor inschrijven?
Dit is niet waar hoor. Juist tijdens zo'n enorme massale loop als de CPC zijn er genoeg lopers die rond de 2.5- 2.45 lopen. Kijk maar eens naar de uitslagen van vorig jaar. Er staan dan ook nog genoeg mensen bij de finish.

Als je het leuk vindt, waarom dan niet? Dat snap ik niet zo goed? Je kan het voor jezelf in een training lopen, maar meedoen aan zo'n loopje is ook wel eens leuk, voor de verandering. Daarna kun je altijd weer verder trainen om sneller te gaan (dat kun je zelfs tijdens je training naar de halve marathon doen, als je ook intervaltrainingen in blijft plannen bijvoorbeeld met steeds langere loopblokken op hogere snelheid).
Oh ja, ik heb in veel loopgroepjes gezeten en er was nooit iemand te langzaam. Er waren ook langzamere gevorderde groepen en binnen de groep loopt iedereen altijd een ander tempo. Dan moet je steeds “stofzuigeren”, de snelleren keren op een punt om en gaan weer achteraan lopen. Zo blijft iedereen erbij.
Anoniem262821034 schreef:
24-09-2018 11:36
De limiet is 150 min. Wat is daar dan de lol van, dat de hekken achter je opgeruimd worden, allemaal politiebegeleiding op de fiets om je heen en nog een enkele loper. Ik zie het echt niet?

10-15 min sneller maakt dan wel al een groot verschil, dus ik zou lekker eerst een jaartje doortrainen.
De limiet is 150, maar vaak staan mensen de laatsten juist heel erg aan te moedigen. Bovendien pak je toch de sfeer van zo’n evenement mee. Je kunt altijd nog een jaar meedoen om het beter te doen. Jammer als iemand hierom niet mee zou durven doen.

Trouwens in eerdere startgolven zitten ook langzamere mensen (bedrijvenlopen). Gewoon goed rechts lopen en niets aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
24-09-2018 11:41
Dit is niet waar hoor. Juist tijdens zo'n enorme massale loop als de CPC zijn er genoeg lopers die rond de 2.5- 2.45 lopen. Kijk maar eens naar de uitslagen van vorig jaar. Er staan dan ook nog genoeg mensen bij de finish.

Als je het leuk vindt, waarom dan niet? Dat snap ik niet zo goed? Je kan het voor jezelf in een training lopen, maar meedoen aan zo'n loopje is ook wel eens leuk, voor de verandering. Daarna kun je altijd weer verder trainen om sneller te gaan (dat kun je zelfs tijdens je training naar de halve marathon doen, als je ook intervaltrainingen in blijft plannen bijvoorbeeld met steeds langere loopblokken op hogere snelheid).

Blijkbaar sta jij dan elk jaar bij een andere CPC langs de route.
Als je het leuk vindt, dikke prima. Mijn vraag is wat iemand er leuk aan vindt (aan de dingen die ik genoemd heb).
TO mag van mij lopen hoor, en ik geloof ook direct dat ze ‘m kan uitlopen qua afstand, maar het is gewoon zo zonde als het een tegenvallende ervaring wordt. Twee jaar loopervaring is niet lang, waarom dan zo’n haast met afstand opbouwen?
.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
24-09-2018 11:53
De limiet is 150, maar vaak staan mensen de laatsten juist heel erg aan te moedigen. Bovendien pak je toch de sfeer van zo’n evenement mee. Je kunt altijd nog een jaar meedoen om het beter te doen. Jammer als iemand hierom niet mee zou durven doen.

Trouwens in eerdere startgolven zitten ook langzamere mensen (bedrijvenlopen). Gewoon goed rechts lopen en niets aan de hand.

Ja de laatste die-hards die nog op hun eigen bekende staan te wachten.
Elk jaar valt me op hoe treurig de sfeer is helemaal aan het wind.
(Ik fiets langs de route, en blijf altijd bij de finish tot de allerlaatste loper).
.
Anoniem262821034 schreef:
24-09-2018 11:55
Blijkbaar sta jij dan elk jaar bij een andere CPC langs de route.
Als je het leuk vindt, dikke prima. Mijn vraag is wat iemand er leuk aan vindt (aan de dingen die ik genoemd heb).
TO mag van mij lopen hoor, en ik geloof ook direct dat ze ‘m kan uitlopen qua afstand, maar het is gewoon zo zonde als het een tegenvallende ervaring wordt. Twee jaar loopervaring is niet lang, waarom dan zo’n haast met afstand opbouwen?
Ik sta niet langs de lijn. Ik doe al jaren zelf mee. Tijden variëren van net onder de 2 uur tot 2.40, vandaar dat ik het weet.
Anoniem262821034 schreef:
24-09-2018 12:00
Ja de laatste die-hards die nog op hun eigen bekende staan te wachten.
Elk jaar valt me op hoe treurig de sfeer is helemaal aan het wind.
(Ik fiets langs de route, en blijf altijd bij de finish tot de allerlaatste loper).
Oh, ik zit zelf altijd bij de hele gemiddelde tijden van rond de 2 uur, dus misschien weet ik het niet. Maar ik weet wel dat het bij de finish altijd nog druk is met mensen die een borrel doen enzo. Dat is dan toch heel leuk binnenkomen. En ook de start van zo’n evenement is toch leuk om mee te maken!

Gisteren was dam tot dam, ik was er dit jaar niet bij. Maar daar zitten sowieso hele kale stukken tussen, maar als je dan Zaandam in rent en iedereen staat bij de finish. Ik vind het leuk. Ook voor de langzamere loper.
Anoniem262821034 schreef:
24-09-2018 11:36
De limiet is 150 min. Wat is daar dan de lol van, dat de hekken achter je opgeruimd worden, allemaal politiebegeleiding op de fiets om je heen en nog een enkele loper. Ik zie het echt niet?


Nou dit vind ik dus een goed ‘tegen’argument. Ik heb laatst aan een klein plaatselijk 10 km wedstrijdje meegedaan. Het was warm en mijn eindtijd was 1:10 uur. Op zich niet superberoerd, maar binnen een halve km liep ik al helemaal alleen met niemand meer om me heen of in het zicht en na 6 km kreeg ik het ‘veegteam’ al achter me aan. Bij de finish stond al bijna niemand meer, iedereen was al onderweg naar huis. De anderen waren allemaal binnen het uur gefinished. Dat is toch een veel minder gezellige wedstrijdervaring dan bijvoorbeeld een kwart marathon Rotterdam, waar ruim een half uur na mij ook nog mensen over de finish bleven komen en de hele tijd overal volop lopers en publiek aanwezig waren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven