Afzwakkende groei curve
donderdag 4 oktober 2018 om 20:43
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ben nu 33 weken zwanger, de foetus was bij eerdere echos aan de grote kant, maar nu is zijn curve flink afgezwakt. Hij is nog steeds niet te klein, maar is in vier weken wel door een curve heen gedaald.
Aan de ene kant denk ik:ach, hij is nog normaal dus maak je niet druk. Aan de andere kant denk ik:wacht even, waarom ontwikkelt hij zich niet volgens de curve, waarom zwakt zijn groei af?
Beleid is twee weken wachten en dan nieuwe echo. Dus ik wacht af, maar vroeg me dus af of meer mensen dit gehad hebben en hoe dat uitgepakt heeft.
Ik ben nu 33 weken zwanger, de foetus was bij eerdere echos aan de grote kant, maar nu is zijn curve flink afgezwakt. Hij is nog steeds niet te klein, maar is in vier weken wel door een curve heen gedaald.
Aan de ene kant denk ik:ach, hij is nog normaal dus maak je niet druk. Aan de andere kant denk ik:wacht even, waarom ontwikkelt hij zich niet volgens de curve, waarom zwakt zijn groei af?
Beleid is twee weken wachten en dan nieuwe echo. Dus ik wacht af, maar vroeg me dus af of meer mensen dit gehad hebben en hoe dat uitgepakt heeft.
donderdag 4 oktober 2018 om 20:55
Dat stelt al gerust, ik weet inderdaad dat het een gemiddelde is, maar vind het gewoon zo super lastig om te bepalen of ik me wel of niet druk moet maken. En hormonen werken niet echt mee zeg maar...PietjePuk_WeetIkVeel schreef: ↑04-10-2018 20:53Ja, heb ik ook gehad. Meneer is nu bijna 2, groeit als kool en ligt nu heerlijk te slapen. De curve is niets meer dan een gemiddelde, dus het hoeft echt niets te betekenen als jouw kindje niet netjes het lijntje volgt.
donderdag 4 oktober 2018 om 20:58
Geen idee, gebeurde hier ook altijd.
Ook buiten de buik overigens. Al mijn kinderen stijgen vanaf hun geboorte twee lijntjes om vervolgens weer twee lijntjes te dalen ( in 6 mnd tijd) daarna is het redelijk stabiel.
Geen idee waarom ze zo groeien overigens. Ze zijn nooit ziek voor de rest, dus het zal wel goed zijn.
Ook buiten de buik overigens. Al mijn kinderen stijgen vanaf hun geboorte twee lijntjes om vervolgens weer twee lijntjes te dalen ( in 6 mnd tijd) daarna is het redelijk stabiel.
Geen idee waarom ze zo groeien overigens. Ze zijn nooit ziek voor de rest, dus het zal wel goed zijn.
donderdag 4 oktober 2018 om 21:12
Oh herkenbaar dit. Eerste groeiecho: aan de bovengrens. Kort daarna met meten met een meetlint op m'n buik: baby leek niet gegroeid, dat was ook weer niet goed
. Controle daarna: op de lijn met groeiecho. Iedere keer gaven ze aan dat de groei in de gaten gehouden moest worden en vaak werd er gezegd dat het een grote baby zou worden. Hij is geboren met 38 weken en 5 dagen. Hij was "af"
. En nog altijd is hij een grote baby, maar mooi binnen de normale grenzen.
Het is goed dat ze het in de gaten houden om medische oorzaken uit te sluiten, maar verder.... het zegt vaak zo weinig. Hoe ligt de baby, hoe meet de verloskundige (ze zei zelf ook dat een mm verschil in meting veel verschil kan maken in de curve) en wanneer wordt het geboren (nogal een verschil tussen 37 en 42 weken).
Het is goed dat ze het in de gaten houden om medische oorzaken uit te sluiten, maar verder.... het zegt vaak zo weinig. Hoe ligt de baby, hoe meet de verloskundige (ze zei zelf ook dat een mm verschil in meting veel verschil kan maken in de curve) en wanneer wordt het geboren (nogal een verschil tussen 37 en 42 weken).
donderdag 4 oktober 2018 om 21:19
Als het niet echt een duidelijk veel te weinig groei is zou ik me geen zorgen maken.
Bij mij kreeg ik iedere keer te horen dat ik een hele grote zware baby had. Bij elk onderzoek kwam er wel een schepje bij.
Uiteindelijk was het best een flinke bij de geboorte, maar hij was meer dan een halve kilo minder zwaar dan ze mij voorspeld hadden. Het blijft toch altijd een beetje giswerk die lengte en gewichtsbepalingen.
Bij mij kreeg ik iedere keer te horen dat ik een hele grote zware baby had. Bij elk onderzoek kwam er wel een schepje bij.
Uiteindelijk was het best een flinke bij de geboorte, maar hij was meer dan een halve kilo minder zwaar dan ze mij voorspeld hadden. Het blijft toch altijd een beetje giswerk die lengte en gewichtsbepalingen.
donderdag 4 oktober 2018 om 21:19
Ben jij misschien klein van stuk of jouw man? Curves zijn maar gemiddeldes, dus het zegt uiteindelijk maar heel weinig. Toen de baby geboren was, kreeg ik te horen dat hij te zwaar was, ik gaf bv op verzoek. Inmiddels is hetzelfde kind prima op gewicht, kan zijn ribben zien, maar niet te mager.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
donderdag 4 oktober 2018 om 21:36
Ik ben klein, man is groot, dus dat zegt allemaal niet veel. Vind het gewoon zo gek dat hij zo ontzettend veel veranderd is in zijn ontwikkeling de afgelopen vier weken. Maar misschien is dat inderdaad niet perse zorgwekkendBelle73 schreef: ↑04-10-2018 21:19Ben jij misschien klein van stuk of jouw man? Curves zijn maar gemiddeldes, dus het zegt uiteindelijk maar heel weinig. Toen de baby geboren was, kreeg ik te horen dat hij te zwaar was, ik gaf bv op verzoek. Inmiddels is hetzelfde kind prima op gewicht, kan zijn ribben zien, maar niet te mager.
donderdag 4 oktober 2018 om 21:45
Het kan ook net van de meting afhangen. Dochter was met de 20 wekenecho tussen de 30 en 50ste percentiel met de groeiecho 33 weken op alles tussen 80 en 95ste percentiel bij geboorte met 40 weken 3335gram en 50 cm. Heel gemiddeld dus. Gynaecoloog legde uit dat hoe verder in de zwangerschap hoe moeilijker meten en dat er een foutmarge van + en - 15% is.
Nu met 20 weken nr 2 loopt een weekje voor. Ach we gaan het bij de geboorte wel zien. Het is goed om in de gaten te houden maar niet teveel over stressen !
Nu met 20 weken nr 2 loopt een weekje voor. Ach we gaan het bij de geboorte wel zien. Het is goed om in de gaten te houden maar niet teveel over stressen !
donderdag 4 oktober 2018 om 21:53
Ik hoorde van mijn verloskundige dat je bij 33 weken niet meer kunt vertrouwen op de metingen bij een echo. Het kind is dan te groot om goed in beeld te komen liggen. En metingen met meetlint of op het oog zijn notoir slecht en zijn erg afhankelijk van je eigen bouw, eerste kind en de ligging van de baby (hij draait ook nog steeds).
donderdag 4 oktober 2018 om 22:01
Dat wist ik niet, waarom maken ze die groei echos dan eigenlijk nog als dat toch onbetrouwbaar is? Want ik heb er dus een met 28 weken gehad (was standaard) een nu met 33 weken (gekregen omdat onduidelijk was hoe hij lag) en krijg over twee weken nog een ivm die afzwakkende curve.Fragolisa schreef: ↑04-10-2018 21:53Ik hoorde van mijn verloskundige dat je bij 33 weken niet meer kunt vertrouwen op de metingen bij een echo. Het kind is dan te groot om goed in beeld te komen liggen. En metingen met meetlint of op het oog zijn notoir slecht en zijn erg afhankelijk van je eigen bouw, eerste kind en de ligging van de baby (hij draait ook nog steeds).
donderdag 4 oktober 2018 om 22:35
Dat deden ze dus ook niet meer in mijn praktijk. Meetlint heb ik ook nooit gezien. Fundushoogte liep weken voor (had ik zelf opgezocht) waarop de verloskundige zei "Ja dat krijg je met een kleine buik, die baby moet toch érgens heen". Laat je niet gekmaken en hou je hoofd koel.florence13 schreef: ↑04-10-2018 22:01Dat wist ik niet, waarom maken ze die groei echos dan eigenlijk nog als dat toch onbetrouwbaar is? Want ik heb er dus een met 28 weken gehad (was standaard) een nu met 33 weken (gekregen omdat onduidelijk was hoe hij lag) en krijg over twee weken nog een ivm die afzwakkende curve.
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 04-10-2018 22:36
0.23% gewijzigd
donderdag 4 oktober 2018 om 22:38
Helemaal geen echos? Op zich, als het toch niet betrouwbaar is maakt dat natuurlijk sense, maar hoe weten ze dan als er iets mis is, placenta insufficientie of iets dergelijks?Fragolisa schreef: ↑04-10-2018 22:35Dat deden ze dus ook niet meer in mijn praktijk. Meetlint heb ik ook nooit gezien. Fundushoogte liep weken voor (had ik zelf opgezocht) waarop de verloskundige zei "Ja dat krijg je met een kleine buik, die baby moet toch érgens heen". Laat je niet gekmaken en hou je hoofd koel.
Op zich wel interessant dit, aan de ene kant klinkt het logisch, aan de andere kant voelt het als een risico.
Dat 'laat je niet gek maken' is wel een goed punt want dat ben ik dus wel aan het doen terwijl er eigenlijk (nog) geen reden voor is
donderdag 4 oktober 2018 om 22:43
Wat vervelend Florence! Ik begrijp dat je hier onzeker van wordt, maar wat anderen ook al zeggen zijn echo's helemaal niet zo betrouwbaar wat betreft grootte/gewicht van de baby. Om die reden doet mijn verloslundige alleen de termijn- en 20wekenecho, en verder voelt ze gewoon. Ik ken ook genoeg voorbeelden van vrouwen die een grote baby zouden krijgen volgens de groeiecho terwijl hun baby gewoon gemiddeld bleek, en andersom. Ik hoop dat je je niet meer al te veel zorgen maakt en dat over 2 weken het gewoon weer een grote baby blijkt te zijn!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
donderdag 4 oktober 2018 om 22:54
Klopt, er eigenlijk is er ook helemaal nog niets dramatisch aan de hand, maar toch ga je je dan zorgen maken. Eigenlijk gewoon niet handig van mezelf.gioia82 schreef: ↑04-10-2018 22:43Wat vervelend Florence! Ik begrijp dat je hier onzeker van wordt, maar wat anderen ook al zeggen zijn echo's helemaal niet zo betrouwbaar wat betreft grootte/gewicht van de baby. Om die reden doet mijn verloslundige alleen de termijn- en 20wekenecho, en verder voelt ze gewoon. Ik ken ook genoeg voorbeelden van vrouwen die een grote baby zouden krijgen volgens de groeiecho terwijl hun baby gewoon gemiddeld bleek, en andersom. Ik hoop dat je je niet meer al te veel zorgen maakt en dat over 2 weken het gewoon weer een grote baby blijkt te zijn!
donderdag 4 oktober 2018 om 22:55
Ik had alleen een echo bij 10 weken, combitest bij 13 weken en de 20 weken echo, verder voor de lol op eigen kosten pretecho's in een aparte kliniek (6 weken, 16 weken en 25 werken) waarbij ze geen metingen deden - of niet vertelden- als er geen reden toe was.florence13 schreef: ↑04-10-2018 22:38Helemaal geen echos? Op zich, als het toch niet betrouwbaar is maakt dat natuurlijk sense, maar hoe weten ze dan als er iets mis is, placenta insufficientie of iets dergelijks?
Op zich wel interessant dit, aan de ene kant klinkt het logisch, aan de andere kant voelt het als een risico.
Dat 'laat je niet gek maken' is wel een goed punt want dat ben ik dus wel aan het doen terwijl er eigenlijk (nog) geen reden voor is
donderdag 4 oktober 2018 om 22:55
Ik had alleen een echo bij 10 weken, combitest bij 13 weken en de 20 weken echo, verder voor de lol op eigen kosten pretecho's in een aparte kliniek (6 weken, 16 weken en 25 weken) waarbij ze geen metingen deden - of niet vertelden- als er geen reden toe was.florence13 schreef: ↑04-10-2018 22:38Helemaal geen echos? Op zich, als het toch niet betrouwbaar is maakt dat natuurlijk sense, maar hoe weten ze dan als er iets mis is, placenta insufficientie of iets dergelijks?
vrijdag 5 oktober 2018 om 01:02
vrijdag 5 oktober 2018 om 06:50
Hey Florence!
Ik weet niet of je het hebt meegekregen? Maar ons meisje was bleek rond de 24 weken ineens veel te klein, onderlijn groeicurve. Hele rats door van guos, 2 weken later was ze netjes gemiddeld. Op haar hoofdje na dan.
Geeft geen garanties natuurlijk, mij is toen uitgelegd dat ze inderdaad niet altijd geleidelijk of volgens het boekje groeien, zo kan een groeispurtje later, of juist eerder zijn geweest waardoor ze eerder groter of kleiner leken. Daarnaast wat ook al genoemt is meet elke arts, verloskundige anders, en is een klein verschil meteen een groot verschil. Ons kindje ging van de 16e percentiel naar de 55e percentiel. Hoofdje van de 1e percentiel naar de 12e
Ik weet hoeveel spanning dit oplevert, heb mijzelf toen ook helemaal gek gemaakt. Probeer afleiding te zoeken is mijn enige tip. Ik hoop dat het voor jullie ook allemaal goed afloopt, fijn dat jullie over 2 weken weer een echo hebben om het even in de gaten te houden.
Ik weet niet of je het hebt meegekregen? Maar ons meisje was bleek rond de 24 weken ineens veel te klein, onderlijn groeicurve. Hele rats door van guos, 2 weken later was ze netjes gemiddeld. Op haar hoofdje na dan.
Geeft geen garanties natuurlijk, mij is toen uitgelegd dat ze inderdaad niet altijd geleidelijk of volgens het boekje groeien, zo kan een groeispurtje later, of juist eerder zijn geweest waardoor ze eerder groter of kleiner leken. Daarnaast wat ook al genoemt is meet elke arts, verloskundige anders, en is een klein verschil meteen een groot verschil. Ons kindje ging van de 16e percentiel naar de 55e percentiel. Hoofdje van de 1e percentiel naar de 12e
Ik weet hoeveel spanning dit oplevert, heb mijzelf toen ook helemaal gek gemaakt. Probeer afleiding te zoeken is mijn enige tip. Ik hoop dat het voor jullie ook allemaal goed afloopt, fijn dat jullie over 2 weken weer een echo hebben om het even in de gaten te houden.
vrijdag 5 oktober 2018 om 08:03
Ik vind het overigens nog steeds heel wonderlijk. Ik heb 5!! Groeiechos gehad bij de laatste. De rede doet er even niet toe. Deze metingen gaven allemaal gemiddeld aan.
En toen kwam ik bij de gynaecoloog, die maakte een echo, zonder meting en voelde met haar handen ( de dag voor de bevalling) en haar schatting was helemaal goed.
De echo’s zaten er best wel naast. De baby was namelijk echt klein.
En toen kwam ik bij de gynaecoloog, die maakte een echo, zonder meting en voelde met haar handen ( de dag voor de bevalling) en haar schatting was helemaal goed.
De echo’s zaten er best wel naast. De baby was namelijk echt klein.
vrijdag 5 oktober 2018 om 14:54
Nou inmiddels zit ik in hetzelfde schuitje. Gisteren zei ik nog dat je je geen zorgen hoeft te maken en dat er altijd meetfouten zijn, en nu maak ik me zorgen om mijn eigen baby. De verloskundige vond dat de baby te weinig was gegroeid in de laatste 3 weken (met de hand gemeten) en nu moet ik toch een groeiecho volgende week. Ik zag het totaal niet aankomen en ik heb zelf het idee dat de baby juist goed groeit, ik voel de baby heel goed en sterk bewegen en mijn buik is juist ontzettend gegroeid de laatste weken. Als de baby net even scheef ligt dan kan ik me best voorstellen dat de baby op dat moment kleiner lijkt dan ze werkelijk is, maar toch ga ik me nu zorgen maken. Stom hoe dit werkt he? Iedereen zegt ook steeds dat ik het rustiger aan moet doen, maar ik voelde me prima dus ik luisterde niet, en nu voel ik me schuldig terwijl er waarschijnlijk helemaal niks aan de hand is. Dus ik weet hoe je je voelt, ook al zijn we volgens mij allebei hele rationele vrouwen die wel wat van statistiek en meetfouten weten. Ik vrees dat dit allemaal bij het moederschap hoort....florence13 schreef: ↑04-10-2018 22:54Klopt, er eigenlijk is er ook helemaal nog niets dramatisch aan de hand, maar toch ga je je dan zorgen maken. Eigenlijk gewoon niet handig van mezelf.
Ik duim in ieder geval dat we volgende week allebei een goede echo hebben!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
vrijdag 5 oktober 2018 om 15:39
Ach gioia! Wat schrikken! jouw schuld is het zeker niet he, ook ik maakte mijzelf veel verwijten. daarnaast groeit elke buik anders. Hier was mijn baarmoeder al heel snel op top hoogte maar was mijn buik veel te klein, die is net een week of 5 echt goed zichtbaar voor buitenstaanders (nog steeds een grote grap naast een andere zwangere van 34 weken). Ik hoop met je mee dat het allemaal meevalt, zo worden die laatste loodjes er niet leuker op! Pak je rust!
Denk aan jullie florence en gioia, hoop echt dat dit een heleboel onnodige zorgen blijken te zijn achteraf!
Denk aan jullie florence en gioia, hoop echt dat dit een heleboel onnodige zorgen blijken te zijn achteraf!