Huizenprijzen

11-10-2018 14:22 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elke dag meer berichten in de media dat de huizenmarkt ontploft.

Aan de ene kant zorgt het voor een grotere tweedeling in nederland en dat vind ik erg.

Aan de andere kant.....ik heb nu bijna een winst van 3 ton op mijn huis. Dat is ook niet erg.

Ik maak me zorgen, wie nog meer?
Ik maak me meer zorgen over de opwarming van de aarde.
Alle reacties Link kopieren
En dan valt iedereen over je heen dat onze kinderen met 25 nog thuis wonen.
Goh, hoe zou dat nu komen?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Tja, het is toch alleen maar een probleem als je een huis probeert te kopen.

Daarnaast, men maakt elkaar gek. Misschien valt het best wel mee, maar uit angst gaat men (fors) overbieden waardoor de prijzen lijken te stijgen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
en die 3 ton winst is ook subjectief natuurlijk; een eventueel groter huis is ook duurder geworden. Dus die winst heb je alleen op papier, en dat is geld waar je niet zoveel mee kan.
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
11-10-2018 14:26
en die 3 ton winst is ook subjectief natuurlijk; een eventueel groter huis is ook duurder geworden. Dus die winst heb je alleen op papier, en dat is geld waar je niet zoveel mee kan.
Klopt. Maar t klinkt wel leuk:-)
Die 3 ton heb je niet zolang je je huis niet verkoopt. Als ik 3 ton overwaarde zou hebben zou ik de hut verkopen, een jaar of 2 huren (want hoe harder iedereen gilt dat ‘we er nog niet zijn’ met de huizenprijzenstinging, hoe minder ik dat geloof) en bij de volgende crisis een huis kopen zonder of met een hele
kleine hypotheek... geen/nauwelijks woonlasten meer! Dan kan je leuk gaan leven :)
anoniem_63dd656acb052 wijzigde dit bericht op 11-10-2018 14:37
17.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
11-10-2018 14:26
en die 3 ton winst is ook subjectief natuurlijk; een eventueel groter huis is ook duurder geworden. Dus die winst heb je alleen op papier, en dat is geld waar je niet zoveel mee kan.

Idd. Zolang je het huis niet verkoopt, heb je geen winst. Tot die tijd is die hogere waarde misschien wel ongunstig, omdat je meer aan belasting/gemeentelasten betaald (bij lasten gekoppeld aan de waarde).
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Las er laatst idd nog een artikel over. Het is gekkenwerk op t moment, helemaal in de gewilde steden en in bepaalde prijsklassen.

Wij zijn op t moment ook aan het rondkijken naar andere huizen maar twijfelen wel of dit het juiste moment is. We hebben onze huidige woning enkele jaren geleden gunstig kunnen kopen, vlak daarna kwam de markt weer in de lift. Bij verkoop verwachten we zo’n 20-30k winst op dit moment. Maar ja, de prijsklasse waarin we nu een nieuw huis zoeken ligt een stuk hoger, en ondanks dat er in die prijsklasse meer aanbod is dan vraag stijgen de prijzen net zo hard mee. Eigenlijk vind ik dat best gek. En dat maakt de beslissing wel/niet verhuizen ook een stuk lastiger.
Met slechts 20/30k overwaarde zou ik blijven zitten waar je zit.
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten ook naar een ander huis te kijken, maar gelukkig is er geen noodzaak tot verhuizen. De meesten vind ik echt te duur. Ons huis hebben wij ook in een gunstige periode gekocht en we willen iets groter gaan wonen, dus ja, het zal sowieso duurder worden. Maar ik ga toch niet 2x zoveel betalen voor een huis dat maar iets groter is (met garage, dat wel) en waar ook nog van alles aan gedaan moet worden.

Prijzen van nieuwbouw lijkt minder gestegen te zijn, maar die huizen zijn gewoon te groot!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
De shit gaat pas echt beginnen als de prijzen gaan kelderen. Dat zal veel meer leed met zich meebrengen. Mensen denken, ach zolang ik mijn hypotheek kan betalen, is het papieren verlies. Maar ze realiseren zich niet dat het vaak een combinatie is van een economische neergang, met bijgaand banenverlies en dus gedwongen verkoop.

En aangezien alles kunstmatig omhoog geduwd wordt door het monetaire beleid, zal de neergang ook veel harder zijn. De rentes stijgen wereldwijd al, dat is een teken aan de wand. Daar maak ik me veel meer zorgen over, want dat zal de nodige sociale onrust gaan brengen.
Alle reacties Link kopieren
z-u-s schreef:
11-10-2018 14:38
Met slechts 20/30k overwaarde zou ik blijven zitten waar je zit.
Vraag is dus hoe lang dit alles gaat duren en of wij daarop willen wachten, en zo nee welke risico’s/consequenties dit heeft. Huizen die we nu op het oog hebben zijn huizen waarin we ons echt voor de rest van ons leven oud zien worden. Huizen die aan al onze eisen en dromen voldoen. Nu wonen we ook prima hoor, maar we hebben ons huidige huis nooit gezien als de plek waar we heel lang zullen blijven.

Maar even hypothetisch gezien kan t bijv zo zijn dat we nu 30k in onze zak kunnen steken, maar onze nieuwe woning 100k “te duur” moeten aankopen, en er op papier dus 70k op achteruit gaan als de markt echt weer keldert.

Aan de andere kant... als je toch lang wil blijven wonen in dat huis is dat ook geen ramp en kun je net zo lang afwachten met weer verkopen als we oud en grijs zijn en de markt op dat moment wél weer gunstig is.

Keuzes keuzes.. lastig vind ik t!
spell68 schreef:
11-10-2018 14:47
De shit gaat pas echt beginnen als de prijzen gaan kelderen. Dat zal veel meer leed met zich meebrengen. Mensen denken, ach zolang ik mijn hypotheek kan betalen, is het papieren verlies. Maar ze realiseren zich niet dat het vaak een combinatie is van een economische neergang, met bijgaand banenverlies en dus gedwongen verkoop.

En aangezien alles kunstmatig omhoog geduwd wordt door het monetaire beleid, zal de neergang ook veel harder zijn. De rentes stijgen wereldwijd al, dat is een teken aan de wand. Daar maak ik me veel meer zorgen over, want dat zal de nodige sociale onrust gaan brengen.
Mwoah, ik weet niet of kelderende huizenprijzen een wereldwijd probleem zullen opleveren. Nederlanders zijn wel kampioen hypotheekschulden. Elders is dat minder, en daarmee ook de problematiek van onderwater staan/hypotheek niet kunnen betalen. Of ben je vooral bang voor sociale onrust in NL? Of sociale onrust door de rentestijgingen?

Want in dat geval ben ik het met je eens hoor. De rentestijging gaat heel veel opkomende economieën nekken. China bijvoorbeeld heeft zichzelf door de vorige mondiale monetaire crisis gesleept door nog meer kredieten aan te gaan. Een goed deel daarvan moeten na 10 jaar worden geherfinancierd. Dat begint ongeveer binnen nu en een jaar, tegen een fluks hogere rente, en dat geld is er niet. Dichter bij huis heeft Italië een serieus vergelijkbaar probleem.
vivachantal schreef:
11-10-2018 14:47

Aan de andere kant... als je toch lang wil blijven wonen in dat huis en ook bij tegenslag de hypotheek kan blijven betalen is dat ook geen ramp en kun je net zo lang afwachten met weer verkopen als we oud en grijs zijn en de markt op dat moment wél weer gunstig is.
Dan is het helemaal geen slecht plan, nee
Ik vind het zorgelijk voor de starters op de woningmarkt die geen ouders hebben die hen op de woningladder kunnen helpen. Vaak hebben ze een studieschuld, staan aan het begin van hun carrière en kunnen nauwelijks sparen want ook de huurprijzen liggen hoog. Voor die categorie blijft een eigen huis wellicht voor de rest van hun leven onbereikbaar. Geen goede zaak.

Zelf geloof ik niet dat de woningprijzen zo snel zullen kelderen, zeker in de steden is er een ernstig woningtekort en dat wordt voorlopig niet opgelost.
Alle reacties Link kopieren
z-u-s schreef:
11-10-2018 15:01
Dan is het helemaal geen slecht plan, nee
We zijn van plan een groot deel direct te betalen middels eigen vermogen en de rest te financieren middels hypotheek, qua maandlasten zullen we niet hoeven kromliggen in ieder geval. Het kan altijd foutlopen natuurlijk maar dan zou het echt al zo moeten zijn dat zowel man als ik niet meer kan werken.
Alle reacties Link kopieren
z-u-s schreef:
11-10-2018 14:57
Mwoah, ik weet niet of kelderende huizenprijzen een wereldwijd probleem zullen opleveren. Nederlanders zijn wel kampioen hypotheekschulden. Elders is dat minder, en daarmee ook de problematiek van onderwater staan/hypotheek niet kunnen betalen. Of ben je vooral bang voor sociale onrust in NL? Of sociale onrust door de rentestijgingen?

Want in dat geval ben ik het met je eens hoor. De rentestijging gaat heel veel opkomende economieën nekken. China bijvoorbeeld heeft zichzelf door de vorige mondiale monetaire crisis gesleept door nog meer kredieten aan te gaan. Een goed deel daarvan moeten na 10 jaar worden geherfinancierd. Dat begint ongeveer binnen nu en een jaar, tegen een fluks hogere rente, en dat geld is er niet. Dichter bij huis heeft Italië een serieus vergelijkbaar probleem.
Ik zei dat de rentes wereldwijd stijgen, niet dat het een wereldwijd probleem hoeft te zijn, alhoewel Canada en Australië ook wel hun steentje bijdragen. Ik ben niet bang voor sociale onrust, maar ik maak er wel zorgen om. Veel mensen op elkaar die wanhopig zijn, dat is een recept voor voor geweld.

Ik heb zelf geen last van rentes, ik heb bewust nooit gekocht.
Alle reacties Link kopieren
vivachantal schreef:
11-10-2018 14:47
Vraag is dus hoe lang dit alles gaat duren en of wij daarop willen wachten, en zo nee welke risico’s/consequenties dit heeft. Huizen die we nu op het oog hebben zijn huizen waarin we ons echt voor de rest van ons leven oud zien worden. Huizen die aan al onze eisen en dromen voldoen. Nu wonen we ook prima hoor, maar we hebben ons huidige huis nooit gezien als de plek waar we heel lang zullen blijven.

Maar even hypothetisch gezien kan t bijv zo zijn dat we nu 30k in onze zak kunnen steken, maar onze nieuwe woning 100k “te duur” moeten aankopen, en er op papier dus 70k op achteruit gaan als de markt echt weer keldert.

Aan de andere kant... als je toch lang wil blijven wonen in dat huis is dat ook geen ramp en kun je net zo lang afwachten met weer verkopen als we oud en grijs zijn en de markt op dat moment wél weer gunstig is.

Keuzes keuzes.. lastig vind ik t!
Goede insteek.

Als je ergens járen blijft, wordt dat stukje dat je teveel betaald hebt elk jaar over een langere periode uitgesmeerd. Stel dat het idd 70k is en je blijft er 15 jaar wonen, dan is dat (afgerond) 4.600 per jaar -> 390 euro per maand. Dan is het puur de vraag, is dat het woongenot waard?
Volgens het CBS verhuisd men gemiddeld 7 keer in een heel mensen leven. Dus eens in de 10 jaar. Dat kun je laten meewegen in de berekening of je het waard vindt. Natuurlijk is dit een gemiddelde.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan wel verkopen. Huis staat op erfpachtgrond, wijk holt achteruit, dus mooie tijd. Wonen hier nu 25 jaar

Overwaarde >100.000

Tja en dat iets terugkopen, ook duur en vaak niet "af". Dus afgestapt van de zoektocht naar zo'n huis omdat je dan al snel weer boven bepaabepaaNulkd bexrag komt. Nu een opknap huis gekocht, met de overwaarde van huidige huis prima budget hiervoor, nog stukje in hypotheek pompen en we wonen goedkoper dan nu in een huis wat wel af is...
Al die overwaarde is maar op papier natuurlijk, als iedereen die zich nu rijk rekent zijn huis te koop gaat zetten dalen de prijzen vanzelf weer. Het is schaarste waardoor de prijzen zo opgedreven zijn. En je koopt niks vergelijkbaars terug voor je geld.
anoniem_334005 wijzigde dit bericht op 12-10-2018 01:06
21.36% gewijzigd
forsyth schreef:
11-10-2018 15:07
Ik vind het zorgelijk voor de starters op de woningmarkt die geen ouders hebben die hen op de woningladder kunnen helpen. Vaak hebben ze een studieschuld, staan aan het begin van hun carrière en kunnen nauwelijks sparen want ook de huurprijzen liggen hoog. Voor die categorie blijft een eigen huis wellicht voor de rest van hun leven onbereikbaar. Geen goede zaak.

Zelf geloof ik niet dat de woningprijzen zo snel zullen kelderen, zeker in de steden is er een ernstig woningtekort en dat wordt voorlopig niet opgelost.
Wij zijn tweeverdieners en krijgen bij lange na geen hypotheek. Het is echt irritant. We verdienen te veel voor de sociale huur en komen net aan rond met particulier wonen. Wij zouden makkelijk (!) een koophuis kunnen betalen. Daarnaast dan ook nog kunnen sparen, etc. Maar helaas is het allemaal zo krom geregeld en alleen voor de rijkere weggelegd.
Ikkuz schreef:
11-10-2018 16:01
Wij zijn tweeverdieners en krijgen bij lange na geen hypotheek. Het is echt irritant. We verdienen te veel voor de sociale huur en komen net aan rond met particulier wonen. Wij zouden makkelijk (!) een koophuis kunnen betalen. Daarnaast dan ook nog kunnen sparen, etc. Maar helaas is het allemaal zo krom geregeld en alleen voor de rijkere weggelegd.
En krijg je wel een hypotheek, dan worden de betaalbare woningen voor je neus weggekaapt door de babyboomers die de armslag hebben om meer te bieden dan de vraagprijs en cash kunnen aftikken.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom willen zo veel mensen momenteel opeens kopen? Waar wonen die mensen nu allemaal? Zijn dat allemaal huurders? Of is er werkelijk sprake van een gekte en denken veel mensen dat ze mee moeten doen omdat ze anders de boot missen?
In het derde kwartaal van 2018 hebben NVM-makelaars bijna 12% minder woningen verkocht. Het is het vijfde achtereenvolgende kwartaal dat het aantal transacties lager uitkomt in vergelijking met het jaar ervoor. In totaal verkochten de NVM-makelaars ruim 36.000 woningen, 4.700 minder dan een jaar eerder. Het afgelopen jaar registreerde de NVM ruim 151.000 transacties van bestaande koopwoningen bij haar makelaars. Het aantal transacties voor de gehele markt kwam uit op 216.000.

De transactieprijs van woningen is het afgelopen kwartaal gestegen tot een recordniveau van 292.000 euro. Vergeleken met een jaar eerder is dat een stijging van 10,3%. Woningen werden in het derde kwartaal 2018 gemiddeld binnen 40 dagen verkocht. Dat is 15 dagen minder dan een jaar geleden. Sinds 2000 is de verkooptijd niet zo kort geweest.

Daarnaast wisselde ruim een derde van de woningen het voorbije kwartaal boven de vraagprijs van eigenaar. De vraagprijs ligt bijna 11% boven het niveau van een jaar geleden.

Het woningaanbod is in een jaar tijd met ruim 30% gedaald. Halverwege het derde kwartaal 2018 stonden bij NVM-makelaars 44.300 woningen te koop (totale bestaande koopwoningmarkt 63.500).


https://www.nvm.nl/marktinformatie/marktinformatie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven