auto temperatuur blijft schommelen cinquecento 0,9

18-10-2018 16:07 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste kijkers,

ik heb een fiat cinquecento die het goed doet mij viel iets op de temperatuur van de auto is 90C als ik niet rijd. Maar als je rijd daalt die naar 70c de kachel blijft wel heet voorderest geenproblemen.

is de temperatuurschommeling normaal of kan ik hier wat aan doen.

bedankt
Alle reacties Link kopieren
Het kan zijn dat de thermostaat kapot is.
Alle reacties Link kopieren
Laat even diagnose stellen. Met eenvoudige uitleesapparatuur kan men dit uitstekend diagnosticeren. Kan thermostaat zijn.
Alle reacties Link kopieren
ik denk ook dat het de thermostaat is enige iedee hoevel de vervaning daarvan kost?
infovivavo schreef:
18-10-2018 16:20
ik denk ook dat het de thermostaat is enige iedee hoevel de vervaning daarvan kost?
doe eens gek en bel je garage?
Alle reacties Link kopieren
Je garage kan dit prima vertellen. Je kan er ook een van de sloop halen, de werking kun je testen in kokend water. Google even, dan vind je filmpjes hoe dat werkt.
Zit er genoeg koelvloeistof in?
En in hoeverre is de temperatuur afwijkend van voorheen? Het is vrij normaal dat als je langere tijd stil staat dat de temperatuur dan oploopt. Bij een bepaalde temperatuur springt de fan aan en dan zakt de temperatuur weer.
Nivo koelvloeistof controleren met koude!!! motor

Indien OK dan is het voor 99% zeker de thermostaat die vervangen moet worden. Is zo gebeurd, geen bijzondere reparatie.

Check ook je oliepeil trouwens eens, te weinig olie zorgt ook voor een hetere motor.
Alle reacties Link kopieren
wittegeit schreef:
18-10-2018 16:47
Zit er genoeg koelvloeistof in?
En in hoeverre is de temperatuur afwijkend van voorheen? Het is vrij normaal dat als je langere tijd stil staat dat de temperatuur dan oploopt. Bij een bepaalde temperatuur springt de fan aan en dan zakt de temperatuur weer.

En als je weer gaat rijden zakt hij ook.

Laat je niet zo snel wijs maken dat je de thermostaat moet vervangen want dan open je volgende week het topic:
Thermostaat vervangen maar temperatuur blijft schommelen
Ik denk dat de ventilator te laat/ niet aanslaat. Bij rijden koelt de rijwind genoeg om de thermostaat de zaak te regelen m.i. Denk eerder dat de voeler voor de temperatuur niet/ niet goed werkt waardoor de ventilator te laat aanslaat.
Leuk al die dames hier die denken verstand te hebben van techniek. Zeg dan gewoon niets.

Die ventilator slaat pas aan als de motortemperatuur zo hoog wordt dat er risico op een "kookmotor" ontstaat. Dus bijvoorbeeld op een hete zomerdag in de file, thermostaat is al volledig geopend dus alle koelvloeistof wordt via de radiateur geleid (= een warmtewisselaar), deze koelt dan niet afdoende vanwege het gebrek aan rijwind en dus slaat de ventilator aan.

Thermostaat defect: dan is de motor bijvoorbeeld op normale temperatuur. Thermostaat blijft op 1/3e open staan. Anders zou de motor teveel afkoelen wat slecht is. Wanneer voor het stoplicht de motor warmer wordt want geen rijwind door de radiateur zou de thermostaat 100% open moeten gaan, maar bij een defecte thermostaat stuurt deze maar 1/3e of bij mazzel 1/2e open. De motor wordt dan heter en heter want er gaat niet genoeg hete koelvloeistof uit de motor door de thermostaat, en naar de radiateur.

Ga je weer rijden dan helpt de rijwind weer de koelvloeistof af te koelen in de radiateur waardoor de motor temperatuur zakt.

Zie het als een deur, dicht/ventilatiestand/open.

Blijf je hiermee door rijden dan treedt er op termijn grotere schade op die in het niet vallen bij de kosten van het vervangen van de thermostaat.

In nood, kun je om de motor te helpen afkoelen de kachel op maximaal zetten en op zn hardst. De kachel pakt namelijk warmte door een systeempje waar het hete koelwater doorheen stroomt.

Ga naar de garage
OF dus gewoon te weinig koelvloeistof aanwezig. Dan krijg je dezelfde symptomen als een defecte thermostaat.

Ook draait bij stationair bijv voor het stoplicht de waterpomp minder snel, dus minder verplaatsing van koelvloeistof en dus minder afkoeling. Bij gasgeven voor het stoplicht gaat de waterpomp sneller draaien en zou theoretisch de motor temperatuur weer ietsje moeten zakken tijdelijk.
Dus Nielus? Is nou de termostaat kapot of werkt de voeler (om de radiator aan te laten slaan) niet?
Alle reacties Link kopieren
Nielus schreef:
18-10-2018 21:18
OF dus gewoon te weinig koelvloeistof aanwezig.
.
Goh, dus het beste antwoord was al gegeven? Namelijk precies dat wat je als éérste controleert als je problemen hebt met de temperatuur?
Het antwoord waar jij pas in tweede instantie mee kwam omdat je eerst je kennis uitgebreid wilde etaleren?
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
Hartstikke normale temperatuur hoor.
Door de aanrijwind koelt ie af.
Rond de 100 graden hoort de fan aan te gaan.
Even op een goede forum met experts navragen ipv je te laten naaien bij een of andere garage.
Mijn auto moet dagelijks een heel eind achteruit rijden. Dagelijks slaat de fan dan aan omdat ie te warm wordt. Sta ik stil dan koelt ie. Rij ik weer vooruit dan koelt ie sneller.
oestra wijzigde dit bericht op 18-10-2018 21:45
Reden: Toevoeging
0.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik dit soort vragen eerder op autoweek.nl of het fiatforum vragen. Zij hebben meer kennis van auto's dan de gemiddelde huisvrouw, moeder of receptioniste. :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Oestra schreef:
18-10-2018 21:59
Als ik jou was zou ik dit soort vragen eerder op autoweek.nl of het fiatforum vragen.
.
Dat ben ik met je eens.
.
Zij hebben meer kennis van auto's dan de gemiddelde huisvrouw, moeder of receptioniste. :thumbsup:
.
Maar voor deze krijg je een :facepalm:
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
|Courage| schreef:
18-10-2018 21:32
.
Goh, dus het beste antwoord was al gegeven? Namelijk precies dat wat je als éérste controleert als je problemen hebt met de temperatuur?
Het antwoord waar jij pas in tweede instantie mee kwam omdat je eerst je kennis uitgebreid wilde etaleren?

Bijdehandje, ik geef informatie om iemand te helpen. Ga je tuin onkruidvrij maken ofzo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven