Werk & Studie alle pijlers

boa examen gesprek & benaderingstechnieken

04-11-2018 15:27 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben al 3 keer gezakt voor me boa examen gesprek en benaderingstechnieken. In de 2 casussen die je moet naspelen vindt ik zelf dat ze als het ze gaan uitleggen wat de situatie is, Dat ze veel te snel praten. Je bent nog de eerste 3 woorden aan het opschrijven, terwijl de 2e en bijna 3e zin wat de situatie inhoud al aan het vertellen zijn. Kan het helemaal niet bijbenen, halve woorden slordig opgeschreven, alles moet in 20 sec, heb al 1 keer vaker gevraagd of ze langzamer konden praten maar gelijk die irritatie uit die stem werd dat al gelijk een nee. 1 woord best herhalen maar een hele zin of de situatie opnieuw zeggen vinden ze te moeilijk. aangezien alles in 20 sec moet gebeuren :roll:

-hebben andere mensen die het examen gesprek en benaderingstechnieken dit ook ondervonden? De snelheid dat hun praten en jij moet opschrijven. Ik begrijp dat je niet alles hoeft op te schrijven. Maar op mijn boekje staan 4 woorden en zelfs dat is slordig, niet meer leesbaar te lezen. misschien nog wel sneller dan 20 seconden..echt abnormaal vindt ik het gaan. Laatste keer op 30-10-2018 kreeg ik nieuwe uitspraken die niet overeen kwamen met de originele voorbeelden die je aan het leren bent, hoorde al meer mensen erover klagen

In ieder geval: als ik voor die acteur sta, ben ik zwaar gestrest, aan het shaken, bibberen omdat het schrijven en onthouden voor gene ene meter ging. Je weet niet meer wat je moet zeggen of waar je mee moet beginnen. Al die maanden oefenen is gelijk foetsie.
herpakken is moeilijk. Je begint te praten en komt gewoon niet overheen voor wat je zo ingestudeerd hebt. Komt heel sneu, gestrest, kneuzig moeilijk over....
2e casus: ben super aan het shaken, trillen kan niet rustig worden of normaal worden, begint te schrijven en in 10 sec was ie uitgepraat en weer alles slordig natuurlijk., Maar minder shaken en kon mezelf later gelijk herpakken. Mja een of andere manier ben ik toch gezakt... en gezag tonen zit er dan ook niet in. terwijl dat schrijf en combibon gewoon perfect ging.
Dus mijn vraag waar ik eigenlijk voor kwam was.
Hoe moet je gezag tonen? Ook als je zo shaked en bibbert...kun je dan nog wel gezag tonen?

Maandag boa op straat zoeken en het daar maar vragen.
hopelijk kan iemand me uitleggen hoe ik gezag kan tonen in dat gesprek.
kreeg al de tip na examen van n boa dat ik niet moet haasten naar het einde van het gesprek. Dat is ook wel de reden waarom ik gezakt bent, maar denk zelf ook dat gezag ermee te maken heeft. Heb al schriftelijk verzoek ingediend bij exth voor inzage onvolodoende examen...

me voorbeeldjes hoe ik het beoefend hebt. gehaald van lokaal58.
Stonden ook dingen bij wat mensen fout deden op examen, herkenningspunten tips ect...

[url=https://postimg.cc/qt4DY6Xd]

[url=https://postimg.cc/ZvCMHkPB]
Alle reacties Link kopieren
Tsja, in een echte situatie zullen de meeste mensen ook niet opeens heel langzaam gaan praten, lijkt mij zo.
En als zo'n gespeelde situatie je al zo van je stuk brengt, zou ik mij afvragen hoe je gaat reageren als je tegenover een flinke, gillende boze meneer zou reageren, die je dan ongetwijfeld met een bekeuring op moet zadelen.


Misschien is dit gewoon te hoog gegrepen voor jou?
jo12345 wijzigde dit bericht op 04-11-2018 15:44
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gesprekken zoals in het boekje krijg je in het echte leven ook nooit.
En een shakende trillende boa wordt keihard uitgelachen als die op straat iemand aanspreekt.
Misschien moet je eens een truc gebruiken als je niet meer precies weet wat de casus was: Meneer beseft u zelf wat u hebt gedaan?
Ja of nee? vertel het me maar eens met uw eigen woorden, dan zal het u vast wel duidelijk worden (en jou ook) .
Maar je kunt nog zulke mooie rapporten schrijven hoe je overkomt op de ander is het belangrijkste. Als je dat niet lukt, is boa worden misschien niet voor jou weggelegd.
Een agressieve foutparkeerder zal nog agressiever worden als hij merkt dat jij hem niet aankan, en voor je het weet lig je op de grond
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nou wees blij dat is toch geen club waar je bij wil horen
(ik ben een mooie vrouw)
Me ?
Vindt ik?

Geven ze daar ook grammatica?

Inhoudelijk: probeer belangrijke steekwoorden uit het gesprek te halen, en zet deze op een soort rijtje alsof het huisnummers in een straat zijn. Zo orden je het gesprek in vakjes en kun je de "straat" beter herinneren. Geheugentraining.
Probeer niet ALLES te onthouden, veel is irrelevant. Herhalende vragen stellen kan ook helpen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je geen raad weet met onbekende situaties durf ik mij ernstig af te vragen of je wel geschikt bent voor de functie van BOA.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
[quote=Nielus post_id=29206656 time=1541342711 user_id=377260]
Me ?
Vindt ik?

Geven ze daar ook grammatica?

.
Ik weet niet wat voor casussen je krijgt, maar als ik in het echt verhoor gaat dat heel gemoedelijk. Ik leg uit wat de bedoeling is, dat de verdachte niet verplicht is om te antwoorden, en dat ik ondertussen schrijf. Na het gesprek maak ik een goed lopend stukje verklaring, die hij mag lezen en tekenen.
Nu ben ik geen parkeerwacht, ik kan me voorstellen dat daar wat meer emoties bij kunnen komen. Maar dan nog, graag of niet. Als je tegen me gaat schelden mag je achteraf in beroep, dan beëindig ik het gesprek.
Alle reacties Link kopieren
JettaPoen schreef:
04-11-2018 15:42
nou wees blij dat is toch geen club waar je bij wil horen
Wat een rare opmerking

TO, gewoon rustig blijven en doorademen en doorgaan natuurlijk ook. Verder eens met wat minkedewit zei.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Ik heb pas het examen nog gedaan en herken me totaal niet in wat je zegt. Ik vond de examinator juist heel fijn de rust bewaren, hij gaf alle tijd voor aantekeningen en ik kreeg de kans nog vragen te stellen.

Maar buiten dat, alle info die je krijgt zou je al moeten weten....je bent al bekend met de casussen/overtredingen en je krijgt achteraf het wetsartikel en de persoonsgegevens op papier om je combibon te schrijven. Het enige wat ik genoteerd heb voorafgaand aan het examen is de plaats van de overtreding (koestraat ter hoogte van perceel nr ..). Alle overige info heb je of al geleerd, of kan je bij het schrijven op papier nakijken.

Ik vind het eerder klinken alsof je onvoldoende in de stof zit en daar bovenop ontzettend zenuwachtig bent. Het hele riedeltje van jezelf legitimeren, pv aanzeggen, gegevens vragen, coalitie en verklaring en afsluiting moet je gewoon kunnen dromen. Als je er dan stap voor stap doorheen gaat (en zelfs als je door de zenuwen stappen vergeet, je hebt de combibon in de hand dus je kan gewoon nakijken of je niets vergeten bent!) kan er eigenlijk niet heel veel meer misgaan. Maar nognaals, je moet het gewoon echt beheersen. Je moet hele gekke dingen doen wil je zakken op onvoldoende gezag want ze houden heus rekening met stress. Maar, je kan je geen fouten permitteren in dit examen en dat nekt veel mensen. Verkeerd kruisje, vakje vergeten in te vullen, een stap overslaan...je kan dit niet halen met een 6je, het is alles of niets. Een pv moet gewoon kloppen anders is ie niet geldig. En zo is het examen ook opgezet.

Op mijn exth kan je trouwens gewoon zien waarop je gezakt bent.
Alle reacties Link kopieren
Je wordt tijdens dit examen juist beoordeeld op jouw vermogen om een situatie in 1 oogopslag te analyseren, niet onder de indruk te zijn van de persoon tegenover je, en in alle omstandigheden rustig te blijven. Als jij de situatie niet meteen begrijpt en staat te trillen en te shaken, dan is het dus heel logisch dat je zakt.

Waarom vind je dat opschrijven van de casus zo belangrijk? Als de briefing hoogstens 20 seconden duurt, dan kun je toch wel onthouden wat er is gezegd? Een truc om nog beter te onthouden is trouwens om te visualiseren, oftewel, in je hoofd een voorstelling van de situatie te maken. Concentreer daarbij op wat de verteller allemaal zegt en probeer dat in gedachten voor je te zien, i.p.v. te focussen op bijzaken zoals het maken van aantekening. Dit visualiseren kun je ook goed thuis oefenen met familie of vrienden.
Alle reacties Link kopieren
Nielus schreef:
04-11-2018 15:45
Me ?
Vindt ik?

Geven ze daar ook grammatica?
Ja, want niets werkt zo goed voor je gezag in een gesprek als foutloze spelling :facepalm:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Het is niet lullig bedoeld maar het lijkt of je niet geschikt bent als boa.
Door mijn werk heb ik veel te maken met boa's en een goede boa is iemand die rustig blijft en geen zenuwen heeft. Op straat moet je namelijk ook rustig blijven en zeker geen zenuwen hebben want dan kan je je boeltje wel pakken.

Grammatica heeft niets met jouw vakgebied te maken dus laat je daardoor niet van de wijs brengen.
Alle reacties Link kopieren
yajes schreef:
04-11-2018 16:25
Het is niet lullig bedoeld maar het lijkt of je niet geschikt bent als boa.
Door mijn werk heb ik veel te maken met boa's en een goede boa is iemand die rustig blijft en geen zenuwen heeft. Op straat moet je namelijk ook rustig blijven en zeker geen zenuwen hebben want dan kan je je boeltje wel pakken.

Grammatica heeft niets met jouw vakgebied te maken dus laat je daardoor niet van de wijs brengen.
Niet elke BOA werkt op straat.

Ik ben een administratieve BOA en in mijn werk zie ik nooit een verdachte. Heel af en toe spreek ik er een aan de telefoon, maar daar blijft het dan ook bij. Ik zie de GBT vooral als een toneelstukje waarbij mijn verhaallijn vaststaat, maar de verdachte (en de overtreding) het exacte verloop van het spel bepaalt.

Heb je les gehad met een acteur om te oefenen? Van zo’n acteur kun je heel veel leren. Zowel van het zelf doen als van het kijken naar medecursisten.

De briefing is in mijn herinnering niet meer dan het opnoemen van het strafbare feit (de tekst van het artikel), de locatie, de ‘soort’ bekeuring (aankondiging van strafbeschikking of kennisgeving van bekeuring) en eventueel het boetebedrag.

Daarna is het een kwestie van de volgende stappen doorlopen:
- verdachte staande houden en jezelf legitimeren
- eventueel vragen vergunning/ontheffing
- overtreding benoemen en pv aanzeggen
- reageren op de reactie vd verdachte
- identiteit vaststellen
- cautie geven en rechtsbijstandstuk vertellen
- vragen om een korte verklaring en deze letterlijk noteren
- overtreding (blijvend) stoppen (dus huishoudelijk afval weer mee laten nemen, plakmiddelen vragen af te staan, fles drank dicht laten doen enz)
- doorslag vd combibon geven en vervolg procedure uitleggen

Deze stappen zijn voor alle situaties gelijk. Als jij rustig blijft dan maakt de acteur het jou ook niet moeilijk is mij verteld. En dat is ook de ervaring van mijn collega’s die dit hebben gedaan.

Volgende maand mag ik weer examen doen. De vorige keer (5 jaar geleden) was ik erg zenuwachtig, nu niet meer omdat ik weet hoe het gaat en wat ik moet doen.

Edit: ik zie nu dat An9876543210 ongeveer hetzelfde zegt. Ik had net blijkbaar niet alles goed gelezen.
Alle reacties Link kopieren
An9876543210 schreef:
04-11-2018 16:04
Ik heb pas het examen nog gedaan en herken me totaal niet in wat je zegt. Ik vond de examinator juist heel fijn de rust bewaren, hij gaf alle tijd voor aantekeningen en ik kreeg de kans nog vragen te stellen.

Maar buiten dat, alle info die je krijgt zou je al moeten weten....je bent al bekend met de casussen/overtredingen en je krijgt achteraf het wetsartikel en de persoonsgegevens op papier om je combibon te schrijven. Het enige wat ik genoteerd heb voorafgaand aan het examen is de plaats van de overtreding (koestraat ter hoogte van perceel nr ..). Alle overige info heb je of al geleerd, of kan je bij het schrijven op papier nakijken.

Ik vind het eerder klinken alsof je onvoldoende in de stof zit en daar bovenop ontzettend zenuwachtig bent. Het hele riedeltje van jezelf legitimeren, pv aanzeggen, gegevens vragen, coalitie en verklaring en afsluiting moet je gewoon kunnen dromen. Als je er dan stap voor stap doorheen gaat (en zelfs als je door de zenuwen stappen vergeet, je hebt de combibon in de hand dus je kan gewoon nakijken of je niets vergeten bent!) kan er eigenlijk niet heel veel meer misgaan. Maar nognaals, je moet het gewoon echt beheersen. Je moet hele gekke dingen doen wil je zakken op onvoldoende gezag want ze houden heus rekening met stress. Maar, je kan je geen fouten permitteren in dit examen en dat nekt veel mensen. Verkeerd kruisje, vakje vergeten in te vullen, een stap overslaan...je kan dit niet halen met een 6je, het is alles of niets. Een pv moet gewoon kloppen anders is ie niet geldig. En zo is het examen ook opgezet.

Op mijn exth kan je trouwens gewoon zien waarop je gezakt bent.
waarop wel ja, maar niet waardoor.

Hoe je alles hier uitlegt zo beleef ik het ook, maar mooi dat je het op nadrukt dat je het moet dromen, voor je zien dan kan er niks meer fout gaan. Voor het examen doe ik dat ook, alles gaat me perfect af. Ben super zenuwachtig in het examen, enthousiast, heel veel zin in. Loop daar naar binnen met n bigsmile en loop triest naar buiten :nooo: Heb voldoende stof hier liggen. Alleen laatste keer kwam het niet over met wat ik geleerd heb. De andere 2 keren daarvoor waren precies zelfde voorbeelden als ik hier heb liggen. Hooguit dag, straatnaam en andere woorden erbij voegen was anders. Moet gewoon beter leren op andere vlakken. Gelukkig staan er n hoop goede antwoorden tussen. Ook n hoop af krakers mja die hebben meer problemen met hun zelf dan met mij :-D
abc schreef:
04-11-2018 16:42
Niet elke BOA werkt op straat.

Ik ben een administratieve BOA en in mijn werk zie ik nooit een verdachte. Heel af en toe spreek ik er een aan de telefoon, maar daar blijft het dan ook bij. Ik zie de GBT vooral als een toneelstukje waarbij mijn verhaallijn vaststaat, maar de verdachte (en de overtreding) het exacte verloop van het spel bepaalt.

Heb je les gehad met een acteur om te oefenen? Van zo’n acteur kun je heel veel leren. Zowel van het zelf doen als van het kijken naar medecursisten.

De briefing is in mijn herinnering niet meer dan het opnoemen van het strafbare feit (de tekst van het artikel), de locatie, de ‘soort’ bekeuring (aankondiging van strafbeschikking of kennisgeving van bekeuring) en eventueel het boetebedrag.

Daarna is het een kwestie van de volgende stappen doorlopen:
- verdachte staande houden en jezelf legitimeren
- eventueel vragen vergunning/ontheffing
- overtreding benoemen en pv aanzeggen
- reageren op de reactie vd verdachte
- identiteit vaststellen
- cautie geven en rechtsbijstandstuk vertellen
- vragen om een korte verklaring en deze letterlijk noteren
- overtreding (blijvend) stoppen (dus huishoudelijk afval weer mee laten nemen, plakmiddelen vragen af te staan, fles drank dicht laten doen enz)
- doorslag vd combibon geven en vervolg procedure uitleggen

Deze stappen zijn voor alle situaties gelijk. Als jij rustig blijft dan maakt de acteur het jou ook niet moeilijk is mij verteld. En dat is ook de ervaring van mijn collega’s die dit hebben gedaan.

Volgende maand mag ik weer examen doen. De vorige keer (5 jaar geleden) was ik erg zenuwachtig, nu niet meer omdat ik weet hoe het gaat en wat ik moet doen.

Edit: ik zie nu dat An9876543210 ongeveer hetzelfde zegt. Ik had net blijkbaar niet alles goed gelezen.
Een lesje met acteurs nog niet geprobeerd. Dat ga ik wel doen.

Mooi dat je toch je zegje zegt. Ben blij wat ik hier lees en heb alle antwoorden zojuist kopie van gemaakt en die hang ik mooi in me kamer op om me eraan te blijven herinneren dat ik aan bepaalde dingen hard aan moet werken.

Wilde iedereen bedanken voor zijn tijd en energie die je in de berichten hebt gestoken.
Heb er veel aan gehad, zal het vaak opnieuw gaan lezen en er iets mee doen!
Er voor zorgen dat ik het volgend examen wel ga halen! haha :yes:
anoniem_378415 wijzigde dit bericht op 04-11-2018 17:43
32.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nielus schreef:
04-11-2018 15:45
Me ?
Vindt ik?

Geven ze daar ook grammatica?
Wat een onnodige reactie..... slaat kant noch wal.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
04-11-2018 17:33
Wat een onnodige reactie..... slaat kant noch wal.
was al daarboven op gereageerd ;)
moet je geen energie insteken dan hebben ze weer wat erop te reageren.
Ja me grammatica is slecht. Maar kan perfect engels duits nederlands schrijven/praten. typen is wat anders :puh:
Alle reacties Link kopieren
Misschien een klein xijstapje maar toch wel een handig topic hiervoor: als de wet het heeft over “een opsporingsambtenaar” valt een boa daar dan ook onder?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
04-11-2018 17:53
Misschien een klein xijstapje maar toch wel een handig topic hiervoor: als de wet het heeft over “een opsporingsambtenaar” valt een boa daar dan ook onder?
Ja. Een BOA is een opsporingsambtenaar.

Een BOA wordt beedigd voor een aantal specifieke feiten en heeft soms ook de politiebevoegdheden (geweld gebruiken, vrijheidsbeperkende middelen gebruiken en de veiligheidsfouillering).
abc wijzigde dit bericht op 04-11-2018 18:06
25.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
abc schreef:
04-11-2018 18:04
Ja. Een BOA is een opsporingsambtenaar.
Mooi. Dank voor de info!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
yajes schreef:
04-11-2018 16:25
Het is niet lullig bedoeld maar het lijkt of je niet geschikt bent als boa.
Dit.

Dat je moeite hebt met theoretische dingen of opschrijven dat vind ik tot daaraan toe, maar als je staat te shaken en bibberen in zo'n situatie terwijl je straks overwicht moet uitstralen, nee sorry.
Werken met acteurs is wel echt een aanrader, vind het onbegrijpelijk dat dat tijdens je opleiding niet gebeurt is. Het gaat namelijk niet alleen om de theorie (al is die dus wel heel belangrijk) maar ook om het stukje sturen van een gesprek, de leiding bewaren en gedrag van je gesprekspartner sturen en ombuigen. Als je voor het eerst in je examen tegenover een acteur staat kan ik de zenuwen ook wat beter voorstellen.

Oh en examenstress en kunnen handelen of overwicht houden in een real life situatie zijn echt twee heel verschillende dingen. Ik ben een heel nerveuze toetser, het idee om beoordeeld te worden vind ik vreselijk en ik heb het gevoel dat ik op ieder verkeerd woord afgerekend kan worden. Kan enorm nerveus zijn en niet alleen voor praktijkexamens. Hoewel ik in mijn werk wel perfectionistisch ben, reageer ik dan heel anders als er wat gebeurt en ben ik nuchter en kan ik handelen met controle over de situatie (ik ben geen boa voor de gemeente maar voor de overheid en kom geregeld in situaties die snel kunnen escaleren en waarbij veel agressie speelt)

Wat helpt is om zeer goed voorbereid een examen in te gaan en ook met ademhalingstechnieken kan je je adrenaline peil best wel beïnvloeden. Maar de conclusie dat iemand stress heeft op een examen en dus niet de straat op kan is echt te kort door de bocht hoor. Mensen die mij niet goed kennen of bijvoorbeeld alleen via werk zijn vaak erg verbaasd dat ik zoveel examenstress kan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Had nog een vraagje.

In het examen zeiden ze. U ziet in de Afvalstoffenverordening artikel 20 dat dit niet kan.
Moet je dan ook erbij zeggen dat in de Afvalstoffenverordening artikel 20 --> dit is de wet die ik normaal al zei, maar dat dicht gedrukte woord er ook bij zeggen?) verboden is om straatafval in de openbare ruimte achter te laten zonder gebruik te maken van de gemeentewege of anderszins geplaatste bakken, manden of soort gelijke voorwerpen ten behoeve van de opvang van afval
anoniem_378415 wijzigde dit bericht op 06-11-2018 11:44
85.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JustMeHappy schreef:
06-11-2018 11:06
Had nog een vraagje.

In het examen zeiden ze. U ziet in de Afvalstoffenverordening dat dit niet kan.
Bedoelen ze hiermee dat je de wet van afval op straat gooien opnoemt ( in het examen was het afval een blikje )
Vervolgens zeggen ze ik wil zien dat u gezag toont. Na 3x examen gedaan weet ik niet meer zeker wat gezag tonen inhoud.
Bijvoorbeeld: als zij een blikje op de grond gooit en jij zegt dat je gezien hebt dat zij dat blikje op de grond gooit en niet in een gemeentewege geplaatste afvalbak stopt. Mag je dan zeggen tegen haar dat je het niet normaal vindt dat je het blikje op de grond gooit. Er staan geplaatste afvalbakken waar u uw rotzooi in kunt gooien met een gezag tonende stem, beetje boos serieus....
Of is dat teveel bijzaak in dat examen en maak ik het erger dan het is.
Dat soort dingen moet je aanvoelen. Als het gaat om iemand die een blikje op straat gooit, moet je natuurlijk niet met wetteksten aankomen. Iedereen snapt en weet dat dat niet mag, dus dan leg je rustig uit dat ze die in de prullebak horen te gooien, en dat je een waarschuwing geeft, of boete, afhankelijk van wat het beleid is en of je daar een keuze in hebt.
Maar als het om bijvoorbeeld verkeerd aangeboden bedrijfsafval gaat, of een ingewikkelder zaak, en je hebt zelf ook even lopen uitzoeken hoe het nu precies zat door de wettekst/apv erbij te zoeken omdat het niet meteen duidelijk voor je was, dan is het noemen van de wet juist wel handig.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
JustMeHappy schreef:
06-11-2018 11:06
.
Mag je dan zeggen tegen haar dat je het niet normaal vindt dat je het blikje op de grond gooit. Er staan geplaatste afvalbakken waar u uw rotzooi in kunt gooien met een gezag tonende stem, beetje boos serieus....
Wat denk je zelf dat deze reactie voor effect heeft op de ontvanger van deze boodschap? Hoe zou jij zelf reageren als iemand jou op deze manier op jouw fouten aanspreekt?

Ik denk dat de ontvanger van de boodschap direct in de weerstand schiet. Mogelijk zelfs met je in discussie gaat over wat wel of niet normaal is, en dat het weinig boeiend is wat jij daar van vindt. En dus dat de boodschap ook niet landt. Zodra jij je omdraait, zal deze ondeugd er waarschijnlijk nog een blikje achteraan gooien, gewoon uit dwarsigheid.

Stel nu eens dat je dezelfde situatie tegen komt, en je zegt iets als “Ik constateer dat u zojuist een overtreding hebt begaan op art. X door uw afval - namelijk een leeg blikje - in plaats van in de prullenbak op straat te gooien. Stel dat we dat allemaal zouden doen, dan wordt het hier al snel een rommeltje. Ik moet u daarom voor deze overtreding bekeuren”.

Dat is gezaghebbend. Je deelt mee, maar wel rustig en op respectvolle wijze, en je laat verder geen ruimte voor discussie. Je benoemt het feit, je maakt duidelijk waarom dat een probleem is, en je benoemt de consequentie.

Denk je ook niet dat zo’n reactie een stuk beter valt bij de ontvanger van de boodschap?

Ik ben geen BOA-examinator dus ik kan je niet vertellen of dit zo mag. Maar ik hoop wel dat deze reactie je aan het denken zet over jouw rol.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven