Conflict - loyaliteit

04-11-2018 23:18 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ergens mee en heb behoefte om erover te praten. Voel me erg kwetsbaar en emotioneel hierin. Heel verdrietig. Heb behoefte aan empathische reacties, en als er dan toch een harde boodschap gegeven moet worden dan toch liefst graag op een aardige manier. :)
Ben al meer dan 15 jaar samen met mijn man en dat is iets dat ik niet zomaar weggooi. Hij heeft PTSS en hechtingsproblematiek en is al jaren onder behandeling van psycholoog. Zo af en toe komen en vertrouwensissues om de hoek kijken. Van zijn kant. Niet qua vreemdgaan of dat soort dingen, maar of ik wel loyaal ben aan hem.
In al die jaren heb ik mij aardig weggecijferd voor hem, ruimte voor zijn problemen, begrip voor zijn depressiviteit etc. Niet dat hij dat allemaal van mij vroeg, hij is juist heel zelfstandig en onafhankelijk… Het is nu eenmaal mijn aard, en dat is niet altijd een handige eigenschap want doe mezelf er soms te kort mee (en hem mogelijk ook).
Nu speelt er iets (al langer) op gebied van vertrouwen waar ik mijn kop voor in het zand heb gestoken, maar dat nu weer op stak. En het kwetst mij tot op het bot.
Iemand in zijn omgeving (aangetrouwde familie, dus geen bloedband van hem of mij) heeft gezegd dat mijn man daar niet meer welkom is, en dat dit komt omdat er iets fouts zou zijn aan mijn houding tegenover deze man/vrouw. Deze figuur heeft dit niet persoonlijk tegen mij gezegd, maar tegen mijn man. Sowieso is het meer een relatie van mijn man, niet van mij – ik kom daar nooit alleen, ga enkel met mijn man mee. Het is bekend – en dat erkent mijn man ook – dat deze figuur met veel mensen problemen heeft en ruzie zoekt zonder reden.
Ik ben mij van geen kwaad bewust, er is geen onvertogen woord gevallen, maar toch is er in ene dit “probleem”.
Wat mij kwetst in deze situatie is dat mijn man meegaat in het verwijt van dit familielid. “Je vindt hem/haar nu eenmaal niet aardig en dat heb je teveel door laten schemeren”. Ik mag deze man/vrouw inderdaad niet, maar dat is omdat deze mijn man jaren geleden veel verdriet heeft gedaan. Dat weet mijn man ook en hij erkent ook dat hij verdriet heeft gehad. Sinds het weer goed was tussen hen, ben ik ook weer mee op bezoek gegaan en ik ben altijd vriendelijk en voorkomend geweest. Geholpen met dingen etc.
Desondanks ziet mijn man mij nu als mede-oorzaak van het probleem, terwijl er niet eens met mij over gesproken wordt. Ik moest van de ‘breuk’ via mijn man horen en ook mijn man is in ene niet welkom meer. Ik ben werkelijk waar nog nooit chagrijnig of onaardig geweest als hij/zij bij ons was of andersom.
Dat mijn man niet achter mij staat, is iets dat mij enorm kwetst. Hij ziet kennelijk niet mijn goede intenties, mijn welwillendheid, mijn zachtheid. En dat terwijl degene die het probleem veroorzaakt, bekend staat – ook bij hem! – als een stoker en intrigant.
Ik voel me enorm verraden. Ik heb mijn man gezegd dat hij zich moet afvragen wie er werkelijk aan zijn kant staat in het leven. Hij zegt in al zijn depressiviteit en negativiteit dat hij sowieso het gevoel heeft alleen te staan. Negeert mij nu al 2 dagen.
Ik voel me met lege handen staan en heb het gevoel dat hoeveel liefde ik ook geef en hoeveel loyaliteit ik ook toon, het nooit goed genoeg zal zijn. Dat hij door zijn PTSS en verleden nooit zal beseffen dat ik de trouwste hond ooit ben. En ik heb het gevoel dat dat niet wederzijds is en ook nooit zal gaan gebeuren.
Ik weet niet eens zo goed wat ik met dit topic wil, in elk geval van me afschrijven. Misschien door reacties tot inzichten komen.
Ik heb niet om dit conflict gevraagd, ben ook zeker niet bij machte om het op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof hij jou niet gelukkig maakt.
Alle reacties Link kopieren
Ben op dit moment inderdaad erg verdrietig.
Alle reacties Link kopieren
Misschien toch maar eens gewoon stoppen met die welwillendheid, goed intenties en zachtheid als hij je al twee dagen negeert.
Vind jij jezelf zo weinig waard, dat je dit gedrag accepteert?
Of denk je heus nog wel eens beloond gaat worden voor je meegaandheid?
Die man gaat echt niet veranderen hoor!
Alle reacties Link kopieren
-Kurritsj- schreef:
04-11-2018 23:23
Ben op dit moment inderdaad erg verdrietig.
Word maar eens boos, heel boos.
Veel gezonder.
Alle reacties Link kopieren
Pfoe, wat heftig curritsj.

Je schrijft: ‘Dat hij door zijn PTSS en verleden nooit zal beseffen dat ik de trouwste hond ooit ben. En ik heb het gevoel dat dat niet wederzijds is en ook nooit zal gaan gebeuren’.

Ik vermoed dat die kans idd groot is gezien hechtingsproblematiek en PTTS. Aan jou of jij hiermee verder kunt in een relatie met hem. Blijkbaar prevaleert bij man de behoefte aan goedkeuring van degene die afliet- en aflaat weten en wordt jij hierdoor niet erkend in wie jij wel bent en bent geweest voor hem. De kern van hechtingsproblematiek natuurlijk maar jij bent niet zijn hulpverlener en wel zijn partner. Heel veel sterkte hiermee want je zit door zijn persoonlijkheids issues per defenitie aan de ‘verkeerde’ kant; gewoon omdat jij wel degene bent die er wél voor hem is, zijn homebase.
enn wijzigde dit bericht op 04-11-2018 23:35
2.02% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Het lijkt me dat je man zich zo verschuild achter zijn situatie dat hij de realiteit van bepaalde zaken uit het zicht aan het verliezen is en ik denk dat dat komt omdat jij altijd maar op je tenen loopt en geen ruimte voor jezelf opeist. Dit is geen schuldkwestie, maar blijkbaar zo gegroeid en ik denk dat het hoog tijd wordt dat je die ruimte op gaat eisen en daar duidelijk bij stelt dat het op je tenen lopen ook geen zoden aan de dijk zet, maar dat je daar in ieder geval niet gelukkiger van wordt.
Jij hebt ook rechten en dat dient duidelijk gemaakt te worden, niet goedschiks, dan maar kwaadschiks, want het leven als een ondergeschikte partner is niet goed, ook niet voor je man, hij dient te weten waar hij aan toe is, dat kan hem sterken, nu is het een kwestie van zwelgen.
Waarom ben jij zo loyaal aan hem? Alleen omdat jullie al 15 jaar samen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
04-11-2018 23:29
Pfoe, wat heftig curritsj.

Je schrijft: ‘Dat hij door zijn PTSS en verleden nooit zal beseffen dat ik de trouwste hond ooit ben. En ik heb het gevoel dat dat niet wederzijds is en ook nooit zal gaan gebeuren’.

Ik vermoed dat die kans idd groot is gezien hechtingsproblematiek en PTTS. Aan jou of jij hiermee verder kunt in een relatie met hem. Blijkbaar prevaleert bij man de behoefte aan goedkeuring van degene die afliet- en aflaat weten en wordt jij hierdoor niet erkend in wie jij wel bent en bent geweest voor hem. De kern van hechtingsproblematiek natuurlijk maar jij bent niet zijn hulpverlener en wel zijn partner. Heel veel sterkte hiermee want je zit door zijn persoonlijkheids issues per defentie aan de ‘verkeerde’ kant, dit omdat jij wel degene bent die er voor hem is.
.
Dit klopt helemaal.
Ik ga wel eens mee naar zijn psycholoog, dus ik weet wat er speelt. En zij weet dondersgoed dat ik het 'steunende thuisfront' ben.
Zo oneerlijk dit. :(

Boos worden. Soms ben ik boos, maar dit is zo intens verdrietig, dit gaat voor mij 'beyond' boos.
Alle reacties Link kopieren
Jij bestaat niet om zijn leven beter te maken. Je bent er in de eerste plaats om zelf gelukkig te zijn. Aangezien jouw geluk geen prioriteit van hem is, denk ik dat je die beter elders kan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
-Kurritsj- schreef:
04-11-2018 23:34
.
En zij weet dondersgoed dat ik het 'steunende thuisfront' ben.
Zo oneerlijk dit. :(

Boos worden. Soms ben ik boos, maar dit is zo intens verdrietig, dit gaat voor mij 'beyond' boos.
En daarmee moet helaas gevochten worden, daar moet afwijzing van komen en áls die komt kan man zeggen: zie je nou wel? Zij ook. De kern van hechtingsproblematiek/stoornis. Machteloos sta je ernaar te kijken, helaas. Ik snap dan ook goed dat je zegt: ik ben beyond boos.

Persoonlijk zou ik vermoedelijk afhaken en geen idee hoe dat voor jou is. Sterkte :redrose:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
-Kurritsj- schreef:
04-11-2018 23:34
.

Boos worden. Soms ben ik boos, maar dit is zo intens verdrietig, dit gaat voor mij 'beyond' boos.
Dan toch maar eens, ondanks je begrip en die 15 jaar samen , gaan nadenken of hij niet over de grens is gegaan die jij trekt.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
04-11-2018 23:36
En daarmee moet helaas gevochten worden, daar moet afwijzing van komen en áls die komt kan man zeggen: zie je nou wel? Zij ook. De kern van hechtingsproblematiek/stoornis. Machteloos sta je ernaar te kijken, helaas. Ik snap dan ook goed dat je zegt: ik ben beyond boos.

Persoonlijk zou ik vermoedelijk afhaken en geen idee hoe dat voor jou is. Sterkte :redrose:
.
Dank je.

Ik moet eerlijk zeggen dat het woord 'hechtingsproblematiek' van mijzelf afkomstig is. Maar de diagnose PTSS, depressiviteit en nog een labeltje is er wel degelijk. Zijn PTSS komt uit de vroege kinderjaren, dus hechtingsproblematiek ligt voor de hand.

Ik wil niet afhaken. Ik heb altijd nog wel gedacht: hier komen we wel uit.
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet zijn hulpverlener, jij bent curritsj die ook recht op erkenning heeft in een relatie. Deze relatie is per definitie ongelijkwaardig doordat je samenleeft met iemand die eigenlijk geen relatie aan kan gaan.

Geen enkele behoefte om je meer te kwetsen dan je al bent maar feitelijk is het voor jou alleen maar water naar de zee dragen en dat is het. Er komt zeer weing terug en wil jij zo jouw leven leiden?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
-Kurritsj- schreef:
04-11-2018 23:40
.
Dank je.

Ik moet eerlijk zeggen dat het woord 'hechtingsproblematiek' van mijzelf afkomstig is. Maar de diagnose PTSS, depressiviteit en nog een labeltje is er wel degelijk. Zijn PTSS komt uit de vroege kinderjaren, dus hechtingsproblematiek ligt voor de hand.

Ik wil niet afhaken. Ik heb altijd nog wel gedacht: hier komen we wel uit.
Mmm... dan nog blijft mijn laatste vraag staan: wil jij zo jouw leven leiden?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
-Kurritsj- schreef:
04-11-2018 23:40
.
Dank je.

Ik moet eerlijk zeggen dat het woord 'hechtingsproblematiek' van mijzelf afkomstig is. Maar de diagnose PTSS, depressiviteit en nog een labeltje is er wel degelijk. Zijn PTSS komt uit de vroege kinderjaren, dus hechtingsproblematiek ligt voor de hand.

Ik wil niet afhaken. Ik heb altijd nog wel gedacht: hier komen we wel uit.
Is er nog wel een "we" dan?
Alle reacties Link kopieren
Wat lijkt me dat moeilijk en ingewikkeld. Zo verdrietig en zo frustrerend. Ik heb geen advies voor je Kurrits, ik hoop dat je het vol kan houden - maar wat lijkt me dat zwaar. Heel veel sterkte. Mag ik vragen of jullie kinderen hebben?
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Dat is precies het probleem Enn. En nee, dat kwetst niet. ;)
Alle reacties Link kopieren
Wat wil jij?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Geen kinderen BIM. En geen wederzijdse afhankelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
04-11-2018 23:43
Wat wil jij?
.
Dat weet ik nu even niet. :|
Alle reacties Link kopieren
Bim schreef:
04-11-2018 23:42
Ik heb geen advies voor je Kurrits, ik hoop dat je het vol kan houden -
Waarom zou ze het "vol moeten houden"?
Een huwelijk is mag toch wel iets meer zijn dan iets wat je vol moet houden?
Je kunt en mag altijd de keuze maken om eruit te stappen.
Zit ik er zover naast?
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
04-11-2018 23:46
Waarom zou ze het "vol moeten houden"?
Een huwelijk is mag toch wel iets meer zijn dan iets wat je vol moet houden?
Je kunt en mag altijd de keuze maken om eruit te stappen.
.
Dat klopt: volhouden heb ik genoeg geoefend. Ben ik een meester in. Nu de rest nog. ;-D
Alle reacties Link kopieren
-Kurritsj- schreef:
04-11-2018 23:45
.
Dat weet ik nu even niet. :|
Ga dit dan alleen uitzoeken. Zoek naar iemand die je vragen stelt en je meeneemt in wat jij wil, welke behoefte jij hebt. Het heeft nu te lang om hem gedraaid. Zet jezelf centraal en zoek naar jouw zingeving en wensen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven