Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm eten

05-11-2018 09:51 210 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Sinds enige tijd volg ik een koolhydraatarme etenswijze. Ik ben dit gaan doen in eerste instantie ivm pijnklachten aan mijn benen (lipoedeem) en PDS. Ik heb hier veel baat bij. Ook is het mooi meegenomen dat ik wat afval.

In mijn omgeving kan ik hier niet heel lekker over praten, omdat er niet begrepen wordt, dat bijvoorbeeld een banaan niet in een koolhydraatarm dieet past en een stukje kaas of worst wel en ik steeds opnieuw moet uit blijven leggen dat ik deze eetwijze niet alleen doe om af te vallen, maar voornamelijk vanwege mijn pijnklachten die aanzienlijk zijn afgenomen.

Eigenlijk zoek ik gewoon mensen die niet gelijk gaan roeptoeteren waarom dit ongezond is, maar ook tevreden zijn en het ook leuk vinden om recepten en eet-ideeën uit te wisselen.
Alle reacties Link kopieren
@Pil0u, da's wel de meest strenge vorm ja. Dat vind ik wel heel lastig hoor. Vooral omdat ik ook qua calorieën nog in beperking zit. Nu is het nog even puzzelen voor mij dus. Maar dat wordt straks beter en dan wil ik wel min of meer in dezelfde verhouding blijven eten. Mijn vetten gaan dan wat omlaag en mijn kh weer iets omhoog maar zeker nog kh-beperkt.

Ik merk dat ik het bij het avondeten nog lastig vind om mijn eten ''op te leuken''. Ik eet meestal ook kip/gehakt met groente. Maar dat vind ik dan kaal zeg maar. Een scheutje ketjap, wat roomkaas, chilisaus o.i.d. maakt het nét wat lekkerder. En ketjap en chilisaus hebben dan weer veel kh.

Hoe maken jullie dit 's avonds op smaak?
Alle reacties Link kopieren
@happy: opleuken met kruiden doe ik ook :) Ik ben fan van de kruidenmixen van Jonnie Boer (vierkante, metalen busjes in de supermarkt) en soja van kikkoman (de groene dop). Sausjes doe ik dan weer niet. Soms, bij bijvoorbeeld shoarma, maak ik zelf knoflooksaus.

Met de calorieën ervaar ik geen hinder. Ik kom vaak niet eens aan de 1500. Ik moet echt opletten dat ik aan alle waardes voldoe en voldoende eet.
Inderdaad veel kruiden (ik houd van verse kruiden zoals munt, koriander, basilicum, peterselie en van gedroogde zoals tijm, rozemarijn, jonnie boer-mixen). En toch wel wat zout en peper erbij. Ook maakt de methode van klaarmaken echt verschil: marineren, confijten, grillen: voegt allemaal smaak toe. En daarnaast kaas, vlees en zuivel erin, maakt het allemaal lekkerder.
Ik ben ook al een tijd over op koolhydraat-beperkt. Ik hou me aan de 80/20 regeling. Nu ik studeer sport ik een stuk minder en mijn koolhydraten blijven dus plakken. Overigens ben ik wel van mening dat we in het westen veel en echt veel te veel koolhydraten eten. Logisch vanuit vroeger. Het vult goed en het geeft veel energie en handig in tijden van honger e.d. Maar dat bestaat hier niet meer. En als mensen eens zouden bijhouden dan bestaat meer dan 70% van wat ze eten uit koolhydraten. Waar ze niet al te veel mee doen.

Ik voel me er nu echt een stuk fitter bij en mijn concentratievermogen is ook veel hoger. Door de weeks eet ik dus werkelijk helemaal niets van brood/pasta/aardappelen/rijst en aanverwanten. Ik heb diverse kookboeken gekocht en er staan werkelijk de smakelijkste en leukste (en vooral supermakkelijke recepten in) en eet dus nu ook een stuk veelzijdiger dan ik voorheen deed. in het weekend ben ik wat losser en eet ik ook gerust een koekje bij de koffie of een keer een toastje e.d.

Man was eest wat sceptisch want, hoe kun je nu lekker eten zonder koolhydraten, maar is inmiddels helemaal om en die moest wel wat kilo's kwijt en die vliegen er vanaf zonder dat hij honger heeft.

Vanavond op het menu Kipgehaktballetjes. In een creme fraiche mosterd sausje met lenteuitjes met daarbij een klolselderijpuree met roomkaas/mosterd en nootmuskaat. met wat gegrilde groenten erbij.
Alle reacties Link kopieren
Vanavond op het menu Kipgehaktballetjes. In een creme fraiche mosterd sausje met lenteuitjes met daarbij een klolselderijpuree met roomkaas/mosterd en nootmuskaat. met wat gegrilde groenten erbij.

Ah, ipv aardappelpuree knolselderijpuree!

Klinkt lekker.

Eten jullie allemaal wel (vet) vlees? Dus alles behalve KH?
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
@Orangetree: heb je nog een kookboektip? En dan vooral in de categorie supermakkelijk :proud:

Ook ben ik benieuwd naar jouw recept voor knolselderijpuree. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
@Yasmijn, voor mij geldt dat nog niet helemaal omdat ik af wil vallen en dus ook op calorieën let. Om aan mijn vetten te komen, eet ik wel vetter vlees soms. Maar ook vaak noten of volle (Griekse) yoghurt. Ik hou sowieso niet zo van vet vlees. Maar bijvoorbeeld bacon bij een gebakken ei neem ik dan wel.
https://www.bol.com/nl/p/365-koolhydraa ... 002606847/

https://www.bol.com/nl/p/lekker-makkeli ... 076707926/


https://www.bol.com/nl/p/straight-away- ... 088441094/
Alle reacties Link kopieren
Ik eet ook al een poos kha. Ben inmiddels 10 kilo kwijt en moet er nog een aantal.
Ik voel me er echt veel beter bij en heb ook veel minder honger/ trek.
Als ontbijt eet ik vaak een mix van volle yoghurt, volle kwark, lijnzaad en een scheutje slimpie. Dat vult enorm goed.
Qua lunch een omelet met groenten. Ik maak ook vaak crackers van amandelmeel.
Of een salade.
Avondeten vaak groenten en vlees, maar ik heb dan vaak bijna geen honger meer, dus heel veel eet ik dan niet.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
yasmijn schreef:
05-11-2018 11:33
Vanavond op het menu Kipgehaktballetjes. In een creme fraiche mosterd sausje met lenteuitjes met daarbij een klolselderijpuree met roomkaas/mosterd en nootmuskaat. met wat gegrilde groenten erbij.

Ah, ipv aardappelpuree knolselderijpuree!

Klinkt lekker.

Eten jullie allemaal wel (vet) vlees? Dus alles behalve KH?
Nee hoor, ik bak wel in MCT olie. Dat is vrij vette olie, maar voordeel is dat deze olie meteen ook weer wordt afgebroken in de lever en dus niet gaat ' aanplakken'. Is alleen wel vrij duur. Bestaat uit kokos en palmolie en is smaakloos. Geeft veel energie ook en je hebt er weinig van nodig. Ik eet wel veel goede vetten (ook als in avocado e.d.). Maar voor mij was alles nieuw dus die kookboeken waren ideaal. En ik ben niet echt een keukenprinses maar ik kan ineens enorm lekkere recepten maken. En als ik het kan uit die boeken kan iedereen het echt.

Over de knolselderijpuree, daar kun je ook koolraappuree van maken.

En ik ben superblij met de aanschaf van mijn sprirelli. Must have. Ik maak er meestal spaghetti van van courgette. Courgette heeft weinig smaak en je kunt het met dat ding heel makkelijk tot spaghetti omtoveren. Je kan er nog meer mee maar dat moet ik nog uitvogelen. Oh en met de bloemkool en brocolli rijst kant en klaar in het groentenvak bij de appie natuurlijk. Altijd handig en daar kun je ook alles mee maken
Alle reacties Link kopieren
Het onbegrip daar stuit ik ook op. Mijn schoonmoeder: "zijn jullie nog steeds aan het diëten?" En ik maar voor de zoveelste keer uitleggen dat dit het is, geen dieet, maar voortaan blijven we zo eten.
Schoonma: "Maar jullie zijn gisteren uit eten geweest". Weer uitleggen dat dat heel goed te doen is en af en toe een uitspatting moet kunnen.
Ze snapt het niet, denkt nog steeds: diëten, klaar en dan weer alles (slecht) eten.
Ik ben begonnen om mijn cholesterol en bloeddruk omlaag te krijgen. Vorige maand naar de huisarts geweest: mijn cholesterol is prima nu, bloeddruk ook, dus de pillen mag ik laten staan.
En inmiddels 17 kilo kwijt. Mijn man doet sinds een half jaar mee en die is ook al 10 kg kwijt.
"Boring conversation anyway"
ik vind uit eten meestal niet moeilijk. Soit, de chinees en de italiaan zijn een dingetje want grotendeels deeg/rijst etc. etc. Maar een gewoon restaurant is gewoon lekker een stukje vlees/vis met groenten en slechts de aardappeltjes laten staan.

Alhoewel ik nog steeds ineens een droom heb om een lowcarb restaurant te beginnen omdat steeds meer mensen sinds 2018 over zijn gegaan op lowcarb en het er steeds meer worden. Dat lijkt me echt supergaaf. Kan uiteraard alleen in een grote stad werken. Er zijn zo veel heerlijke dingen mee te maken.
Ik ben blij dat ik dit topic heb gevonden
Ik blijf in elk geval mee lezen
Wil gaan starten met koolhydraat beperkt denk ik
Ik heb vooral vaak last van mijn darmen en hoop dat dit gaat helpen
Arcticfox1 schreef:
05-11-2018 12:23
Ik ben blij dat ik dit topic heb gevonden
Ik blijf in elk geval mee lezen
Wil gaan starten met koolhydraat beperkt denk ik
Ik heb vooral vaak last van mijn darmen en hoop dat dit gaat helpen
Sinds KHA/KHB nooit meer opgeblazen, wat ik bijna chronisch was sinds ik in de overgang ging.
Kipgehaktballetjes in creme-fraiche saus:

kant en klaar kipgehakt (appie heeft het) 10 gram parmezaanze kaas, 1 el Olijf olie (ik gebruik mct olie), 10 gram volkoren broodkruim (kun je zelf maken heel makkelijk), peper en zout, 3 dl kippenbouillon, 1 el grove mosterd, 2 el halfvolle creme fraiche, 2 lenteuitjes in ringetjes.

kipgehakt, (of kipfilet eerst heel klein snijden als je geen kipgehakt in de super hebt) kaas, olie, broodkruim mengen met peper en zout en balletjes draaien. even in de koelkast laten staan. Pan water aan de kook, vuur laag zetten en de kippenballetjes in het water en laat ze sudderen voor 3 minuten. Uit de pan scheppen en hou ze apart. Breng de bouillon en de mosterd aan de kook tot het wat is ingedikt. voeg dan de balletjes toe, roer de creme fraiche en de lenteuitjes erdoor en laat 3 minuutjes zachtjes doorgaren. Op smaak brengen met kruiden zoals je zelf wil. Als je wil kun je de balletjes ook eerst zachtjes aanbraden in wat olie ipv koken en daarna aan de ingedikte bouillon/mosterd/creme fraiche toevoegen.

8 g koolhydraten per persoon

Knolselderij puree/of koolraabpuree wat je wil
400 gram knolselderij of koolraab geschild in blokjes (eenvoudig, even op youtube kijken), 2 el citroensap, snufje nootmuskaat, 2 el kruidenkaas, 2 tl dyon mosterd, 15 gram ongezouten boter, peper en zout.

Leg de blokjes knolselderij in een pan en voeg citroensap toe en schenk er net zoveel water op tot ze onderstaan. Breng aan de kook en kook het 15-18 minuten of tot ze gaar zijn. Laat uitlekken in een vergiet.

Pureer de knolselderij, en alle andere ingredienten tot een puree, breng op smaak met zout en peper en gebruik een kookring voor mooie rondjes als je er ook nog als een keukenprinses uit wilt zien.... Garneer met een plukje peterselie

8 gram koolhydraten per persoon

gestoofde groenten

Neem wat je hebt liggen (paprika, courgette, champignonnen, uitje etc. etc. alles kan eigenlijk wel)

Snipper een ui, snijd alle groenten aan stukjes. Fruit het uitje. Voeg alle groenten toe en wat venkelzaad, tijm en wat ras el hanout kruiden. Roer even door en laat met de deksel erop 15 minuten heel zachtjes stoven. en klaar

3 gram koolhydraten per persoon
Alle reacties Link kopieren
Hoe combineren jullie dit met het gezin? Net wat anders koken?

Ik heb t ook een tijd gedaan, toen at ik vrij regelmatig avocado en courgette. Daar kreeg ik behoorlijke maagpijn van. Is dat herkenbaar?
yeps1 schreef:
05-11-2018 12:52
Hoe combineren jullie dit met het gezin? Net wat anders koken?

Ik heb t ook een tijd gedaan, toen at ik vrij regelmatig avocado en courgette. Daar kreeg ik behoorlijke maagpijn van. Is dat herkenbaar?
Kinderen wonen al zelfstandig op 1 na, die eet gewoon boterhammen en wel koolhydraten. Maar vaak net zo goed eet hij met ons mee hoor. Ik maak voor hem dan wat aardappeltjes of pasta oid (wij dan bijvoorbeeld knolselderij puree, hij aardappeltjes, wij courgette pasta, hij spaghetti, wij bloemkoolrijst, hij gewone rijst etc. etc.)
Ik ben alleen net partner. Voor hem kan ik gewoon aardappels/rijst/pasta blijven maken

Ik ben wel bezig met zwanger worden. Mocht dat zo ver zijn dan zie ik dan wel of ik mijn voeding weer moet aanpassen
Alle reacties Link kopieren
yeps1 schreef:
05-11-2018 12:52
Hoe combineren jullie dit met het gezin? Net wat anders koken?
Voor de anderen komt er wel gewoon rijst/pasta/aardappels op tafel.
Voor mijzelf maak ik meestal een extra soort groente of rauwkost, waar mijn gezinsleden ook van eten trouwens.
Dus uiteindelijk eten zij (onbewust) ook meer groente en wat minder koolhydraten. Ik merk dat ik steeds minder rijst of pasta hoef te maken.

Eén keer per week eten we tortilla's met alles erop en eraan, dan zet ik alle ingrediënten los op tafel (sla, tomaat, komkommer, fetakaas, paprika, gebakken champignons, kipfilet, gehakt, koriander, uien, knoflooksaus) en stoppen zij dat in een tortilla, terwijl ik het meer als een soort maaltijdsalade eet zonder tortilla eromheen. Of idem voor een broodje shoarma af en toe.

Ik vind het combineren van mijn dieet met mijn niet-diëtende gezinsleden eigenlijk juist heel erg makkelijk, dat gaat beter dan verwacht.
yeps1 schreef:
05-11-2018 12:52
Hoe combineren jullie dit met het gezin? Net wat anders koken?

Ik heb t ook een tijd gedaan, toen at ik vrij regelmatig avocado en courgette. Daar kreeg ik behoorlijke maagpijn van. Is dat herkenbaar?
Wellicht omdat je eetpatroon te eenzijdig was? Ik word winderig van spruitjes. Kan daar wat minder goed tegen dus eet ik die ook niet zo veel. Er zijn zo ontzettend veel soorten groenten om uit te kiezen dat ik ze niet echt mis. Ach, en wie mist spruitjes uberhaupt ;-)
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
05-11-2018 12:08
Het onbegrip daar stuit ik ook op. Mijn schoonmoeder: "zijn jullie nog steeds aan het diëten?" En ik maar voor de zoveelste keer uitleggen dat dit het is, geen dieet, maar voortaan blijven we zo eten.
Schoonma: "Maar jullie zijn gisteren uit eten geweest". Weer uitleggen dat dat heel goed te doen is en af en toe een uitspatting moet kunnen.
Ze snapt het niet, denkt nog steeds: diëten, klaar en dan weer alles (slecht) eten.
Ik ben begonnen om mijn cholesterol en bloeddruk omlaag te krijgen. Vorige maand naar de huisarts geweest: mijn cholesterol is prima nu, bloeddruk ook, dus de pillen mag ik laten staan.
En inmiddels 17 kilo kwijt. Mijn man doet sinds een half jaar mee en die is ook al 10 kg kwijt.
Haha, ja. Dat. Vet is niet goed he?
*zucht*
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner eet met mij mee en soms bakt hij een paar aardappeltjes op. Hij vindt het heerlijk. Ipv gewoon brood eet hij kha brood of kha crackers (die van afvallenmetbregje zijn lekker).
Pil0u schreef:
05-11-2018 13:18
Haha, ja. Dat. Vet is niet goed he?
*zucht*
Oh die ja.... Zucht. Heel irrititant. Hier staat het heel mooi in Jip en Janneke uitgelegd

https://thenewfood.nl/vet-gezond/
Als je koolhydraten eet (veel, en dat doen we in het westen) verbrandt je koolhydraten als eerste. Alles wat vet is blijft zitten want wordt bespaard tot de koolhydraten op zijn. Die raken echter nooit op want daar eten we er teveel van. Dus krijg je vetreserves (lees; men wordt dik). Weinig koolhydraten eten betekent dat je eerste ' brandstof' dus de vetten zijn. Daar heb je dus geen last van omdat al het vet wat je eet gewoon verbrandt. Wat je NIET doet als je WEL koolhydraten eet. Mensen kunnen dan afvallen en gaan dan minder vet eten en dus jo jo effect. Zodra ze weer normaler gaan eten blijft het vet er weer aanzitten gewoon.

Voordeel van vetter en eiwitrijker eten is ook dat ik geen 'snack' behoeftes meer heb. Ik ben gewoon verzadigd. Kan alles met gemak laten staan. Ik eet gewoon drie keer per dag. in het weekend zondig ik een keertje. Meer niet, maar verder is de behoefte er gewoon niet.

Zijn álle vetten gezond?
Nee, niet álle soorten vet zijn gezond, sommige soorten vet kun je beter niet eten.

WEL: Vette vis, vlees mét vet, kip mét vel, eieren, vette zuivelproducten (roomboter, volvette kaas, volvette yoghurt, slagroom, creme fraîche, ghee etc.), kokosvet, volle kokosmelk, olijfolie, palmolie, palmpitolie, lijnzaadolie, ossewit, avocado’s en vette noten.

NIET: Eet vooral geen transvet. Transvetten kunnen veel schade aanrichten in je lijf, vermijd ze dus áltijd! Transvetten vind je in veel kant-en-klaar producten. Ze staan altijd vermeld op de verpakking.
Ook andere industrieel bewerkte vetten zoals margarines, alle vloeibare bak- en braadproducten en de meeste plantaardige oliën (sojaolie, maisolie, raapzaadolie, koolzaadolie, zonnebloemolie, slaolie, saffloerolie) kun je beter niet gebruiken, de meeste bevatten heel veel Omega-6 vetzuren.
Alle reacties Link kopieren
Hier een zeer geïnteresseerde meelezer. Ik wil graag een kilo of 8 afvallen. Mijn eetpatroon laat de laatste maanden te wensen over en ik ben het beu. Voel me vaak opgeblazen (ook PDS) en mijn huid begint weer wat onrustig te worden. Ook ben ik het beu om een 'slaaf' van die snackdrang te zijn.
Ik denk dat minderen met koolhydraten de oplossing is. Vandaag begonnen, maar ik moet nog veel uitvogelen.

'Mijn' Albert Heijn heeft sinds kort (vooroorlogs dorp) pasta van rode linzen, kikkererwten of tuinerwten. Hebben jullie daar ervaring mee?
Ik heb de variant met kikkererwten laatst geprobeerd, was prima, ietsje droger van structuur dan gewone pasta, maar wel lekker. Maar toen had ik deze plannen nog niet, dus ik heb de verpakking niet echt gelezen. Ik weet dus nu even niet of dat helemaal geen koolhydraten bevat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven