Inleiden met ballonnetje
woensdag 7 november 2018 om 14:01
Het is nog een scenario als dit zo is dan doen we dat maar ben benieuwd naar ervaringen met inleiden met een ballonnetje. Kwam de bevalling op gang of waren er toch nog weeënopwekkers oidnodig?
Achtergrond: Zoon is geboren met een keizersnede. Na 22 uur weeën had ik 4 cm ontsluiting en zoon bleek sterrenkijker. Deze keer wil ik graag vaginaal bevallen. De kans dat dit goed gaat is 80% als kindje goed ligt aldus gynaecoloog. Hij zei wel dat ze bij deze medische bevalling willen inleiden bij 38 weken als blijkt dat zoon hoog in de curve ligt. En dan dus inleiden met ballonnetje omdat ze Ivm spanning op het litteken weeënopwekkers zoveel mogelijk willen vermijden.
Achtergrond: Zoon is geboren met een keizersnede. Na 22 uur weeën had ik 4 cm ontsluiting en zoon bleek sterrenkijker. Deze keer wil ik graag vaginaal bevallen. De kans dat dit goed gaat is 80% als kindje goed ligt aldus gynaecoloog. Hij zei wel dat ze bij deze medische bevalling willen inleiden bij 38 weken als blijkt dat zoon hoog in de curve ligt. En dan dus inleiden met ballonnetje omdat ze Ivm spanning op het litteken weeënopwekkers zoveel mogelijk willen vermijden.
woensdag 7 november 2018 om 14:04
woensdag 7 november 2018 om 14:05
Ik ben ingeleid met een ballonnetje, die werd om een uur of 8.00 geplaatst en viel er rond 15.00 uur uit. Ze zouden eigenlijk de volgende ochtend gaan inleiden met weeënopwekkers, maar rond 20.00 uur braken mijn vliezen en kwamen de weeën spontaan op gang.
Uiteindelijk heb ik wel een ruggenprik gehad i.v.m. weeënstorm en het niet vorderen van ontsluiting en dus ook weeënopwekkers aan het einde. Maar ik weet niet of dit met het ballonnetje te maken heeft gehad, het begon in elk geval wel 'spontaan'.
Edit: hier ook een sterrenkijker. Uiteindelijk is ze geboren met een vacuüm en knip, net geen keizersnede gelukkig.
Uiteindelijk heb ik wel een ruggenprik gehad i.v.m. weeënstorm en het niet vorderen van ontsluiting en dus ook weeënopwekkers aan het einde. Maar ik weet niet of dit met het ballonnetje te maken heeft gehad, het begon in elk geval wel 'spontaan'.
Edit: hier ook een sterrenkijker. Uiteindelijk is ze geboren met een vacuüm en knip, net geen keizersnede gelukkig.
fiona2018 wijzigde dit bericht op 07-11-2018 14:06
10.41% gewijzigd
woensdag 7 november 2018 om 14:06
Mijn zus heeft dit gehad om de bevalling op gang te krijgen, maar voor haar was dit niet voldoende en ze heeft dus inderdaad opwekkers gehad. Ik zou hier niet te veel vanuit gaan, verschilt per persoon natuurlijk.
Ik hoop voor je dat het soepel verloopt en je op natuurlijke manier kan bevallen dit keer!
Ik hoop voor je dat het soepel verloopt en je op natuurlijke manier kan bevallen dit keer!
woensdag 7 november 2018 om 14:33
Ik heb ook een ballonnetje gehad en bij mij heeft deze niet voldoende gewerkt. Werd op zondagavond geplaatst, maandagochtend eruit gehaald. Niet voldoende ontsluiting, gel gekregen, 's middags nog een keer gel gekregen. Uiteindelijk voldoende ontsluiting. Bevalling kwam niet op gang, wel 4 cm ontsluiting.
volgende ochtend zou verloskundige vliezen breken, maar baby niet ingedaald. Dus moest gynaecoloog komen en die kwam pas 's middags. baby is uiteindelijk in de nacht van dinsdag op woensdag geboren. Weeën kwamen niet spontaan op gang, heb weeënopwekkers en een ruggenprik gehad.
volgende ochtend zou verloskundige vliezen breken, maar baby niet ingedaald. Dus moest gynaecoloog komen en die kwam pas 's middags. baby is uiteindelijk in de nacht van dinsdag op woensdag geboren. Weeën kwamen niet spontaan op gang, heb weeënopwekkers en een ruggenprik gehad.
mihoen62 wijzigde dit bericht op 07-11-2018 14:36
Reden: Extra informatie
Reden: Extra informatie
7.50% gewijzigd
woensdag 7 november 2018 om 14:33
woensdag 7 november 2018 om 14:40
Na 3 dagen ballon precies de 3,5 cm ontsluiting die nodig was om vliezen te breken en te starten met weeenopwekkers. Helaas na 5 uur weeensto nog steeds dezelfde 3 cm en omdat hartslag van baby bij elke wee dipte, een spoedkeizersnee. Mijn tweede lag in stuit, en inleiden was geen optie, dus geplande ks.
woensdag 7 november 2018 om 14:44
woensdag 7 november 2018 om 14:50
Oh ik lees even mee! Hier vorige keer ook via ks bevallen door niet vorderende ontsluiting. Toen ben ik ingeleid met een ballonnetje, ‘s avonds ingebracht, volgende ochtend ca. 2 cm. Toen hebben ze vliezen gebroken en direct weeenopwekkers via infuus gegeven. Helaas na zo’n 14 uur (en ruggeprik en normaals de infuuspomp met opwekkers opnieuw starten in de hoop dat mijn lichaam het zelf op zou pakken) nog steeds maar 4-5 cm en dus een keizersnee.
Het inleiden met de ballon gaf bij mij dus genoeg ontsluiting om de vliezen te kunnen breken maar daarna gebeurde er verder niks, zelfs niet met weeenopwekkers.
Ik ben voor nu dus ook erg benieuwd wat het plan van aanpak wordt deze keer. Baby is nu weer van vergelijkbaar formaat (groot) dus ik heb t idee dat het wel eens hetzelfde zou kunnen verlopen, helemaal als t gebruik van weeenopwekkers e.d. Ook nog beperkt is door de eerdere ks.
Het inleiden met de ballon gaf bij mij dus genoeg ontsluiting om de vliezen te kunnen breken maar daarna gebeurde er verder niks, zelfs niet met weeenopwekkers.
Ik ben voor nu dus ook erg benieuwd wat het plan van aanpak wordt deze keer. Baby is nu weer van vergelijkbaar formaat (groot) dus ik heb t idee dat het wel eens hetzelfde zou kunnen verlopen, helemaal als t gebruik van weeenopwekkers e.d. Ook nog beperkt is door de eerdere ks.
woensdag 7 november 2018 om 15:02
Ook hier ervaring met een ballonnetje. Op dinsdagochtend ingebracht. Helaas na 1 dag niet genoeg ontsluiting dus daarna nog een dag met een ballonnetje rondgelopen. Die avond leek de bevalling te starten maar dat was vals alarm. De ochtend erna zijn mijn vliezen gebroken en heb ik opwekkers gekregen.
woensdag 7 november 2018 om 15:46
Hier ook ervaring. Met 38.3 rond 1400u een ballon geplaatst. Bij laatste controle om uur of 12 's nachts had ik 2 cm. Ballon eruit. Hele dag weeën gehad maar stelde niet veel voor. Kon er niet door slapen dus wel pethdine prik in been gehad voor de nacht. De volgende morgen zijn m'n vliezen gebroken door de vk en meteen ah infuus. Was ivm PE ook enige spoed bij geboden dus we gingen niet meer wachten. Uiteindelijk een weeën storm ruggenprik. Vanaf starten Infuus ongeveer 6u later had ik zoon op m'n borst.
woensdag 7 november 2018 om 17:27
Ervaring is dat met een ballonnetje vaak toch nog wel weeënopwekkers nodig zijn. Maar die krijg je natuurlijk toch niet gelijk. Wat we hier doen; je krijgt 's avonds een ballon en gaat daar mee slapen (sommige mensen slapen thuis, andere in het ziekenhuis afhankelijk van de indicatie). 's Morgens wordt gekeken of de ballon eruit valt (dan ongeveer 3cm). Als dat zo is worden de vliezen gebroken, is dat niet zo blijft de ballon nog even zitten totdat hij er wel uit komt.
Als de vliezen worden gebroken gaat je lichaam (meestal) zelf weeën maken. Daar wordt vaak een uur of max. twee op gewacht. Als je lichaam dan nog geen, of niet voldoende weeen heeft gemaakt dan krijg je extra hormonen toegediend (en als je wilt kan je dan ook laagdrempelig een ruggeprik krijgen). Die hormonen worden langzaam opgehoogd, tot er goede weeen zijn en op geleide van wat je aankan. Je moet er natuurlijk geen knallende weeënstorm van krijgen.
Of je het infuus met wee opwekkers nodig hebt is heel lastig te voorspellen. Bij sommige mensen breken de vliezen en die krijgen direct knallende weeën. Bij andere vrouwen duurt dat even (is heel normaal natuurlijk), maar in een ziekenhuis is vaak geen tijd/ruimte om dat lang af te wachten ivm beschikbaarheid van de kamers voor spoed. En omdat inleiden natuurlijk 'tegen de natuurlijke klok' ingaat, waardoor niet ieder lichaam even vlot meewerkt. Vandaar dat ze dan een handje helpen met een infuus.
Als de vliezen worden gebroken gaat je lichaam (meestal) zelf weeën maken. Daar wordt vaak een uur of max. twee op gewacht. Als je lichaam dan nog geen, of niet voldoende weeen heeft gemaakt dan krijg je extra hormonen toegediend (en als je wilt kan je dan ook laagdrempelig een ruggeprik krijgen). Die hormonen worden langzaam opgehoogd, tot er goede weeen zijn en op geleide van wat je aankan. Je moet er natuurlijk geen knallende weeënstorm van krijgen.
Of je het infuus met wee opwekkers nodig hebt is heel lastig te voorspellen. Bij sommige mensen breken de vliezen en die krijgen direct knallende weeën. Bij andere vrouwen duurt dat even (is heel normaal natuurlijk), maar in een ziekenhuis is vaak geen tijd/ruimte om dat lang af te wachten ivm beschikbaarheid van de kamers voor spoed. En omdat inleiden natuurlijk 'tegen de natuurlijke klok' ingaat, waardoor niet ieder lichaam even vlot meewerkt. Vandaar dat ze dan een handje helpen met een infuus.
woensdag 7 november 2018 om 20:31
Ook ik heb ervaring met het ballonnetje, ookal is dat inmiddels ruim 7 jaar geleden. Ingeleid omdat ik onze zoon met de dag minder ging voelen en de artsen mijn bloeddruk vonden stijgen.
Wat ik me ervan herinner is dat ik me om 7 uur in het ziekenhuis moest melden. Rond 10 uur werd, na diverse controles, het ballonnetje ingebracht. Meest vervelende was die eendenbek die ze erbij moesten gebruiken. Hele dag met een ballonnetje rond gelopen, tussendoor diverse controles gehad (ctg, echo, bloeddruk, etc). Volgende ochtend had ik paar cm ontsluiting en zijn mijn vliezen gebroken. Hierna was binnen twee uur onze zoon geboren.
Ik ben van mening dat inleiden met een ballonnetje een prima oplossing kan zijn als het nodig is. Heel veel succes!!
Wat ik me ervan herinner is dat ik me om 7 uur in het ziekenhuis moest melden. Rond 10 uur werd, na diverse controles, het ballonnetje ingebracht. Meest vervelende was die eendenbek die ze erbij moesten gebruiken. Hele dag met een ballonnetje rond gelopen, tussendoor diverse controles gehad (ctg, echo, bloeddruk, etc). Volgende ochtend had ik paar cm ontsluiting en zijn mijn vliezen gebroken. Hierna was binnen twee uur onze zoon geboren.
Ik ben van mening dat inleiden met een ballonnetje een prima oplossing kan zijn als het nodig is. Heel veel succes!!
woensdag 7 november 2018 om 23:01
donderdag 8 november 2018 om 08:12
Toch wel vaak dat er nog andere stappen nodig zijn naast ballonnetje. Dit is ook wel wat ik van de verhalen uit mijn omgeving ken.
Weet iemand of ballonnetje altijd kan? Bij zoon zat alles met 40+5 nog zo dicht dat strippen namelijk nog niet eens mogelijk was. Wel begon zonder strippen die nacht de bevalling.
Weet iemand of ballonnetje altijd kan? Bij zoon zat alles met 40+5 nog zo dicht dat strippen namelijk nog niet eens mogelijk was. Wel begon zonder strippen die nacht de bevalling.
donderdag 8 november 2018 om 08:24
Nee, je moet al een beetje ontsluiting hebben anders past het ballonnetje er niet in. Iets van 0,5-1cm. Soms krijg je dan eerst een vaginaal tablet (of gel) zodat het eerst meer open gaat. Maar dat doen ze bij KZ niet altijd geloof ik.
Maar bij een tweede kindje is de kans wel groter hoor dat het al wat open is.
Maar bij een tweede kindje is de kans wel groter hoor dat het al wat open is.
donderdag 8 november 2018 om 08:27
Dit.ruiva schreef: ↑07-11-2018 14:33Ik heb een ballonnetje gehad, daarna zijn handmatig mijn vliezen gebroken en ging ik meteen aan de weeënopwekkers. Wegens niet vorderende ontsluiting ondanks de heftige maar dus niet werkende weeën uiteindelijk ook een ruggenprik gekregen.
Succes met de laatste loodjes!
Natte tosti..