Konijn als huisdier

07-11-2018 20:18 124 berichten
Binnen, 2 dwergkonijntjes, die ook los mogen lopen.
Ik heb er ook ondertussen al aardig wat over gelezen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik wil er namelijk goed over nagedacht hebben en geen dingen over het hoofd zien.

Wat ik al weet/gelezen heb:
Je kunt ze zindelijk maken ( als je geluk hebt).
Hoeveel het stinkt heb je grotendeels zelf in de hand.
Ik heb uiteraard de verantwoordelijkheid wb verzorging.
Je neemt ze het beste in een koppeltje en niet alleen.
Ze hebben ruimte nodig om fatsoenlijk te kunnen bewegen dus ze zullen hier ook los in de woonkamer/keuken lopen.
Kabels wegwerken en uitkijken dat ze niet op je meubels gaan knagen.
Opvang voor vakantie en dergelijke ( nee wij zijn niet van die aso's die dieren dumpen, gaan zelfs weinig op vakantie).

Konijnen horen niet binnen vind ik persoonlijk een beetje een non argument, want in principe hoort geen enkel dier binnen, behalve vissen misschien.

Dus.... ervaringen? Voors en tegens?
Je schrijft dit onder 'kinderen'.
Als dat de bedoeling is van een huisdier, neem dan géén konijnen. Ze zien er knuffelig uit, maar het zijn geen knuffeldieren.
Splinter_ schreef:
07-11-2018 20:22
Je schrijft dit onder 'kinderen'.
Als dat de bedoeling is van een huisdier, neem dan géén konijnen. Ze zien er knuffelig uit, maar het zijn geen knuffeldieren.
Hmm zit wat in, het is ook niet de bedoeling dat de kinderen (9 en 5) ze te pas en te onpas op pakken.
En gaat dat lukken, denk je?
Alle reacties Link kopieren
Splinter_ schreef:
07-11-2018 20:26
En gaat dat lukken, denk je?
Als je je kinderen opvoed is dat geen probleem. De kinderen van mijn vriendinnen pakken ook niet zomaar mijn dieren op zonder mijn toestemming omdat ze weten dat dat niet de bedoeling is.
Internagelaktisch
Splinter_ schreef:
07-11-2018 20:26
En gaat dat lukken, denk je?
Zeker die van 5 zal niet alleen met ze blijven als ze los lopen. Die van 9 kan ik daar wel mee vertrouwen.
Ik heb een betrouwbare fokker gevonden die ze ook een heleboel uit gaat leggen etc.
Maaique schreef:
07-11-2018 20:28
Als je je kinderen opvoed is dat geen probleem. De kinderen van mijn vriendinnen pakken ook niet zomaar mijn dieren op zonder mijn toestemming omdat ze weten dat dat niet de bedoeling is.
Dat bedoel ik idd, we hebben een hond gehad, ook als pup gekregen, en kinderen kunnen heel goed leren hoe ze daarmee moeten gaan.
Ik vind konijnen niet knuffelig.
Een cavia is gezelliger. Vind ik. Lekker op schoot aaien.

En huisdieren horen onder de Pijler Thuis. Vraag ff aan de mods of ze je topic verplaatsen.
Dat zal ook wel te leren zijn, denk ik. Maar is dat ook de bedoeling van huisdieren voor de kinderen? Wil je niet iets waar ze meer mee kunnen spelen en knuffelen?
Caitriona* schreef:
07-11-2018 20:33
Ik vind konijnen niet knuffelig.
Een cavia is gezelliger. Vind ik. Lekker op schoot aaien.

En huisdieren horen onder de Pijler Thuis. Vraag ff aan de mods of ze je topic verplaatsen.
Hoe doe ik dat?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt je al flink ingelezen zie ik!
Ik heb nog wat puntjes:
Konijnen houden er absoluut niet van om opgepakt te worden.
Konijnen kunnen flink oud worden, die van mij zijn inmiddels 11 en 13.
Beste combinatie is een gecastreerd mannetje en een (gesteriliseerd) vrouwtje.
De konijnenopvangen zitten albomvol met konijnen, ik zou je dan ook aan aanraden om ze daar te halen. Deze zijn vaak al gekoppeld en "geholpen".

Die van mij hebben 9 jaar binnen gewoond, altijd veel rond mogen lopen. Maar het vrouwtje had laminaat angst dus bleef het liefste in gaar kooi. Uiteindelijk verhuist en ze toen buiten gehouden. Wat een verschil! Vooral het vrouwtje leefde gigantisch op, lekker rond rennen en graven. Een compleet ander beestje.

Succes met je keuze. Zorg wel dat ze zich kunnen terug trekken van je kinderen.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
het klinkt alsof je al behoorlijk op de hoogte bent. houdt er rekening mee dat als ze binnen zitten je tijd moet steken in vermaak, door hun eten te verstoppen of met ze te trainen bijv.

ik zou als ik jou was eerder kiezen voor een koppel uit de opvang dan bij een fokker vandaan. juist omdat je kinderen hebt. bij de opvang is het karakter al meer bekend en weet je dus zeker dat je konijntjes neemt die passen in het gezinsleven.
Splinter_ schreef:
07-11-2018 20:33
Dat zal ook wel te leren zijn, denk ik. Maar is dat ook de bedoeling van huisdieren voor de kinderen? Wil je niet iets waar ze meer mee kunnen spelen en knuffelen?
Dochter wilde eerst een hamster, die vind ik helemaal niet om te knuffelen en zijn vooral nachtdiertjes.
Cavia's heb ik idd ook over nagedacht, heeft mijn zusje ook, maar die piepen en fluiten veel. Op zich heel leuk vind ik zelf maar ik heb ook een autist hier in huis en daarvoor is dat gefluit niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een asiel kat nemen.
Konijnen zijn saai
Mth85 schreef:
07-11-2018 20:35
Hoe doe ik dat?
Berichtje in het Centraal Moderatortopic plaatsen:
overig/centraal-moderatortopic/list_messages/426421/95
Boardbabe82 schreef:
07-11-2018 20:36
Je hebt je al flink ingelezen zie ik!
Ik heb nog wat puntjes:
Konijnen houden er absoluut niet van om opgepakt te worden.
Konijnen kunnen flink oud worden, die van mij zijn inmiddels 11 en 13.
Beste combinatie is een gecastreerd mannetje en een (gesteriliseerd) vrouwtje.
De konijnenopvangen zitten albomvol met konijnen, ik zou je dan ook aan aanraden om ze daar te halen. Deze zijn vaak al gekoppeld en "geholpen".

Die van mij hebben 9 jaar binnen gewoond, altijd veel rond mogen lopen. Maar het vrouwtje had laminaat angst dus bleef het liefste in gaar kooi. Uiteindelijk verhuist en ze toen buiten gehouden. Wat een verschil! Vooral het vrouwtje leefde gigantisch op, lekker rond rennen en graven. Een compleet ander beestje.

Succes met je keuze. Zorg wel dat ze zich kunnen terug trekken van je kinderen.
Opvang wil ik idd ook nog gaan kijken.
Wij hebben wel laminaat, maar ik wilde ook een kleed(je) neer leggen, zou dat eventueel helpen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ratten, heb je daar wel eens over nagedacht? Die zijn socialer en voor kinderen eigenlijk wel een stuk leuker. Super slim, je kan ze kunstjes leren enzo.
Internagelaktisch
chirimoya schreef:
07-11-2018 20:36
het klinkt alsof je al behoorlijk op de hoogte bent. houdt er rekening mee dat als ze binnen zitten je tijd moet steken in vermaak, door hun eten te verstoppen of met ze te trainen bijv.

ik zou als ik jou was eerder kiezen voor een koppel uit de opvang dan bij een fokker vandaan. juist omdat je kinderen hebt. bij de opvang is het karakter al meer bekend en weet je dus zeker dat je konijntjes neemt die passen in het gezinsleven.
Dat had ik idd gelezen, ik ben overdag thuis en had ook leuke dingen gelezen over clicker training
Konijnen los in huis? Ik ben blijkbaar toch ouderwetser dan ik dacht.
Ik probeer even op iedereen te reageren.
Ratten heeft een vriendje van dochter ook, ik vind ze eng.
Maar die zijn idd socialer.

Iemand zei dat ik ze een plekje moesten hebben om zich terug te trekken van de kinderen, hoe kan dat het beste?
Alle reacties Link kopieren
Leuk hoor, twee konijnen. Wij hebben er twee in de tuin (9 en 4). Ze zitten in een hok maar zodra ik thuis ben mogen ze los in de tuin. Als het donker wordt, ga ik naar buiten, krijgen ze een snoepje die ze aannemen en meenemen naar hun hok. Zo 'tam' zijn ze te krijgen. Aaien en oppakken doe ik nooit. Willen ze niet.

Zindelijk zijn ze uit zichzelf. Alleen op de grond van de kooi. Niet op de eerste verdieping.

Ik heb Nederlandse hangoor dwergen. Dat is een leuk ras, ze zijn nieuwsgierig.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een huiskonijn gehad! Superleuk! Let wel op met kabels. Konijn heeft hier meerdere kabels stuk gemaakt.

Verder hupste hij altijd door het huis heen. Kwam naar de koelkast voor een snack. Wist precies in welke la zijn voedsel lag en probeerde die ook altijd open te krijgen.

Als ik op de grond lag, klom hij op mijn rug. En kwam ook wel bij mij op de bank zitten.

Verder was hij alleen. En dat was hartstikke zielig. Hij is uiteindelijk dood gegaan aan een hersenziekte. Ook zielig. Ik zou niet zo snel meer voor een konijn kiezen. Het was echt een leuk beest en zindelijk en slim en ook nog grappig. Maar ik denk dat mijn kat nu wel gelukkiger is dan mijn konijn.
Waarom maak je er geen hok/ren voor in de tuin?
Caitriona* schreef:
07-11-2018 20:39
Berichtje in het Centraal Moderatortopic plaatsen:
overig/centraal-moderatortopic/list_messages/426421/95
Gedaan, dank je
Alle reacties Link kopieren
Meestal vind ik een konijn nemen een heel slecht plan, maar ik zie dat je je echt goed hebt ingelezen :)

Enige tip die me te binnen schoot (en die is ook al gegeven) is de opvang inderdaad. Daar zitten er genoeg en heb je meteen een koppeltje dat goed matcht :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven