Wat is jouw favoriete bijbelverhaal?

15-11-2018 14:00 143 berichten
Gister was er op tv het programma "De grootste bijbel van Nederland" waarin men vroeg wat de Nederlander heeft met de bijbel en wat het favoriete bijbelverhaal van de Nederlanders is.

Hier is de top 10:

1. de geboorte van Jezus
2. de ark van Noach
3. de barmhartige Samaritaan
4. David en Goliath
5. Mozes in het biezenmandje
6. de rode zee
7. de wonderbare spijziging
8. de overspelige vrouw
9. Jezus zegent de kinderen
10. Kruis en opstanding

(op de website heybijbel.nl staat de hele top 40 populairste bijbelverhalen in Nederland)

Blijkbaar heeft Nederland toch wel iets met de bijbel, nog altijd het meest verkochte boek ter wereld.

Wat heb jij persoonlijk met de bijbel? Heb je er eentje (of meerdere) thuis?
En wat is jouw favoriete bijbelverhaal? Welk verhaal heeft jouw altijd aangegrepen of geïnspireerd?
Ben je het eens met deze top 10 of ken je ze niet?


Bron: heybijbel.nl
Alle reacties Link kopieren
Ik vond als kind het Oude testament ook eigenlijk veel spannender.

Daniël in de leeuwenkuil was ook mooi.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
15-11-2018 14:32
Ik gok dat het de gedachte is dat hoe groot de puinhoop ook is die je van je leven maakt, dat God het toch groot feest vindt als je terugkomt. Enorm vergevensgezind, en zo.
Dat vind ik er ook wel aardig aan, maar het draagt toch ook uit 'eerlijk zijn en hard werken heeft geen nut, ga gewoon lekker slempen en maak het later goed'.
:rofl:

Nou inderdaad. Die andere zoon, die altijd braaf en lief was, die kreeg gewoon een trap na ook nog.
Moraal van het verhaal, eerlijk zijn loont niet.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Religie is hard op weg om in Nederland uit te sterven. Eind jaren '90 was 60% nog religieus, nu nog maar 49%! Goed nieuws.

Minder dan de helft. :cheer2:
anoniem_315807 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 14:53
11.68% gewijzigd
Mijn oma had een stokoude Statenbijbel. Niet om doorheen te komen als kind natuurlijk, maar ik vond het vreselijk interessant.

Maar het beste verhaal? Mozes en de ark scoorden hoog op mijn lijstje vroeger.
Maleficent schreef:
15-11-2018 14:45
:rofl:

Nou inderdaad. Die andere zoon, die altijd braaf en lief was, die kreeg gewoon een trap na ook nog.
Moraal van het verhaal, eerlijk zijn loont niet.

Ik heb wel eens een uitleg gehoord die vertelde dat de oudste zoon hypocriet was en geen band met zijn vader.
Dat het er eigenlijk om ging dat de oudste zoon de echte verloren zoon was of zoiets.
Dat Jezus dat verhaal vertelde omdat de mensen toen niks begrepen met vergevingsgezindheid en heel genadeloos waren in die cultuur en dat er toen ook een eercultuur was zoals we nu nog zien in het midden-oosten en dat Jezus leerde om te vergeven.
Dat zou dan de moraal van het verhaal zijn. Of zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tot mijn 6e wel religieus opgevoed en zat tot die leeftijd ook op een christelijke school. Ik heb echter nooit geloofd. Ik geloofde gewoon niet in die verhalen of in God.

Het is al 25 jaar geleden dat ik verhalen uit de bijbel gehoord heb. Toen ik 6 was vond ik het verhaal van de geboorte van Jezus wel mooi, maar dat kwam ongetwijfeld ook vanwege het feest er omheen.

Ik kan me alleen nog een verhaal herinneren over 2 broers, waarvan de ene de andere vermoorde en in een put gooide of zo. Waar ging dat precies over? Het is te lang geleden, maar het heeft toen wel indruk gemaakt. Ook dat er zulke gruwelijke verhalen in stonden, vond ik maar stom. Was dat Kain en Abel?
Tinkeltje33 schreef:
15-11-2018 14:53


Ik kan me alleen nog een verhaal herinneren over 2 broers, waarvan de ene de andere vermoorde en in een put gooide of zo. Waar ging dat precies over? Het is te lang geleden, maar het heeft toen wel indruk gemaakt. Ook dat er zulke gruwelijke verhalen in stonden, vond ik maar stom. Was dat Kain en Abel?

Kain en Abel waren 2 zonen van Adam en Eva en Kain had inderdaad zijn broer Abel vermoord, de eerste moord in de bijbel.
Dat van die put moet Jozef en zijn broers zijn geweest, de zonen van Jakob (geloof ik) die gooide Jozef eerst in een put en besloten hem daarna te verkopen als slaaf.
Ik kies voor het paasverhaal, omdat voor mijn gevoel alles daar in zit. Liefde, haat, verraad, wraakzucht.

Ben gelovig opgevoed, heb zowel verhalen gelezen uit de kinderbijbel als de gewone, zat op catechesatie en ging naar de kerk. Nu doe ik er niks meer mee. Overigens gaat dit over het mooiste verhaal, maar de mooiste tekst uit de Bijbel vind ik 1 Korinthiërs 13. Daar kan ik wel in geloven.
Alle reacties Link kopieren
Tinkeltje33 schreef:
15-11-2018 14:53


Ik kan me alleen nog een verhaal herinneren over 2 broers, waarvan de ene de andere vermoorde en in een put gooide of zo. Waar ging dat precies over? Het is te lang geleden, maar het heeft toen wel indruk gemaakt. Ook dat er zulke gruwelijke verhalen in stonden, vond ik maar stom. Was dat Kain en Abel?
Jozef werd in een put gegooid door zijn broers, eerst wilden ze hem vermoorden, maar bedachten toen maar dat ze hem beter konden verkopen als slaaf.

Kaïn en Abel (2 broers) is een verhaal over jaloezie. Ze offeren allebei iets wat ze kunnen missen, maar Kaïn doet dat niet overtuigd genoeg en God zegt er wat van, en zodoende denkt Kaïn dat Abel het lieverdje is van God en slaat hem dood.
Stressed is just desserts spelled backwards
lilguinea schreef:
15-11-2018 14:59
maar de mooiste tekst uit de Bijbel vind ik 1 Korinthiërs 13. Daar kan ik wel in geloven.

En dat is? Geen idee wat daar staat hoor!
Alle reacties Link kopieren
lilguinea schreef:
15-11-2018 14:59

Ben gelovig opgevoed, heb zowel verhalen gelezen uit de kinderbijbel als de gewone, zat op catechesatie en ging naar de kerk. Nu doe ik er niks meer mee.
Ja hier ook zo 1.

De Bijbel zie ik ook niet als een waargebeurd verhaal. Vooral het 1e testament vind ik voornamelijk bestaan uit een soort van 'sprookjes/overleveringen' over goed en kwaad en hoe je zou moeten leven. Op zich kun je ook best wel een aantal mooie boodschappen uit de verhalen halen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de uitleg. Ik denk dat ik veel verhalen door elkaar heen haal. Ik dacht namelijk dat het met een vrouw te maken had.
LAgirl82 schreef:
15-11-2018 15:02
En dat is? Geen idee wat daar staat hoor!
1 Corinthiërs 13
Een lofzang op de liefde.

Ben je regelmatig bij kerkelijke inzegeningen geweest?
Daar wordt die tekst heeel vaak voorgelezen.

Als je het hoort, herken je het gelijk.
In de preek voor Harry en Meghan werd er ook aan gerefereerd.
anoniem_376516 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 15:08
16.67% gewijzigd
Wat is catechisatie precies en wat leer je daar? Krijg je daar ook de verhalen te horen?
Dat is als ik het goed begrijp wel iets voor tieners of niet?

Ik hoor het zo vaak hier in de omgeving, maar ik ben er zelf nog nooit geweest.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-11-2018 14:31
Op school de kinderbijbel (denk ik toch?) en vroeger thuis toen mijn moeder nog voorlas ook de kinderbijbel.
Ik weet nog dat we op school in groep 7 geloof ik een echte bijbel kregen en daar soms ook wel verhalen uit werden gelezen.
Die moet ik nog ergens hier hebben die bijbel, ik heb hem toen wel gekaft met kaftpapier van Winnie the Pooh :yes:
Winnie de Pooh, dat lees ik dan veel liever, als ik behoefte heb aan wat levenswijsheid! Heeft ook een stuk positievere inslag.
impala wijzigde dit bericht op 15-11-2018 15:10
4.55% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
15-11-2018 15:02
Ja hier ook zo 1.

De Bijbel zie ik ook niet als een waargebeurd verhaal. Vooral het 1e testament vind ik voornamelijk bestaan uit een soort van 'sprookjes/overleveringen' over goed en kwaad en hoe je zou moeten leven. Op zich kun je ook best wel een aantal mooie boodschappen uit de verhalen halen.
Zijn er nog mensen die die verhalen echt voor waar gebeurd aannemen?
.
LAgirl82 schreef:
15-11-2018 15:08
Wat is catechisatie precies en wat leer je daar? Krijg je daar ook de verhalen te horen?
Dat is als ik het goed begrijp wel iets voor tieners of niet?

Ik hoor het zo vaak hier in de omgeving, maar ik ben er zelf nog nooit geweest.
Gespreksgroep voor tieners (en soms voor twintigers), als voorbereiding op geloofsbelijdenis.

Maar dit off topic. Je wilde toch favo bijbelverhalen horen?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik als kind indrukwekkend vond was het verhaal over Jericho.
De Joden die terugkwamen uit Egypte en wilden de stad innemen wat niet kon omdat de stad enorm dikke muren had. Toen moesten ze er een paar dagen lang omheen lopen met zijn allen en op de laatste dag stortten alle muren in.

En het verhaal van Mozes die de berg op moest voor de 10 geboden.

Afbeelding
Stressed is just desserts spelled backwards
impala schreef:
15-11-2018 15:10
Zijn er nog mensen die die verhalen echt voor waar gebeurd aannemen?

Oh ja, genoeg mensen!
Ik woon op de Bible belt en er zijn hier genoeg mensen die de bijbel zien als 100% waarheid en dat elk woord volledig waar is en waargebeurd.
Ik heb er wel eens mee gepraat, maar ik begrijp vaak niet zo goed wat ze allemaal zeggen.
Je mag dan ook geen vragen stellen want dan worden ze boos of reageren ze heel kort-af.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-11-2018 15:08
Wat is catechisatie precies en wat leer je daar? Krijg je daar ook de verhalen te horen?
Dat is als ik het goed begrijp wel iets voor tieners of niet?

Ik hoor het zo vaak hier in de omgeving, maar ik ben er zelf nog nooit geweest.
Meestal indd wat bijbel lezen en bespreken wat de boodschap is.
Maar hier was het niet zo'n succes, want we zaten er met een groepje heel erg onwelwillende tieners en een dominee die zich er geen raad mee wist. Niemand zat er voor zijn lol, we moesten allemaal van onze ouders. Dus we zaten eigenlijk ons zo te misdragen dat we op een gegeven moment niet meer mochten komen. Dat vonden mijn ouders wel erg ja :rofl:
Stressed is just desserts spelled backwards
Caitriona* schreef:
15-11-2018 15:10
Gespreksgroep voor tieners (en soms voor twintigers), als voorbereiding op geloofsbelijdenis.

Maar dit off topic. Je wilde toch favo bijbelverhalen horen?

Ik dacht dat het ook zoiets met bijbelverhalen te maken had zoals je ook een zondagsschool hebt in kerken waar kinderen bijbelverhalen leren, toch?
Maar het is dus geen ander woord voor zondagsschool?
Ik heb niks met de Bijbel. Ik geloof niet in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-11-2018 15:13
Oh ja, genoeg mensen!
Ik woon op de Bible belt en er zijn hier genoeg mensen die de bijbel zien als 100% waarheid en dat elk woord volledig waar is en waargebeurd.
Ik heb er wel eens mee gepraat, maar ik begrijp vaak niet zo goed wat ze allemaal zeggen.
Je mag dan ook geen vragen stellen want dan worden ze boos of reageren ze heel kort-af.
Ja die ken ik ook. Ik stelde als puber een keer wat kritische vragen aan een heel gelovige ouderling en die zei; dat zijn dwaalsporen die de duivel heeft aangebracht in de bijbel om de mensen in verzoeking te brengen. Nou ja, klaar ben je dan met je discussie.

Of iemand die zei; Dinosaurussen hebben nooit echt bestaan want ze komen niet voor in de Bijbel.

:facepalm:

Ik ben toevallig laatst mee geweest naar een dienst in de kerk. Omdat er iets speciaals was waarvan mijn ouders wilden dat ik erbij was.
Tja, zo'n preek. Het is wel een beetje open deuren intrappen vind ik.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik vind het verhaal van Judith mooi, omdat dat een van de weinige stoere vrouwen is uit de bijbel.
Er zijn in de VS ook genoeg mensen die de bijbel heel letterlijk nemen en die zeggen dat de aarde dus pas 6000 jaar oud is en die ontkennen ook de klimaatopwarming en dat de zondvloed 4000 jaar geleden was en dat er toen ook dinosaurussen in de ark van Noach waren. Wel dan in de vorm van eieren en jonge dieren van een paar weken oud.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven