Nederlandse vrouwen moeten meer gaan werken.

12-09-2018 08:47 3108 berichten
Goed artikel in het FD vandaag. Als de Nederlandse vrouwen gemiddeld 31 uur gaan werken (zoals in de landen om ons heen) ipv de huidige 27 uur, dan zijn we met z'n allen rijker, zijn er 230.000 vrouwen meer economisch zelfstandig en zijn de vacatures in zorg en onderwijs ingevuld.

Achterstand vrouwen kost Nederlandse economie €100 mrd

Nederland laat een enorme bron van welvaart en welzijn onbenut door de hardnekkige achterstelling van vrouwen op de arbeidsmarkt. Als Nederland op het vlak van gendergelijkheid net zo goed zou scoren als de best presterende landen om ons heen, zou de economie een extra impuls krijgen van €114 mrd, oftewel 17%. Bij volledige gelijkheid van mannen en vrouwen zouden alle Nederlanders samen €221 mrd rijker zijn, een plus van 32%.

Dat blijkt uit onderzoek dat adviesorganisatie McKinsey woensdag aanbiedt aan minister Ingrid van Engelshoven, die onderwijs en emancipatie in haar portefeuille heeft.

Zielig
De onderzoekers constateren dat een complex systeem is ontstaan, dat 'typisch is voor Nederland' en zichzelf in stand houdt. Vrouwen werken massaal in het onderwijs en de zorg, sectoren met veel deeltijdbanen en een relatief lage bijdrage aan het bruto binnenlands product. Ze nemen onevenredig veel onbetaalde zorgtaken op hun schouders en worden ook nog eens belemmerd door 'uitgesproken opvattingen en sociale normen' rond werkende moeders en de school- en beroepskeuze van meisjes.
[knip]
Als Nederlandse vrouwen vier uur zouden vastplakken aan de 27 uur die ze per week werken, komen ze op het West-Europese gemiddelde. Ook hun financiële zekerheid is daarmee gediend. Als vrouwen die ondanks een 'kleine' deeltijdbaan van minder dan twintig uur afhankelijk zijn van een partner, vijf uur extra zouden werken, zouden 230.000 vrouwen economische zelfstandigheid verwerven. En al bij een uur extra werk in de zorg en het onderwijs zouden de personeelstekorten in die sectoren theoretisch zijn opgelost.


Linkje naar het hele artikel: https://fd.nl/economie-politiek/1269419 ... &s_cid=671
MadameJean schreef:
20-11-2018 22:23
Ja, ik denk niet dat t heel veel makkelijker wordt. Maar hopelijk wel iets minder Groundhog Day :-)

Groundhog Day lijkt mij soms een verademing. Kan nu soms echt met weemoed terug denken aan hoe eenvoudig het toen was. Nu met een jong volwassene, een bijna afgeronde puber en een puber is elke dag anders en zijn vele dagen best intens. En dan heb ik nog best makkelijke kinderen, tenminste makkelijk in de omgang en hun puberteit. Wel kinderen die weten wat ze willen, daar hard voor willen werken en precies weten wat ze daarvoor van ons nodig hebben.
MadameJean schreef:
20-11-2018 22:22
Nee, die banen bestaan niet parttime op dit niveau. Stel je iets voor als partner op een groot internationaal advocatenkantoor met veel clienten over de hele wereld. Eindverantwoordelijk voor een praktijkgroep. Dat kan in theorie best in 4 dagen per week, maar die wereld functioneert niet zo.

Ik denk dat het dan vooral een illusie is die in 'die wereld' dus heel erg in stand gehouden wordt. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om of een baan in stukjes geknipt kan worden of niet. En veel klanten en veel zaken hebben is dus juist een kenmerk van een baan die je makkelijk in stukjes kan knippen. En al helemaal als dit binnen een groot bedrijf is. En als teamleider/leidinggevende ben je ook al helemaal niet dagelijks noodzakelijk. En last but not least; als je een dag vrij neemt gebeurt er niks bijzonders. En als je elke week een dag vrij zou nemen ook niet.

Maar ik snap heel goed dat als dit cultureel bepaald is binnen 'deze wereld/dit bedrijf' het moeilijk te doorbreken is. Maar mocht je toch eens een keer die kant op willen, dan kan je misschien eens speuren naar vergelijkbare collegae bij vergelijkbare bedrijven die parttime werken. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat die er niet zijn.

Niet dat ik je iets wil aanpraten wat je misschien helemaal niet wil. Ik probeer perspectief te bieden voor het geval je het wel wil (en ik hou er nu wijselijk verder over op).
MadameJean schreef:
20-11-2018 22:26
En die weken van 50 uur komen niet desastreus uit met het werk of leven van je partner? Mijn man werkt pt en is flexibel, maar toch maken onze schemas het elkaar soms lastig.

Wel net vrijdag een lange lunch samen ingeboekt. En dan erna kinderen samen halen. Omdat t kan.
Mijn mamadag is heilig voor mij en die kan mijn man ook niet zomaar overnemen, maar verder is er veel mogelijk. Ik zie zo'n volle week ver van tevoren aankomen, dus dan valt er wel wat af te stemmen. Ik vind het ook niet erg om eens 's avonds door te buffelen, of in het weekend een aantal uren door te werken.

Ik denk dat mijn grootste voordeel is, dat ik heel goed ben in zaken parkeren. Ik doe iets, of ik doe het niet en niets er tussenin. Als ik met mijn zoon ben, dan ben ik ook 100% met hem en als ik besluit een uur te gaan werken in het weekend, dan ga ik er vol voor. Daarna sluit ik het weer af en ben ik er weer helemaal voor mijn gezin.

Ik doe soms gerust een uur niks, of puur iets voor mezelf (zoals hier meeschrijven), terwijl ik het dan ontzettend druk heb. Puur omdat ik weet dat ik daardoor op een later moment beter en efficiënter werk. Mijn werk vereist nogal veel denkwerk en dat ga je niet redden, 8 uur achter elkaar.
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
20-11-2018 22:43
Ik denk dat het dan vooral een illusie is die in 'die wereld' dus heel erg in stand gehouden wordt. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om of een baan in stukjes geknipt kan worden of niet. En veel klanten en veel zaken hebben is dus juist een kenmerk van een baan die je makkelijk in stukjes kan knippen. En al helemaal als dit binnen een groot bedrijf is. En als teamleider/leidinggevende ben je ook al helemaal niet dagelijks noodzakelijk. En last but not least; als je een dag vrij neemt gebeurt er niks bijzonders. En als je elke week een dag vrij zou nemen ook niet.

Maar ik snap heel goed dat als dit cultureel bepaald is binnen 'deze wereld/dit bedrijf' het moeilijk te doorbreken is. Maar mocht je toch eens een keer die kant op willen, dan kan je misschien eens speuren naar vergelijkbare collegae bij vergelijkbare bedrijven die parttime werken. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat die er niet zijn.

Niet dat ik je iets wil aanpraten wat je misschien helemaal niet wil. Ik probeer perspectief te bieden voor het geval je het wel wil (en ik hou er nu wijselijk verder over op).
Ik waardeer het perspectief! Denk niet dat je helemaal gelijk hebt, dit type baan is net als sommige andere banen (zoals mijn voorbeelden) lastig deelbaar, alhoewel in theorie wel mogelijk). daarnaast is er (helaas voor
mij) geen gebrek aan mensen die dit soort werk graag willen doen ook als het veel tijd kost - voor mij 5 anderen. Het is voor veel mensen verslavend juist omdat er zo veel snelle ontwikkelingen zijn (denk: politiek).

Ik ken geen parttimers in mn netwerkgroepen, ook niet bij andere bedrijven. Wel mensen met parttimers in hun teams. Maar ben niet echt geinteresseerd in een stap terug. Dan liever een stap naar links of rechts.
Wat betreft dat 'parttime kan hier niet' dat zeiden ze 10 jaar geleden ook in veel werkculturen waar het nu opeens wel kan.
Alle reacties Link kopieren
Kashri schreef:
21-11-2018 12:23
Wat betreft dat 'parttime kan hier niet' dat zeiden ze 10 jaar geleden ook in veel werkculturen waar het nu opeens wel kan.

Waar ik werk hebben ze het liever niet, nou ja, een vrouw met kinderen mag 3 dagen werken. Van de rest wordt toch wel minimaal 36 uur verwacht.
Alleen steeds minder mensen willen dat. Een mannelijke collega is 4 dagen gaat werken, hij en zijn vrouw werken beiden 4 dagen, zodat hun kind maar 3 dagen naar de opvang hoeft, en ze kunnen beiden aan hun carrière werken, en de hebben evenveel tijd met kind. En door gebrek aan mensen in de sector zijn ze vaak al blij met alles dat ze kunnen krijgen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik nou oprecht niet snap is dit: veel mensen willen kinderen krijgen, want dat vinden ze geweldig, maar zodra die kinderen er zijn, zien ze die kinderen voornamelijk bij het ontbijt en misschien even een uurtje in de avond, want dan is de carrière weer belangrijker. En zijn ze vooral bezig om de zorg voor de kinderen vooral uit te besteden aan grootouders, KDV's, BSO's, of andere instanties. En of het nou de vader of de moeder is die thuis is voor de kinderen, zal me worst zijn, maar allebei niet thuis? En dus moet kindlief maar naar de opvang? Ik snap het oprecht niet.

En dat praten we dan goed door te vinden dat een kind het in de BSO of waar dan ook véél leuker heeft dan thuis (zegt meer over je thuis dan over die BSO, maar goed), en dat het zo enorm goed is voor de sociale ontwikkeling van het kind (zegt ook weer meer over de sociale ontwikkeling die je zelf geeft), maar bottom line is het natuurlijk allemaal goedpraten van dingen waarvan je zelf diep in je hart weet dat het niet ideaal is.

En mensen die dit niet snappen: ga dan zélf elke dag eens na je werk 2 uur verplicht in de opvang zitten. Je bent klaar met je werk, je wilt graag naar huis, maar helaas, er staat je nog twee uur opvang te wachten samen met andere mensen die nog niet naar huis kunnen of mogen, en ja, tuurlijk krijg je een glaasje sinas en mag je lekker kleien of voetballen of tekenen of lezen, maar naar huis mag je niet. Kijken of je dat ook leuk vindt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
21-11-2018 14:03
Wat ik nou oprecht niet snap is dit: veel mensen willen kinderen krijgen, want dat vinden ze geweldig, maar zodra die kinderen er zijn, zien ze die kinderen voornamelijk bij het ontbijt en misschien even een uurtje in de avond, want dan is de carrière weer belangrijker. En zijn ze vooral bezig om de zorg voor de kinderen vooral uit te besteden aan grootouders, KDV's, BSO's, of andere instanties. En of het nou de vader of de moeder is die thuis is voor de kinderen, zal me worst zijn, maar allebei niet thuis? En dus moet kindlief maar naar de opvang? Ik snap het oprecht niet.

En dat praten we dan goed door te vinden dat een kind het in de BSO of waar dan ook véél leuker heeft dan thuis (zegt meer over je thuis dan over die BSO, maar goed), en dat het zo enorm goed is voor de sociale ontwikkeling van het kind (zegt ook weer meer over de sociale ontwikkeling die je zelf geeft), maar bottom line is het natuurlijk allemaal goedpraten van dingen waarvan je zelf diep in je hart weet dat het niet ideaal is.

En mensen die dit niet snappen: ga dan zélf elke dag eens na je werk 2 uur verplicht in de opvang zitten. Je bent klaar met je werk, je wilt graag naar huis, maar helaas, er staat je nog twee uur opvang te wachten samen met andere mensen die nog niet naar huis kunnen of mogen, en ja, tuurlijk krijg je een glaasje sinas en mag je lekker kleien of voetballen of tekenen of lezen, maar naar huis mag je niet. Kijken of je dat ook leuk vindt.
Welke mensen heb je het nou eigenlijk over Pejeka? Want de kinderen die 7 dagen per week (of 5, of 4) naar de opvang gaan zijn een uitzondering. Lul niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Pff, Pejeka, dit is ongeveer de 634897-miljoenste keer dat je ons vraagt zelf na ons werk nog 2 uur ergens verplicht naar toe te gaan.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-11-2018 14:03
Wat ik nou oprecht niet snap is dit: veel mensen willen kinderen krijgen, want dat vinden ze geweldig, maar zodra die kinderen er zijn, zien ze die kinderen voornamelijk bij het ontbijt en misschien even een uurtje in de avond, want dan is de carrière weer belangrijker. En zijn ze vooral bezig om de zorg voor de kinderen vooral uit te besteden aan grootouders, KDV's, BSO's, of andere instanties. En of het nou de vader of de moeder is die thuis is voor de kinderen, zal me worst zijn, maar allebei niet thuis? En dus moet kindlief maar naar de opvang? Ik snap het oprecht niet.

En dat praten we dan goed door te vinden dat een kind het in de BSO of waar dan ook véél leuker heeft dan thuis (zegt meer over je thuis dan over die BSO, maar goed), en dat het zo enorm goed is voor de sociale ontwikkeling van het kind (zegt ook weer meer over de sociale ontwikkeling die je zelf geeft), maar bottom line is het natuurlijk allemaal goedpraten van dingen waarvan je zelf diep in je hart weet dat het niet ideaal is.

En mensen die dit niet snappen: ga dan zélf elke dag eens na je werk 2 uur verplicht in de opvang zitten. Je bent klaar met je werk, je wilt graag naar huis, maar helaas, er staat je nog twee uur opvang te wachten samen met andere mensen die nog niet naar huis kunnen of mogen, en ja, tuurlijk krijg je een glaasje sinas en mag je lekker kleien of voetballen of tekenen of lezen, maar naar huis mag je niet. Kijken of je dat ook leuk vindt.
Ik blijf na mijn schooldag inderdaad nog een uur of 3 ‘in de opvang’ zitten en ik krijg niet eens glaasje sinas.
De beste stuurlui staan aan wal, zei mijn oma altijd.

Overigens werkte zij (geboortejaar 1920) gewoon in eigen bedrijf. Mijn kinderen zijn minimaal de vierde generatie die na schooltijd niet altijd door de eigen ouders werden opgewacht :P
pejeka schreef:
21-11-2018 14:03
Wat ik nou oprecht niet snap is dit: veel mensen willen kinderen krijgen, want dat vinden ze geweldig, maar zodra die kinderen er zijn, zien ze die kinderen voornamelijk bij het ontbijt en misschien even een uurtje in de avond, want dan is de carrière weer belangrijker. En zijn ze vooral bezig om de zorg voor de kinderen vooral uit te besteden aan grootouders, KDV's, BSO's, of andere instanties. En of het nou de vader of de moeder is die thuis is voor de kinderen, zal me worst zijn, maar allebei niet thuis? En dus moet kindlief maar naar de opvang? Ik snap het oprecht niet.

En dat praten we dan goed door te vinden dat een kind het in de BSO of waar dan ook véél leuker heeft dan thuis (zegt meer over je thuis dan over die BSO, maar goed), en dat het zo enorm goed is voor de sociale ontwikkeling van het kind (zegt ook weer meer over de sociale ontwikkeling die je zelf geeft), maar bottom line is het natuurlijk allemaal goedpraten van dingen waarvan je zelf diep in je hart weet dat het niet ideaal is.

En mensen die dit niet snappen: ga dan zélf elke dag eens na je werk 2 uur verplicht in de opvang zitten. Je bent klaar met je werk, je wilt graag naar huis, maar helaas, er staat je nog twee uur opvang te wachten samen met andere mensen die nog niet naar huis kunnen of mogen, en ja, tuurlijk krijg je een glaasje sinas en mag je lekker kleien of voetballen of tekenen of lezen, maar naar huis mag je niet. Kijken of je dat ook leuk vindt.

Het lijkt me heerlijk! Echt waar. Ik heb zo'n hekel aan thuiskomen.

Ik kom thuis, tref daar de bende aan die drie pubers om zich heen hebben verzameld. Die pubers springen direct op om die bende even op te ruimen want ze weten dat ik die bende niet leuk vind. Maar ze 'moeten' ook op tijd weer eten want ze hebben training of geven training of moeten werken. Ze hadden de tafel gedekt gehad zullen hebben als ik thuis kwam, maar vergeten. Dus terwijl ik in de keuken begin te redderen, ruimen zij daar hun kopjes, bekers en schaaltjes weg, beginnen met tafel dekken etc.

Nadat ik dus de hele dag tussen de kleine kinderen heb gezeten, loop ik thuis dan met mijn eigen pubers op nog geen meter afstand in de keuken. Met vereende krachten komt het eten op tafel, ik heb mijn laatste hap nog niet doorgeslikt of het eerste kind vertrekt naar de training. Ik ruim de tafel af en ondertussen komt mijn man thuis, die pleurt zelf zijn bord in de magnetron en gaat voor de tv zitten eten.

Echt het lijkt me heerlijk om na werktijd nog twee uur met mijn vrienden ergens te zijn waar we een beetje kunnen kletsen, knutselen of kaarten onder het genot van een glaasje sinas (of wijn ik ben tenslotte 18+)

En dan thuiskomen in een oase van rust want de kinderen zijn al naar werk of sport.

*Sarcasmemodus uit*
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 21-11-2018 14:25
Reden: In mijn enthousiasme nogal veel typfouten gemaakt.
1.69% gewijzigd
Andersom schreef:
21-11-2018 14:19
Het lijkt me heerlijk! Echt waar. Ik heb zo'n hekel aan thuiskomen.

Ik kom thuis, tref daar de bende aan die drie pubers om zich heen hebben verzameld. Die pubers springen direct op om die bende even op te ruimen want ze weten dat ik die bende niet leuk vind. Maar ze 'moeten' ook op tijd weer eten want ze hebben training of geven training of moeten werken. Ze hadden de tafel gedekt z zullen hebben als ik thuis kwam, maar vergeten. Dus terwijl ik in de keuken begin te redderen, ruimen zij daar hun kopjes, bekers en schaaltjes weg, beginnen met tafel dekken etc.

Nadat ik dus de hele dag tussen de kleine kinderen heb gezeten, loop ik thuis dan met mijn eigen pubers op nog geen meter afstand in de keuken. Met vereende krachten komt het eten op tafel, ik heb mijn laatste hap nog niet doorgeslikt of het eerste kind vertrekt naar de training. Ik ruim de tafel af en ondertussen komt mijn man thuis, die pleurt zelf zijn bord in de magnetron en gaat voor de tv zitten eten.

Echt heel lijkt me heerlijk om na werktijd nog twee uur met mijn vrienden ergens te zijn waar we een beetje kunnen kletsen, knutselen of kaarten onder het genot van een glaasje sinas (of wijn ik ben tenslotte 18+)

*Sarcasmemodus uit*
Shit. Ik dacht dat het beter wordt als ze groter worden :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
21-11-2018 14:19
Het lijkt me heerlijk! Echt waar. Ik heb zo'n hekel aan thuiskomen.

Ik kom thuis, tref daar de bende aan die drie pubers om zich heen hebben verzameld. Die pubers springen direct op om die bende even op te ruimen want ze weten dat ik die bende niet leuk vind. Maar ze 'moeten' ook op tijd weer eten want ze hebben training of geven training of moeten werken. Ze hadden de tafel gedekt z zullen hebben als ik thuis kwam, maar vergeten. Dus terwijl ik in de keuken begin te redderen, ruimen zij daar hun kopjes, bekers en schaaltjes weg, beginnen met tafel dekken etc.

Nadat ik dus de hele dag tussen de kleine kinderen heb gezeten, loop ik thuis dan met mijn eigen pubers op nog geen meter afstand in de keuken. Met vereende krachten komt het eten op tafel, ik heb mijn laatste hap nog niet doorgeslikt of het eerste kind vertrekt naar de training. Ik ruim de tafel af en ondertussen komt mijn man thuis, die pleurt zelf zijn bord in de magnetron en gaat voor de tv zitten eten.

Echt heel lijkt me heerlijk om na werktijd nog twee uur met mijn vrienden ergens te zijn waar we een beetje kunnen kletsen, knutselen of kaarten onder het genot van een glaasje sinas (of wijn ik ben tenslotte 18+)

En thuiskomen in een oase van rust want de kinderen zijn al naar werk of sport.

*Sarcasmemodus uit*
Dank voor dit verhelderende perspectief op pubers. Dan maar Groundhog Day met elke ochtend om 05.00 uur een peutertje dat bij me in bed glipt en daar gelukzalig tegen me aan gaat liggen ronken met een enorm volle pisluier.

Maar idd, zelfs mijn kinderen met twee werkende ouders zitten niet elke dag op de opvang te verpieteren. En zelfs al zaten ze daar wél vaak. Ze hebben twee levende ouders die van ze houden, familie, school en stemrecht. en leven in een welvarend land. Ze zijn alles behalve zielig.
Bij onze opvang zit momenteel een kindje dat 5 dagen per week gaat. Moeder is zwanger en heeft ernstige bekkenklachten waardoor de hele dag zorgen voor kind bijna onmogelijk is. Familie woont ver weg en kan dus niet dagelijks bijspringen. Kindje ziet er eigenlijk altijd blij uit, en ik denk dat er daar op dit moment oprecht beter voor haar gezorgd kan worden dan thuis. Soms is het gewoon even niet anders. Ouders maken doorgaans echt weloverwogen beslissingen die ook in het belang van de kinderen zijn.
Dit inkijkje in mijn leven was natuurlijk een worst-case-scenario maar dat soort dagen hebben wij erbij zitten.

En op het moment valt het dan even vies tegen. Maar een uurtje later viel ik me een gezegend mens. Met een leuke baan, leuke kinderen die het goed doen. (op school, bij sport en in hun werk) Ik zie mijn kinderen opgroeien tot volwassenen met de ambitie iets van hun leven te maken en daarbij ook iets te betekenen voor anderen.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
21-11-2018 14:06
Pff, Pejeka, dit is ongeveer de 634897-miljoenste keer dat je ons vraagt zelf na ons werk nog 2 uur ergens verplicht naar toe te gaan.
Ik zou zeggen: dóe het eens. 3 keer in de week ofzo. Klaar met je werk en dan nog lekker naar een gemeenschappelijk lokaal om met andere mensen die klaar zijn met hun werk, 2 uur door te halen. Lekker knutselen, of lezen, of tekenen, alles mag. Alleen naar huis gaan niet. Hou dat eens een half jaar vol en kom dan terug.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
21-11-2018 14:58
Ik zou zeggen: dóe het eens. 3 keer in de week ofzo. Klaar met je werk en dan nog lekker naar een gemeenschappelijk lokaal om met andere mensen die klaar zijn met hun werk, 2 uur door te halen. Lekker knutselen, of lezen, of tekenen, alles mag. Alleen naar huis gaan niet. Hou dat eens een half jaar vol en kom dan terug.
Ik vind eigenlijk dat je wel een punt hebt. Ik vind het ook belangrijk dat mijn kinderen bijna altijd naar huis kunnen na schooltijd. En dat ze kunnen doen waar ze zin in hebben. Toch denk ik niet dat een bso schadelijk is. Kinderen weten niet beter en vinden het vaak tot ze een jaar of 9/10 zijn best prima. Of zelfs leuk.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-11-2018 14:58
Ik zou zeggen: dóe het eens. 3 keer in de week ofzo. Klaar met je werk en dan nog lekker naar een gemeenschappelijk lokaal om met andere mensen die klaar zijn met hun werk, 2 uur door te halen. Lekker knutselen, of lezen, of tekenen, alles mag. Alleen naar huis gaan niet. Hou dat eens een half jaar vol en kom dan terug.
Lijkt me heerlijk, net zoals mijn kinderen om 15:00 stoppen met werken en dan nog 2 uur relaxen, boekje lezen, sporten, kletsen, spelletjes doen. Ik moet echter tot 17:00/17:30 werken en daarna een paar uur in de weer om eten op tafel te zetten, een paar kleine kinderen in het gareel te houden tijdens het eten en de goede sfeer erin te houden, handen en monden schoon te poetsen, met de kinderen te spelen, ze te laten douchen, ze voor te lezen en ze in bed te stoppen, de tafel af te ruimen en schoon te maken en de afwas weg te werken (niet in mijn eentje gelukkig, mijn man doet ook de helft hiervan). Neem jij vanaf 15:00 mijn werk en al die dingen daarna over? Dan wil ik je experiment wel aangaan hoor!

M.a.w. doe niet zo vreselijk overdreven over hoe erg kinderen te lijden zouden hebben onder die paar uur BSO. Je bent volgens mij nog nooit op een hedendaagse BSO geweest en vult alleen maar zelf in. En je vergelijkt een schooldag van 6 uur met een werkdag van 8 uur.

Verder kom je weer met je aloude riedeltje (waar je al 100x de antwoorden op gehad hebt, dus waarom je het weer afdraait is ne een raadsel), zonder dat je ingaat op mijn vragen en opmerkingen n.a.v. jouw posts. Reageer daar eerst eens op.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil best eerlijker delen maar..... ik wil niet dat mijn kinderen vaak nar de opvang moeten. Of door anderen moeten worden opgevangen. En zo lang mijn man gewoon 5 x zoveel verdient als ik en hij er geen probleem mee heeft dat hij fulltime werkt vind ik het verder prima zo. Wat de Viva vrouwenbeweging daar verder ook van vindt.
Wat Pejeka eigenlijk bedoelt is dat je op je werk gewoon elke dag om 15h een vrijmibo moet organiseren.
Alle reacties Link kopieren
Kashri schreef:
21-11-2018 15:45
Wat Pejeka eigenlijk bedoelt is dat je op je werk gewoon elke dag om 15h een vrijmibo moet organiseren.

:cheers:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik laat me niet uit de tent lokken door iemand die geen zin heeft te lezen wat anderen schrijven.

Ik werk graag. Ik zorg graag voor onze kinderen. Mijn man werkt graag. Mijn man zorgt graag voor onze kinderen. Niemand heeft honger, niemand wordt verwaarloosd. Al het andere is onze eigen verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Met twee werkende ouders die vier dagen in de week standaard tegen zessen arriveren zou ik me ergens nog kunnen voorstellen dat je een andere oplossing zoekt dan 4 dagen bso.
Bijvoorbeeld gastouder aan huis, flexibele werktijden oid.
Maar volgens mij is dat al nauwelijks aan de orde.
Bso kan ook een uitkomst zijn als je bijvoorbeeld door je ex in een nare scheiding verwikkeld bent geraakt en er daardoor alleen voor staat.
Of als je plotseling in de ziektewet zit en je kunt zelf niet zoals je wilt, voor je eigen kinderen zorgen. Of, vul maar in.
Het is maar goed dat er bso's zijn.
Alle reacties Link kopieren
Pejeka, ik ken niemand die zijn kind 5 dagen per week naar de BSO laat gaan. Bij mijn dochter op school gaan de meeste kinderen zelfs helemaal niet. Een aantal 1 middag per week, een dagje bij opa en oma (die vlakbij wonen, dus er kan gewoon gespeeld worden met vriendjes etc) en verder is vader of moeder er. Bij ons is er 1 middag een oppas bij ons thuis, een jonge meid, en mijn kinderen vinden dat hartstikke leuk. En nog 1x opa en oma. En verder zijn we er zelf gewoon, ondanks dat we samen 90 uur per week werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven