Nederlandse vrouwen moeten meer gaan werken.

12-09-2018 08:47 3108 berichten
Goed artikel in het FD vandaag. Als de Nederlandse vrouwen gemiddeld 31 uur gaan werken (zoals in de landen om ons heen) ipv de huidige 27 uur, dan zijn we met z'n allen rijker, zijn er 230.000 vrouwen meer economisch zelfstandig en zijn de vacatures in zorg en onderwijs ingevuld.

Achterstand vrouwen kost Nederlandse economie €100 mrd

Nederland laat een enorme bron van welvaart en welzijn onbenut door de hardnekkige achterstelling van vrouwen op de arbeidsmarkt. Als Nederland op het vlak van gendergelijkheid net zo goed zou scoren als de best presterende landen om ons heen, zou de economie een extra impuls krijgen van €114 mrd, oftewel 17%. Bij volledige gelijkheid van mannen en vrouwen zouden alle Nederlanders samen €221 mrd rijker zijn, een plus van 32%.

Dat blijkt uit onderzoek dat adviesorganisatie McKinsey woensdag aanbiedt aan minister Ingrid van Engelshoven, die onderwijs en emancipatie in haar portefeuille heeft.

Zielig
De onderzoekers constateren dat een complex systeem is ontstaan, dat 'typisch is voor Nederland' en zichzelf in stand houdt. Vrouwen werken massaal in het onderwijs en de zorg, sectoren met veel deeltijdbanen en een relatief lage bijdrage aan het bruto binnenlands product. Ze nemen onevenredig veel onbetaalde zorgtaken op hun schouders en worden ook nog eens belemmerd door 'uitgesproken opvattingen en sociale normen' rond werkende moeders en de school- en beroepskeuze van meisjes.
[knip]
Als Nederlandse vrouwen vier uur zouden vastplakken aan de 27 uur die ze per week werken, komen ze op het West-Europese gemiddelde. Ook hun financiële zekerheid is daarmee gediend. Als vrouwen die ondanks een 'kleine' deeltijdbaan van minder dan twintig uur afhankelijk zijn van een partner, vijf uur extra zouden werken, zouden 230.000 vrouwen economische zelfstandigheid verwerven. En al bij een uur extra werk in de zorg en het onderwijs zouden de personeelstekorten in die sectoren theoretisch zijn opgelost.


Linkje naar het hele artikel: https://fd.nl/economie-politiek/1269419 ... &s_cid=671
Altijd fulltime gewerkt, kinderen nooit op de bso geweest. Tevreden?

Het heeft me wat slaap gekost om mijn werktijd flexibel in te delen (5 uur 's ochtends opstaan), maar het is gelukt.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan volgend jaar, als beide kinderen op school zitten naar drie middagen opvang aan huis door de dame die al sinds 2013 bij ons is. Ze komt om 13.00, vouwt wat was doet een boodschapje, ruimt beetje op, haalt om 15.00 de kinderen, die spelen thuis, buiten of met vriendjes, ze bereidt soms wat eten voor of stopt ze in bad en om 17.30/18.00 komen wij thuis. Dat gaat dus om nog geen 10 uur per week en kan prima icm twee (bijna) volle banen als je dat wilt.
Alle reacties Link kopieren
Waar het om gaat is dit: als er twee partners zijn die werken, is het in verreweg de meeste gevallen een combinatie van een fulltime werkende man met een parttime werkende vrouw. Laten we nou eens beginnen dat gelijk te trekken, zodat het aantal parttime werkende mannen met een fulltime werkende vrouw gelijk is aan het omgekeerde. En nee, dan niet naar de maatschappij wijzen, of naar de sociale omgeving, maar gewoon doen. Immers, jij bent degene die dat in je relatie al dan niet kan regelen, niet de maatschappij en niet de sociale omgeving.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
21-11-2018 18:18
Waar het om gaat is dit: als er twee partners zijn die werken, is het in verreweg de meeste gevallen een combinatie van een fulltime werkende man met een parttime werkende vrouw. Laten we nou eens beginnen dat gelijk te trekken, zodat het aantal parttime werkende mannen met een fulltime werkende vrouw gelijk is aan het omgekeerde. En nee, dan niet naar de maatschappij wijzen, of naar de sociale omgeving, maar gewoon doen. Immers, jij bent degene die dat in je relatie al dan niet kan regelen, niet de maatschappij en niet de sociale omgeving.
Gaat het je nu opeens hierom?
Net ging het je nog om het feit dat kinderen naar de bso moeten. Als de vrouw meer werkt mogen de kinderen dan wel naar de bso?
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
21-11-2018 18:22
Gaat het je nu opeens hierom?
Net ging het je nog om het feit dat kinderen naar de bso moeten. Als de vrouw meer werkt mogen de kinderen dan wel naar de bso?
Dat is een uitvloeisel van wat ik net ter sprake bracht: als man en vrouw samen zorgen dat er elke dag iemand thuis is om de kinderen na school op te vangen, is de BSO niet nodig.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-11-2018 14:58
Ik zou zeggen: dóe het eens. 3 keer in de week ofzo. Klaar met je werk en dan nog lekker naar een gemeenschappelijk lokaal om met andere mensen die klaar zijn met hun werk, 2 uur door te halen. Lekker knutselen, of lezen, of tekenen, alles mag. Alleen naar huis gaan niet. Hou dat eens een half jaar vol en kom dan terug.
Joh, je leest over mijn post heen. Ik doe dat al 13 jaar, minstens 4 dagen in de week, inclusief voorschoolse.
Topic is vol, nieuw deeltje geopend:

actueel/achterstand-vrouwen-op-nederlan ... ges/431992
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
21-11-2018 18:29
Joh, je leest over mijn post heen. Ik doe dat al 13 jaar, minstens 4 dagen in de week, inclusief voorschoolse.
Dus jij gaat 4 dagen in de week na je werk naar een opvang? Gewoon als iemand die eigenlijk klaar is met zijn dagtaak, maar daarna nog naar een soort BSO voor volwassenen gaat in plaats van naar huis te kunnen? Vertel, ben echt benieuwd.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven