Geld & Recht alle pijlers

Huisvrouw worden

01-12-2018 19:07 1645 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
CHL schreef:
02-12-2018 09:12
Omdat ik de tijd die ik met mijn kind door kan brengen waardevoller vind en het voor ongeschoold werk echt niet zo enorm gek veel uit maakt of ik een paar jaar thuis heb gezeten of een paar uur per week heb schoongemaakt.

En de vader dan? Waarom geldt datzelfde niet voor hem?

Ik snap niet dat vrouwen dit argument overeind kunnen houden bij de vader van datzelfde kind.

Ik ben ook een paar jaar thuis geweest, waren een hoop redenen voor, maar niet de hierboven genoemde reden. Ik vind dat een vader net zo veel recht heeft op tijd met zijn kinderen.
Marion33 schreef:
02-12-2018 09:21
Wat een negativiteit hier zeg! Wat is er mis met huisvrouw willen zijn en "zelf" zorgen voor je kinderen? Niet iedereen wil zijn kinderen naar de opvang brengen om ze vervolgens s'avonds om 18:00 uur op te halen en na 2 uur welterusten te zeggen! Ik ben huisvrouw geweest tot mijn zoon 12 jaar was en ik heb ervan genoten! Heb hem zelf de juiste basis kunnen geven en dit niet over gelaten aan de opvang!

Vwb pensioen opbouw, het is allemaal nog maar de vraag of het potje niet leeg is voor jij aan je pensioen toe bent!

En voor diegene met de grootste kritiek op huisvrouwen, laat iedereen in zijn waarde!!! Als je de hele dag op kantoor zit ben je echt niks meer waard hoor!

Want? Was je man, de vader van je zoon, compleet ongeschikt om hem een juiste basis mee te geven?
Kwetsbare situatie.
Verdient je man een beetje goed? ALs hij nu langdurig ziek wordt moeten jullie het doen van 70% van het maximum dagloon. Ik schat ongeveer 2000 per maand (gesteld dat hij nu veel meer verdient. Anders 70% van wat hij nu verdient).

Idem als hij werkeloos raakt.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
02-12-2018 09:27
Want? Was je man, de vader van je zoon, compleet ongeschikt om hem een juiste basis mee te geven?

Vast wel.
Maar hij ging geld verdienen.
Dat zullen ze samen zo afgesproken en geregeld hebben lijkt me?
Ik blijf me erover verbazen hoe sommige zich daar over kunnen opwinden.
Niet jouw leven, niet jouw man, niet jouw kinderen, niet jouw keuze.
Een full-time moeder is geen onterechte steuntrekker hoor!
Alle reacties Link kopieren
Cafetière schreef:
01-12-2018 19:56
Zijn er al kinderen eigenlijk? Hoe oud zijn ze? wil je voor altijd huisvrouw blijven? Op een gegeven moment zijn je kinderen hartstikke zelfstandig. Ik zou het niet doen, puur vanwege het gebrek aan zelfontwikkeling dat zich voor gaat doen. ik zou mezelf helemaal geen interessant persoon meer vinden en mijn wereld zou veel te klein worden.

Ik zou in gemeenschap van goederen trouwen of goede afspraken maken in de huwelijkse voorwaarden. Als je ongetrouwd blijft en niks op papier hebt sta je dus echt met lege handen. Gecombineerd met een enorm gat in je cv ziet de toekomst er dan niet bepaald rooskleurig uit.
Mwah. Als je alleen huisvrouw gaat spelen en verder niks is dat waar natuurlijk, ik echter genoeg voorbeelden van officieel huisvrouwen die zich op een ander vlak behoorlijk ontwikkeld hebben, wellicht meer dan als ze waren blijven werken in een officiële baan.

Hoewel ik je gedachtegang wel snap, voor mijzelf persoonlijk geld dat paradoxaal genoeg nl ook.
Alle reacties Link kopieren
Dit moet je niet willen als je zo jong bent en in deze tijd. Zodra je in verwachting bent, mocht dat lukken, kunnen jullie toch altijd bepalen hoe jullie dit willen gaan invullen. Op deze manier ben je veel te afhankelijk. En hoe langer je niet werkt hoe afhankelijker je wordt. Ga desnoods parttime werken. En wat als jullie geen kinderen blijken te kunnen krijgen?
Pindakaasjes schreef:
02-12-2018 09:35
Vast wel.
Maar hij ging geld verdienen.
Dat zullen ze samen zo afgesproken en geregeld hebben lijkt me?
Ik blijf me erover verbazen hoe sommige zich daar over kunnen opwinden.
Niet jouw leven, niet jouw man, niet jouw kinderen, niet jouw keuze.
Een full-time moeder is geen onterechte steuntrekker hoor!

Niet mijn kinderen, wel zijn kinderen. Waarom wil zo'n vader zijn kinderen zo weinig zien? Hoe sneu voor die kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
02-12-2018 09:46
Niet mijn kinderen, wel zijn kinderen. Waarom wil zo'n vader zijn kinderen zo weinig zien? Hoe sneu voor die kinderen.

Hoezo kun jij namens een wildvreemde spreken?
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
02-12-2018 09:35
Vast wel.
Maar hij ging geld verdienen.
Dat zullen ze samen zo afgesproken en geregeld hebben lijkt me?
Ik blijf me erover verbazen hoe sommige zich daar over kunnen opwinden.
Niet jouw leven, niet jouw man, niet jouw kinderen, niet jouw keuze.
Een full-time moeder is geen onterechte steuntrekker hoor!
Wel, want als deze vrouw gaat scheiden gaat ze naast de partneralimentatie ook nog eens maximaal in de bijstand. Van mijn hoge belastinggeld. Omdat ze zelf niet op eigen benen wilde en die zelfstandigheid mist.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zie je jezelf op latere leeftijd wanneer je kinderen groot zijn?

Waarom probeer je niet om parttime te werken al is maar een paar uur in een winkel op bijv de koopavond . Wanneer je kinderen groter zijn dan is vanuit werk solliciteren altijd makkelijker dan solliciteren vanuit jaren van werkloosheid.
De kans dat je dan nog een baan vindt is klein terwijl wanneer je kan zeggen: nou ik heb al die jaren wel gewerkt dan maak je echt meer kans ook om je uren later uit te bouwen.

Je kinderen blijven niet altijd klein.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
02-12-2018 09:48
Wel, want als deze vrouw gaat scheiden gaat ze naast de partneralimentatie ook nog eens maximaal in de bijstand. Van mijn hoge belastinggeld. Omdat ze zelf niet op eigen benen wilde en die zelfstandigheid mist.


Daar ga je gemakshalve maar van uit, dat iemand meteen steun gaat trekken!
Mijn moeder was altijd full-time thuis (5 kinderen)
Mijn vader overleed vrij jong en onverwacht,, mijn moeder zat 2 weken later bij het arbeidsbureau.
Ze werkt overigens nog steeds en is nu bijna 69 jaar.
Zelf ben ik ook enkele jaren thuismoeder geweest, en ik ben inmiddels gewoon weer aan de bak (en niet wegens een scheiding ofzo)
Pindakaasjes schreef:
02-12-2018 09:47
Hoezo kun jij namens een wildvreemde spreken?

Dat kan ik niet, maar die ongeboren kinderen in dit verhaal hebben ook geen stem. Ik zie om mij heen dat kinderen en betere band krijgen met een ouder die er vaker is. De vader die er maar twee dagen in het weekend is legt het altijd af tegen de moeder die er zeven dagen is. Daarom pleit ik voor een gelijkere verdeling.

En to vraagt advies, dus!
Ik ben ongeveer even oud als jij en ook 'huisvrouw'.
Ik mijn geval ongewenst, maar dat maakt de risico's niet anders. Op de gelijkwaardigheid in onze relatie heeft het geen invloed. Partner kijkt niet op me neer en we hebben evenveel zeggenschap in zaken. Ik zelfs een beetje meer in gevallen die het gezinsleven aangaan, omdat ik simpelweg meer tijd heb om dingen goed uit te zoeken en te vergelijken.

Ik zou je wel blijven ontwikkelen, want er komt naar alle waarschijnlijkheid een dag dat je meer wil dan poetsen, wassen en boekjes voorlezen. Vrienden werken wel, dus overdag zit je alleen thuis en in de avond afspreken willen de meeste niet, omdat ze de volgende vroeg op moeten en moeten presteren.

Met kleine kinderen valt dat niet op, omdat ze je flink bezig houden, maar zodra ze naar school gaan stopt dat ook. Zorg dus dat je dan iets te bieden hebt op de arbeidsmarkt voor het geval je terug wilt naar het werkende leven.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
02-12-2018 10:01
Dat kan ik niet, maar die ongeboren kinderen in dit verhaal hebben ook geen stem. Ik zie om mij heen dat kinderen en betere band krijgen met een ouder die er vaker is. De vader die er maar twee dagen in het weekend is legt het altijd af tegen de moeder die er zeven dagen is. Daarom pleit ik voor een gelijkere verdeling.

En to vraagt advies, dus!

Mijn vader was ook het merendeel van de tijd aan het werk. Mijn moeder was huisvrouw.
Ik ben altijd veel gekker op mijn vader geweest dan op mijn moeder. We hebben altijd een goede band gehad.
Dus jij kunt denken van alles om je te zien.. maar daarmee kun je het niet voor een ander als bewezen wetenschap presenteren.
Overigens hoef je er als ouders toch geen onderling wedstrijdje van te maken? aan wie van ons zal ons spruitje zich het meeste binden?
Ik ben de toen de kinderen klein waren full-time thuis geweest. Toch is mijn oudste een vaders kindje puur sang.. terwijl ze hem veel minder zag dan mij.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
02-12-2018 09:48
Wel, want als deze vrouw gaat scheiden gaat ze naast de partneralimentatie ook nog eens maximaal in de bijstand. Van mijn hoge belastinggeld. Omdat ze zelf niet op eigen benen wilde en die zelfstandigheid mist.
Wat een achterlijke reactie! Dus vrouwen die geen carrière hebben en gaan scheiden vliegen meteen de bijstand in? Nog nooit zulke onzin gehoord!
Leuk dat TO ook nog even komt reageren...
Alle reacties Link kopieren
Pfffff.. dit soort topics begin ik onderhand 'hoofdpijn-topics' te vinden... en ze rijzen als paddestoelen uit de grond de laatste tijd?!
Wat een enorme geldingsdrang onderling.. ik ben er klaar mee. Ga er niet meer op in.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net zo oud als TO en mijn man ziet het liefst dat ik ook thuis ben voor ons kind.
Ik wil dit niet, vind het niet meer dan normaal dat je als vrouw iets van inkomen genereert waardoor je niet afhankelijk van een man bent.
Ik verdien niet zoveel met 20 uur werken dat ik alle vaste lasten zelfstandig kan betalen, dus in die zin ben ik afhankelijk, maar mochten wij uit elkaar gaan, dan heb ik de recente werkervaring, heb ik geen gat van een paar jaar, en toch loopt het huishouden op rolletjes, ben ik vaak thuis voor ons kind.

Ik zou het dus zeker een onverstandige keuze vinden om volledig thuis te blijven en ondanks dat je recht het op partneralimentatie mochten jullie uit elkaar gaan, daarna kun je weer van voor af aan beginnen qua werk en inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
02-12-2018 09:46
Niet mijn kinderen, wel zijn kinderen. Waarom wil zo'n vader zijn kinderen zo weinig zien? Hoe sneu voor die kinderen.
Niks sneus aan, mijn man werkt veel doordeweeks, als wij smorgens van huis gaan slaapt man nog en wanneer wij smiddags thuiskomen, is mijn man naar zijn werk. Doordeweeks ziet hij ons kind bijna niet, maar in het weekend heeft hij twee volle dagen tijd voor ons kind.
Marion33 schreef:
02-12-2018 10:13
Wat een achterlijke reactie! Dus vrouwen die geen carrière hebben en gaan scheiden vliegen meteen de bijstand in? Nog nooit zulke onzin gehoord!
En toch is dat de realiteit.
Ik begrijp echt niks van dit soort verhalen. Je bent 27, ben je echt van plan om de komende 40 jaar thuis te gaan zitten? Wat ga je daar dan zitten doen? Een beetje de plinten afstoffen? Keukenkastjes nog maar eens uitsoppen?

Is dat werkelijk wat je met je leven wil doen?
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
02-12-2018 10:29
En toch is dat de realiteit.
Niet jou probleem toch?
ik geef mn bek ook maar een douw
Pindakaasjes schreef:
02-12-2018 10:09
Mijn vader was ook het merendeel van de tijd aan het werk. Mijn moeder was huisvrouw.
Ik ben altijd veel gekker op mijn vader geweest dan op mijn moeder. We hebben altijd een goede band gehad.
Dus jij kunt denken van alles om je te zien.. maar daarmee kun je het niet voor een ander als bewezen wetenschap presenteren.
Overigens hoef je er als ouders toch geen onderling wedstrijdje van te maken? aan wie van ons zal ons spruitje zich het meeste binden?
Ik ben de toen de kinderen klein waren full-time thuis geweest. Toch is mijn oudste een vaders kindje puur sang.. terwijl ze hem veel minder zag dan mij.

Nee juist niet, maar waarom zou de ene ouder de ander niet met zo veel tijd met de kinderen gunnen?

Ik was vroeger ook dol op mijn vader, als hij er was gingen we iets leuks doen. Logisch dat ik uit keek naar de tijd met hem. Met mijn moeder ging ik naar de dokter, de tandarts, schoenen kopen, winkelen, naar de kapper, met mijn vader naar de speeltuin.

Mijn kinderen gaan ook met hun vader naar de dokter, de tandarts etc. Papa is niet alleen voor de leuk dus de relatie die ze met ons beiden hebben is veel gelijker.
Dubbel
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 10:41
96.79% gewijzigd
Madeliefjees schreef:
02-12-2018 10:35
Niet jou probleem toch?

Jawel, want dat wordt betaald uit de pot waar ik in inleg en zij uit opneemt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven