Het Grote Babyvragentopic deel 4

07-11-2018 07:42 2609 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het vierde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om met ons mee te praten over luiers, slapen, hapjes, stapjes en andere mijlpalen!
Alle reacties Link kopieren
Nijntje, ik deed het heel lang bij de eerste voeding 's ochtends. Maar sinds ik boven voed omdat dochter anders alleen maar afgeleid is, is het hier ook uit mijn systeem. Nu begonnen met tijdens het ontbijt geven, maar ja, dochter is nu ook al bijna 8 maanden...

Maartje, lijkt me gek, de box weg. Idd, net alsof je baby geen baby meer is. Maar ook wel heel handig als dat sta in de weg ding weg is! Waar is alles wat er in opgeslagen stond trouwens heen verhuisd? ;-)
Alle reacties Link kopieren
Maisnon3 schreef:
26-11-2018 14:05
Nijntje, ik deed het heel lang bij de eerste voeding 's ochtends. Maar sinds ik boven voed omdat dochter anders alleen maar afgeleid is, is het hier ook uit mijn systeem. Nu begonnen met tijdens het ontbijt geven, maar ja, dochter is nu ook al bijna 8 maanden...

Maartje, lijkt me gek, de box weg. Idd, net alsof je baby geen baby meer is. Maar ook wel heel handig als dat sta in de weg ding weg is! Waar is alles wat er in opgeslagen stond trouwens heen verhuisd? ;-)
Dat verhuist met de box mee naar een vriendin van me die nu zwanger is :bye:
@nijntje wij deden dat altijd na de voeding van 1900. Zoon kreeg dan ook altijd zijn medicijnen, dus ging in 1 moeite door. Nu krijgt hij ze na het avondeten (samen met zijn medicijnen). Het beste is idd een vast moment. Anders vergeet je ook of je ze wel of niet gegeven hebt haha.

Heerlijk maartje die box die weg! Ik vond dat ook echt zo fijn. Ik stel het hier uit tot aan m'n verlof dat de box weer terug komt ;)

@suiker ik ben 1 maart uitgerekend. En jouw vrouw? Fijn dat J 't klokje rond sliep!
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
26-11-2018 14:21
@nijntje wij deden dat altijd na de voeding van 1900. Zoon kreeg dan ook altijd zijn medicijnen, dus ging in 1 moeite door. Nu krijgt hij ze na het avondeten (samen met zijn medicijnen). Het beste is idd een vast moment. Anders vergeet je ook of je ze wel of niet gegeven hebt haha.

Heerlijk maartje die box die weg! Ik vond dat ook echt zo fijn. Ik stel het hier uit tot aan m'n verlof dat de box weer terug komt ;)

@suiker ik ben 1 maart uitgerekend. En jouw vrouw? Fijn dat J 't klokje rond sliep!
Die datum geeft hele leuke kindjes ;).
9 juni!

Druppels: in de ochtend, en anders in de avond, of tussendoor, of... geen systeem dus ;).
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
26-11-2018 13:35
Nijntje, wij doen het in de ochtend bij het ontbijt, dan krijgt peuter ze ook. Toen baby nog wat kleiner was (haha, alsof hij nu al zo groot is) en nog niet zo lang wakker bleef krijg hij ze na de verschoning voor het ingaan van de nacht.

En ik denk inderdaad dat het klopt wat jij zegt mbt de KOT, maar toch vind ik dat bijzonder. In mijn ogen is het inderdaad zo dat je zelf kiest voor het tweede kind, en dan ook zelf de kosten zou moeten kunnen dragen voor de opvang. Maar misschien zou dat voor veel mensen toch inderdaad veel te duur worden en zou daar werken weer minder mee gestimuleerd worden.
Denk ik ook..
Ik betaal voor kind nr 1 rond de 800 euro. Voor kind nr 2 en 3 betaal ik iets van 100 euro.
Ik vind mijn eigen bijdrage van 1000 euro per maand hoog zat en zou nooit 3x 800 euro kunnen betalen. Dus dan zou ik inderdaad moeten stoppen met werken (nou ja, niet IK. Ik denk dan dat partner en ik samen dan zouden minderen). En dat staat haaks op het beleid van de overheid.
Alle reacties Link kopieren
Vrouwen, wat is het rustig hier! Hoe gaat het met iedereen en waar is iedereen?
Kwijtgeraakt tussen al het Sinterklaaspapier...?
Alle reacties Link kopieren
Haha, een strontverkouden dochter hier, die maar rondjes om de tafel blijft lopen, tandjes krijgt en hardnekkig probeert het speelgoed van haar broer te pikken lenen en te gebruiken als bijtspeelgoed.

We hebben zo'n ikea-keukentje staan voor de oudste, maar daar kan ze nu ook aan staan. Die deurtjes zijn trouwens ook niet babyproof :proud:

(Vorig weekend een verjaardag, vraagt er daar iemand of het niet slecht is voor de heupjes dat ze nu al loopt. Wat moet ik dan? Vastbinden?)

Ze heeft door al die beweging nu wel al "een beetje vroeg haar eigen lijntje te pakken", aldus het cb. Met 10mnd een extra afspraak, meer omdat het protocol is dan omdat ze zich zorgen maken.
Alle reacties Link kopieren
@suiker: heb je trouwens al een idee waar jullie weekendje weg heengaat? Je topic is op magische wijze uit mijn lijst verdwenen :huh:
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoelen ze met 'het eigen lijntje', gaat dat over de groeicurve? Och al die opmerkingen van anderen, ik herken het. Wel goed dat ze het extra in de gaten houden, ben benieuwd, ik moet volgende week naar het CB. Dochter staat wel, maar loopt nog niet (gelukkig), ze kreeg van de Sinterklaastante een loopwagentje, vindt ze fantastisch. Volgens mijn moeder moest ik schoentjes kopen om het te stimuleren. Hier doen ze het andersom ;). Terwijl ik zoiets heb van: als het niet vanzelf komt, is het nu helemaal nog niet erg! Maar zo te lezen sta je al met een been in het dreumestopic, jouw dochter is geen baby meer te noemen zo ;).

Ik heb trouwens een vriendin met een baby van dezelfde leeftijd, als dochter weer een nieuw trucje kan, vind ik het leuk dat te delen. Maar volgens haar schep ik op en kan ze er niet tegen dat al die moeders al die standaarddingen als mijlpalen zien terwijl het gewoon bij de ontwikkeling hoort. Nou, ik vind het leuk dat ze nu kan klappen en dat het soms lijkt of ze haar naam zegt.

Weekendje weg: Leeuwarden waarschijnlijk. Dan doen we Haarlem een keer in de zomer en Duitsland een keer met kerst. Misschien deze kerst wel een dagje voor een kerstmarkt.

Trouwens, dochter is echt supervaak ziek. Nu ook weer enorm aan het hoesten en vannacht was echt dramatisch (zo'n nacht hebben we nog nooit gehad). Spugen, hard huilen, rommelende darmen ... 39,6 graden koorts ... zo zielig. We hadden haar spruitjes gegeven, moeten we maar niet meer doen. Ik had gehoopt dat die bv wel zou helpen tegen dat ziek zijn. Maar denk dat hier de achterstand van haar geboorte (dysmatuur) wel in een meespeelt. Tips?
Alle reacties Link kopieren
Hey hey ik ben er zeker ook nog maar drukke weken gehad.
Heb erg veel moeten werken, zoveel dat het bijna teveel is geworden... nu even op de rem en waar het kan diensten laten overnemen door collega's.
Thuis staat op 1....! De lat lag even een beetje te hoog. Maar goed nu weer goed met neus op de feiten gedrukt dus positief verder :thumbsup:
Daarnaast is zoon ook steeds aan het kwakkelen. Ziek, niet ziek, dan weer gekke rode plekjes (blijkt eczeem na aantal keer huisarts)
En nu zelf ook snotverkouden :nut:


Maar goed, de leuke dingen:
Zoon maakt steeds meer verschillende geluiden, hele verhalen komen eruit haha.
En hij kan zich steeds beter voortbewegen. Het is nog geen tijgeren te noemen maar als ik hem op het speelkleed leg ligt hij er soms ineens naast of aan de andere kant.
Hij trekt steeds meer zn knieën op dus ik denk dat het niet lang meer duurt voor hij het in de gaten krijgt het tijgeren/kruipen! :-D
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
'Het eigen lijntje' gaat inderdaad over de groeicurve. Eigenlijk is het een manier om te zeggen dat je kindje de trendlijn niet (meer) volgt. In ons geval buigt de lijn af naar beneden, de groei is dus minder hard dan hij volgens de lijn zou moeten zijn. Meestal zie je dit wat later, omdat de meeste kinderen wat later gaan kruipen en dus meer energie in beweging in plaats van groei gaan stoppen.

Ieder kind heeft zijn eigen lijn, want iedereen groeit en ontwikkelt zich op zijn eigen manier. Maar over het algemeen passen ze mooi in de beweging van de trendlijn (zeker op deze leeftijd), dus valt het niet zo op. Omdat het CB een signalerende functie heeft, is het protocol om te onderzoeken waardoor die afwijking in de trend er is.
Alle reacties Link kopieren
Maartje, wat een stomme opmerking zeg! Idd, alsof je dochter kan beletten te lopen...

En Suiker, lijkt me niet tof als die vriendin denkt dat je opschept. Er van uit gaande dat je het niet iedere keer onder haar neus wrijft, zegt het meer over haar dan over jou denk ik. Natuurlijk is het leuk om het te delen als dochter weer iets nieuws kan. En dat jouw dochter het iets eerder kan dan gaar kind is niet iets waar jij wat aan kan doen lijkt me.

Krul, goed dat je op jezelf let, heel belangrijk!

Hier: dochter is dus flink ziek geweest in de afgelopen weken. Gelukkig gaat het nu eindelijk wat beter, en is de benauwdheid bijna over. Ik ben sinds die tijd ook steeds verkouden/randje ziek. Op werk heel druk en niet zo gezellig, en dochter slaapt in periodes wel meerdere nachten slecht. Dus het overheersende gevoel hier is moe ;-)
Maar ze tijgert flink in de rondte, zit heel regelmatig op handen en knieën te wiebelen met haar kont :flirting: Ze kan nu goed zelf zitten als ze neergezet wordt en vindt dit heerlijk. Optrekken en staan is nog niet aan de orde en dat vind ik eigenlijk nog wel even prima.

Vraagje: dochter is nog zeer regelmatig een keer of 4-5 wakker in haar nacht (en 2-3 keer in mijn nacht). Ze drinkt nog om 23 uur en rond een uur of 3, maar regelmatig lukt het ook niet om haar stil te krijgen en krijgt ze nog een borst. En als ze wakker is, is het meestal geen kwestie van speen erin en weer slapen (Ze wil de speen niet meer, helaas), maar zijn we makkelijk 30 minuten bezig. Ik weet dat ieder kind anders is, maar wanneer gaan/gingen jullie kindje iets meer doorslapen? En die nachtvoeding, hebben jullie die er actief afgehaald, deden de kindjes dat zelf of is die er nog steeds? Een beetje voor mijn beeldvorming...
Alle reacties Link kopieren
@doorslapen: dochter krijgt tegenwoordig een fles met kv (180/6) voor ze om 19uur naar bed gaat. Dan wordt ze óf om 2 uur wakker en krijgt ze nog een fles van man, óf ze wordt om 4 uur wakker en dan neem ik haar bij ons in bed en krijgt ze bv.
Codewoord is dus dat man er in de nacht voor haar uit gaat voor een knuffel en de fles, dat hebben we in het verleden ook zo bij zoon gedaan (dus het is geen garantie dat ze dan snel doorslapen :whistle: ).

Fijn dat het wat beter met haar gaat Maisnon! Leuk is die wiebelkont hè? :love:
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is nu 16 weken en ben sinds gister weer begonnen met werken.
Ik heb tot 4 weken voor de uitgerekende datum doorgewerkt en had mijn vakantie opgespaard en achter het verlof aangeplakt, dus totaal 20 weken.
En om heel eerlijk te zijn duurde het mij net wat te lang en ben ik blij om weer aan het werk te zijn.
We hebben het enorm getroffen met onze dochter, ze is een vrolijk tevreden meisje dat goed eet en nog beter slaapt.
Maar de dagen werden op het laatst wel erg lang en eentonig, juist omdat alles zo soepel verloopt en we al lange tijd een goed ritme hebben, ook slaapt ze al weken 's nachts door dus ik overdag bijslapen had ik ook niet nodig.

Nu hebben we haar gister voor het eerst naar de opvang gebracht en kreeg ik van alle kanten appjes met sterkte wensen en de vraag of ik het wel trok, mijn hoofd er wel bij kon houden en of ik niet de hele dag liep te janken.
Nou nee, ik vind het juist fijn om weer aan het werk te zijn.
Denk natuurlijk af en toe wel even aan haar en heb halverwege de dag even gebeld hoe het ging, maar zoals verwacht ging het hartstikke goed dus ik kan het goed loslaten.

Maar nu voel ik me beetje schuldig dat ik geen emotioneel wrak ben zonder ons kind en dat ik het wel lekker vind om met wat anders bezig te zijn en even niet naar haar om hoef te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Rose pudding, ik had dat ook helemaal niet hoor. Kind wegbrengen en lekker gaan werken en na het werk weer fijn iets om voor naar huis te gaan!
Tuurlijk ik heb wel even een soort van moeten wennen dat zoon ergens anders was maar dat lijkt me normaal na zoveel weken samen.
En zelf heb ik ook gewerkt op een kdv (voordat ik een andere tak van zorg ij ging) dus weet hoe het is aan die andere kant zeg maar, als leidster, en dat die er alles aan doen het voor je kindje comfortabel te maken en dat ze echt wel bellen als er iets is.
Tralalalala
Rosepudding, hier ook een die het heerlijk vindt om te werken! Niet omdat het zo makkelijk ging thuis, maar juist het tegenovergestelde ;-D En er zijn er genoeg met ons hoor. Thuis ben ik weer helemaal 100% beschikbaar voor mijn zoontjes, en ben ik leuker dan wanneer ik fulltime thuis zou zijn denk ik.
Hier wil ik ook even op reageren. Ik roep altijd dat ik een leukere moeder ben omdat ik werk. In mijn ogen helemaal niks om je schuldig over te voelen!
Alle reacties Link kopieren
Man zit in het buitenland, dus ik heb dochter net de fles gegeven. Het argument dat ik bv geef omdat ze van mij geen fles accepteert kan nu dus ook van tafel :-D
Alle reacties Link kopieren
Thuis blijf moeder zijn is echt niets voor mij en dat vind ik ook niet erg.
Denk ook absoluut niet dat ze er minder van word om naar de opvang te gaan. Denk juist dat ze er meer aan heeft dan de eerste 4 jaar van haar leven alleen met mij thuis te zijn.

Het is meer de verwachting dat je als nieuwe moeder vreselijk emotioneel hoort te worden als je je baby voor het eerst 'wegbrengt' en dat ik er dus totaal geen moeite mee had.
Alsof ik er niet genoeg gevoel bij heb ofzo
Alle reacties Link kopieren
rosepudding schreef:
04-12-2018 19:31
Thuis blijf moeder zijn is echt niets voor mij en dat vind ik ook niet erg.
Denk ook absoluut niet dat ze er minder van word om naar de opvang te gaan. Denk juist dat ze er meer aan heeft dan de eerste 4 jaar van haar leven alleen met mij thuis te zijn.

Het is meer de verwachting dat je als nieuwe moeder vreselijk emotioneel hoort te worden als je je baby voor het eerst 'wegbrengt' en dat ik er dus totaal geen moeite mee had.
Alsof ik er niet genoeg gevoel bij heb ofzo
2 jaar, dan mogen ze naar de peuterspeelzaal ;-) . En ik heb staan juichen toen dat moment aangebroken was :$

Maar maak je geen zorgen, er komen nog genoeg emotionele (eerste) momenten. De eerste keer dat ze van de bank rolt bijvoorbeeld, of de eerste stapjes, of de eerste kennismaking van haar hoofd met de tafel. Misschien sta je er gewoon wat nuchterder in dan sommige anderen :-D
Maartje2016 schreef:
04-12-2018 19:25
Man zit in het buitenland, dus ik heb dochter net de fles gegeven. Het argument dat ik bv geef omdat ze van mij geen fles accepteert kan nu dus ook van tafel :-D
Dat hoef je je man natuurlijk niet te vertellen ;)
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
04-12-2018 19:47
Dat hoef je je man natuurlijk niet te vertellen ;)
:idee:

(6) (6)

:hihi:
Alle reacties Link kopieren
Rosepudding, hier nog een moeder die het geen enkel probleem vond om dochter op de opvang achter te laten. Sterker nog, ik heb de week voor de wenochtend me prima vermaakt met bedenken welke dingen ik zou kunnen doen op mijn eerste ochtend zonder dochter :-D En het was heerlijk! Het was wel gek om haar niet bij me te hebben, maar ik vond het het niet erg om haar achter te laten. En ook de eerste echte werkdag vond ik het prima. Heb er geen traan om gelaten hoor. Scheelt wel dat dochter het vanaf minuut 1 heel erg naar haar zin had op de opvang.
Ook mij is wel gevraagd of ik het moeilijk vond, maar in mijn omgeving accepteerden mensen het prima dat ik er geen moeite mee had. Er waren mensen die het zelf ook prima vonden om hun kind de eerste keer weg te brengen, en ook mensen die het lastig vonden. Maar niemand die mij het gevoel gaf dat ik me schuldig moest voelen dat ik haar achter liet en dat niet erg vond.
Maartje2016 schreef:
04-12-2018 19:49
:idee:

(6) (6)

:hihi:
:HA:
Ik heb ook niet gehuild bij de vaccinaties trouwens. Wel toen ze werden geboren ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven