Tot welke leeftijd hebben jullie (v) anticonceptie gebruikt?

05-12-2018 20:37 76 berichten
Ik heb inmiddels die leeftijd dat ik me weleens afvraag of anticonceptie nog wel nodig is. Maar wil absoluut niet zwanger worden, dus we passen goed op.

Uit nieuwsgierigheid aan jullie, wijze vrouwen van 50+, tot welke leeftijd hebben jullie - of jullie partners - anticonceptie (pil, condoom, spiraal etc) gebruikt?

Tot welke leeftijd ac?

Totaal aantal stemmen: 53

< 43 (55%)
43 -45 (4%)
45-50 (15%)
50+ (26%)
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
05-12-2018 21:27
.
Zoiets. Ik ga er eigenlijk vanuit dat je op een gegeven moment nog wel menstrueert, al dan niet regelmatig, maar dat je een dergelijk slechte voorraad eicellen hebt dat conceptie niet meer kan. Dus dat je al voor de officiële overgang een tijdje veilig zonder kunt. Maar ja, wanneer zou ik dat aandurven?

Als je stopt met de pil kun je toch nog een eisprong hebben en die kan in theorie ook bevrucht raken. Ook het stoppen van de menstruatie is niet van de ene dag op de andere en zeker niet te plannen. Ik heb veel vrouwen gehoord, die al 9 maanden geen menstruatie hadden en dan ineens weer wel. In theorie, nogmaals, hadden deze vrouwen dus zwanger kunnen worden en dat vervolgens veel te laat ontdekt, want ze waren immers niet meer ongesteld.

Verder ben ik na ons tweede kind gestopt met anticonceptie. Mijn man heeft toen een sterilisatie gehad. Inmiddels heb ik pil geprobeerd en heb ik weer een mirenaspiraal, vanwege de menstruatie- en overgangsklachten. Ik ben 51 jaar.
dreamer wijzigde dit bericht op 05-12-2018 22:33
0.19% gewijzigd
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Naam0911 schreef:
05-12-2018 22:23
Ik ben 52 en m’n mirena spiraal ga ik volgende week laten verwijderen. Zit er dan 7 jaar in en beviel me buitengewoon goed. Had van mij nog mogen blijven zitten omdat ik daardoor niet meer menstrueer. Ik weet dus ook niet of ik al door de overgang heen ben. Ha vroeg wanneer m’n moeder in de overgang ging maar dat weet zij niet meer. Zij weet wel dat het zonder problemen ging. :worship:

Kans op zwangerschap is nog aanwezig volgens ha dus andere anti-conceptie (we gaan condooms gebruiken). Als ik weer ga menstrueren dan krijg ik nog voor 2 jaar een mirena.
Mijn overgang lijkt totaal niet op die van m'n moeder en al helemaal niet op die van m'n zus. Ik vind het altijd wat apart, dat je moet kijken naar je moeder. Mijn zus haar overgang leek meer op die van de moeder en zus van onze vader. Omdat de vrouwen in ons gezin dus zo verschillen, heb ik enigszins het idee dat 'kijk naar de overgang van je moeder' wel eens een fabel zou kunnen zijn.

Mijn moeder was er trouwens met 50 jaar doorheen. Mijn zus met 45. Ik ben dus 51 en menstrueer 'gezellig' door. Zelfs met mirena 1x per 3weken.
Later is nu
Nemaìn’ schreef:
05-12-2018 22:27
Een mirena moet na 5 jaar vervangen worden.


De werking van de Mirena is 5 jaar gegarandeerd. Daarna werkt het misschien nog wel door, maar mag je er niet meer op vertrouwen qua anticonceptie. Best kans dus dat ze het laatste jaar niet ongesteld was vanwege de overgang en niet meer vanwege de spiraal.
Marana-- schreef:
05-12-2018 22:34
De werking van de Mirena is 5 jaar gegarandeerd. Daarna werkt het misschien nog wel door, maar mag je er niet meer op vertrouwen qua anticonceptie. Best kans dus dat ze het laatste jaar niet ongesteld was vanwege de overgang en niet meer vanwege de spiraal.
Die gok neem je toch niet, tenzij je op je 50ste nog moeder wil worden.
En aangezien ze een nieuwe neemt ga ik er vanuit dat ze geen kind (meer) wil.
Klopt, was dus nogal onverstandig de laatste 2 jaar.
Nemaìn’ schreef:
05-12-2018 22:27
Een mirena moet na 5 jaar vervangen worden.
Hij is steeds na 5 jaar vervangen maar de laatste keer zei de ha dat ie 7 jaar kon blijven zitten en dan zou ik wel door de overgang heen zijn, zei hij.
Dat weet ik dus niet omdat ik weinig overgangsklachten heb gehad en nooit meer menstrueer.
Hangmat schreef:
05-12-2018 21:19
Ik ben ook wel benieuwd hoe dat gaat tegen die tijd, hoe weet je überhaupt of je in de overgang zit als je de pil slikt?
Dat is dus het lastige: dat weet je niet.
Pas als je stopt met de pil en daarna een jaar lang geen menstruatie krijgt weet je het.
Maar tijdens dat jaar weet je het dus niet en zou je dus zwanger kunnen worden.
Naam0911 schreef:
05-12-2018 22:42
laatste keer zei de ha dat ie 7 jaar kon blijven zitten


Dom dat je dit zomaar gelooft van je huisarts. Nooit de bijsluiter gelezen zeker? Overal wordt altijd aangegeven dat het maar 5 jaar werkt.
Dreamer schreef:
05-12-2018 22:31
Mijn overgang lijkt totaal niet op die van m'n moeder en al helemaal niet op die van m'n zus. Ik vind het altijd wat apart, dat je moet kijken naar je moeder. Mijn zus haar overgang leek meer op die van de moeder en zus van onze vader. Omdat de vrouwen in ons gezin dus zo verschillen, heb ik enigszins het idee dat 'kijk naar de overgang van je moeder' wel eens een fabel zou kunnen zijn.

Mijn moeder was er trouwens met 50 jaar doorheen. Mijn zus met 45. Ik ben dus 51 en menstrueer 'gezellig' door. Zelfs met mirena 1x per 3weken.
Ja, die vraag van m’n moeder had ik ook niet verwacht... m’n moeder had hele zware bevallingen en de zussen van m’n vader helemaal niet. Bevallingen waren voor mij ook appeltje eitje dus dat heb ik dan weer van m’n vaders kant.

Balen Dreamer dat je nog wel menstrueert en dan nog zo vaak.
anoniem_63cf94b22c261 wijzigde dit bericht op 05-12-2018 22:49
3.54% gewijzigd
Man heeft zich 6 jaar geleden laten steriliseren. Sindsdien ben ik van de pil af.

Eerste jaren bijna geen menstruatie. Wel regelmatig maar na twee dagen was het klaar. Nu ik over de 40 ben is menstruatie nog steeds zeer regelmatig, maar wel heftiger.
Marana-- schreef:
05-12-2018 22:34
De werking van de Mirena is 5 jaar gegarandeerd. Daarna werkt het misschien nog wel door, maar mag je er niet meer op vertrouwen qua anticonceptie. Best kans dus dat ze het laatste jaar niet ongesteld was vanwege de overgang en niet meer vanwege de spiraal.
De spiraal zit er nog wel en is de anticonceptie volgens de ha. Ondanks de verminderde hormoonwerking.
Naam0911 schreef:
05-12-2018 22:47
De spiraal zit er nog wel en is de anticonceptie volgens de ha. Ondanks de verminderde hormoonwerking.


Dat heeft je huisarts echt mis. Waarom lees je geen bijsluiter? Of vraag je het niet aan een apotheker?
Naam0911 schreef:
05-12-2018 22:42
Hij is steeds na 5 jaar vervangen maar de laatste keer zei de ha dat ie 7 jaar kon blijven zitten en dan zou ik wel door de overgang heen zijn, zei hij.
Dat weet ik dus niet omdat ik weinig overgangsklachten heb gehad en nooit meer menstrueer.
Er staat in de bijsluiter heel expliciet 5 jaar. En niet voor niets lijkt me.
Ik ben 28 en gebruik al 5 jaar geen hormonale anticonceptie meer. Alleen condooms.

Ik heb vanaf zeer jonge leeftijd de pil geslikt ivm hevige menstruatie. Dus zeker 10 jaar lang dagelijks hormonen geslikt.

Het lijkt mij dat je pas helemaal zonder voorbehoedsmiddelen gaat vrijen als je de overgang gehad hebt. Zolang je menstrueert ben je vruchtbaar. Ik zou de gok niet willen nemen, op mijn 50ste per ongeluk zwanger raken. :proud:
Nemain, niet om het een of ander maar er zijn klinische studies geweest naar langer gebruik van Mirena. Hoewel die geen sluitend bewijs leverden en een relatief kleine studiepopulatie hadden, zijn in die trials geen zwangerschappen opgetreden door het laten zitten van de Mirena tot 7 jaar. Het wordt niet perse aangeraden, maar de arts van Naam lijkt me niet helemaal gek.
Lotus90 schreef:
05-12-2018 23:16
Ik zou de gok niet willen nemen, op mijn 50ste per ongeluk zwanger raken. :proud:
.
Ik ook niet, maar vind de stap om na jaren zonder terug aan de ac te gaan best groot.
Marana-- schreef:
05-12-2018 22:45
Dom dat je dit zomaar gelooft van je huisarts. Nooit de bijsluiter gelezen zeker? Overal wordt altijd aangegeven dat het maar 5 jaar werkt.
Je plaatste net zelf nog een stuk van een NHG standaard.

Daar staat ook dit in:
Vrouwen die op het moment van plaatsing van een spiraal 45 jaar zijn, kunnen deze spiraal tot na de menopauze (52 jaar) laten zitten. Voor spiralen die langer betrouwbaar zijn (zoals de Multiload en T-Safe Cu) gaat het om vrouwen die op het moment van plaatsing 40 jaar zijn.

Dus het is wel degelijk volgens de richtlijnen dat soms geadviseerd wordt een spiraal 7 jaar te laten zitten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is gesteriliseerd, dus wij gebruiken al jaren geen (andere) anticonceptie meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg op mijn 34e mijn laatste kind, daarna heb ik mij laten steriliseren.
Alle reacties Link kopieren
Eind 20 en al 2 jaar geen ac meer.
Alle reacties Link kopieren
Tot mijn 28. Heb me nog nooit zo evenwichtig gevoeld en alle ‘vage’ klachten zijn weg... had ik dat eerder geweten...
Mijn man heeft zich trouwens laten steriliseren. We hebben geen kinderen.
Erizon schreef:
05-12-2018 23:27
Nemain, niet om het een of ander maar er zijn klinische studies geweest naar langer gebruik van Mirena. Hoewel die geen sluitend bewijs leverden en een relatief kleine studiepopulatie hadden, zijn in die trials geen zwangerschappen opgetreden door het laten zitten van de Mirena tot 7 jaar. Het wordt niet perse aangeraden, maar de arts van Naam lijkt me niet helemaal gek.
Ik zeg ook nergens dat de arts gek is toch?
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
05-12-2018 23:39
.
Ik ook niet, maar vind de stap om na jaren zonder terug aan de ac te gaan best groot.

Vond ik ook. En toen kreeg ik van de pil ook nog migraine. Gelukkig werkt de mirena redelijk tegen de menstruatieklachten, maar ik vond het wel een stap om ineens weer met ac te beginnen, enkel voor dat. Maarja, als het werkt.
Later is nu
Nemaìn’ schreef:
06-12-2018 08:23
Ik zeg ook nergens dat de arts gek is toch?
.
Jij, maar vooral Marana, trekt wel (onterecht) de expertise van de arts in twijfel.
Ik heb ook reden om aan te nemen dat ik minder vruchtbaar ben dan leeftijdgenoten.

Dreamer, was jij ook 40+?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven