Werk & Studie alle pijlers

Doorbetalen tijdens vakantie

06-12-2018 23:00 43 berichten
Hallo allemaal,

Ik ben vorige maand heerlijk een weekje vrij gehad maar heb nu een behoorlijk meningsverschil met salarisadministratie en ik hoop jullie mening hierover te horen.

Ik sta op een min/max contract met minimaal 20 en max 40 uur. Het basissalaris is bij mij dus 20uur per week. Alle uren die ik meer werk krijg ik 1 maand na dato uitgekeerd.

Niks mis mee, zou je zeggen. Totdat je dus vrij neemt. Tijdens vakantie krijg ik "mijn vakantieuren doorbetaald" is ons gezegd. Heel fijn, kon ik eindelijk even bijkomen na een jaar non stop doorwerken. Even geen stress. Wat is, totdat ik mijn salaris kreeg deze maand. Zo weinig! Dus ik mailen en nu hoor ik het volgende:

"Omdat je verder geen meer uren gemaakt hebt in oktober, krijg je alleen je minimale uren uitbetaald en dat is het standaard bedrag van X per maand."

Met andere woorden, ik ben dus lekker een week vrij geweest en heb alle andere dagen gewoon +- 30 uur gewerkt maar omdat ik niet boven de gecontracteerde uren uit kom heb ik dus pech. En met andere woorden, ik heb in hun ogen (mits dit dus correct is) geen 20 uur per week maar +- 80 uur per maand.

Wat dus ook zou betekenen dat wanneer ik 2 weken vrij neem en de andere 2 weken 40 uur per week werk, ik dus alsnog pech heb.

Dit kan toch niet kloppen? Ik heb nu echt het gevoel alsof ik genaaid word waar ik bij sta...!

Ben benieuwd wat jullie hierover te melden hebben.

Liefs, een hele gefrustreerde werknemer
Alle reacties Link kopieren
Is het niet zo dat je bij de uren die je boven op je 20 uur werk standaard een percentage daarvan vrije uren opbouwd? Verder geen verstand van trouwens, snap dat je er behoorlijk van baalt...
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 10-12-2018 23:21
97.30% gewijzigd
.
Werkt dat niet met een gemiddelde van een bepaald aantal maanden ervoor? Of werkt het met opgebouwde vakantiedagen en wat je zelf opneemt?

Heb je ook maar 20 uur vakantie opgenomen?
Je hebt een min-max contract per maand. Kort gezegd: de salarisadministratie heeft gelijk. Als je standaard veel meer gemiddeld werkt (en dus elke week boven de 20 uitkomt) kun je vragen om je uren aan te laten passen.
Anoniem262821034 schreef:
06-12-2018 23:08
Ik vind het wel logisch klinken eigenlijk. Niet dat je daar wat aan hebt.

Met mijn 0 urencontract krijg ik ook gewoon niks betaald als ik vakantie neem. Dan krijg ik echt niet het gemiddelde van de afgelopen x maanden (al ligt dat rond de 30 uur/week).
nee dat snap ik. Maar omdat ik die drie weken wel gewerkt heb en dus onder de gecontracteerde uren per maand blijf, ongeveer 80, omdat ik die andere weken meer dan 20 uur heb gewerkt krijg ik dus voor die vakantie niks.

Nu is het:
1 week vrij
30 uur gewerkt
30 uur gewerkt
30 uur gewerkt

dus 90 uur gewerkt in de maand oktober wat dus boven de 80 uur komt en dus krijg ik niks uitbetaald voor de vrije week, terwijl naar mijn weten een doorbetaalde vakantie zou moeten betekenen dat ik voor die vrije week ook gewoon 20 uur uitbetaald zou moeten krijgen...

Lijkt mij krom toch?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
06-12-2018 23:12
Heb je ook maar 20 uur vakantie opgenomen?

Dat lijkt me ook. Dus ook maar 20 uur doorbetaald gekregen, en niet 30 of 40.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Lucifer2018 schreef:
06-12-2018 23:12
Werkt dat niet met een gemiddelde van een bepaald aantal maanden ervoor? Of werkt het met opgebouwde vakantiedagen en wat je zelf opneemt?

Heb je ook maar 20 uur vakantie opgenomen?
Het werkt met opgebouwde uren en ja, ik heb toen maar 20 uur opgenomen. Dat ik namelijk wat ik op contract sta. Die 20 uur krijg ik uitbetaald, elk uur meer is erbij maar een uur minder zou toch moeten snijden in de vakantieuren? Nu is het dus zo dat dat niet gebeurt.
himalaya schreef:
06-12-2018 23:15
Dat lijkt me ook. Dus ook maar 20 uur doorbetaald gekregen, en niet 30 of 40.
Nee, dat snap ik. Maar omdat ik dus die overige weken meer dan 20 uur gewerkt heb krijg ik dus voor die vrije week nop... Nada, nothing...
iammyself schreef:
06-12-2018 23:17
Het werkt met opgebouwde uren en ja, ik heb toen maar 20 uur opgenomen. Dat ik namelijk wat ik op contract sta. Die 20 uur krijg ik uitbetaald, elk uur meer is erbij maar een uur minder zou toch moeten snijden in de vakantieuren? Nu is het dus zo dat dat niet gebeurt.
Als je 20 uur opneemt, krijg je 20 uur uitbetaald.

Als je meer vakantieuren opbouwt omdat je meer werkt en je wil meer geld hebben tijdens de vakantie moet je meer uren opnemen.
Lijkt mij dat ze de vakantieuren die ze inhouden ook uit dienen te betalen + de uren die gewerkt hebt.

Zijn je vakantieuren wel afgeschreven?
Alle reacties Link kopieren
iammyself schreef:
06-12-2018 23:15
nee dat snap ik. Maar omdat ik die drie weken wel gewerkt heb en dus onder de gecontracteerde uren per maand blijf, ongeveer 80, omdat ik die andere weken meer dan 20 uur heb gewerkt krijg ik dus voor die vakantie niks.

Nu is het:
1 week vrij
30 uur gewerkt
30 uur gewerkt
30 uur gewerkt

dus 90 uur gewerkt in de maand oktober wat dus boven de 80 uur komt en dus krijg ik niks uitbetaald voor de vrije week, terwijl naar mijn weten een doorbetaalde vakantie zou moeten betekenen dat ik voor die vrije week ook gewoon 20 uur uitbetaald zou moeten krijgen...

Lijkt mij krom toch?
In dit geval zou je 110 uur uitbetaald moeten krijgen. Wettelijk gezien heb je recht op minimaal 4x je weekuren.
Lucifer2018 schreef:
06-12-2018 23:22
Als je 20 uur opneemt, krijg je 20 uur uitbetaald. deze snap ik

Als je meer vakantieuren opbouwt omdat je meer werkt en je wil meer geld hebben tijdens de vakantie moet je meer uren opnemen.
deze minder maar besides the question

Echter lijkt het voor mij nu alsof ik geen gecontracteerde weekuren heb, zoals ze het doen laten klinken maar maanduren. Ik heb die maand geen meeruren gemaakt vanwege de vrije week en drie volle weken dat ik dus nog geen geld krijg voor de vakantieuren die ik heb vrijgenomen. En dus is het zo, nogmaals, doordat ik de andere weken meer heb gewerkt dan de gecontracteerde 20 uur

Ipv elke week 20 uur uitbetaald te krijgen en elk uur meer als meeruur heb ik nu dus 80 maanduren, ongeacht of ik 1 week 80 uur werk en er drie vrij ben...
blond09 schreef:
06-12-2018 23:22
Lijkt mij dat ze de vakantieuren die ze inhouden ook uit dienen te betalen + de uren die gewerkt hebt.

Zijn je vakantieuren wel afgeschreven?
er zijn in de hele maand oktober 8 uren afgeschreven.. Ook raar...
Leeuw32 schreef:
06-12-2018 23:27
In dit geval zou je 110 uur uitbetaald moeten krijgen. Wettelijk gezien heb je recht op minimaal 4x je weekuren.
Ja toch?!?! Daar zit ik dus ook zo mee!
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
06-12-2018 23:27
In dit geval zou je 110 uur uitbetaald moeten krijgen. Wettelijk gezien heb je recht op minimaal 4x je weekuren.

Dat lijkt mij ook. En aangezien je min-max 20-40 is gaat het om uren per week, niet per maand. Als dat ook zo in je contract staat kunnen ze er niet opeens een min-max per maand van maken.
trotter wijzigde dit bericht op 06-12-2018 23:54
0.27% gewijzigd
Aha, zo.

Of ze betalen die 20 uur ook gewoon uit of je hoeft die 20 uur vakantie ook niet in te leveren. Maar dan nog is het een rare gang van zaken inderdaad.
Trotter schreef:
06-12-2018 23:30
Dat lijkt mij ook. En aangezien je min-max 20-30 is gaat het om uren per week, niet per maand. Als dat ook zo in je contract staat kunnen ze er niet opeens een min-max per maand van maken.
Ik hoop het, ga het ze morgen voorleggen. Ben het er gewoon niet mee eens. Het zou ook dus betekenen dat ik vanwege die ene vrije week nu al, na al mijn vaste lasten, op een houtje zou moeten gaan zitten bijten.

Thank god dat ik nog een vriend heb voor het financiele plaatje...
Ik snap het niet of het staat heel raar verwoord. Als je deze week 3x30 en een week vakantie hebt opgenomen voor 20 uur dan heb je nu toch uitbetaald gekregen voor 110 uur of niet? En zo niet hoeveel uur hebben ze dan wel uitbetaald?

Heb wel de ervaring dat met dit soort contracten het een puinhoop kan zijn. Dat merkte ik jaren geleden bij een vorige werkgever. Had 3 weken vrij genomen maar niet specifiek om een bepaald aantal uren vrij gevraagd. Ging er vanuit dat ze gewoon de uren zouden rekenen die ik normaal die weken had moeten werken of juist wat extra omdat ik zoveel uur had staan. Schreven ze de ene week 10 uur, toen 16 en toen 5 terwijl ik normaal 26 uur werkte. 2 maanden later liep mijn contract af en moest men nog een hele hoop vakantie uren uitbetalen wat gelijk stond aan ruim een maandloon.
Alle reacties Link kopieren
Zitten je vakantiedagen misschien al in je uurloon verwerkt? Dat kan soms toch ook?
Alle reacties Link kopieren
Vanuit de OP dacht ik gewoon een maandcontract wat volgens mij het gebruikelijkst is. Maar verderop heeft iemand het over een week contract?
Normaal is het p maand en of je nu je minimum uren in één week draait of daar de hele maand over doet maakt niet uit. Ik denk dus dat de admin gelijk heeft.
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
06-12-2018 23:48
Zitten je vakantiedagen misschien al in je uurloon verwerkt? Dat kan soms toch ook?

Vakantiegeld staat los van al dan niet uitbetaalde vakantieuren.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
06-12-2018 23:50
Maar verderop heeft iemand het over een week contract?

Niemand heeft het over een weekcontract, het gaat om het aantal uren. Het is normaal dat het aantal uren dat je werkt per week wordt aangegeven en berekend, niet per maand. Min-max 20-40 betekent dus dat je minstens 20 en maximaal 40 uur per week werkt. Niet per maand.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
06-12-2018 23:14
Je hebt een min-max contract per maand. Kort gezegd: de salarisadministratie heeft gelijk. Als je standaard veel meer gemiddeld werkt (en dus elke week boven de 20 uitkomt) kun je vragen om je uren aan te laten passen.
Ik zou eerst het contract er maar eens bijplakken voordat je roept hoe het in elkaar zit dat dus de salarisadministratie gelijk heeft.
TO, hoe staat het in je contract en staat er nog iets over in je cao als je onder een cao valt?
Alle reacties Link kopieren
Als je 3x30 uur werkt en 20 uur vakantie-uren boekt, zou je die maand 110 uren uitbetaald moeten krijgen en het je 20 vakantie-uren kosten.

Als je er dan maar 90 uitbetaald krijgt en het kost je geen vakantie-uren, dan is dat waarschijnlijk niet correct verrekend. Maar check wat in je contract staat. Maar volgens die logica zou je aan het einde van het jaar nog 5 weken over hebben omdat je gemiddeld in een maand misschien nooit onder die 80 uur komt. Dus dat zou m.i. niet logisch zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven