Cultuurbotsingen ouders en vriendin

07-12-2018 00:23 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve mensen,

Ik heet Simon en ben een jongen van 24 jaar en ik heb een probleempje ofja een issue waar ik inmiddels al een half jaar mee rondloop. Ik heb een superleuke Nederlandse vriendin. Ik ben zo dol op haar en smoorverliefd en zij ook op mij zoals ze dat aangeeft. We hebben een geweldige relatie en al onze kennissen in Amsterdam geven aan dat ze ons een heel leuk stel vinden, alleen speelt er iets wat ik al verwachtte. Ik kom uit een Syrisch gezin waarbij mijn ouders een Nederlandse meid niet echt goedkeuren/accepteren voor mij... ze willen per se dat ik een Syrische meid als vriendin neem omdat het 'makkelijker' en beter is.... vooroordelen tot de max en eigenlijk glasheldere discriminatie maar goed.... ik heb haar ouders ontmoet en ze zijn simpelweg dol op mij, maar zij heeft mijn ouders nog niet ontmoet omdat mijn ouders dit niet willen... ook samen slapen of samen weekenden weg is not done in de Syrische cultuur waarbij men nog niet getrouwd is, ook dit aspect begint te botsen in onze relatie... ik wil ook niet telkens moeten liegen als ik bij mn vriendin wil slapen, dan moet ik weer zeggen dat ik bij een vriend ben ofzo... ik woon helaas nog thuis en denk er al langer over om uit huis te gaan, ik kan niet eens koken of voor mezelf zorgen als 24 jarige, omdat mijn ouders simpelweg alles voor me deden en ik als koning behandeld ben... ik heb een parttime baan en zit in de laatste jaar van de Master op de VU.... als ik zeg van ik ben ongelukkig ik ga et huis uit krijg ik teksten als: is dit jouw bedankje voor alles wat wij 24 jaar voor je gedaan hebben? Ik ben simpelweg bang om uit de comfort zone te stappen en mn familie kwijt te raken maar aan de andere kant, mn vriendin is zo geweldig dat ik haar niet kwijt wil. Los van me vriendin zullen ze dit altijd bij elke meid doen waar ik een relatie mee krijg...

Als ik bij mn vriendin ben ben ik gespannen, want mn vader kan elk moment een appje sturen, als mn vader een appje stuurt stijgt spontaan mijn hartslag en word ik nerveus..

Ik denk dat het leven te kort is om op deze manier te blijven leven. Ik weet het even niet meer en ik denk ik vraag advies aan jullie... super bedankt voor jullie antwoorden!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij weet je best wat je moet doen
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
07-12-2018 00:41
Volgens mij weet je best wat je moet doen
Het huis uit?
Alle reacties Link kopieren
Simonmir schreef:
07-12-2018 00:46
Het huis uit?
Yes.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Simon, man the F up. Los van vriendinnnen, je zult vroeg of laat op je eigen benen moeten staan. Dat lag in de lijn der verwachtingen in Syrië en dat is hier ook zo. Ik denk echt niet dat jouw ouders verwachten dat een of ander leuk Syrisch meisje voor de rest van jouw leven al jouw financiële rompslomp, huishouden, zakelijk leven en gezinsleven gaat regelen voor jou. Je zult echt zelf iets moeten doen en waarom niet nu beginnen met de rest van jouw volwassen leven?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Studie afmaken !
Weet niet hoe serieus je bent met je meisje. En zij met jou.
Hebben jullie gedacht aan samenwonen. En dan eerlijk tegen haar vertellen wat je wel en niet kan in huishouden en zij ook.

Maar anders na je studie als je baan hebt op jezelf wonen? Of met een vriend?

Ik kom zelf uit een ander cultuur dan Nederlands. En mijn moeder vooral heeft veel verpest door haar normen en waarden te dwingen. Want Nederlands cultuur was “slechter”.
Omdat ik hier merendeels opgegroeid ben, ben ik meer Nederlands dan mijn moeder. En zal het altijd botsen. Het heeft bij mij zover gebotst dat we vreselijke discussies hadden. Ik heb achteraf spijt dat ik niet eerder uit huis was gegaan.

Dus mijn advies is heb respect voor jezelf. Zoek een eigen plek ergens op deze wereld/Nederland . Jij bent net zo Nederlands als Syrisch. Jij hebt je eigen normen en waarden. En wat liefde betreft. Jij weet wat bij jou past. Of dat nou een Syrische is of niet.
Alle reacties Link kopieren
Koken en voor jezelf zorgen leer je vanzelf wel. Je ouders manipuleren je enorm door schuldgevoel aan te praten. Tijd om je eigen leven te gaan leiden.
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
07-12-2018 00:49
Koken en voor jezelf zorgen leer je vanzelf wel. Je ouders manipuleren je enorm door schuldgevoel aan te praten. Tijd om je eigen leven te gaan leiden.
Dit dus!
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
07-12-2018 00:49
Koken en voor jezelf zorgen leer je vanzelf wel. Je ouders manipuleren je enorm door schuldgevoel aan te praten. Tijd om je eigen leven te gaan leiden.
Klopt man ! Daar heb je wel gelijk in
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eigenlijk wel met je ouders eens dat je wat dankbaarder mag zijn. Je bent 24, je bent universitair geschoold en ruim volwassen, het wordt tijd dat je stopt met je ouders de schuld geven en jezelf af te vragen waarom je nog geen stappen hebt genomen om je als volwassene te gedragen? Tegenwoordig kun je het gros van je vaardigheden via internet leren. Je kunt ook gewoon op kamers gaan wonen zonder je ouders te beschuldigen van je huidige levensomstandigheden. Dank pa en ma voor de opvoeding en het onderdak en eten al die jaren, jullie hebben me gemaakt tot de volwassene die ik nu ben.
Als je op kamers woont, kun je doen wat je wilt.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Debora schreef:
07-12-2018 01:51
Dank pa en ma voor de opvoeding en het onderdak en eten al die jaren, jullie hebben me gemaakt tot de volwassene die ik nu ben.

Met name met dit stukje ben ik het heel erg eens. Zoek een kamer en benadruk dit tegen je ouders.
Vergeet niet dat jouw ouders tegen heel veel (culturele) problemen aan liepen toen ze uit Syrië hierheen kwamen, en misschien nog steeds wel lopen. Ze willen voorkomen dat jij dit soort problemen binnen jouw relatie gaat krijgen. Dus probeer voor ogen te houden dat ze dit uit liefde voor jou doen. Waarmee ik niet wil zeggen dat je dan maar jouw vriendin in moet ruilen voor een Syrische vrouw, alleen dat je ze dan kunt zeggen dat je hun standpunt begrijpt en zorgen waardeert, maar dat jij zelf kiest met wie je gelukkig wilt worden.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
Ga idd het huis uit!

Verder zou ik ook eerlijk zijn tegen je vriendin en zeggen dat je daar niet kan slapen vanwege je ouders. Het siert je niet dat je hierover niet eerlijk bent geweest.
Alle reacties Link kopieren
Zebra123 schreef:
07-12-2018 06:02
Ga idd het huis uit!



Dat zou ik pas doen als je afgestudeerd bent.
Als er drama e' gedoe van kolt wil je niet dat het je diploma in gevaar brengt.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je ouders het ok vinden om in Nederland te wonen maar dan geen Nederlandse vriendin voor hun zoon willen. Kom op zeg.

Verder eens met wat hier wordt gezegd, je bent 24 en kunt dus mooi je eigen weg gaan.
Hello, can you hear me?
Ilovefairytales schreef:
07-12-2018 00:48
Studie afmaken !
Weet niet hoe serieus je bent met je meisje. En zij met jou.
Hebben jullie gedacht aan samenwonen. En dan eerlijk tegen haar vertellen wat je wel en niet kan in huishouden en zij ook.

Maar anders na je studie als je baan hebt op jezelf wonen? Of met een vriend?

Ik kom zelf uit een ander cultuur dan Nederlands. En mijn moeder vooral heeft veel verpest door haar normen en waarden te dwingen. Want Nederlands cultuur was “slechter”.
Omdat ik hier merendeels opgegroeid ben, ben ik meer Nederlands dan mijn moeder. En zal het altijd botsen. Het heeft bij mij zover gebotst dat we vreselijke discussies hadden. Ik heb achteraf spijt dat ik niet eerder uit huis was gegaan.

Dus mijn advies is heb respect voor jezelf. Zoek een eigen plek ergens op deze wereld/Nederland . Jij bent net zo Nederlands als Syrisch. Jij hebt je eigen normen en waarden. En wat liefde betreft. Jij weet wat bij jou past. Of dat nou een Syrische is of niet.
Dat is toch niet im Frage?
Dreamchild schreef:
07-12-2018 05:49
Met name met dit stukje ben ik het heel erg eens. Zoek een kamer en benadruk dit tegen je ouders.
Vergeet niet dat jouw ouders tegen heel veel (culturele) problemen aan liepen toen ze uit Syrië hierheen kwamen, en misschien nog steeds wel lopen. Ze willen voorkomen dat jij dit soort problemen binnen jouw relatie gaat krijgen. Dus probeer voor ogen te houden dat ze dit uit liefde voor jou doen. Waarmee ik niet wil zeggen dat je dan maar jouw vriendin in moet ruilen voor een Syrische vrouw, alleen dat je ze dan kunt zeggen dat je hun standpunt begrijpt en zorgen waardeert, maar dat jij zelf kiest met wie je gelukkig wilt worden.
Waar maak je dit uit op?
Alle reacties Link kopieren
Je bent 24 en geen 14.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn inderdaad lastige dingen als je in een andere cultuur gaat wonen. Je ouders zitten nog heel erg in de Syrische en jij bent veel meer in de Nederlandse gestapt en dat botst nu.
Je ouders zouden eigenlijk moeten accepteren dat dit erbij hoort als je in zo'n andere cultuur gaat wonen en je kind daar (deels) opgroeit.

Kennen je ouders andere Syrische ouders met kinderen die dezelfde keuzes maken als jij? Dat zou wellicht helpen?

Ik zou toch uit huis gaan als ik jou was en met je ouders zoveel mogelijk in gesprek blijven hierover.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel verfrissend dat er een jongeman is die niet achter de rug van zijn ouders er allerlei vriendinnetjes op na houdt en dan later vroom met de keuze van zijn ouders uit zijn eigen cultuur trouwt en doet alsof zij de eerste is.

Voor je ouders is het even slikken dat jij niet doet zoals zij gewend zijn in hun eigen cultuur. Dat mag. Maar dat betekent niet dat het verkeerd is. Belangrijk is dat jij hun wensen erkent en respecteert, maar ook dat jij aangeeft dat het ook belangrijk is dat zij jou vertrouwen en respecteren. Dat het jouw leven is in deze maatschappij, die toch wel anders in dan in Syrië.
Volgens mij is de OP niet door Simon geschreven maar door zijn vriendin.

Hoe dan ook, als Simon voet bij stuk houdt en duidelijk is naar zijn ouders zullen zij dat ( moeten ) accepteren. Mensen zijn nu eenmaal soms angstig voor het onbekende.
Je moet je ouders dankbaar blijven. Zij hebben je naar Nederland meegenomen en je opgevoed. In zo’n situatie is het inderdaad lastig. Wat ik zelf zou doen is ff in de achtergrond laten verdwijnen, liefde lijkt op dat moment heel intensief, maar verliefdheid is er tussendoor bijgekomen, terwijl je ouders je vanaf je geboorte je liefde hebben gegeven. Ik zou het dus een beetje naar het achtergrond verschuiven (verliefdheid, ontmoet elkaar maar met mate en zonder je ouders te teleurstellen). Maak je studie af. Je ouders zullen wel naar je toe komen met wanneer je gaat trouwen. Zeg nee ik wil niet. Ze zullen langzamerhand geloven dat jij een goede partner hebt uitgekozen, maar het heeft wel tijd nodig. En ik zou niks doen wat zij teleurgesteld van raken op dit moment. :)
Alle reacties Link kopieren
foeksia72 schreef:
07-12-2018 08:46
Ik vind het wel verfrissend dat er een jongeman is die niet achter de rug van zijn ouders er allerlei vriendinnetjes op na houdt en dan later vroom met de keuze van zijn ouders uit zijn eigen cultuur trouwt en doet alsof zij de eerste is.
Dat moet je nog maar afwachten, laat to eerst maar uit huis gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou op kamers gaan. Je bent 24 en het word hoogtijd dat je voor jezelf leert zorgen.

Ouders die lopen te manipuleren dat je ze dankbaar moet zijn vind ik echt not done. Zij hebben er voor gekozen om kinderen te krijgen en dan horen ze daar goed voor te zorgen. En dan niet achteraf gaan lopen schermen met het argument dat jij daar blij en dankbaar voor moet zijn.

Ik heb nu ook een partner van niet Nederlandse afkomst en dat klik gelukkig heel goed met zijn ouders. Hiervoor ook een relatie gehad met iemand met een migratie achtergrond en daar was ik absoluut niet welkom omdat ik Nederlandse was en zijn ouders wilden dat hij perse een relatie zou krijgen met iemand uit land van herkomst. Mijn toenmalige vriend durfde ze het ook pas na een jaar te vertellen. Ik ben daar ook nooit thuis geweest omdat ze weigerden me te ontvangen. Dan denk ik bij mezelf: als je land van herkomst blijkbaar zo fantastisch is dan flikker je maar lekker op terug die kant op. Ik kan me daar zo ontzettend kwaad om maken, hier wel willen wonen, maar Nederlandse vrouwen dan wel slecht vinden en discrimineren als het om relaties gaat.
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn echt awsome! Dank voor jullie berichten, hier kan ik zeker wat mee, ik heb erover nagedacht wat 2 personen zeiden over de Mastee die in gevaar komt enzovoort waar ik het wel mee eens ben. Ik denk dat ik eerst alle vakken ga halen waar ik in maart-april ongeveer klaar mee ben en daarna tijdens mijn scriptieperiode even met mijn ouders ga praten en gewoon netjes aangeef dat het misschien wel een beetje tijd wordt om het huis uit te gaan.

Misschien tijd om inderdaad verantwoordelijkheid te nemen in plaats van mezelf steeds maar te zien als slachtoffer overspoeld met zelfmedelijden. Ik zit er trouwens ook aan te denken om dit met een psycholoog te bespreken omdat dit toch wel wat met je psyche doet.... kan nooit kwaad ! Thanks nogmaals lieve mensen :)
---
anoniem_349051 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 14:51
Reden: herkenbaarheid
99.85% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven