Hond bang voor vuurwerk

07-12-2018 09:30 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze hond ( maltezer) wordt, naarmate hij ouder wordt , steeds angstiger voor harde geluiden.
Onweer en regen en straks het vuurwerk : staart gaat tussen de benen en hij is zoekende naar een veilige plek.

Wie heeft ervaring met rustgevende middelen? ( Er is van alles te krijgen, de dierenarts gaf aan dat er ook een rustgevend aroma is ( via stopcontact ed). Maar alvorens ik allemaal dure spullen ga aanschaffen had ik graag terugkoppeling van iemand die het ook echt gebruikt heeft.
.....
Alle reacties Link kopieren
Ik zag laatst ook een soort hesje wat je om z'n lijf kunt doen. Het leek mij niks maar mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet kun je je geld terug krijgen als het niet bevalt. Dat scheen ook kalmerend te werken of iets.

Ik zal even kijken of ik het terug kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Rustgevende middelen zijn niet altijd goed voor de hond.
Hun waarneming blijft hetzelfde, echter de mogelijkheid om te reageren niet dus de angst wordt groter.

Ik hoor goede verhalen over een thundershirt.
Alle reacties Link kopieren
Het was/is Thundershirt. Alleen bij die ik had gezien kon je dus je geld terug krijgen indien het niet hielp, en dat zie ik hier niet bij staan. Wellicht was die ik heb gezien dus van een ander merk...
Alle reacties Link kopieren
De rustgevende pillen ( die eigenlijk verlammend werken) zijn geen optie....

Shirt heb ik ook over gelezen...maar vraag mij af of iemand het ook echt in gebruik heeft ..
.....
Wij hebben op advies van de dierenarts deze besteld
Samen met de pilletjes er bij voor de laatste paar dagen.
Of het werkt weet ik nog niet. Hond is Hoog bejaard.
https://www.zooplus.nl/shop/honden/spor ... gJNiPD_BwE
Alle reacties Link kopieren
Een Thundershirt helpt inderdaad iets, en zo ook een Feliway stekker. Verder is zorgen voor omgevingsgeluid (radio of tv aan) ook fijner voor het beestje, want dat maakt de knallen wat minder hard.

Pillen alleen doen in overleg met een goede dierenarts. Er zijn kalmerende tabletten die daadwerkelijk kalmeren, maar er wordt ook nog altijd veel rommel voorgeschreven wat er juist voor zorgt dat de knallen nog harder bij de hond binnen komen en de hond alleen die angst niet meer kan uiten.
Alle reacties Link kopieren
Mmaartje schreef:
07-12-2018 09:41
Shirt heb ik ook over gelezen...maar vraag mij af of iemand het ook echt in gebruik heeft ..
Een vriendin van mij heeft iets vergelijkbaars geprobeerd (met zwachtelen i.p.v. een shirt) en had daar goede resultaten mee.

Het idee van zo’n shirt is dat het voor de hond voelt als een continue omhelzing. Het geeft een beschermd en geborgen gevoel, waardoor ze rustiger worden.

Daarover gesproken; een veelgehoord misverstand is dat je angstige honden met rust moet laten en dat je geen aandacht aan de angst mag besteden omdat je dan zou bevestigen dat het inderdaad eng is. Dat is achterhaald en niet waar. Als de hond bang is, mag je gerust steun geven, zolang je zelf maar normaal blijft doen. Pas als je zelf ook gaat doen alsof het allemaal inderdaad doodeng is, dan bevestig je de hond in de angst.
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
07-12-2018 09:45
Wij hebben op advies van de dierenarts deze besteld
Samen met de pilletjes er bij voor de laatste paar dagen.
Of het werkt weet ik nog niet. Hond is Hoog bejaard.
https://www.zooplus.nl/shop/honden/spor ... gJNiPD_BwE


Adaptil adviseerde onze dierenarts ook ( halsband / feromonenverspreider / pillen). Er is zo veel te krijgen.
Ik lees ook iets over bach rescue druppels.
Ik vind het lastig om een keuze te maken. Wil niet van alles door elkaar gebruiken.
WAt zal nu echt het beste zijn?

WIl ook niet te lang wachten...omdat het geknal snel zal beginnen....
.....
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
07-12-2018 09:54
Een vriendin van mij heeft iets vergelijkbaars geprobeerd (met zwachtelen i.p.v. een shirt) en had daar goede resultaten mee.

Het idee van zo’n shirt is dat het voor de hond voelt als een continue omhelzing. Het geeft een beschermd en geborgen gevoel, waardoor ze rustiger worden.

Daarover gesproken; een veelgehoord misverstand is dat je angstige honden met rust moet laten en dat je geen aandacht aan de angst mag besteden omdat je dan zou bevestigen dat het inderdaad eng is. Dat is achterhaald en niet waar. Als de hond bang is, mag je gerust steun geven, zolang je zelf maar normaal blijft doen. Pas als je zelf ook gaat doen alsof het allemaal inderdaad doodeng is, dan bevestig je de hond in de angst.

SHirt lijkt mij een goede keuze .....ik ga eens op onderzoek uit....
.....
Bij de zooplus moet je echt op tijd bestellen, het duurde meer dan een week eer het pakje in huis was. En het was ver voor de sint drukte.
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste hond (labrador, 13 jaar ) geef ik als het stormt of als er vuurwerk word afgestoken Baldriantabletjes. Die koop ik bij de apotheek, en hij reageert daar goed op. Gaat dan meestal onder de tafel liggen slapen.
Alle reacties Link kopieren
Angstige huisdieren, kinderen, gevaarlijk vuurwerk, de telkens terug kerende rellen, de straten die dagenlang zwaar verontreinigd zijn.....
Particulieren die zomaar vuurwerk af mogen steken met soms vreselijke gevolgen, het zou verboden moeten worden.
Elke stad of dorp een eigen, goed georganiseerde vuurwerkshow en het daarbij laten.
Alle reacties Link kopieren
Bij onze maltezer heeft tot nu toe nog niets geholpen. Hij wordt ook ouder en ineens lijkt hij minder alert te reageren, op de knallen die er nu al zijn. Misschien dover?
Verder speel ik met hem op het moment dat de knallen het ergst zijn. Krijgt hij brokjes in zo'n bal, is hij dan heel druk mee.
Verder zit hij waarschijnlijk weer een week bibberend tegen me aan op de bank en struikel ik overal over hem heen als ik door de kamer loop. Zullen de rondjes korter worden, tot 1 streep naar de bosjes en weer terug. (of behoefte in huis doen)

Als je hond nu pas bang wordt, maar dat eigenlijk nooit was, zou je nog kunnen proberen het gedrag te negeren. Dat is mij vaak gezegd dat ik moest doen, maar als je hond eenmaal in paniek is, dan helpt negeren echt niet meer. Rust en troost wel. Dat is mij verteld op een cursus voor honden en vuurwerk.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
07-12-2018 09:58
Angstige huisdieren, kinderen, gevaarlijk vuurwerk, de telkens terug kerende rellen, de straten die dagenlang zwaar verontreinigd zijn.....
Particulieren die zomaar vuurwerk af mogen steken met soms vreselijke gevolgen, het zou verboden moeten worden.
Elke stad of dorp een eigen, goed georganiseerde vuurwerkshow en het daarbij laten.
Het is verboden het nu af te steken. En dat helpt helemaal niets.
Er is minder en minder politie beschikbaar om te handhaven, wat geknal hier en daar is geen prioriteit.

En als je nu al niet kunt handhaven, dan is het met oud en nieuw helemaal niet te doen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Vuurwerk helemaal verbieden, ook met oud en nieuw!
Alle reacties Link kopieren
Bij de middelen van de dierenarts moet je opletten dat je echt een goed kalmeringsmiddel krijgt en niet een soort spierverslapper waardoor de hond wel nog alle stress voelt maar niet meer in staat is om dat te laten zien. Ik heb onze hond wel eens een heel klein beetje advocaat met slagroom gegeven, daar werd ze wel echt wat rustiger van.

Maar afgelopen jaar wilde ze helemaal niks meer eten of drinken dus heeft ze ook niks rustgevends gehad. We hebben de gordijnen dichtgehouden en de tv harder gezet waardoor ze het knallen wat minder hoorde, bij haar zitten en wat steun geven. Dat hielp enigszins. Naar buiten om te plassen durfde ze niet, mijn man is toen met haar naar de afgelegen velden gereden waar ze wel nog een plasje heeft kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
07-12-2018 09:57
Bij de zooplus moet je echt op tijd bestellen, het duurde meer dan een week eer het pakje in huis was. En het was ver voor de sint drukte.
Ik heb eergisteren besteld en krijg mijn pakje als het goed is vandaag. Dus denk dat ze de drukte weer onder controle hebben. Normaal heb ik het de dag nadat ik de bestelling het heb al. Nu dus 1 dag later.
Mmaartje schreef:
07-12-2018 09:54
Adaptil adviseerde onze dierenarts ook ( halsband / feromonenverspreider / pillen). Er is zo veel te krijgen.
Ik lees ook iets over bach rescue druppels.
Ik vind het lastig om een keuze te maken. Wil niet van alles door elkaar gebruiken.
WAt zal nu echt het beste zijn?

WIl ook niet te lang wachten...omdat het geknal snel zal beginnen....

Geprobeerd bij vorige hond. Werkte voor geen meter.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
07-12-2018 10:43
Geprobeerd bij vorige hond. Werkte voor geen meter.
Natuurlijk helpt dat niet, het is kwakzalverij.
Alle reacties Link kopieren
We hebben ontzettend goede ervaringen met het thundershirt. Van vreselijke paniek naar een relaxte hond die gewoon rustig in haar mandje ging liggen.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
07-12-2018 09:58
Angstige huisdieren, kinderen, gevaarlijk vuurwerk, de telkens terug kerende rellen, de straten die dagenlang zwaar verontreinigd zijn.....
Particulieren die zomaar vuurwerk af mogen steken met soms vreselijke gevolgen, het zou verboden moeten worden.
Elke stad of dorp een eigen, goed georganiseerde vuurwerkshow en het daarbij laten.
Geloof me zo’n show in elke stad of dorp is technisch en economisch niet haalbaar.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
jellycups01 schreef:
07-12-2018 10:37
Bij de middelen van de dierenarts moet je opletten dat je echt een goed kalmeringsmiddel krijgt en niet een soort spierverslapper waardoor de hond wel nog alle stress voelt maar niet meer in staat is om dat te laten zien. Ik heb onze hond wel eens een heel klein beetje advocaat met slagroom gegeven, daar werd ze wel echt wat rustiger van.

Maar afgelopen jaar wilde ze helemaal niks meer eten of drinken dus heeft ze ook niks rustgevends gehad. We hebben de gordijnen dichtgehouden en de tv harder gezet waardoor ze het knallen wat minder hoorde, bij haar zitten en wat steun geven. Dat hielp enigszins. Naar buiten om te plassen durfde ze niet, mijn man is toen met haar naar de afgelegen velden gereden waar ze wel nog een plasje heeft kunnen doen.
ADvocaat met slagroom ...moest wel even lachen haha. Dat zou die van mij wel lusten denk ik.
Alleen geen optie om dit bij onweer telkens te geven .

Onweer valt trouwens niet te voorspellen, hij is ook wel eens alleen thuis.
Ik denk dat ik ook iets van de adaptil ga proberen en een thundershirt bij nieuwjaar .
.....
Alle reacties Link kopieren
subon schreef:
07-12-2018 10:51
Geloof me zo’n show in elke stad of dorp is technisch en economisch niet haalbaar.
Hoe weet jij dat?
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
07-12-2018 10:01
Het is verboden het nu af te steken. En dat helpt helemaal niets.
Er is minder en minder politie beschikbaar om te handhaven, wat geknal hier en daar is geen prioriteit.

En als je nu al niet kunt handhaven, dan is het met oud en nieuw helemaal niet te doen.
Helaas is het afsteken van klein vuurwerk wat je het hele jaar door kan krijgen niet verboden om af te steken. Daar komt de politie dan ook niet voor.
Mijn hond flipt helemaal de pan uit bij iedere klap die hij hoort. Staat nu al stijf van de stress. Ik heb zelf alprazolam, sterk middel waar de hond rustig van wordt, ook in zn hoofd. Hij krijgt dus niet alles mee. Maar helaas is het zo’n sterk middel dat ik het alleen de week tussen kerst en oud en nieuw mag gebruiken omdat ie anders verslaafd kan raken aan het spul. Officieel eigenlijk pas de laatste 3 dagen maar dat trekt mijn hond echt niet. Vorig jaar is ie na de tweede verkoopdag zo geflipt dat ie bijna door de ruit heen sprong, toen had ie nog niet die pilletjes. Ik was er zelf ook gestresst van en was zo bang dat ik hem iets aan zou doen dat ik bijna de dierenbescherming wilde bellen om hem op te halen. Voor mij was het eind echt zoek. Tot ik van een vriendin die pilletjes kreeg. 3 dagen gegeven en hij was om 12u met vuurwerk helemaal in slaap, geen kik gegeven. Dus nu al op voorhand een lading pilletjes gehaald. Dierenartsen schrijven het eigenlijk ook niet meer voor. Maar ik wist via via nog wel wat meer te krijgen dan alleen voor de laatste 3 dagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven