Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel IX

09-12-2018 21:19 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 8 delen waren een groot succes. In deel 9 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
09-12-2018 22:26
Het-groepje: en waarom is hij dan uit het gebouw gezet?
Graag meer uitleg van wat er gebeurde
AbsolutelyFabulous schreef:
10-12-2018 09:32
Is dit gierig?

Ik poetste vroeger bij iemand en kreeg contant betaald. Ze had me een aantal keer gevraagd of ik een boodschap voor haar wilde doen (in mijn vrije tijd dus niet als ik toch al daar aan het werk was). Dat deed ik dan want op zich was het een kleine moeite.

Dus op een dag had ik daar weer gepoetst en ik had boodschappen voor haar gedaan en meegenomen. Omdat ze me die boodschappen ook terug moest betalen, kwamen we op een onhandig totaalbedrag uit dat ze niet gepast had.

Maar daar had ze wel een oplossing voor. Ze had nog een hoop appels over (appelboom in de tuin) die ze normaal verkocht voor x cent per stuk. Ik mocht ze hebben voor y cent per stuk (goedkoper dan wat ze er normaal voor vroeg) en als ik er dan vijf zou nemen, ging dat bedrag af van mijn loon en bleef een mooi rond bedrag over.

Dus in plaats van het hele bedrag dat ik tegoed had uit te betalen, kreeg ik iets minder, aangevuld met een paar appels waar ze toch vanaf moest.

Ik wist niet zo goed wat ik moest zeggen en heb het maar geaccepteerd maar ik vond het toch erg apart.
Ikzelf had jou appels cadeau gedaan alleen al omdat jij in eigen tijd een boodschap voor me bereid bent te doen. Daarnaast......een paar appels cadeau doen als dank je wel kleine moeite....zelfs als je geen boodschap zou hebben gedaan.

Je laten betalen voor de appels zonder dat je blijk gaf interesse te hebben in die appels om je te betalen vind ik raar, niet zozeer gierig, wel raar.
Door het 'meebetalen aan wegslepen' kom ik ook op een gierige actie:

Cursus van het bedrijf. Dat soort dingen schijnen altijd op de Veluwe te moeten, 1,5 uur rijden. Er was gevraagd om zo veel mogelijk samen te rijden met collega's met leaseauto's. Ik was heen met een collega meegereden waarvan ik weet dat hij normaal rijd, maar die moest halverwege de cursus plotseling naar huis voor een noodgeval. Zat dus niks anders op dan met een andere collega mee terug te rijden. Die reed als een maniak! Met 170 waar 120 toegestaan is en 80 waar je 50 mag. En dan snijden, bumperkleven, toeteren, rechts inhalen, dat soort dingen. Doodsangsten uitgestaan in die auto. Toch levend thuis gekomen gelukkig. Paar weken later kreeg hij de boete thuis voor 170 rijden. Meneer vond dat ik die moest betalen want 'ik had tegen hem zitten kletsen in de auto en daarom had hij die laser-controle over het hoofd gezien'. Ehhh hallo, behalve dat ik vrij stil en lijkbleek in die auto gezeten had, jouw gaspedaal en jouw voet dus jouw boete kerel! Hij bleek later hetzelfde ook al bij een andere collega geprobeerd te hebben...
Hahaha, je had hem moeten laten betalen voor PTSS therapie die je nodig had na zijn bijrijder te zijn geweest!
Je aan de snelheid houden is gewoon de verantwoordelijkheid van de bestuurder. Ook het correct parkeren. Dan ga je toch niet je passagiers mee laten betalen?
Alle reacties Link kopieren
Dan wil ik ook nog graag een situatie voorleggen...

Zo'n 10 jaar terug deed ik een opleiding naast mijn werk. In de klas zat een meid van mijn leeftijd zonder rijbewijs (begin 20). Ik zette haar na school vaak af bij het station in mijn woonplaats. Ik kwam er praktisch langs. Anders moest ze eerst met de bus, daarna op 2 stations overstappen en was ze bijna 2 uur onderweg naar huis.

Op een keer moesten we examen doen. Geloof rond 10 uur ergens bij/in Rotterdam. Er was gruwelijk noodweer opgegeven (echt super veel sneeuw/ijzel etc). Ze had me een bericht gestuurd of ik haar wilde oppikken op het station in mijn woonplaats. Geen probleem. Ik wilde wel om 8 uur al vertrekken door het opgegeven noodweer. Zou prima zijn.
Uiteindelijk had ze een trein later blijkbaar dus reden we pas om 8.30 uur weg bij het station. Het was eigenlijk 30 minuten rijden naar examenlocatie, maar het was zulk slecht weer dat we amper vooruit kwamen en overal file stond.

Om 9.45 uur konden we de afrit zien die we moesten hebben. We stonden wel nog in de file. Af en toe een paar meter rijden. Steeds meer auto's die de afslag moesten hebben gingen gingen het laatste stukje (max 50 meter) over de vluchtstrook zodat ze de afrit konden pakken. We zagen meerdere klasgenoten rijden op die manier.

Meid zegt tegen mij: pak gewoon ook de vluchtstrook. Ik wilde niet in eerste instantie omdat ik geen geld had voor die boete. Daarnaast vond ik het niet mijn schuld dat we te laat gingen komen. Zij had tenslotte haar eerste trein gemist. Ik heb haar meermaals gezegd dat die boete echt heel hoog was volgens mij (ik dacht zo'n € 200,-). Ze bleef maar zeuren. Om 9.55 uur zei ze: als je nu de vluchtstrook pakt betaal ik die boete wel als je die krijgt. Dus ik met m'n stomme kop ook die 50 meter over de vluchtstrook. En uiteraard.... ik kreeg 3 weken later een dikke boete thuis. € 180,00 als ik het me goed herinner. Dus de week erna in de les geef ik dat bij haar aan. Ik stel voor om allebei de helft te betalen.... omdat ik uiteindelijk zelf verantwoordelijk ben voor wat ik doe als ik achter het stuur zit. (Dit dus NADAT zij vooraf zei alles te betalen).
Maar toen kreeg ik te horen dat ik dan maar niet had moeten luisteren naar haar en dat ze echt niet mee ging betalen.
Ik snap best dat ze uiteraard nooit gedacht had dat ik echt een boete kreeg, want die kans is klein natuurlijk. Maar ik vond dit dus echt gewoon gierig en aso van dr.
2 uur later vroeg ze of ik haar bij het station in mijn woonplaats wilde afzetten zodat ze niet met de bus hoefde. Ik heb gezegd dat dat kon voor € 90,00. Was ze het niet mee eens. Kon ze toch echt mooi met de bus,
In dat geval vind ik wel dat de passagier moet meebetalen.
Ook als een passagier je verzoekt te hard te rijden oid. Dan die je het immers samen.
Alle reacties Link kopieren
Telefoonsnoer schreef:
10-12-2018 13:07
...
Op een keer moesten we examen doen. Geloof rond 10 uur ergens bij/in Rotterdam. Er was gruwelijk noodweer opgegeven (echt super veel sneeuw/ijzel etc). Ze had me een bericht gestuurd of ik haar wilde oppikken op het station in mijn woonplaats. Geen probleem. Ik wilde wel om 8 uur al vertrekken door het opgegeven noodweer. Zou prima zijn.
Uiteindelijk had ze een trein later blijkbaar dus reden we pas om 8.30 uur weg bij het station. Het was eigenlijk 30 minuten rijden naar examenlocatie, maar het was zulk slecht weer dat we amper vooruit kwamen en overal file stond.
...
Ik vind het al superlief dat je gewacht hebt tot 8.30, dat had ik niet gedaan :biggrin: En dan ook nog niet meebetalen aan de boete, echt aso!
Bij foutparkeren, te snel rijden en dit soort gevallen vind ik dat je als passagiers alleen mee moet betalen als het in onderling overleg is gedaan.
flatverkopen schreef:
10-12-2018 13:38
Ik vind het al superlief dat je gewacht hebt tot 8.30, dat had ik niet gedaan :biggrin: En dan ook nog niet meebetalen aan de boete, echt aso!
Bij foutparkeren, te snel rijden en dit soort gevallen vind ik dat je als passagiers alleen mee moet betalen als het in onderling overleg is gedaan.
Inderdaad. Maar mijn mond viel open van hoe aso dit van haar is! In dit geval dus erger dan gierig.
flatverkopen schreef:
10-12-2018 13:38
Ik vind het al superlief dat je gewacht hebt tot 8.30, dat had ik niet gedaan :biggrin: En dan ook nog niet meebetalen aan de boete, echt aso!
Bij foutparkeren, te snel rijden en dit soort gevallen vind ik dat je als passagiers alleen mee moet betalen als het in onderling overleg is gedaan.
Dit inderdaad. Afspraak is afspraak en als zij te laat is, is dat haar eigen probleem.

Misschien ben ik hier wel heel hard in trouwens :D
Telefoonsnoer dat is echt aso :( , een rotstreek.
Tvp
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
10-12-2018 09:12
Maar waarom zouden de anderen dan wel aan de boete moeten meebetalen?
De anderen betaalden uit solidariteit mee en dus moest ik dat ook van hen. Ik heb steeds gezegd niet mijn verantwoordelijkheid.

Ik dacht altijd ben ik nu zo'n knieperd?
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
10-12-2018 13:14
In dat geval vind ik wel dat de passagier moet meebetalen.
Ook als een passagier je verzoekt te hard te rijden oid. Dan die je het immers samen.
Eens.
Maar zie je geld maar eens te krijgen.
Ik zou haar gewoon nooit meer mee laten rijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op mijn afdeling de enige fulltimer.
Er werd geklaagd dat ze het niet eerlijk vinden dat ik meer vakantie-uren krijg en meer wasvergoeding voor de werkkleding.

Heb eerst nog uit proberen te leggen dat als ik een week vrij wil ook meer uren op moet nemen en omdat ik meer werk ook meer moet wassen. Dat ging er niet in. Het is gewoon niet eerlijk.

Met overwerken is het andersom. Dan vinden ze het niet eerlijk dat ik in verhouding met mijn uren minder overuren hoef te maken met een werkoverleg dan een ander.
Het is allemaal opgehouden toen ik vroeg of ze hun chocoladeletter voor sinterklaas ook in verhouding mee zouden nemen. Evenals het kerstpakket en of ze met werkuitjes ook zelf wat gaan bijleggen want ja, in verhouding klopt dat dan natuurlijk ook niet...
Alle reacties Link kopieren
Nou Saartje volgens mij zijn je collega’s niet zozeer gierig maar misschien niet zo slim :P
saartje- schreef:
10-12-2018 19:39
Ik ben op mijn afdeling de enige fulltimer.
Er werd geklaagd dat ze het niet eerlijk vinden dat ik meer vakantie-uren krijg en meer wasvergoeding voor de werkkleding.
:hihi:
Ik heb iets wat hier misschien wel past (zit er al een uur over te denken, om geen ordinaire tvp te plaatsen).

Iemand gaat een activiteit organiseren voor de club waar ik bij hoor. Verschillende mensen geven aan interesse te hebben om mee te gaan. Op een gegeven moment geeft ze de verwachte kosten door, en twee mensen haken alsnog af, vanwege de prijs. Organisator wil dat deze twee bijna het volle pond betalen, want ze heeft inmiddels alles al gereserveerd (wat dus niet de afspraak was), waardoor anderen duurder uit zijn als zij niet mee gaan.

niet zo slim.
Alle reacties Link kopieren
Wat stom om al te reserveren terwijl je eigenlijk nog niets weet :facepalm:
¡Apagando las luces!
Ik wil nog wel even terugkomen op de chocoladeletter van Minke.

Ik vind dat niet aso. Wat een overtrokken reacties kreeg je daarop, zeg. Het is toeval dat jij die melk kreeg. En nu is het 'toeval' voor die ander. Melk is niet minder dan puur. Het is gewoon anders.
Alle reacties Link kopieren
Karena02 schreef:
10-12-2018 09:29
Die boete is de verantwoordelijkheid van degene die de auto heeft geparkeerd, en die waarschijnlijk ook besloten heeft waar ze hem neer ging zetten. Als ze alleen in de auto had gezeten, waren ook alle kosten voor haar geweest. Als ik met iemand meerij en diegene krijgt een bekeuring voor te hard rijden, is dat ook niet mijn pakkie-an.
Dus niet gierig.
Met hard rijden ben ik het eens, maar over verkeerd parkeren zoals in dit geval kan het een gezamenlijke beslissing zijn. Ik kan mij zo voorstellen dat je met zijn alle in de auto een plek zoekt en een iemand zegt ook kijk daar een plekje waarbij niemand door heeft dat je er niet mag staan.
Ik vind dat je als meerijder ook wel mag opletten.

Moster ik zie nu dat het niet zo gegaan is.
saartje- schreef:
10-12-2018 19:39
Ik ben op mijn afdeling de enige fulltimer.
Er werd geklaagd dat ze het niet eerlijk vinden dat ik meer vakantie-uren krijg en meer wasvergoeding voor de werkkleding.

Heb eerst nog uit proberen te leggen dat als ik een week vrij wil ook meer uren op moet nemen en omdat ik meer werk ook meer moet wassen. Dat ging er niet in. Het is gewoon niet eerlijk.

Met overwerken is het andersom. Dan vinden ze het niet eerlijk dat ik in verhouding met mijn uren minder overuren hoef te maken met een werkoverleg dan een ander.
Het is allemaal opgehouden toen ik vroeg of ze hun chocoladeletter voor sinterklaas ook in verhouding mee zouden nemen. Evenals het kerstpakket en of ze met werkuitjes ook zelf wat gaan bijleggen want ja, in verhouding klopt dat dan natuurlijk ook niet...
Saartje, jij staat absoluut in je "recht". Bizar.
Kastanjez schreef:
10-12-2018 22:46
Ik heb iets wat hier misschien wel past (zit er al een uur over te denken, om geen ordinaire tvp te plaatsen).

Iemand gaat een activiteit organiseren voor de club waar ik bij hoor. Verschillende mensen geven aan interesse te hebben om mee te gaan. Op een gegeven moment geeft ze de verwachte kosten door, en twee mensen haken alsnog af, vanwege de prijs. Organisator wil dat deze twee bijna het volle pond betalen, want ze heeft inmiddels alles al gereserveerd (wat dus niet de afspraak was), waardoor anderen duurder uit zijn als zij niet mee gaan.

niet zo slim.
Prima dat mensen besluiten niet mee te doen. Vrije keuze. Dat zij dan wel financiering krijgen en de anderen niet vind ik dan eerlijk gezegd niet ok.
Alle reacties Link kopieren
tvp
Ik lees weer mee :cheer:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven