Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling of maak ik een denkfout?

15-12-2018 11:33 633 berichten
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-12-2018 00:38
Reden: op verwijderd ivm privacy
99.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat hebben jullie geregeld mbt samenlevingscontract/trouwen?

Waarom hebben jullie geen gezamenlijke financiele afspraken gemaakt waarbij rekening is gehouden met jou minder werken?

Denkfout??? Dit is kwestie van twee mensen die niet communiceren en die geen gezamenlijke financiële doelen hebben.
viva-amber wijzigde dit bericht op 15-12-2018 12:27
24.48% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik lees hier geen "samen".
Ik zou loonkosten rekenen voor het doen (en betalen?) van de boodschappen, de kinderopvang, de kleding en clubjes voor de kinderen etc. .
Jij hebt je, net als zovelen, bewust in de financieel zwakkere en kwetsbare positie gebracht. Je spaargeld is weg, inkomen laag, en dan ben je nog niet eens getrouwd in gemeenschap van goederen. Dat is geen denkfout maar gewoon dom. Ik zou als de wiedeweerga de ongelijkheid opheffen en weer fulltime gaan werken, of ieder vier dagen. En aandringen op gelijk trekken van de spaargelden. Net alsof je samen bent, met dezelfde doelen en zorg voor elkaar, zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Drie kinderen en de financiën nog steeds geregeld zodat jullie makkelijk uit elkaar kunnen. Ik zal het nooit begrijpen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
15-12-2018 12:31
Drie kinderen en de financiën nog steeds geregeld zodat jullie makkelijk uit elkaar kunnen. Ik zal het nooit begrijpen
Ja, gek he. En dan de ander zo weinig gunnen. Ik snap dat echt niet.
Ik kan me niet voorstellen dat dit echt is.
Betty_Slocombe schreef:
15-12-2018 12:33
Ik kan me niet voorstellen dat dit echt is.
Leef jij onder een steen?
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
15-12-2018 12:31
Drie kinderen en de financiën nog steeds geregeld zodat jullie makkelijk uit elkaar kunnen. Ik zal het nooit begrijpen
Dat dus!
En dan ook nog op zo’n manier dat de vent z’n lul uit z’n broek lacht en moeders de vrouw alle financiele en zorglasten draagt.

To hoe hebt je dit ooit kunnen pikken? En vwb het spaargeld verhaal. Hij lult uit z’n nek en jij hebt gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat een kille bedoeling.
Hier is al vanaf dag 1 van ons samenwonen (daarna gezin, daarna trouwen) alles op 1 hoop.

Zal in veel ogen ook niet goed zijn.
Wij zorgen samen voor de lasten en de lusten van ons gezin. Dat bevalt ons prima, al 25 jaar lang, 3 kinderen en 3 verhuizingen ondertussen.
Alle reacties Link kopieren
Het is geen denkfout maar een communicatiefout in mijn ogen.

Als ik jou was geweest had ik direct een gesprek met hem hierover gehad en geen spaargeld op zitten maken.

Zodra jij minder inkomsten kreeg had de verdeling opnieuw gedaan moeten worden zodat de draagkracht eerlijk verdeeld was en jij niet al jouw spaargeld had moeten investeren.

Ik lees hier weinig 'samen' in en dat is erg jammer.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom jullie nog eigen rekeningen hebben maar niet al het inkomen op de gezamenlijke rekening laten komen of wil jouw vriend soms niet dat jij 'zijn' geld gebruikt.

Jullie zijn niet getrouwd maar wel een gezin met 3 kinderen en hebben samen een huis dus vind ik ook dat het geld van jullie beiden is wat er binnenkomt van jou en hem.

Op het moment dat mijn man en ik (toen nog mijn vriend) zijn gaan samenwonen hebben we 1 gezamenlijke rekening geopend en onze eigen rekeningen opgeheven, gewoon alles op 1 hoop en daar alle vaste lasten van betaald en ook de leuke dingen van gedaan, gewoon samen.
Wel heb ik een eigen spaarrekening, mijn man had geen spaarrekening (kon door omstandigheden niet sparen) maar ook dat is nu gewoon onze gezamenlijke spaarrekening voor onverwachts of dure uitgaven.
anoniem_380123 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 12:38
51.04% gewijzigd
Men lijd het meest om het lijden dat men vreest.
Theamuts schreef:
15-12-2018 12:34
Leef jij onder een steen?
Wellicht. Iemand die zo coherent formuleert kan toch niet zo onnozel zijn? En wat voor waailap van een echtgenoot ben je wanneer je je partner financieel de vernieling in helpt met een constructie die enkel aantoont dat je voor je eigen gewin een gezinsleven hebt.
Alle reacties Link kopieren
Is het extreem ouderwets om als uitgangspunten te hanteren:

1. Het doel en de verwachting is dat je financieel een eenheid vormt en blijft
2. Je zorgt voor elkaar, dus als die eenheid door dood of scheiding doorbroken wordt last je elkaar zo gied mogelijk achter
3. Twee volwassenen dragen samen verantwoordelijkheid voor 100% van het gezinsinkomen, 100% van de zorgtaken en bouwen samen 100% van het gezinsvermigen op, en profiteren samen met de kinderen van 100% van de gezinsconsumptie?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Die man van jou is best slim. Lekker jou op laten draaien voor alles. Niet alleen de kinderen, de meerderheid van het huishouden maar ook nog voor de meerderheid van de kosten!


Dat heeft volgens mij niets met liefde te maken. Het is gewoon erg handig voor hem. Zelfs het huis is meer van hem als van jou!

Als ik jou was, zou ik eens gaan nadenken hoe het komt dat jij dit zo hebt laten gebeuren.

Op de lange duur is dit natuurlijk niet houdbaar. Dat snapt hij vast zelf ook wel. Handig dus van hem, dat hij daar al op aan het voorsorteren is.
jo12345 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 12:40
0.55% gewijzigd
En dan ook nog interen op je spaargeld. Waarom heb je op dat moment dan niet een streep gezet van tot hier en niet verder. En hoe kan hij dat normaal vinden?
Hoogste tijd om eens een beetje voor jezelf op te komen en dat spaargeld moet aangevuld worden natuurlijk.
Humbull82 schreef:
15-12-2018 12:35


Op het moment dat mijn man en ik (toen nog mijn vriend) zijn gaan samenwonen hebben we 1 gezamenlijke rekening geopend en onze eigen rekeningen opgeheven, gewoon alles op 1 hoop en daar alle vaste lasten van betaald en ook de leuke dingen van gedaan, gewoon samen.
Wel heb ik een eigen spaarrekening, mijn man had geen spaarrekening (kon door omstandigheden niet sparen) maar ook dat is nu gewoon onze gezamenlijke spaarrekening voor onverwachts of dure uitgaven.
Dit is onverstandig, tenzij je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.
Het is dan wel weer slim om wel een eigen spaarrekening te houden. Zo hou je een groot deel van je vermogen toch gescheiden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou terugrekenen hoe jouw financiële situatie had geweest als je direct de financiële bijdragen naar rato van inkomen had verdeeld.
Dus: toen jij drie dagen ging werken en minder verdiende, ook naar rato minder zou bijdragen. Reken eens voor jezelf uit hoe je er dan nu voor zou staan. Beter, want dan had je minder op je eigen spaargeld in hoeven teren.

Dan de vraag: willen jullie samen dat deze situatie rechtgezet wordt? Vanaf nu of vanaf dat jij minder bent gaan werken? Praat met elkaar.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Zooo dit vind ik niet normaal asociaal.
Toont weinig liefde uit ook.
Betty_Slocombe schreef:
15-12-2018 12:37
Wellicht. Iemand die zo coherent formuleert kan toch niet zo onnozel zijn? En wat voor waailap van een echtgenoot ben je wanneer je je partner financieel de vernieling in helpt met een constructie die enkel aantoont dat je voor je eigen gewin een gezinsleven hebt.
Dat ben ik met je eens, toch bestaat het wel degelijk!
Alle reacties Link kopieren
En dit in 2018......

Ik zou dit dus niet accepteren!
Mijn man en ik dragen bij naar rato aan de gezamenlijke lasten. We maken een verdeling aan de hand van de inkomensverhouding.
Getrouwd op huwelijkse voorwaarden, en om die reden dus gescheiden vermogens en een gezamenlijke vermogensopbouw.

In jullie geval heb je dus onvoldoende goede afspraken gemaakt over de verdeling van de vaste lasten en zul je dus opnieuw om tafel moeten.
Ook het aflossen van je vriend op het huis op persoonlijke titel vind ik onbegrijpelijk. Hebben jullie dat van te voren samen besproken?
anoniem_364102 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 12:45
36.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
15-12-2018 12:42
Dit is onverstandig, tenzij je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.
Het is dan wel weer slim om wel een eigen spaarrekening te houden. Zo hou je een groot deel van je vermogen toch gescheiden.
Ook als je van plan bent altijd samen te blijven is gvg een slecht idee. Met hv bescherm je de helft van het gezamenlijke vermogen tegen faillissement. Vermogens altijd gescheiden houden, ook al behandel je het verder als één vermogen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
15-12-2018 12:44
Ook als je van plan bent altijd samen te blijven is gvg een slecht idee. Met hv bescherm je de helft van het gezamenlijke vermogen tegen faillissement. Vermogens altijd gescheiden houden, ook al behandel je het verder als één vermogen
En dat is dus precies waarom wij onze zaken geregeld hebben zoals we ze geregeld hebben.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
15-12-2018 12:46
En dat is dus precies waarom wij onze zaken geregeld hebben zoals we ze geregeld hebben.
Hier net zo. Wel zo veilig voor alle betrokkenen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven