Geld & Recht alle pijlers

Huisvrouw worden

01-12-2018 19:07 1645 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
Subnautica schreef:
15-12-2018 10:48
En hoeveel uur komt die schoonmaakster dan? Of wordt bij jullie maar 1 keer per week de plee gepoetst? Wat doet die schoonmaakster waardoor je zelf niets meer aan je huishouden hoeft te doen waardoor je al je vrije tijd aan je kinderen kunt besteden?
Vier uur per week. Ze doet alle vloeren, de wc's en badkamer, de ramen. De keuken sopt ze volledig uit, etc.

Mijn man doet 90% van de was. Ik doe 90% van de tijd de boodschappen en kook bijna elke avond (dat is mijn hobby). Verder doen we wat we tegenkomen en afhankelijk van wie er thuis is.

Dit bevalt ons uitstekend. Het is hier denk ik wel echt 50/50 En die 4 uur schoonmaak ontlast ons gigantisch.
Ik zit me ineens af te vragen hoe vaak je de wc dan wel moet schoonmaken...?

Wat zegt de grote bijbel der huisvrouwen daarover?
COtweepuntnul schreef:
15-12-2018 13:32
Ik zit me ineens af te vragen hoe vaak je de wc dan wel moet schoonmaken...?

Wat zegt de grote bijbel der huisvrouwen daarover?
Elke dag maak ik de potten schoon met wcreiniger en ga ik er met een nat doekje over.
Blondie456 schreef:
15-12-2018 13:34
Elke dag maak ik de potten schoon met wcreiniger en ga ik er met een nat doekje over.
Potten, meervoud, en jij bent de enige die er woont?
3thee schreef:
15-12-2018 13:56
Potten, meervoud, en jij bent de enige die er woont?
De wc pot in de badkamer en de wc beneden en ik woon met mijn zoon. We wonen dan wel met zijn 2 maar ik krijg ook veel visite.
Waarom is het zo belangrijk om altijd maar jezelf in te zetten, fulltime werken etc.
En als je dan parttime werkt en ook weleens koffie drinkt met vriendinnen, naar de welness gaat en een schoonmaakster hebt ben je opeens minder waard of lui?
Ik werk zelf 2,5 dag.. verder zorg ik voor de kinderen die ook weleens op school zitten of bij de peuters en dan ga ik weleens gewoon wat leuks voor mezelf doen, zoals koffie drinken met vriendinnen of hardlopen of muziek luisteren... Erg hè :facepalm: :proud: ..stel je voor dat je ook weleens iets doet wat je leuk vind of dat je gewoon lekker heel erg lui bent. ..
Ik heb geen schoonmaakster en doe het huishouden zelf, maar nee daar ben ik geen hele dag mee bezig.
Mijn man werkt heel veel omdat hij dat gewoon heel erg leuk vind .
En ik ben gewoon heel erg graag thuis.
Nou prima toch, als dat kan.
Je leeft maar één keer hoor.!!
Het is geen wedstrijd wie er het meest doet.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
15-12-2018 13:27
Als dat zo is is dat wel echt slecht, want volgens mij is 'ie in samenwerking met het Ministerie van OCW ontwikkeld.
Dat is ie ook. Maar kindgebonden budget krijgen wij echt niet meer en volgens de tool wel. De kinderbijslag klopt ook niet en als ik ga werken hoeven we geen 0 euro aan kinderopvang te betalen maar wel ietsje meer dan dat.
Eva_1983 schreef:
15-12-2018 14:01
En als je dan parttime werkt en ook weleens koffie drinkt met vriendinnen, naar de welness gaat en een schoonmaakster hebt ben je opeens minder waard of lui?
Ik werk zelf 2,5 dag.. verder zorg ik voor de kinderen die ook weleens op school zitten of bij de peuters en dan ga ik weleens gewoon wat leuks voor mezelf doen, zoals koffie drinken met vriendinnen of hardlopen of muziek luisteren... Erg hè :facepalm: :proud: ..stel je voor dat je ook weleens iets doet wat je leuk vind of dat je gewoon lekker heel erg lui bent...
Daar gaat het ook niet om. Het gaat erom dat die verdeling m/v zo ontzettend scheef is. Dat de man dat misschien ook wel fijn zou vinden. Dat er om parttime werkende mannen vaak gegniffeld wordt en dat fulltime werkende vrouwen als ontaarde moeders gezien worden. Het zit zo diep geworteld in de maatschappij. Het gaat niet om individuele gevallen, maar juist om het grotere geheel.

Persoonlijk zie ik niet in waarom iemand fulltime zou moeten werken als je het parttime financieel ook redt. Er is nog zoveel meer. :)
Eva_1983 schreef:
15-12-2018 14:01
Waarom is het zo belangrijk om altijd maar jezelf in te zetten, fulltime werken etc.
En als je dan parttime werkt en ook weleens koffie drinkt met vriendinnen, naar de welness gaat en een schoonmaakster hebt ben je opeens minder waard of lui?
Ik werk zelf 2,5 dag.. verder zorg ik voor de kinderen die ook weleens op school zitten of bij de peuters en dan ga ik weleens gewoon wat leuks voor mezelf doen, zoals koffie drinken met vriendinnen of hardlopen of muziek luisteren... Erg hè :facepalm: :proud: ..stel je voor dat je ook weleens iets doet wat je leuk vind of dat je gewoon lekker heel erg lui bent. ..
Ik heb geen schoonmaakster en doe het huishouden zelf, maar nee daar ben ik geen hele dag mee bezig.
Mijn man werkt heel veel omdat hij dat gewoon heel erg leuk vind .
En ik ben gewoon heel erg graag thuis.
Nou prima toch, als dat kan.
Je leeft maar één keer hoor.!!
Het is geen wedstrijd wie er het meest doet.
Hier ben ik het ook mee eens. Ik kan erg genieten van eens lui zijn en een boek lezen, of eens een paar uur lang in een café zitten met warme chocolademelk met slagroom of iets dergelijks en een tijdschrift.

Jammer dat zoveel mensen zichzelf dat niet gunnen. Ik kan er intens van genieten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft een hekel aan huishouding, eten koken, kinderen naar zwemles brengen of de was doen.
Prima, maar mede daarom is hij dus degene die de meeste uren buiten de deur moet werken.
Is net zo goed een keuze van hem zelf!
Echt niet dat ik meer dan 24 uur per week ga werken.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
15-12-2018 15:22
Mijn man heeft een hekel aan huishouding, eten koken, kinderen naar zwemles brengen of de was doen.
Prima, maar mede daarom is hij dus degene die de meeste uren buiten de deur moet werken.
Is net zo goed een keuze van hem zelf!
Echt niet dat ik meer dan 24 uur per week ga werken.
Dit. Mijn man haat het huishouden doen, ik vind het totaal niet erg. Mijn man houdt ervan om meer dan fulltime te werken in zijn eigen bedrijf, ik word niet gelukkig van zoveel werken. Dus waarom zouden we het anders verdelen? De kinderen komen ook echt geen aandacht tekort en ik kan mezelf prima redden als er onverwachte dingen gebeuren.
Ik denk altijd maar zo: als mijn man hetzelfde zou doen als ik, zouden we dan nog rond kunnen komen, alles makkelijk kunnen betalen? Dat is bij ons het geval.

Ik ga echt niet meer dan 30 uur werken, omdat het anders zo sneu is voor al die mannen die fulltime werken. Het staat hen vrij om hetzelfde te doen en de uren die overblijven ook lekker te gaan sporten, of op een terras te gaan zitten. Mijn zege heb je.
Als mijn man minder zou willen werken mag ie van mij hoor. Hij wil het zelf niet.
Vergeetmenietje1980 schreef:
15-12-2018 15:55
Als mijn man minder zou willen werken mag ie van mij hoor. Hij wil het zelf niet.
Hier idem. En ja, we kunnen rondkomen als we beide evenveel zouden werken.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
15-12-2018 15:47
Ik denk altijd maar zo: als mijn man hetzelfde zou doen als ik, zouden we dan nog rond kunnen komen, alles makkelijk kunnen betalen? Dat is bij ons het geval.

Ik ga echt niet meer dan 30 uur werken, omdat het anders zo sneu is voor al die mannen die fulltime werken. Het staat hen vrij om hetzelfde te doen en de uren die overblijven ook lekker te gaan sporten, of op een terras te gaan zitten. Mijn zege heb je.

Raak jij nu nooit eens moe van al dat gekoketteer over jezelf ??
Ikigai schreef:
15-12-2018 15:20
Hier ben ik het ook mee eens. Ik kan erg genieten van eens lui zijn en een boek lezen, of eens een paar uur lang in een café zitten met warme chocolademelk met slagroom of iets dergelijks en een tijdschrift.
En
Jammer dat zoveel mensen zichzelf dat niet gunnen. Ik kan er intens van genieten.
Dat heb je ook nodig!
Als ouder van twee kleine kinderen moet je soms ook dag en nacht klaar staan, dat is weer de tegenhanger ..
Goede balans tussen " iets leuks voor jezelf hebben" en nachten uit bed (bijvoorbeeld) is wel belangrijk.
Haasjehop schreef:
15-12-2018 15:10
Daar gaat het ook niet om. Het gaat erom dat die verdeling m/v zo ontzettend scheef is. Dat de man dat misschien ook wel fijn zou vinden. Dat er om parttime werkende mannen vaak gegniffeld wordt en dat fulltime werkende vrouwen als ontaarde moeders gezien worden. Het zit zo diep geworteld in de maatschappij. Het gaat niet om individuele gevallen, maar juist om het grotere geheel.

Persoonlijk zie ik niet in waarom iemand fulltime zou moeten werken als je het parttime financieel ook redt. Er is nog zoveel meer. :)
Daar gaat het bij jou niet om.
Wat jij schrijft heeft niks te maken met wat ik bedoel.
Ik reageer op wat er een of twee pagina's terug werd gezegd over vrouwen die zogenaamd in luilekkerland leven.
Heerlijk toch , beetje luilekkeren op z'n tijd.
We moeten allemaal al zoveel .
Mijn man wil oprecht veel werken.
Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Je mag doen wat je leuk vind.
Je moet al zoveel .
Pindakaasjes schreef:
15-12-2018 16:09
Raak jij nu nooit eens moe van al dat gekoketteer over jezelf ??
Het is niet zo zeer gekoketter vind ik als het brengen van zaken die voor de meeste mensen vanzelfsprekend zijn als iets héél bijzonders.
Alle reacties Link kopieren
Eva_1983 schreef:
15-12-2018 16:17
Daar gaat het bij jou niet om.
Wat jij schrijft heeft niks te maken met wat ik bedoel.
Ik reageer op wat er een of twee pagina's terug werd gezegd over vrouwen die zogenaamd in luilekkerland leven.
Heerlijk toch , beetje luilekkeren op z'n tijd.
We moeten allemaal al zoveel .
Inderdaad. Als ik niet werk of het huishouden doe of taxichauffeur speel voor de kinderen of boodschappen doe of het gras maai of van alles aan het regelen ben, mag ik van mezelf best eens lui zijn of lekker sporten of shoppen. Toen ik niet werkte, had mijn man er ook voordeel van, ik heb nog nooit zo’n strak lichaam gehad als toen! :cheer:
pamelacourson schreef:
15-12-2018 17:43
Inderdaad. Als ik niet werk of het huishouden doe of taxichauffeur speel voor de kinderen of boodschappen doe of het gras maai of van alles aan het regelen ben, mag ik van mezelf best eens lui zijn of lekker sporten of shoppen. Toen ik niet werkte, had mijn man er ook voordeel van, ik heb nog nooit zo’n strak lichaam gehad als toen! :cheer:

:nope:
pamelacourson schreef:
15-12-2018 17:43
Inderdaad. Als ik niet werk of het huishouden doe of taxichauffeur speel voor de kinderen of boodschappen doe of het gras maai of van alles aan het regelen ben, mag ik van mezelf best eens lui zijn of lekker sporten of shoppen. Toen ik niet werkte, had mijn man er ook voordeel van, ik heb nog nooit zo’n strak lichaam gehad als toen! :cheer:
Wat heeft dat met niet werken te maken? Ik snap de link niet.
Eva_1983 schreef:
15-12-2018 16:17
Daar gaat het bij jou niet om.
Wat jij schrijft heeft niks te maken met wat ik bedoel.
Ik reageer op wat er een of twee pagina's terug werd gezegd over vrouwen die zogenaamd in luilekkerland leven.
Heerlijk toch , beetje luilekkeren op z'n tijd.
We moeten allemaal al zoveel .
Als je het gelijkmatiger verdeelt kun je allebei op z’n tijd wat luilekkeren.
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
15-12-2018 17:50
Als je het gelijkmatiger verdeelt kun je allebei op z’n tijd wat luilekkeren.

Mijn man werkt meer dan fulltime (heel veel meer zelfs)
Ik werk maar parttime. Toch hebben we het prima en ook gelijkmatig verdeeld. En er blijft wel degelijk tijd over om te genieten.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
15-12-2018 17:50
Wat heeft dat met niet werken te maken? Ik snap de link niet.
Het ging om de gelijkwaardigheid als de een heel veel werkt en de ander niet. Voor mijn partner had dat weer andere voordelen :mrgreen:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven