Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling of maak ik een denkfout?

15-12-2018 11:33 633 berichten
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-12-2018 00:38
Reden: op verwijderd ivm privacy
99.74% gewijzigd
anoniem07121825 schreef:
15-12-2018 17:07
Dat is dus absoluut niet zo. Dat heeft hij mij heel duidelijk wijs gemaakt: hij is nu voor meer dan 50% eigenaar.
MinkeDeWit schreef:
15-12-2018 17:20
Volgens mij kun je wel meer krijgen bij verdeling als je kunt aantonen dat jij degene bent die heeft afgelost. Je hebt immers geen gemeenschap van goederen. Dat is dan net als geld op de bank, maar dan in stenen.
De man lijkt me wel zo doortrapt dat hij dat goed heeft uitgezocht.
Hier niet hoor, zelfs een advocaat erop gezet. Ik kreeg echt geen cent meer dan hij.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
15-12-2018 17:19
Ik denk dat het een heel goed idee is om eens naar een onafhankelijk financieel adviseur te gaan. Alleen al voor jezelf, om alles eens goed op een rijtje te krijgen. Dan heb je ook wat ruggesteun bij de volgende keer dat je het ter sprake gaat brengen.
Dit! Zorg dat je alle papieren bij elkaar zoekt. Dus samenlevingscontract, alles mbt het huis, bankafschriften, salarisstroken, belastinggegevens en alle kosten die je voor de kinderen gemaakt hebt. Laat er een adviseur naar kijken en zorg dat die jou helpt met uitzoeken wat voor jou een eerlijke verdeling is. Wil je man daar uiteindelijk nog niet in mee gaan, en blijft hij je afschepen, dan zou ik nog eens heel goed na gaan denken over jullie gezamenlijke toekomst.
RikM schreef:
15-12-2018 17:19
Ik denk dat het een heel goed idee is om eens naar een onafhankelijk financieel adviseur te gaan. Alleen al voor jezelf, om alles eens goed op een rijtje te krijgen. Dan heb je ook wat ruggesteun bij de volgende keer dat je het ter sprake gaat brengen.

Dit idd. Het hoeft niet perse de accountant van je man te zijn natuurlijk.
Ikzegookwat schreef:
15-12-2018 17:23
Dit idd. Het hoeft niet perse de accountant van je man te zijn natuurlijk.

Liever niet zelfs.
anoniem07121825 schreef:
15-12-2018 17:12
Ik heb jaren aangegeven dat dit niet klopt, maar wat kun je als je het niet eens wordt en je hebt kinderen samen?
Het heel hoog opspelen en onafhankelijk, professioneel advies inwinnen.
Blijkbaar moet je jezelf indekken bij deze man. Zou voor mij als een hele onveilige situatie aanvoelen als je op je hoede moet zijn voor je eigen man.
En meteen stoppen met de 50/50 verdeling natuurlijk. Dat je hier zelf niet eerder over hebt nagedacht. Jeetje joh
anoniem07121825 schreef:
15-12-2018 17:12
Ik heb jaren aangegeven dat dit niet klopt, maar wat kun je als je het niet eens wordt en je hebt kinderen samen?
Euh, wat daht je van op je strepen gaan staan en anders weer gaan werken en samen de opvang betalen?
Lijkt mij niet zo ingewikkeld. Naar rato of geen deal en dan ga jij weer aan je carierre werken. Klaar
TO, waarom is jouw man deze "oorlog" begonnen? Dan moet er toch meer aan de hand zijn?
Alle reacties Link kopieren
Hier gaan toch werkelijk alle alarmbellen rinkelen.

Toen jij 3/5e bent gaan verdienen had je natuurlijk ook evenredig minder moeten bijleggen.

Je maakt geen denkfout. Je man zegt dat jouw spaargeld in de hypotheek zit. Ja dat zou kunnen. Want je hebt op je spaargeld ingeteerd omdat je net zoveel moest betalen als toen je nog 5 dagen werkte.

Dat hij zegt dat jij een denkfout maakt en daar bij blijft komt op mij over alsof hij jou voor een dom gansje aanziet. Tijd dus om actie te ondernemen.

Ik zou hem idd eens op papier voorrekenen wat opvang voor de kinderen kost 2 dagen per week. Hoeveel een schoonmaakster kost en ik zou eens uitrekenen hoeveel salaris jij bent misgelopen doordat jullie de keuze hebben gemaakt dat jij 2 dagen minder bent gaan werken.

Heel eerlijk? Als hij het dan nog niet WIL snappen, want ik denk dat hij het prima snapt dan zou ik niet weten of ik nog met zo iemand verder zou willen.
Ikzegookwat schreef:
15-12-2018 12:52
Daar zijn dus ettelijke, heftige discussie over geweest, terwijl ieder weldenkend mens vanaf een kilometer afstand kan zien dat de verdeling hartstikke oneerlijk in jouw nadeel was?
Ongelooflijk.

Ik zou hem vertellen dat je minder bent gaan werken om voor zijn kinderen te zorgen, en dat hij je als de donder moet compenseren voor de jaren waarin je achterstand hebt opgelopen, omdat je anders jouw betalingen staakt totdat het is rechtgetrokken.
+1 misschien niet netjes, maar ik ben het er wel mee eens.
Kan je nagaan hoe hij je zal naaien als jullie uitelakar gaan. Nu "houdt" hij nog van je.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
15-12-2018 17:36
Kan je nagaan hoe hij je zal naaien als jullie uitelakar gaan. Nu "houdt" hij nog van je.
Ook dat ja. Ga in godsnaam hier iets aan doen voor je straks alles kwijt bent
Tess1981 schreef:
15-12-2018 17:04
Maar hier ben je toch zelf bij geweest? Ik snap dat nooit zo goed eigenlijk. Op dat moment ging je akkoord met die manier en nu kom je erop terug.
Wanneer je minder gaat werken bespreek je toch meteen hoe alles financieel verdeeld moet worden? Zodra je de eerste maand al niet uit komt met alle kosten, dan trek je toch direct aan de bel?

Hier komt er een kindje bij, mijn man wil graag een dag minder gaan werken. Meteen besproken wat dit ons gaat kosten en hoe we dit gat gaan opvullen.
anoniem_379860 wijzigde dit bericht op 16-12-2018 16:08
50.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
15-12-2018 12:30
Jij hebt je, net als zovelen, bewust in de financieel zwakkere en kwetsbare positie gebracht. Je spaargeld is weg, inkomen laag, en dan ben je nog niet eens getrouwd in gemeenschap van goederen. Dat is geen denkfout maar gewoon dom. Ik zou als de wiedeweerga de ongelijkheid opheffen en weer fulltime gaan werken, of ieder vier dagen. En aandringen op gelijk trekken van de spaargelden. Net alsof je samen bent, met dezelfde doelen en zorg voor elkaar, zeg maar.

aanvullend: geld vragen voor het zorgen voor jullie gezamenlijke kinderen. JIJ bent minder gaan werken en daar heeft hij je niet financieel voor gecompenseerd. Als jij niet minder was gaan werken, was er geld naar de kinderopvang gegaan. Dat zou ik nog even van hem gaan innen. Samen met geld voor de schoonmaak en andere dingen, die je voor hem gedaan hebt en doet.

Waarom maakte je over dit soort dingen geen afspraken voordat 'jullie' besloten dat jij minder ging werken? Waarom toen niet gelijk gezegd "Oké, maar dan gaat de verdeling dus anders.." Waarom interen op je spaargeld, waardoor je jezelf op meerdere fronten zwak wegzet?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
anoniem07121825 schreef:
15-12-2018 13:26
Ik vind natuurlijk dat hij mij moet compenseren maar hij beweert bij hoog en laag dat ik een denkfout maak en suggereert dat ik zo onnozel ben dat ik niet snap hoe het in elkaar zit.

Wat een aardige man
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Socra schreef:
15-12-2018 13:59
"Ik zeg dat mijn spaargeld is verdampt en op is gegaan aan gemeenschappelijke lasten cq levensonderhoud. Hij zegt: welnee, je maakt een denkfout want je spaargeld zit in het huis."

Dit soort redenaties kun je alleen weerleggen door een goed onderbouwde berekening. Ken je iemand die financieel goed onderlegd is? Zorg dat je terugkrijgt wat je teveel hebt betaald.

Sommige mensen zijn zo bang tekort te komen dat ze anderen tekort gaan doen. Enig idee wat er achter zou kunnen zitten?

Ik denk eigenlijk dat een financieel mediator, een accountant ofzo, die alles even optelt en aftrekt alleen man duidelijk kan maken hoe enorm hij zijn vrouw, de liefde van zijn leven en de moeder van zijn kinderen hoop je toch, benadeeld. Deze man heeft dit zwart op wit nodig. Met tabellen en objectieve bewijslast. Denk ik.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
anoniem07121825 schreef:
15-12-2018 14:06
Precies, maar dit krijg ik niet aan zijn verstand gepeuterd. Ik heb voorgesteld om het aan de accountant voor te leggen, maar dat wil hij absoluut niet want “ je staat voor gek met zo’n onnozele vraag”. Ja echt.

Aangezien het jou een hoop op gaat leveren, kun je zelf ook naar een accountant/financieel adviseur gaan en alles uit laten rekenen. Zonder hem. Kleine investering tov wat het je op kan gaan leveren.
Later is nu
Voor hoeveel % ben jij eigenaar van het huis? als dat 50/50 is en hij heeft extra afgelost dan heb jij daar voordeel van
Alle reacties Link kopieren
Jullie waren zo bang dat jij op zijn zak zou gaan teren, dat het nu een soort van andersom is.

Als hij zo slim is als hij zegt te zijn, weet hij alláng dat hij jou financieel benadeeld. Dat wist hij al op het moment dat jij minder ging werken en toch hetzelfde bleef betalen. En opmerkingen als 'jij bent dom' en 'jij snapt het niet', zijn manieren om jou klein te houden en terug op je plaats te zetten. Heel onaangenaam, totaal niet liefdevol.
Later is nu
Subnautica schreef:
15-12-2018 17:34
Hier gaan toch werkelijk alle alarmbellen rinkelen.

Toen jij 3/5e bent gaan verdienen had je natuurlijk ook evenredig minder moeten bijleggen.

Je maakt geen denkfout. Je man zegt dat jouw spaargeld in de hypotheek zit. Ja dat zou kunnen. Want je hebt op je spaargeld ingeteerd omdat je net zoveel moest betalen als toen je nog 5 dagen werkte.

Dat hij zegt dat jij een denkfout maakt en daar bij blijft komt op mij over alsof hij jou voor een dom gansje aanziet. Tijd dus om actie te ondernemen.

Ik zou hem idd eens op papier voorrekenen wat opvang voor de kinderen kost 2 dagen per week. Hoeveel een schoonmaakster kost en ik zou eens uitrekenen hoeveel salaris jij bent misgelopen doordat jullie de keuze hebben gemaakt dat jij 2 dagen minder bent gaan werken.

Heel eerlijk? Als hij het dan nog niet WIL snappen, want ik denk dat hij het prima snapt dan zou ik niet weten of ik nog met zo iemand verder zou willen.
En pensioen en ww en wiarechten.

Hoeveel het scheelt in opvang en schoonmaakkosten.
Hoeveel uur jij werkt buiten huis en wat je 'werkt' aan uren thuis gratis en wat jij betaald en dan wat hij werkt binnen en buitenhuis. En betaald.
Alle reacties Link kopieren
Deze relatie/man klinkt steeds minder leuk. Goed van je dat je aan jezelf bent gaan werken en daardoor beter voor jezelf aan het opkomen bent. Ga daar vooral mee door. Neem absoluut het heft in eigen hand en schakel zelf een financieel deskundige in.
Ik zou hem alles tot op de laatste cent laten terugbetalen en alleen nog verder met hem willen als ie heel gauw die attitude laat varen. Hij behandelt je eerder als personeel dan als zijn partner en moeder van zijn kinderen. Met het verschil dat personeel nog fatsoenlijk betaald wordt voor hun inspanningen.
Het extra aflossen, of to daar nu voordeel van heeft of niet (aangezien hij op de een of andere manier op zijn naam heeft afgelost) is zonder overleg gegaan. Dus nog steeds niet oké.
LoVaKo schreef:
15-12-2018 18:26
Het extra aflossen, of to daar nu voordeel van heeft of niet (aangezien hij op de een of andere manier op zijn naam heeft afgelost) is zonder overleg gegaan. Dus nog steeds niet oké.
niks aan deze constructie is oke
dat je met druk van een therapeut een gezamenlijke rekening hebt kunnen regelen is verbijsterend

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven