Alcohol en zwanger willen worden

15-12-2018 09:17 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week heb ik mijn mirenaspiraal laten verwijderen vanwege een kinderwens. Meteen de dag erna startte ik met foliumzuur innemen. De gynaecoloog vertelde me dat het normaal gesproken gemiddeld drie maanden duurt voordat de cyclus weer normaal is. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Waar ik nu een beetje mee zit, is het alcoholgebruik in de periode tussen zwanger willen worden en zwanger zijn. Ik ben geen grote drinker, maar bij uit eten gaan of een feestje drink ik wel graag 2-3 glazen alcohol. Gewoon thuis drink ik amper, aangezien mijn partner er niet veel om geeft en ik het ongezellig vind om alleen te drinken.
Nu met kerst en oud en nieuw voor de deur, vind ik het wel lastig. Als ik eenmaal zwanger ben, zou ik uiteraard niet drinken, maar wat als het pas over een jaar "raak" is? Zou ik dan een jaar lang niets kunnen/mogen drinken? Of dronken jullie wel in de week waarin je ongesteld was? Ik had 15 jaar geleden (voordat ik aan de pil en later spiraal zat) namelijk een erg onregelmatige cyclus.
Ik twijfel dus enorm of ik komende weken wel of niet een glaasje (ipv 2-3) zou drinken.
Mijn vraag is dus: hoe deden jullie dat of hoe zouden jullie hiermee omgaan?
yogayup schreef:
15-12-2018 12:03
Ikzelf heb minder alcohol gedronken, maar ik ben er niet krampachtig mee bezig geweest. Als je niet lazarus wordt, dan kan je beter genieten van dat ene glas bij een mooi maaltijd of proosten op het nieuwe jaar. Dat geeft minder stress. Zelf merk ik namelijk dat stress en krampachtig doen wel serieus veel invloed heeft/kan hebben op in ieder geval zwanger worden, dus ik zou daar eerder aandacht aan besteden dan aan dat verloren glas alcohol.

Probeer vooral een beetje van het leven te genieten, je hebt geen idee hoe lang het duurt om zwanger te worden.
Als je stress krijgt van het niet drinken van alcohol, dan heb je echt een probleem.
mocht je er nou toch over blijven piekeren drink dan gewoon lekker geen alcohol

Tips daarvoor:
je hebt tegenwoordig vrij aardige alcoholvrije bubbels, gewoon te koop bij de appie en dan heb je toch een feestelijk gevoel
goede alcoholvrije wijn is in nederland niet te vinden, maar bij de ikea hebben we vorige week alcohovrije gluhwein gekocht, die is wel bevallen
qua alcoholvrij bier is de grolsch o.o, jeverfun en mikeller goed te doen
pamelacourson schreef:
15-12-2018 15:09
Als je stress krijgt van het niet drinken van alcohol, dan heb je echt een probleem.
Waar zeg ik dat ik stress van geen/minder alcohol bedoel. Ik heb het over stress en de invloed ervan op je lichaam en kind. Oorzaak kan vanalles zijn. Er wordt zo snel in de kramp geschoten als met besluit voor een kindje te gaan met wat allemaal wel niet moet of mag en ovulatie testen. Geniet ook een beetje en dan kan dat ene glaasje terwijl je nog niet zwanger bent echt geen kwaad.
Ik drink zelf sowieso niet, maar zou niet moeilijk doen over een paar glazen alcohol met de feestdagen. Dan heb je ook niet gelijk dat al je familie/vrienden denken dat je al zwanger bent.

Dames die niks dronken voordat ze zwanger werden, lieten jullie de cafeïne dan ook staan?

Verder helemaal eens met wat yogajup hier boven schrijft..
yogayup schreef:
15-12-2018 16:44
Waar zeg ik dat ik stress van geen/minder alcohol bedoel. Ik heb het over stress en de invloed ervan op je lichaam en kind. Oorzaak kan vanalles zijn. Er wordt zo snel in de kramp geschoten als met besluit voor een kindje te gaan met wat allemaal wel niet moet of mag en ovulatie testen. Geniet ook een beetje en dan kan dat ene glaasje terwijl je nog niet zwanger bent echt geen kwaad.
Je zegt dat het minder stress geeft als je lekker een glaasje drinkt. Dat is toch echt niet gezond hoor. Maar goed, doe vooral wat je zelf wil. Het is ook helemaal geen ramp als je wat drinkt als je zwanger wilt worden, maar ik snap gewoon niet waarom mensen niet gewoon een tijd niet kunnen drinken. En dan nog stoppen ze wel voor de gezondheid van hun kind, maar niet voor zichzelf. Best raar eigenlijk.
Je kunt er toch ook voor kiezen om nog een maand met condoom te doen, tot de feestdagen voorbij zijn?
Ik zou er niet te veel bij stilstaan. Ik rookte voor, tijdens en na. Ben van beide behoorlijk dronken geweest zonder dat ik wist zwanger te zijn. Heb beide soorten gezond richting de 30 gekregen...
die ik wilde bestaat al...
chocolol schreef:
15-12-2018 12:47
Is het daadwerkelijk zo erg om niet te drinken op een feestje? Als je straks zwanger bent, heb je in die 9 maanden ook vast weleens een feestje. Ik zou met oud en nieuw een glaasje doen en verder niet.

Dat vraag ik me ook af. Hoe erg is het om helemaal niet te drinken? Het is niet bepaald een eerste levensbehoefte.
Wat ik vervelend vond aan niet drinken op een feestje is dat iedereen dan denkt dat je al zwanger bent. Ik heb die vraag meerdere gehad, en zeker als het daarna nog lang duurt voordat je zwanger bent kan dat erg vervelend zijn. Daarnaast is het ook best vervelend om er zo mee bezig te moeten zijn terwijl je er het liefst ontspannen in zou staan. De teleurstelling als je dan toch ongesteld wordt is dan nog groter.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
attribuutje schreef:
15-12-2018 17:42
Ik zou er niet te veel bij stilstaan. Ik rookte voor, tijdens en na. Ben van beide behoorlijk dronken geweest zonder dat ik wist zwanger te zijn. Heb beide soorten gezond richting de 30 gekregen...
Wees er maar trots op, vooral op dat roken :facepalm:
pamelacourson schreef:
15-12-2018 17:36
Je zegt dat het minder stress geeft als je lekker een glaasje drinkt. Dat is toch echt niet gezond hoor. Maar goed, doe vooral wat je zelf wil. Het is ook helemaal geen ramp als je wat drinkt als je zwanger wilt worden, maar ik snap gewoon niet waarom mensen niet gewoon een tijd niet kunnen drinken. En dan nog stoppen ze wel voor de gezondheid van hun kind, maar niet voor zichzelf. Best raar eigenlijk.
Dan heb je het verkeerd geïnterpreteerd en/of ik heb het voor jou ter verkeerde interpretatie opgeschreven.
Het gaat mij zoals gezegd vooral om jezelf niet in de kramp (stress) te laten schieten omdat je een kindje wil, maar vooral lekker ontspannen samen dat pad te bewandelen. En jouw keus of daar af en toe een glas alcohol bij past of niet.
yogayup schreef:
15-12-2018 18:39
Dan heb je het verkeerd geïnterpreteerd en/of ik heb het voor jou ter verkeerde interpretatie opgeschreven.
Het gaat mij zoals gezegd vooral om jezelf niet in de kramp (stress) te laten schieten omdat je een kindje wil, maar vooral lekker ontspannen samen dat pad te bewandelen. En jouw keus of daar af en toe een glas alcohol bij past of niet.
Oké, dan snap ik het.
Als je bewust stopt met anticonceptie en bewust foliumzuur gaat slikken, waarom dan niet bewust stoppen met alcohol?

Ik vind het tegenstrijdig klinken en zelfs een beetje verslaafd.

De kans dat je gelijk zwanger raakt is klein. Maar als alcohol zo belangrijk voor je is (met de feestdagen), gebruik dan een condoom tijdens de seks.
Wat een achterlijke reacties hier! Het klinkt een beetje verslaafd!?

Helemaal eens met wat yogayup zegt. Wij zijn zelf nu al negen maanden bezig dus dat is misschien niet helemaal te vergelijken. Maar zeker met kerst en oud en nieuw vind ik het ook lastig. Bij ons in de familie is het normaal om lekker een wijntje te drinken bij het eten en zeker met kerst! We proosten altijd aan het begin van de avond als we weer een keertje samen met de hele familie zijn wat niet vaak voorkomt. Ik maak me dan zorgen hoe ik moet vertellen dat ik dat wijntje over sla.. Roept meteen vraagtekens op. Ook als ik moet rijden is het niet gek om een wijntje te drinken aan het begin van de avond als je daarna zeker de komende vier vijf uur nog niet in de auto hoef te stappen. Als ik dat af wijs krijg ik meteen de vraag waarom niet omdat 1 wijntje best kan en ik dat normaal wel doe. Ik heb de eerste maanden zoveel mogelijk de alcohol vermeden. Ik dronk alleen voor de eisprong.. maar dan ook niet meer dan een paar glaasjes. Terwijl dat daarvoor echt wel anders was, dit was dus al opvallend. Er zijn ook meerdere maanden achter elkaar geweest dat ik helemaal niets dronk, ook niet toen ik ongesteld was. Maar nu met die feestmaand probeer ik het een beetje los te laten. Ik zit niet op reacties te wachten of ik zwanger ben.. en heb geen zin om me daar zorgen over te maken. Die stress geeft meer schade dan een wijntje zal doen.. En dit is ook wat de meeste artsen zullen zeggen. Heeft niets met verslaving te maken.
dem89 wijzigde dit bericht op 16-12-2018 13:16
Reden: Kleine toevoeging
7.87% gewijzigd
DEM89 schreef:
16-12-2018 12:12
Wat een achterlijke reacties hier! Het klinkt een beetje verslaafd!?

Nee neem dan jouw reactie :facepalm:
viva-life22 schreef:
16-12-2018 12:35
Nee neem dan jouw reactie :facepalm:
Wat is er achterlijk aan mijn reactie?

Als jij verslaving bij deze situatie haalt, moet je je eerst eens inlezen wat een verslaving in houdt!
DEM89 schreef:
16-12-2018 12:41
Wat is er achterlijk aan mijn reactie?

Als jij verslaving bij deze situatie haalt, moet je je eerst eens inlezen wat een verslaving in houdt!
Je toon in het hele verhaal en nu weer doen alsof ik niet weet wat een verslaving is. Zelf een heel verhaal houden over alcohol, dat het zo gezellig en gewoon is in jouw familie (ook als er nog gereden moet worden) etc. Je hebt op geen enkele manier het lef om te zeggen dat je niet drinkt of wilt drinken.
Wat ben jij een naar persoon! Mij een beetje veroordelen. Ik vertel gewoon mijn eigen ervaring. Heeft totaal niet iets met lef te maken! En ja, als jij het hebt over verslaving heb je inderdaad geen idee wat verslaving is! En het is toegestaan hoor om een glaasje alcohol te drinken als je moet rijden.. je bent dan niet per definitie verkeerd bezig. Heb het niet over meerdere glazen alcohol.
Ik zou persoonlijk helemaal geen alcohol meer drinken zodra ik zou beginnen met foliumzuur. En ja, ik weet dat het lang kan duren eer dat je daadwerkelijk zwanger bent. Maar ik vind het gewoon heel erg belangrijk om absoluut geen alcohol te drinken als ik zwanger wil raken. Zo eet ik altijd al gezond en gevarieerd, toch zou ik daar nóg meer op letten als ik zwanger zou willen raken. Ik vind namelijk dat een ongeboren baby het beste verdient.
Jammer dat alcohol zo belangrijk is voor veel mensen. Ik drink zelden. Alleen af en toe een of twee cocktails tijdens een etentje met collega’s of vriendinnen. Ik zou er geen seconde moeite mee hebben om die cocktail niet te drinken. Indien mogelijk zou ik een alcoholvrije nemen. Gewoon omdat ik van lekkere zoete drankjes hou.
@lotus90 Het is niet alleen omdat alcohol belangrijk voor iemand zou zijn.. Als ik voor mezelf praat is het vooral dat het me kwetst als ik weer te horen krijg of ik zwanger ben of iets in die trant. En ja, in mijn omgeving werkt het zo. En het is ook anders als je gewoonlijks al zelden drinkt. En tuurlijk, als ik het echt niet zou willen omdat ik denk dat het schade geeft aan een kind mocht ik mogelijk een paar dagen zwanger zijn en t nog niet kunnen weten zou ik geen alcohol drinken. Maar ik geloof dus niet dat een glaasje kwaad kan in die fase.

En ik vind het naar dat er hier wordt gepraat alsof de mensen die wel drinken wanneer ze zwanger willen worden helemaal verkeerd zijn en dat verslaving hierbij wordt genoemd.
DEM89 schreef:
16-12-2018 13:05
Wat ben jij een naar persoon! Mij een beetje veroordelen. Ik vertel gewoon mijn eigen ervaring. Heeft totaal niet iets met lef te maken! En ja, als jij het hebt over verslaving heb je inderdaad geen idee wat verslaving is! En het is toegestaan hoor om een glaasje alcohol te drinken als je moet rijden.. je bent dan niet per definitie verkeerd bezig. Heb het niet over meerdere glazen alcohol.
Zo'n reactie zegt meer over jou dan over mij.
viva-life22 schreef:
16-12-2018 14:14
Zo'n reactie zegt meer over jou dan over mij.
Ik ben niet degene die een ander veroordeelt.. Laat iedereen elkaar in elkaars waarde laten en z’n eigen keuzes maken! Geniet van je zondag!
DEM89 schreef:
16-12-2018 14:27
Ik ben niet degene die een ander veroordeelt.. Laat iedereen elkaar in elkaars waarde laten en z’n eigen keuzes maken! Geniet van je zondag!
Begin bij jezelf.
En lees je berichten nog eens terug.
Hier duurde het wat langere tijd voor ik zwanger raakte. Zeker toen het even op zich liet wachten besloot ik toch weer gewoon te drinken (ook tussen menstruatie en eisprong). Ik wilde er in mn hoofd niet zo mee bezig zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven