Prille zwangerschap en uiteten
donderdag 13 december 2018 om 21:14
Ladies, help!
Volgende week ga ik uiteten met mijn werk. Ik ben nu 10 weken zwanger, maar zij weten het nog niet. En dit wil ik ook nog niet vertellen, pas bij 12-13 weken.
Aangezien we dus uiteten gaan, wordt het heel lastig omdat ik niet kan aangeven bij de serveerster dat ik zwanger ben, zodat ze hier rekening mee kunnen houden. Dus ik voel me nu al behoorlijk ongemakkelijk.
Een aantal gerechten weet ik natuurlijk zeker dat het niet kan, maar bij een aantal gerechten twijfel ik dan weer omdat ze er miss iets in doen wat ik niet mag.
Wie heeft er tips?
Ps ik wil wel graag gaan, omdat ik er nog niet zo lang werk en hierdoor beter mijn collega’s kan leren kennen.
Volgende week ga ik uiteten met mijn werk. Ik ben nu 10 weken zwanger, maar zij weten het nog niet. En dit wil ik ook nog niet vertellen, pas bij 12-13 weken.
Aangezien we dus uiteten gaan, wordt het heel lastig omdat ik niet kan aangeven bij de serveerster dat ik zwanger ben, zodat ze hier rekening mee kunnen houden. Dus ik voel me nu al behoorlijk ongemakkelijk.
Een aantal gerechten weet ik natuurlijk zeker dat het niet kan, maar bij een aantal gerechten twijfel ik dan weer omdat ze er miss iets in doen wat ik niet mag.
Wie heeft er tips?
Ps ik wil wel graag gaan, omdat ik er nog niet zo lang werk en hierdoor beter mijn collega’s kan leren kennen.
vrijdag 14 december 2018 om 06:53
Totaal niet hysterisch, gewoon het simpel volgen van de adviezen, die zijn er niet voor niets.attribuutje schreef: ↑14-12-2018 06:30Jemig wat een gedoe, dat beetje alcohol in een toetje word al zo hysterisch om gedaan...oké rauwe dingen liever niet, maar dan nog.
Het ligt eraan waar je gaat eten. Een simpel eetcafé is geen probleem, maar mijn ervaring is dat het een stuk lastiger kan zijn in het hogere segment.
Succes TO!
vrijdag 14 december 2018 om 07:01
Gewoon deze eeuw, 8 jaar geleden. Mijn verloskundige heeft me nog nooit iets 'verboden' behalve gewaarschuwd voor rauw vlees en melk.Ikigai schreef: ↑13-12-2018 21:55Het gaat wel verder dan dat. Ik weet niet in welke eeuw jij zwanger was, maar de regels zijn behoorlijk aangescherpt.
Door sauzen, mayonaise en dressings zit bijvoorbeeld vaak rauw eigeel, dit mag je ook niet hebben. Ook mag je allerlei worsten en gedroogde hammen niet eten. Dan nog lever (niet te veel), rauwe vis, roofvis mag je helemaal niet, kazen van rauwe melk en dan nog rauwe room die ze nog wel eens gebruiken in restaurants en natuurlijk alcohol, waar ook nogal eens kwistig mee wordt omgesprongen, bijvoorbeeld in desserts.
Ik heb echt wel eens in een restaurant gezeten waar ik geen enkel gerecht kon eten als zwangere vrouw.
Weet je wat slecht is voor je baby? Stress om wat je allemaal niet 'mag'.
I wanna live my life with the volume full!
vrijdag 14 december 2018 om 07:04
Onzin. Roken en alcohol zijn echt aangetoond slechter dan stress.
Verder: even van te voren bellen, lijkt mij prima te doen.
vrijdag 14 december 2018 om 07:07
Lemon_tree schreef: ↑14-12-2018 07:04Onzin. Roken en alcohol zijn echt aangetoond slechter dan stress.
Verder: even van te voren bellen, lijkt mij prima te doen.
Niet roken en drinken is nogal voor de hand liggend niet? Het ging om eten.
vrijdag 14 december 2018 om 08:13
Daar hoef je toch geen stress om te hebben? Gewoon opletten met wat je in je mond stopt, kleine moeite hoor.
vrijdag 14 december 2018 om 08:38
vrijdag 14 december 2018 om 09:42
Ze is pas net zwanger en het is nog geheim. Ik kan me wel voorstellen dat je ermee zit, omdat je niet openlijk kan zeggen dat je iets niet mag.
Heel irritant dat wanneer je als zwangere vrouw voorzichtig wil zijn met rauw spul en alcohol en dergelijke, dat je gelijk voor van alles wordt uitgemaakt.
vrijdag 14 december 2018 om 10:13
Ikigai schreef: ↑14-12-2018 09:42Ze is pas net zwanger en het is nog geheim. Ik kan me wel voorstellen dat je ermee zit, omdat je niet openlijk kan zeggen dat je iets niet mag.
Heel irritant dat wanneer je als zwangere vrouw voorzichtig wil zijn met rauw spul en alcohol en dergelijke, dat je gelijk voor van alles wordt uitgemaakt.
Pardon? Ik geef goed advies. Namelijk dat TO niet zo moet stressen, dat het wel meevalt met wat je 'mag". Als je googled word je alleen maar bang. Niet goed hoor.
vrijdag 14 december 2018 om 10:19
Dat mis ik echt even hoor.Ikigai schreef: ↑14-12-2018 09:42Ze is pas net zwanger en het is nog geheim. Ik kan me wel voorstellen dat je ermee zit, omdat je niet openlijk kan zeggen dat je iets niet mag.
vrijdag 14 december 2018 om 10:25
Neem gewoon een of ander vegetarisch gerecht. Dan hoef je je niet druk te maken om vlees wat niet goed doorbakken is.
Ik was eens in een hamburgertent waar ik vroeg om een doorbakken hamburger ivm zwangerschap en dat ding was evengoed nog rood van binnen. Zegt die knul; ‘je kan het gewoon eten hoor want het is gewoon voldoende verhit’.
Nu zal dat wel zo zijn, maar daar vroeg ik niet om plus ik wilde gewoon voor de zekerheid een doorbakken burger die goed gaar was. Al was het alleen maar voor mijn eigen gemoedsrust.
Ik was eens in een hamburgertent waar ik vroeg om een doorbakken hamburger ivm zwangerschap en dat ding was evengoed nog rood van binnen. Zegt die knul; ‘je kan het gewoon eten hoor want het is gewoon voldoende verhit’.
Nu zal dat wel zo zijn, maar daar vroeg ik niet om plus ik wilde gewoon voor de zekerheid een doorbakken burger die goed gaar was. Al was het alleen maar voor mijn eigen gemoedsrust.
vrijdag 14 december 2018 om 10:28
Precies. Ik heb dit ook meerdere keren meegemaakt en als je het dan terugstuurt ben jij weer de overbezorgde, hysterische zwangere vrouw, terwijl je alleen maar geen rauw vlees wil etenChickeletta schreef: ↑14-12-2018 10:25Neem gewoon een of ander vegetarisch gerecht. Dan hoef je je niet druk te maken om vlees wat niet goed doorbakken is.
vrijdag 14 december 2018 om 10:29
TO, adem in, adem uit.
Weet je waar jullie gaan eten? Zoek de menukaart dan vast op. Er is vast wat te vinden dat je zonder zorgen kunt eten.
En als je echt zo twijfelt over wat er (vandaag de dag) wel of niet mag; misschien even contact hebben met je huisarts? Misschien kan die je een duidelijk advies geven, zodat je straks een stuk rustiger aan tafel zit.
En natuurlijk van harte gefeliciteerd!
Weet je waar jullie gaan eten? Zoek de menukaart dan vast op. Er is vast wat te vinden dat je zonder zorgen kunt eten.
En als je echt zo twijfelt over wat er (vandaag de dag) wel of niet mag; misschien even contact hebben met je huisarts? Misschien kan die je een duidelijk advies geven, zodat je straks een stuk rustiger aan tafel zit.
En natuurlijk van harte gefeliciteerd!
vrijdag 14 december 2018 om 10:32
Nou voor de gein eens gekeken in de topic historie van TO.Ikigai schreef: ↑14-12-2018 09:42Ze is pas net zwanger en het is nog geheim. Ik kan me wel voorstellen dat je ermee zit, omdat je niet openlijk kan zeggen dat je iets niet mag.
In 2015 was ze ook zwanger, en totaal ni paniek omdat ze straling had opgevangen van een huis tuin en keuken scanner.
Ja dat vind ik redelijk zwangerosaurus gedrag.
zaterdag 15 december 2018 om 11:55
Welke eeuw, alsof ik geen idee heb waar ik over praat? Maar goed, 3 jaar geleden en 6 maanden geleden dus op zich redelijk recent. Als je de lijst pakt waar alle 'verboden' voedingsmiddelen opstaan kun je inderdaad niets meer eten. Maar gebruik gewoon je gezonde verstand, die lijst wisselt voortdurend en ook wordt er vaak op een bepaalde waarschuwing weer teruggekomen...ja rauw vlees, rauwe vis etc moet je mijden..maar om te claimen dat je niets kunt eten in een bepaald restaurant omdat je zwanger bent vind ik persoonlijk erg overdreven...Ikigai schreef: ↑13-12-2018 21:55Het gaat wel verder dan dat. Ik weet niet in welke eeuw jij zwanger was, maar de regels zijn behoorlijk aangescherpt.
Door sauzen, mayonaise en dressings zit bijvoorbeeld vaak rauw eigeel, dit mag je ook niet hebben. Ook mag je allerlei worsten en gedroogde hammen niet eten. Dan nog lever (niet te veel), rauwe vis, roofvis mag je helemaal niet, kazen van rauwe melk en dan nog rauwe room die ze nog wel eens gebruiken in restaurants en natuurlijk alcohol, waar ook nogal eens kwistig mee wordt omgesprongen, bijvoorbeeld in desserts.
Ik heb echt wel eens in een restaurant gezeten waar ik geen enkel gerecht kon eten als zwangere vrouw.
zaterdag 15 december 2018 om 12:08
zaterdag 15 december 2018 om 12:09
Ik vind dit geen vreemde vraag. Ik was laatst met collega's uit eten en ongeveer 8 weken zwanger. Ik wilde het ook liever nog niet vertellen. Ik koos de vegetarische optie, maar die bleek te zijn opgeleukt met ontzettend veel rauwe kiemgroenten. Ik moest het gerecht dus terugsturen en heb collega's gelijk maar verteld waarom. Dat kunnen toch best lastige situaties zijn.
zaterdag 15 december 2018 om 20:55
Ik ben inmiddels bevallen, maar had ook een etentje met een vast menu. Eerste gang: mosselen. Tweede gang: steak tartaar. Derde gang: biefstuk (niet bepaald doorbakken). Ik was echt niet zo panisch, maar dat is toch vrij vervelend. Gelukkig was ik al ver genoeg en had ik dus wél het restaurant ingelicht, dus was er geen probleem, maar anders had ik dus 3 gangen niks te eten gehad.
En dan ging het alleen nog maar om rauw vlees en listeria (die mosselen). Dat zijn dingen die je gewoon echt niet wilt, en die ook in de middeleeuwen al afgeraden werden. Ook ‘ach, een enkel keertje’ is geen optie, want het gaat niet om een bepaalde hoeveelheid maar om een infectie risico.
Zoals iemand zei, in een simpel eetcafé van de kaart iets uitzoeken is geen probleem, maar een vastgesteld menu in een duurdere tent dus soms wel. Dan heb je twee keuzes: toch maar vast vertellen, of het risico nemen. Ik zou het eerste kiezen.
En dan ging het alleen nog maar om rauw vlees en listeria (die mosselen). Dat zijn dingen die je gewoon echt niet wilt, en die ook in de middeleeuwen al afgeraden werden. Ook ‘ach, een enkel keertje’ is geen optie, want het gaat niet om een bepaalde hoeveelheid maar om een infectie risico.
Zoals iemand zei, in een simpel eetcafé van de kaart iets uitzoeken is geen probleem, maar een vastgesteld menu in een duurdere tent dus soms wel. Dan heb je twee keuzes: toch maar vast vertellen, of het risico nemen. Ik zou het eerste kiezen.
zondag 16 december 2018 om 10:14
Hoe waren de mosselen bereid dan? Gekookte mosselen mag je gewoon.nausicaa schreef: ↑15-12-2018 20:55Ik ben inmiddels bevallen, maar had ook een etentje met een vast menu. Eerste gang: mosselen. Tweede gang: steak tartaar. Derde gang: biefstuk (niet bepaald doorbakken). Ik was echt niet zo panisch, maar dat is toch vrij vervelend. Gelukkig was ik al ver genoeg en had ik dus wél het restaurant ingelicht, dus was er geen probleem, maar anders had ik dus 3 gangen niks te eten gehad.
zondag 16 december 2018 om 10:23
Weet ik. Blijkbaar vertrouwden ze er zelf al niet te veel op, want ik kreeg dus iets anders. Dat is ook het lastige met uit eten natuurlijk, je weet niet altijd hoe iets precies bereid is.Sch0rpioen schreef: ↑16-12-2018 10:14Hoe waren de mosselen bereid dan? Gekookte mosselen mag je gewoon.
Oh, en ik was de kaasplank nog vergeten. Rauwmelkse kaas is inderdaad vrij zeldzaam in Nederland, maar stond hier dus wel op het menu.
Echt, ik heb vrij weinig vermeden tijdens de zwangerschap, maar was hier toch blij dat ik het gemeld had, zodat ik ook iets te eten had anders dan het brood en de boter.