Geld & Recht alle pijlers

Nieuw vrekkentopic

23-12-2018 11:26 2090 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat het oude vrekkentopic niet meer gebruikt wordt. Dus hier een nieuw vrekkentopic!

Tips om zuinig te leven. Omdat het noodzaak is, omdat het een uitdaging is, of wat de reden ook mag zijn. Zelf zag ik mijn financiële situatie even heel somber en probeerde me bewust te worden van al mijn uitgaven om er wat meer grip op te krijgen. Inmiddels door een financiële meevaller zijn mijn maandlasten lager dan verwacht en ziet het er weer wat zonniger uit. Toch wil ik blijven opletten op mijn uitgaven, om hopelijk zo ook wat te kunnen sparen.

Laten we elkaar supporten en tips uitwisselen. Wat is jouw situatie (gezin, alleen, koophuis, huurhuis, huisdieren, etc) en waarom wil je bezuinigen?
Je kunt méér.
Hier alleenstaand, heb een uitkering net boven het sociaal minimum. Al een tijd werkzoekend en ik ben erg ingeteerd op mijn spaargeld. Daar baal ik ontzettend van. Er moet dus spaargeld bij, ipv af. Dus vanaf nu ga ik echt de tering naar de nering zetten.
Woon op zich niet heel duur (gehuurd) en heb geen auto, dat scheelt.
Heb van de week al mijn tandartsverzekering stopgezet. Had het eens uitgerekend, en in de afgelopen 5 jaar heb ik 2x zoveel aan premie betaald dan ik heb gebruikt. Het bedrag van de premie ga ik nu elke maand overmaken naar mijn spaarrekening om zo zelf voor de kosten te sparen.
Ben ook overgestapt voor mijn inboedel- en wa verzekering, dat scheelt ook de helft.
Vanaf volgende week (als ik mijn uitkering weer krijg) ga ik ook weer alles wat ik uitgeef noteren. Heb ook een overzicht gemaakt van mijn vaste lasten en van de kosten die ik elk jaar een keer krijg (verzekering scooter, abo bieb etc) Zo hoop ik het beter in de grip te krijgen.
anoniem_369988 wijzigde dit bericht op 23-12-2018 13:49
16.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Watervrouw333 schreef:
23-12-2018 13:17
Ja jij kent mij :)
Leuk! Ik haal jou en een andere forumster wel eens door elkaar. Jullie stonden destijds tegelijk op het station. Ben jij degene die ik op FB heb, met de mooie foto's?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Voorraadkast leegmaken is idd een goede. Ben er al weken mee bezig. (dan eet ik ook andere dingen maar ook veel voorraad). Heb bijv een grote zak rijst, terwijl ik niet vaak rijst eet. Gooi nu toch af en toe een paar lepels door de soep, de zak moet hoe dan ook leeg.

En ja ging vaak met trek naar de winkel. Kocht bijna altijd iets lekkers voor als ik thuiskwam. (deed vaak 2 x per week boodschappen). Ik heb daar nu geen last meer van. Ken ook beter mijn weg in de supermarkt nu, dus sta sneller weer buiten.

Vandaag al een goede daad verricht. Ik had gisteren maaltijdsoep gekookt, volgens een recept maar het was niet echt lekker. Zat reuk nog smaak aan en het was een hele grote pan. Vandaag met wat kruiden aan de slag gegaan en nu was ie erg lekker!
Je kunt méér.
Moon-Alisa schreef:
23-12-2018 13:47
Leuk! Ik haal jou en een andere forumster wel eens door elkaar. Jullie stonden destijds tegelijk op het station. Ben jij degene die ik op FB heb, met de mooie foto's?
Denk het. :mrgreen:
anoniem_325127 wijzigde dit bericht op 23-12-2018 14:16
10.36% gewijzigd
Wat bij de meeste supers schijnt te werken: loop rondje 'buitenom' zo kom je langs groente/fruit, vlees/vega , kaas/zuivel , pasta/rijst en brood maar niet langs snaaigoed alcohol of frisdrank.

En eens in de zoveel tijd mag het wel, al dan niet om hormoontechnische redenen ;-)
Ik volg graag. :).
Ik ben niet zuinig maar wil het wel graag worden.
Sporten doe ik al thuis (hardlopen) maar zou graag willen uitbreiden met krachttraining.
Iemand tips wat ik daarvoor kan aanschaffen voor een volwaardige krachttraining? Heb alleen nog maar gewichten van één kilo.
Verder koop ik kleren voor de kinderen vaak via Marktplaats.
Merkkleding in vaak Nieuwstaat waar je echt niks aan ziet.
Alle reacties Link kopieren
Yes watervrouw, dan weet ik het ;-)

Eva, er is idd zulke mooie tweedehands kleding. Toch soms van mensen die veel te veel kopen en het dan weer weg doen.
Je kunt méér.
Leuk topic! Ik schrijf graag mee, ik ben eigenlijk altijd zuinig geweest. Vroeger uit noodzaak nu met het doel onze hypotheek versneld af te lossen.

Wij leven van een budget en ik ga daar in principe niet overheen, ook met de feestdagen niet. Wij gaan 1e kerstdag met vrienden (in totaal 4 volwassenen 4 kinderen) gourmetten en dat past prima in mijn wekelijkse budget van € 100,-. Vlees snij ik zelf, sausjes, kruidenboter, brood ed. maak/bak ik zelf. Als toetje bak ik 2 taarten een meringue en een stroopwafeltaart. 2e kerstdag eten we de restjes.

Ik koop (bijna) niets kant en klaar, dat scheelt enorm en is vaak veel lekkerder. Een keer koken en 3 keer eten is mijn motto. Dus recepten maak ik x 3 waarvan er 2 porties de vriezer in gaan. Scheelt tijd en geld. De meeste recepten vind ik hier: http://www.foodnetwork.co.uk/article/ch ... nners.html

Ik lees graag Amerikaanse blogs, aan Nederlandse blogs vind ik niet veel aan. Deze vind ik bijvoorbeeld leuk: https://www.doitonadimeblog.com/

Welke blogs vinden jullie leuk?
Ik doe ook mee! Net een nieuwbouwhuis gekocht en de komende tijd dus dubbele lasten.
Ik ben echt ontzettend van de impulsaankopen. Maar ik moet nu wel wat bezuinigen.
Ik ben gestart met een aparte rekening voor kleding en elke maand gaat er een klein bedrag heen. Daar moet ik het mee doen. Als ik dit niet doe dan koop ik me wild.
Boodschappen wil ik ook graag minderen.
Wij zijn een gezin met 2 kinderen onder de 4 jaar en een hond.
Alle reacties Link kopieren
Eva_1983 schreef:
23-12-2018 14:02

Iemand tips wat ik daarvoor kan aanschaffen voor een volwaardige krachttraining? Heb alleen nog maar gewichten van één kilo.
'een kilo' :rofl: sorry :hihi:

Kun je wel met gewichten omgaan en is je vloer daarvoor geschikt (niet die ene kilo maar mocht je meer willen).
Kettlebells zijn ideaal om thuis mee te trainen alleen het is wel handig wanneer je er mee om kan gaan want er zitten wel wat risico's aan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
leuk, een nieuw vrekkentopic! ik lees graag mee.

ik vrek niet direct uit noodzaak maar uit principe/voor het milieu. Vroeger wel uit noodzaak gevrekt en daarvan veel geleerd.

Mijn uitdaging dit jaar was zo min mogelijk kleding te kopen en wat ik kocht liefst tweedehands. Is super gelukt! Uit mijn uitgavenoverzicht in Excel blijkt dat ik gemiddeld 9 euro per maand aan kleding heb uitgegeven, en daar zat een paar nieuwe loopschoenen bij. Tevreden!

Verder merk ik aan mezelf steeds meer dat de behoefte aan steeds maar nieuwe spullen verdwijnt. Dan zie ik iets, denk: hé, best leuk... maar dan in tweede instantie realiseer ik me dat ik zoiets al heb, of dat ik er toch niks mee zal doen zodat het stof staat te vangen. Dan koop ik het niet en ga tevreden weer naar huis. Is wel iets dat oefening vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Telefoontje, ik volg op dit moment geen vaste blogs. Maar ik heb een tijdje een blog gelezen die totaal niet hip is maar me wel heel erg aanspreekt. Juist daarom denk ik, het is echt een inkijkje in een gezin. En een moeder die lijkt te kunnen toveren. En ook heel ouderwets allemaal in plaats van alles met avocado zeg maar.

Dit is m: https://eenvoudigleven.blogspot.com/
Ik ga m ook weer lekker lezen, vond het heerlijk weglezen, haha.

Ik probeerde op iedereen te reageren maar er is zoveel geschreven... dat lukt nu even niet.
Je kunt méér.
Moon-Alisa schreef:
23-12-2018 14:43
Telefoontje, ik volg op dit moment geen vaste blogs. Maar ik heb een tijdje een blog gelezen die totaal niet hip is maar me wel heel erg aanspreekt. Juist daarom denk ik, het is echt een inkijkje in een gezin. En een moeder die lijkt te kunnen toveren. En ook heel ouderwets allemaal in plaats van alles met avocado zeg maar.

Dit is m: https://eenvoudigleven.blogspot.com/
Ik ga m ook weer lekker lezen, vond het heerlijk weglezen, haha.

Ik probeerde op iedereen te reageren maar er is zoveel geschreven... dat lukt nu even niet.
Teunie! ik was haar helemaal vergeten, haar blog las ik een aantal jaar geleden heel graag. Bedankt voor de tip, ik ga heerlijk bijlezen deze kerst :)
viva-amber schreef:
23-12-2018 14:34
'een kilo' :rofl: sorry :hihi:

Kun je wel met gewichten omgaan en is je vloer daarvoor geschikt (niet die ene kilo maar mocht je meer willen).
Kettlebells zijn ideaal om thuis mee te trainen alleen het is wel handig wanneer je er mee om kan gaan want er zitten wel wat risico's aan.
Ik ben een groentje in krachttraining.
Niet in cardio.
Misschien niet zo verstandig om zelf ergens mee te beginnen dan.
Die kilo gewichtjes werden geadviseerd bij de "30 Day shred" workout die ik eens heb gedaan.
Maar nogmaals ik heb er geen verstand van.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik het leuke vindt aan Teunie is dat de taal vrij ouderwets is gebleven. De schrijfstijl. Als een oudere dame die een dagboek schrijft. Heel prettig maar zo nostalgisch.
En bewonder haar houding. Hard werken, niet zeuren maar toch wel aandacht voor iedereen.

Ik werkte bij een hip reclamebureau toen ik die blog vond. Vond het een verademing om dat tussendoor te lezen :rofl:
Je kunt méér.
Wbt steeds nieuwe spullen.
Ik hou wel echt van kopen.
Maar vraag me de laatste tijd wel af; heb ik het echt nodig.
Ik vind het gewoon zonde om met een huis vol " zooi" te zitten, daar wordt alles alleen maar rommelig van.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd ook wel van kopen... maar probeer ook steeds meer duurzaam te doen en tweedehands.

Maar qua kleding... ik vind het ook wel eens prettig als iets écht goed zit. In plaats van dingen van de kringloop die 'goed genoeg' zijn maar niet echt leuk. Komt ook door mijn grote maat.
Gelukkig lukt het eindelijk om af te vallen. En dan pas ik ten eerste weer in een heleboel kleding die ik al een paar jaar bewaard heb. Ten tweede pas ik sowieso makkelijker in kleding dan.
Je kunt méér.
Wat goed dat het je lukt om af te vallen Moon-Alisa! Het beste dieet is het bespaardieet :). Als je geen koek, snoep, chips en andere dikmakers koopt bespaar je geld en val je af win/win.
Alle reacties Link kopieren
Eén prul er in, twee (of drie) prullen eruit. Lukt nog niet echt.
Ik ben fervent kringloopbezoeker. Laatst zes vuilniszakken vol boeken weggebracht naar de kringloop, maar mijn huis is nog te vol.

Soep kook ik in de snelkookpan, en dan twee of drie potten afvullen voor de voorraadkast, de rest eten we direct. Helaas geen diepvries.

Speelgoed voor zoon vroeger bij de kringloop, maar voor een puber werkt dat niet meer. Gelukkig heb ik geen "zeurkind" dat jengelt om van alles. Nu een volwassen kledingmaat, eerst kon ik bij de kinderkledinginbrengwinkel nog wel slagen voor Armani en Gaastra voor een paar euro.

De blog van Teunie vind ik heerlijk om te lezen. Een Wonderpan heb ik inmiddels ook. Twee zelfs. :)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik ben van plan om voor de verhuizing veel weg te doen! Ik heb zóveel prullaria ook. Alleen de babyspullen heb ik nog een beetje moeite mee
Dit topic komt als geroepen. Door een samenloop van omstandigheden ga ik binnenkort verhuizen plus andere hoge uitgaven, en zal ik voor een jaar een stuk minder te besteden hebben. Omdat bepaalde dingen onverwachts kwamen is het nogal onhandig qua timing, maar ik ben eens aan het rekenen geslagen en alles is in principe gedekt, maar er zal geen geld zijn voor extra's (lees: shoppen, uiteten en impulsieve aankopen).

Ik heb besloten om deze uitdaging aan te gaan, en hopelijk zal ik na dat jaar een stuk bewuster leven.

Op dit moment ben ik de verhuizing al aan het plannen, en is het een uitstekend moment om alles uit te zoeken. Ik ga bewust selecteren wat echt mee móet, ipv wat weg kan. Wat me wel enorm tegenstaat is het verkopen via mp. Door gezondheidsredenen heb ik weinig energie over om alles erop te gooien en dan nog actief daarop te zijn. Ik wou dat ik daar een puber ofzo voor kon inhuren :roll: . Maar goed, het gaat hopelijk wat opleveren dus binnenkort ga ik er mee beginnen!
Alle reacties Link kopieren
telefoontje schreef:
23-12-2018 15:27
Wat goed dat het je lukt om af te vallen Moon-Alisa! Het beste dieet is het bespaardieet :). Als je geen koek, snoep, chips en andere dikmakers koopt bespaar je geld en val je af win/win.
Het ligt hier iets anders. Ik heb medicijnen geslikt waar ik veel van ben aangekomen en die ben ik aan het afbouwen. Ik kan ook niet zeggen dat het nu heel moeilijk is om af te vallen, het gaat er bijna vanzelf af.
Wel merk ik dat ik me in de supermarkt veel beter kan beheersen. Had eerst altijd honger en voelde me soms ook wat wiebelig als ik nog niet gegeten had. Waardoor ik ook zo snel mogelijk pakte wat ik nodig had, plus nog een paar lekkere dingen, en dan weer weg ging. Gisteren heb ik met een hele boodschappenlijst gewinkeld. Ten eerste ging het heel goed en bleef ik rustig in de kerstdrukte. Ten tweede had ik niet de behoefte iets lekkers te kopen.

Ik merk ook in de portemonnee dat ik gewoon veel minder eet. Op een vrije dag rustig een paar crackers en avondeten en dan heb ik genoeg.

Grappig dat verschillende mensen hier Teunie lezen :)
Je kunt méér.
viva-amber schreef:
23-12-2018 11:56
Ik ben geïnteresseerd geraakt in minimalisme en in verbeteren van mijn financiële toekomst. Ik ben sinds half 2017 uit de schulden (studieschuld tgv privé opleiding). Ik heb een emergency fonds voor de helft opgebouwd. Ik wil daarna versneld mijn hypotheek aflossen.

Ik bespaar oa door weinig abonnementen te hebben en ik overweeg ook mijn sportschool op te zeggen omdat ik liever thuis train.
Ik doe boodschappen sober en bij de LIDL en via toogoodtogo app.
Ik koop geen nieuwe kleding of schoenen tenzij iets essentieels op of stuk is.
Ik woon klein.

Momenteel heb ik o.a. de financiële vlogs gevolgd van voor inspiratie, onder meer van Dave Ramsey.

Ik doe graag mee aan dit topic. Ik glij weleens af door mezelf een cadeau met kerst te gunnen of door op reis te gaan. Ik heb nog weleens de neiging om te denken dat ik iets nodig heb uit onzekerheid. Een nieuwe jurk voor dat ene gala die je daarna nooit meer draagt. Ik moet mezelf dan echt afremmen om niet iets te kopen dat nauwelijks toegevoegde waarde heeft. Het lukt wel steeds beter tgv bewustwording.

Ik lees graag mee voor tips e.d.
Amber, al eens bedacht om second hand kleding te kopen? Ik lees je al heel wat jaartjes en meen me te herinneren dat kleding toch ook voor jou best een feestje was/is? Afglijden door te denken jezelf iets te gunnen zoals een cadeau of een reis. Dat verdien je toch ook?
Crackers (volkoren sesam van de Lidl) eet ik bijna iedere dag, als ontbijt bijvoorbeeld, een met ei en een met pindakaas, lekker! Ik eet trouwens 3x per dag, geen tussendoortjes. Zo blijf ik slank en het scheelt een hoop geld.
Alle reacties Link kopieren
Lidl is hier niet om de hoek dus dan moet ik echt plannen dat ik er een keer heen ga + lijstje maken wat ik ga kopen. Het wisselt per winkel, maar sommige Lidls vind ik heel fijn en overzichtelijk.

Hier heb je meerdere kringloopwinkels en een paar wat nettere tweedehands zaken. Heb bij de 'gewone' kringloop bijv een colbertje gekocht van 5 euro, best ouderwets, ik schat uit de jaren 80. Het is zo'n fijn ding en ik ben er zo blij mee! Een andere keer koop je iets van 60 euro en ben je er veel minder happy mee. Heb in de zomer ook een hele gave rok gekocht bij kringloop. Ik meen dat hij 15 euro was. Heeft volgens mij ook tientallen jaren in iemands kast gelegen. Kaartje zat er nog aan en het kaartje zag er heel oud uit. Heel mooie rok, ook echt blij mee.
Wel e.e.a. gekocht dus maar ik was echt overal uit gegroeid. Heb begin van de zomer wat basisdingen gekocht voor 2,50 per stuk bij de kringloop. Was iig fijn om genoeg te hebben om aan te kunnen trekken. En hopelijk pas ik komende zomer weer in een maatje kleiner. Dat heb ik nog wel liggen.
Je kunt méér.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven