Erkenning wel of niet afdwingen?

26-12-2018 21:15 876 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat jullie hier eens je ongezouten mening over kunnen geven. Want ik weet gewoon niet waar ik goed aan doe.

Moet ik de erkenning van mijn kindje afdwingen bij een ex die de kleine wel wil zien maar niet wil erkennen. Er is wel alimentatie via een advocaat berekend en door de rechtbank bekrachtigd.

Even wat achtergrond info tussen de streepjes:
———
Inmiddels 6 jaar geleden ben ik in een soort onvoorstelbare relatie beland. Hij een stuk ouder dan ik, ik toen nog student. Hij gescheiden, werkzaam bij defensie en vader van een paar tieners, ik was toen 25 hij begin 50.
Bijzonder, maar was zo klaar met elke keer mislukte relaties met leeftijdgenoten dat ik dacht we geven het een kans.
Ik heb nooit vraagtekens gezet bij zijn beschikbaarheid voor een relatie, hij was vaak bij me en bleef dan ook logeren. Zelf was hij gestationeerd op een kazerne, daar heb ik het wel eens met kennissen die daar ook woonde over gesproken en die kende hem en wisten dat hij hier vaak verbleef.

Na 1,5 jaar bleek ik onbedoeld ineens zwanger. (Leermoment: lees altijd de bijsluiter ook als de dokter zegt dat het medicijn geen effect op de pil heeft) Ik was compleet in shock en nadat ik de eerst schok te boven was een echo laten maken om te kijken hoe of wat. Deze echo was leeg en even terug rekenend wanneer mn laatste keer seks was geweest moest ik toen al zeker 8 weken zwanger zijn geweest. Kwam dus goed weg dacht ik, de natuur lost het voor me op.
Het ziekenhuis gaf aan dat het voor mijn lijf beter was om de miskraam af te wachten tot tenminste 12 weken. Dit gebeurde niet en zo kwam ik er bij de controle echo om de miskraam op gang te helpen achter dat ik al bijna 3 maanden zwanger was.

Na enorm veel wikken en wegen en afspraken bij Fiom en een abortuskliniek besloten het kindje te houden. Een 2de trimester abortus is niet niks en ivm mijn sluimerende kinderwens, prima inkomen, huis en behulpzame familie was de arts van mening dat ik niet in een noodsituatie verkeerde en daarbij ook te veel twijfelende. En dit is voor een late abortus wel een vereiste.

Rond de 35 weken zwangerschap, toen ik de erkenning wilde regelen met mijn ex, kwam ik er achter dat hij nog getrouwd was. Ons kind is nooit erkend want dat wilde hij ineens niet meer.

Inmiddels is het kindje 4 geweest. En ziet mijn ex hem eens per 2 weken een paar uur. Dit wil hij graag, ons kind ook en ik denk echt dat ik er goed aan doe om de connectie in elk geval soort van warm te houden.

————-

Nu is het zo dat mijn familie al sinds de geboorte enorm zit te pushen dat ik de erkenning afdwing. Maar heb dit nooit gedaan omdat ik vind dat een vader een kind moet erkennen omdat hij dat wil, niet omdat iemand hem dwingt. Alleen de tijd dat ik er zelf nog Invloed op heb begint op te raken nu het kind richting de 5 jaar gaat. Erna is het voor mij als moeder niet meer mogelijk om die vervangende toestemming aan de rechtbank te vragen.

Zijn familie is overigens niet op de hoogte van de kleine. Ik vind dat mijn ex verandwoordeklijk is voor deze enorme leugenachtige bende en ik heb alle brokken aan mijn kant zo goed en zo kwaad als mogelijk bij elkaar geraapt. Ik zou ook nooit moedwillig een affaire aangaan, van getrouwde mannen blijf je af en voor bijvrouw voel ik me echt te goed. Het is een situatie waar ik nooit om gevraagd heb en daarbij kwam ik pas achter het huwelijk toen ik bijna aan het eind van de zwangerschap zat. Tot die tijd heeft mn ex altijd aangegeven het kindje te willen erkennen.
Alle reacties Link kopieren
Geen erkenning lijkt mij niet zien. Wel verdrietig.....
Alle reacties Link kopieren
Wel een klotesituatie, hij blijft de vader. Maar toch, ik benijd je situatie niet, maar ik heb er wel bewondering voor...sterkte & succes!
Volgens mij kan hij niet erkennen als hij getrouwd is.
Betaalt hij wel alimentatie?
Alle reacties Link kopieren
Wat voegt de erkenning verder toe voor jou?
Gatekeeper* schreef:
26-12-2018 22:44
Betaalt hij wel alimentatie?

Zoals ik de OP lees wel.
Wat is het nut van erkennen daarnaast?
Nemaìn’ schreef:
26-12-2018 22:43
Volgens mij kan hij niet erkennen als hij getrouwd is.
Ah, sinds 2014 wel.
Wat zal het voor jou toevoegen?
Wat is de toegevoegde waarde van op papier een vader hebben voor jou? Je kind weet wie zijn vader is, er is contact en hij betaalt alimentatie.
Voor jou hoeft het erkennen niet zo nodig dus wat is het probleem? Je familie zit te pushen, dat lijkt me het vervelende.

Vraag me verder ook echt af hoe je na anderhalf jaar niet weet dat iemand al een vrouw heeft.
Nemaìn’ schreef:
26-12-2018 22:49
Ah, sinds 2014 wel.
Wat zal het voor jou toevoegen?
Dat is mooi. Moeder kan het zelf verzoeken tot het kind 6 is. Dat verzoek wordt in het belang van het kind nagenoeg altijd ingewilligd. Ik zou het zeker doen, want dan krijgt je kind ook een juridische vader met alle voordelen die daarbij horen.
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2014 kan een getrouwde man een buitenechtelijk kind erkennen.

Het nut van erkennen is dat kind erft van deze man.

Erkenning afdwingen zou ik nooit doen
Hij zou dan bijvoorbeeld jouw schoolkeuze voor kind kunnen blokkeren omdat hij het er niet mee eens is. Je moet zijn toestemming hebben om op vakantie te gaan met kind.

En als jij later vindt dat je kind een beugel nodig heeft en hij niet kan hij weigeren om toestemming te geven.

Je haalt jezelf alleen maar een boek ellende op de hals door erkenni g af te dwingen.
sugarmiss schreef:
26-12-2018 22:52
Sinds 2014 kan een getrouwde man een buitenechtelijk kind erkennen.

Het nut van erkennen is dat kind erft van deze man.

Erkenning afdwingen zou ik nooit doen
Hij zou dan bijvoorbeeld jouw schoolkeuze voor kind kunnen blokkeren omdat hij het er niet mee eens is. Je moet zijn toestemming hebben om op vakantie te gaan met kind.

En als jij later vindt dat je kind een beugel nodig heeft en hij niet kan hij weigeren om toestemming te geven.


Je haalt jezelf alleen maar een boek ellende op de hals door erkenni g af te dwingen.
Dat is alleen met gedeeld gezag en dat moet apart aangevraagd worden.
sugarmiss schreef:
26-12-2018 22:52
Sinds 2014 kan een getrouwde man een buitenechtelijk kind erkennen.

Het nut van erkennen is dat kind erft van deze man.

Erkenning afdwingen zou ik nooit doen
Hij zou dan bijvoorbeeld jouw schoolkeuze voor kind kunnen blokkeren omdat hij het er niet mee eens is. Je moet zijn toestemming hebben om op vakantie te gaan met kind.

En als jij later vindt dat je kind een beugel nodig heeft en hij niet kan hij weigeren om toestemming te geven.

Je haalt jezelf alleen maar een boek ellende op de hals door erkenni g af te dwingen.
Je haalt erkenning en gezag door elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Erkennen is voor het kind van belang. Ik zou het gaan regelen. Alle kans dat dreigen met een rechtszaak genoeg is. Tijdens een rechtszaak is de kans dat hij alles geheim kan houden immers nog veel kleiner.

En anders maar gerechtelijke vaststelling van het vaderschap. Dat hij gehuwd is, is tegenwoordig geen probleem meer, die wetgeving is al een aantal jaren geleden veranderd.
sugarmiss schreef:
26-12-2018 22:52
Sinds 2014 kan een getrouwde man een buitenechtelijk kind erkennen.

Het nut van erkennen is dat kind erft van deze man.

Erkenning afdwingen zou ik nooit doen
Hij zou dan bijvoorbeeld jouw schoolkeuze voor kind kunnen blokkeren omdat hij het er niet mee eens is. Je moet zijn toestemming hebben om op vakantie te gaan met kind.

En als jij later vindt dat je kind een beugel nodig heeft en hij niet kan hij weigeren om toestemming te geven.

Je haalt jezelf alleen maar een boek ellende op de hals door erkenni g af te dwingen.
Je haalt erkenning en gezag door elkaar. Zonder gezag heeft hij geen beslissingsbevoegdheid.
Dus hij is nog steeds getrouwd en zijn vrouw en kinderen weten niks van jou en zijn andere kind?

In het behang van je kind, zou ik absoluut niet mee blijven werken dit geheim, geheim te houden. Je kind heeft recht om zijn siblings te leren kennen (als die behoefte bestaat uiteraard) en alle kinderen hebben het recht op de hoogte te zijn van elkaars bestaan.

Erkenning zou me minder uitmaken (al is het vreselijk dat een vader niet vanzelfsprekend voor zijn kind wil zorgen, op alle mogelijke manieren), maar dat mijn kind een geheim is, daar zou ik niet aan mee willen werken.
Welke achternaam heeft kind?

Ik zou erkenning alleen gaan regelen als kind zijn naam heeft gekregen.

In andere gevallen haal je je alleen maar een berg administratief gedoe en moeilijkdonerij langs zijn kant op de nek.

Als ie na 4 jaar nog altijd niet gescheiden is, zal hij dat wel nooit doen en zal jullie kind altijd wel stilgehouden moeten worden en het moeten doen met af en toe een paar uurtjes.
Zo iemand zou ik dus niet om erkenning gaan vragen.


Ik zou hooguit iets op papier gaan zetten qua gezag of voogd voor als er jou ooit iets overkomt.
(Ik wens het je niet toe.)
Alle reacties Link kopieren
Eens per twee weken een paar uurtjes? Dan is hij geen vader maar alleen de verwekker van jullie kind. Wat is in het belang van het kind? Die zal ooit toch wel willen weten hoe het precies zit. Ga jij hem dan vertellen dat hij een geheim is en dat jij al die jaren het geheim in stand hebt gehouden? Misschien is er in het gezin van je ex wel een plekje voor hem; je zoon kan er immers niets aan doen dat hij een leugenachtige vader heeft. Heb jij overigens na je beslissing om de zwangerschap door te zetten nooit hem het plan voorgelegd om te gaan samenwonen? Nooit in de jaren zijn familie ontmoet oid? Gewoon, de dingen die je doet in een normale relatie?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Je beschadigt je kind door niet voor hem te gaan staan. Je beschermt je ex, zijn kinderen en zijn leven ten koste van je eigen kind in mijn optiek.

Liever géén vader dan één die je bestaan ontkent en je geheim houdt. Een kind zou van minder van het padje gaan.
anoniem_380195 wijzigde dit bericht op 26-12-2018 23:15
0.75% gewijzigd
Thordis* schreef:
26-12-2018 23:11
Je beschadigd je kind door niet voor hem te gaan staan. Je beschermd je ex, zijn kinderen en zijn leven ten koste van je eigen kind in mijn optiek.

Liever géén vader dan één die je bestaan ontkent en je geheim houdt. Een kind zou van minder van het padje gaan.
Ik snap inderdaad ook niet waarom het belang van die man, boven het belang van het kind wordt gesteld?
Ikigai schreef:
26-12-2018 23:14
Ik snap inderdaad ook niet waarom het belang van die man, boven het belang van het kind wordt gesteld?

Een strijd tussen ouders is ook beschadigend.
the_Wicked_Witch schreef:
26-12-2018 23:15
Een strijd tussen ouders is ook beschadigen.
Het gaat niet om strijd, maar om mensen die familie van elkaar zijn en dat je hen het recht ontneemt om hiervan op de hoogte te zijn.
the_Wicked_Witch schreef:
26-12-2018 23:15
Een strijd tussen ouders is ook beschadigen.
Ze hoeft geen strijd te voeren. Hij heeft een kind gemaakt. Dat komt hem niet goed uit, maar het kind heeft meer recht op het hebben van een juridische ouder en meer nog, het gevoel bestaansrecht te hebben, dan dat die man heeft op de easy way out.
De boel sussen en wel stiekem je kind zien, maar hem niet behandelen als je andere kinderen om je eigen hachje te redden...

Ik zou mijn kind liever uitleggen dat hij geen papa in zijn leven heeft omdat de papa die er is geen papa voor hem kon zijn dan dat ik mijn kind moet uitleggen dat papa er wel is maar hem geheim houdt en daarom nooit mee kan naar school of afzwemmen en dat hij daarom nooit bij papa kan slapen en dat papa inderdaad andere kinderen heeft en dat hij die niet mag leren kennen omdat papa net doet alsof hij niet bestaat.
Ikigai schreef:
26-12-2018 23:16
Het gaat niet om strijd, maar om mensen die familie van elkaar zijn en dat je hen het recht ontneemt om hiervan op de hoogte te zijn.

Maar dat wordt het wel, want hij wil niet vrijwillig erkennen. Dus loop je het risico dat hij álle contact afbreekt.
Daarnaast, hij wilde geen kind maar een abortus. TO heeft toch doorgezet, haar goed recht trouwens. Maar in dat licht, ook nog erkenning afdwingen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven