Nieuwjaars schoonmaak en opruim topic!

30-12-2018 08:25 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ieder jaar ruim ik in de kerstvakantie mijn huis (en berging) op. Daarna de grote schoonmaak!!!

Ik ben alweer begonnen met opruimen..
Ik maak steeds vier stapeltjes
1. Weggooien
2. Bewaren
3. Verkopen (marktplaats)
4. Naar de kringloopwinkel..

Ik heb een lijstje in verschillende rubrieken
- Kleding
- Woonaccessoires
- Keukenattribute enz..

Ik vink per categorie af hoeveel artikelen ik, weggooi, weggeef of verkoop...

Zoveel producten mag ik het aankomende jaar ook maximaal van mezelf terugkopen.

Dit werkt al jaren perfect voor mij,. Zo komt er ieder jaar evenveel binnen als er ook weer uitgaat)

Koop ik in 2019 weer iets leuks, vink ik het aan op mijn lijstje.. (Die in de meterkast hangt) Heb daar echt een gewoonte van gemaakt. Even aanvinken wat er nieuw binnen komt.
- 4 stuks kleding, 2 stuks woonassouires bijvoorbeeld. Waxinelichtjes als voorbeeld vink ik niet aan (raakt toch op)

Heerlijk, werkt dat voor mij, inzichtelijk hebben wat er binnen komt, maar ook weer weggaat..

Drie jaar geleden was ik een slordervos, en sinds ik toen echt flink ben gaan puin ruimen mezelf dit aangewend..

Inmiddels vijf dozen vol kleding, serviesgoed enz. naar de kringloopwinkel gebracht.

Heerlijk!!! 97 artikelen de deur uit. Dit jaar zijn er 64 artikelen aangekocht. Goed bezig dus..

Beetje neurotisch is het wel! Maar het werkt, daar gaat het om!!! De kringloopwinkel is blij met me..

Ik ben blij met mijn opgeruimde en straks weer schone huis. Volgende week de grote schoonmaak, ik heb dan geen overbodige spullen meer in huis wat het schoonmaken makkelijk maakt.

Wie heeft nog meer de drang om flink op te ruimen en schoon te maken? Fris het nieuwe jaar in..

Zo kunnen we elkaar motiveren, en van tips voorzien!
Alle reacties Link kopieren
Beetje neurotisch?? Mijn hemel!!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je niet elk jaar dezelfde hoeveelheid bij koopt als je weggooit dan hoef je niet elk jaar op te ruimen, je verspilt dan minder en je houdt geld over.

Je houdt zelf onnodig een opruim, verspil en koopcyclus in stand op deze manier want elk jaar doe je weer dingen weg die je niet nodig had in dat jaar en die je toch weer nieuw gaat kopen :bonk:

Ik hoef alleen mijn administratie nog te ordenen en ik moet wat verhuisdozen en oude gordijnen wegdoen. Wanneer je niet zo veel koopt heb je minder op te ruimen, minder weg te gooien, minder contact met de kringloop, minder schoon te maken en houdt geld over.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
30-12-2018 08:33
Wanneer je niet elk jaar dezelfde hoeveelheid bij koopt als je weggooit dan hoef je niet elk jaar op te ruimen, je verspilt dan minder en je houdt geld over.

Je houdt zelf onnodig een opruim, verspil en koopcyclus in stand op deze manier want elk jaar doe je weer dingen weg die je niet nodig had in dat jaar en die je toch weer nieuw gaat kopen :bonk:

I Wanneer je niet zo veel koopt heb je minder op te ruimen, minder weg te gooien, minder contact met de kringloop, minder schoon te maken en houdt geld over.
Woord voor woord mee eens.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
30-12-2018 08:33
Wanneer je niet elk jaar dezelfde hoeveelheid bij koopt als je weggooit dan hoef je niet elk jaar op te ruimen, je verspilt dan minder en je houdt geld over.

Dit. Ik ben ook erg van het opruimen en consuminderen, maar jij consumeert alleen maar meer op deze manier. Waarom wil je perse net zoveel terugkopen als je hebt opgeruimd, dat zet toch totaal geen zoden aan de dijk?
viva-amber schreef:
30-12-2018 08:33
Wanneer je niet elk jaar dezelfde hoeveelheid bij koopt als je weggooit dan hoef je niet elk jaar op te ruimen, je verspilt dan minder en je houdt geld over.

Je houdt zelf onnodig een opruim, verspil en koopcyclus in stand op deze manier want elk jaar doe je weer dingen weg die je niet nodig had in dat jaar en die je toch weer nieuw gaat kopen :bonk:

Ik hoef alleen mijn administratie nog te ordenen en ik moet wat verhuisdozen en oude gordijnen wegdoen. Wanneer je niet zo veel koopt heb je minder op te ruimen, minder weg te gooien, minder contact met de kringloop, minder schoon te maken en houdt geld over.

Precies dit wilde ik ook schrijven. Waarom koop je zoveel als je het toch weer weg doet? Koop alleen iets nieuws als er iets vervangen moet worden, om mee te beginnen.
Trotter schreef:
30-12-2018 08:40
Dit. Ik ben ook erg van het opruimen en consuminderen, maar jij consumeert alleen maar meer op deze manier. Waarom wil je perse net zoveel terugkopen als je hebt opgeruimd, dat zet toch totaal geen zoden aan de dijk?
Dat zegt ze toch helemaal niet? Ze stelt een limiet, geen doel.
Juist goed om overconsumptie tegen te gaan, want je kiest veel bewuster wat je koopt (bijv ik mag maar twee kleding artikelen kopen dus ga ik voor de duurdere, maar degelijke jurk, ipv de Primark trui die na een half jaar weg kan)

Dit is tenminste hoe ik het interpreteer.
Ik ben niet goed in dit soort dingen, TO. Ben nogal chaotisch. Maar gezien we net verhuisd zijn heb ik nu wel lekker inzichtelijk wat we hebben én wat we best kunnen missen. Misschien moet ik dat vast proberen te houden de komende jaren 😁
anoniem_358205 wijzigde dit bericht op 30-12-2018 08:49
1.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de afgelopen weken ook flink opgeruimd en schoongemaakt en weer nieuwe spullen aangeschaft om het overal huis wat gezelliger te maken.
Maar ik heb dat echt niet allemaal bijgehouden.
Ik denk dat er bij mij een compleet boek in mijn meterkast zou hangen ipv één lijstje. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
30-12-2018 08:47
Dat zegt ze toch helemaal niet? Ze stelt een limiet, geen doel.
Juist goed om overconsumptie tegen te gaan, want je kiest veel bewuster wat je koopt (bijv ik mag maar twee kleding artikelen kopen dus ga ik voor de duurdere, maar degelijke jurk, ipv de Primark trui die na een half jaar weg kan)

Dit is tenminste hoe ik het interpreteer.
Ik ben niet goed in dit soort dingen, TO. Ben nogal chaotisch. Maar gezien we net verhuisd zijn heb ik nu wel lekker inzichtelijk wat we hebben én wat we best kunnen missen. Misschien moet ik dat vast proberen te houden de komende jaren 😁
Waarom zou je dingen kopen zonder doel?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
30-12-2018 08:33
Wanneer je niet elk jaar dezelfde hoeveelheid bij koopt als je weggooit dan hoef je niet elk jaar op te ruimen, je verspilt dan minder en je houdt geld over.

Je houdt zelf onnodig een opruim, verspil en koopcyclus in stand op deze manier want elk jaar doe je weer dingen weg die je niet nodig had in dat jaar en die je toch weer nieuw gaat kopen :bonk:

Ik hoef alleen mijn administratie nog te ordenen en ik moet wat verhuisdozen en oude gordijnen wegdoen. Wanneer je niet zo veel koopt heb je minder op te ruimen, minder weg te gooien, minder contact met de kringloop, minder schoon te maken en houdt geld over.
Helemaal eens. Dat opruimen geeft wellicht een lekker gevoel, maar natuurlijk niet de bedoeling het in stand te gaan houden door elk jaar weer van alles je huis in te slepen. Hou het opgeruimd en koop alleen spullen waar je écht blij van wordt. Dat scheelt elk jaar weer opnieuw opruimen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
30-12-2018 08:33
Wanneer je niet elk jaar dezelfde hoeveelheid bij koopt als je weggooit dan hoef je niet elk jaar op te ruimen, je verspilt dan minder en je houdt geld over.

Je houdt zelf onnodig een opruim, verspil en koopcyclus in stand op deze manier want elk jaar doe je weer dingen weg die je niet nodig had in dat jaar en die je toch weer nieuw gaat kopen :bonk:

Ik hoef alleen mijn administratie nog te ordenen en ik moet wat verhuisdozen en oude gordijnen wegdoen. Wanneer je niet zo veel koopt heb je minder op te ruimen, minder weg te gooien, minder contact met de kringloop, minder schoon te maken en houdt geld over.
Exact.
De tip is gewoon niet zoveel kopen en gebruik wat je hebt.
Alle reacties Link kopieren
Stof om over na te denken. Misschien hou ik inderdaad wel onbewust en bepaald gedrag in stand.

Ik er erop letten, bedankt voor de eerlijke en verhelderende antwoorden. Het is me duidelijk.

Wel ga ik verder met opruimen en de grote schoonmaak. Wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
30-12-2018 08:47
Dat zegt ze toch helemaal niet? Ze stelt een limiet, geen doel.
Juist goed om overconsumptie tegen te gaan, want je kiest veel bewuster wat je koopt (bijv ik mag maar twee kleding artikelen kopen dus ga ik voor de duurdere, maar degelijke jurk, ipv de Primark trui die na een half jaar weg kan)

Dit is tenminste hoe ik het interpreteer.
To gooit sowieso elk jaar veel spullen weg met als doel dat ze weer nieuwe kan kopen.

Dan kan ze beter die primark trui kopen dan een dure want anders verspilt ze nog meer geld door onnodig weggooien en weer opnieuw kopen.
viva-amber schreef:
30-12-2018 08:51
Waarom zou je dingen kopen zonder doel?
Nog los van het gegeven dat onze hele consumptie maatschappij gestoeld is op doelloos kopen is dat niet wat ik schrijf. Gevalletje begrijpend lezen
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
30-12-2018 08:56
Nog los van het gegeven dat onze hele consumptie maatschappij gestoeld is op doelloos kopen is dat niet wat ik schrijf. Gevalletje begrijpend lezen
Waarom zou je een limiet stellen zonder doel?

Wat maakt het uit of 1 of 2 jurken koopt wanneer je geen jurk nodig hebt en er net 1 hebt weggegooid?

Afbeelding
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
30-12-2018 08:56
Nog los van het gegeven dat onze hele consumptie maatschappij gestoeld is op doelloos kopen is dat niet wat ik schrijf. Gevalletje begrijpend lezen
Ze moet gewoon niet weggooien als dat kledingstuk nog prima te gebruiken is en vooral niet jaarlijks als ritueel. Opruimen en schoonmaken is prima hoor.
Alle reacties Link kopieren
Hapu zo bedoel ik het ook.

Ik koop inderdaad regelmatig nieuw kleding, (daarvan heb ik echt heel veel nieuwgekocht, maar ben ook 44 kilo afgevallen)

Schoenen (zoveel heb ik er ook niet, zeven paar) Op een gegeven moment zijn ze echt op.

Mijn woning gezellig maken en houden, tja daarin zou ik wel wat kunnen veranderen.

Maar het is niet zo, dat ik ieder jaar een nieuw servies koop.

Voorbeeld van nu: Ik heb dit jaar een airfryer gekocht, en de fondeuborden weg gedaan.

Ik wilde gewoon heel graag voor mijn gezondheid en airfryer. Maar dacht wel, iets anders dan dit jaar weer weg uit de keuken.

Ik denk als ik het zo kijk, met kleding, schoenen, enz alles mee. Mijn aankopen nog wel meevallen. (Het gaat niet alleen om mijn eigen aankopen, ook niet die van mijn man)

Maar geef toe, het zou nog iets minder kunnen. Om over na te denken.
anoniem_237897 wijzigde dit bericht op 30-12-2018 09:18
0.41% gewijzigd
Er was toch al een topic over?
Het grote opruimtopic ofzo.

Hoe dan ook:
ik ben fan van Marie Kondo.

Samenvatting van haar boeken:
Vraag je bij elk item af "Word ik hier gelukkig van?"
Zo niet, dan weggooien.

Een paar mooie schoenen die knellen: weggedaan.
Ik koop gewoon niet zoveel. Dan hoef ik ook weinig weg te gooien.
Ik beloon mezelf nooit met frutsels of met kleding.
Wel met gave bloemen, lekkere shampoo of een tijdschrift.
Alle reacties Link kopieren
Respect voor jouw gewichtsverlies. Dat is echt mega!
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik maak gewoon het hele jaar schoon en ruim het hele jaar op. Op die manier is het bij ons altijd opgeruimd en schoon. Ik koop alleen dingen die ik echt nodig heb en gooi alleen weg wat echt niet meer gebruikt kan worden.

Er gaat hier weinig naar de kringloop, want wat wij afdanken is stuk, versleten, of zo verouderd dat niemand er meer iets aan heeft.
Mevrouw75 schreef:
30-12-2018 09:02
Ze moet gewoon niet weggooien als dat kledingstuk nog prima te gebruiken is en vooral niet jaarlijks als ritueel. Opruimen en schoonmaken is prima hoor.
Nee, dat ben ik met je eens. Weggooien om het weggooien is inderdaad zonde, maar soms zijn dingen gewoon echt op. Daarnaast heeft iedereen wel spullen waarvan je in zo'n opruim moment denkt 'goh, die heb ik het hele jaar niet nodig gehad' of 'jeetje, ik wist niet eens meer dat ik dit had'. Dan zul je het ook niet missen, terwijl iemand anders er misschien heel blij van wordt en dat jij dan vervolgens die lege plek vult met iets waar jij oprecht blij van wordt snap ik ook.
Ik ben al een tijdje bezig met een hele grote opruimactie. En schrik eigenlijk wel van hoeveel ik heb aan spullen, veel ook waar ik nooit iets mee doe. Voel me daar heel ongemakkelijk bij, zoveel verspilling.
Dus nu doe ik heel veel weg (verkoop zoveel mogelijk of geef het weg) met als doel er niets voor in de plaats te kopen. Of in ieder geval zo min mogelijk. Natuurlijk wel schoenen of kleding of dingen die je simpelweg echt nodig hebt.
Maar al die dingen die al tijden liggen te verstoffen, weg ermee. Ik wil substantieel minder spullen in huis.

Het is wel een langer process dan twee weken ofzo. Ben begonnen met ongeveer 2/3 van mijn boeken te verkopen. Maar daar had ik al wel een tijdje over nagedacht. En nu telkens een kast, telkens een beetje. En ik merk dat ik soms toch dingen hou waarvan ik eigenlijk wel weet dat ik ze later toch weg ga doen.
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
30-12-2018 09:16
Nee, dat ben ik met je eens. Weggooien om het weggooien is inderdaad zonde, maar soms zijn dingen gewoon echt op. Daarnaast heeft iedereen wel spullen waarvan je in zo'n opruim moment denkt 'goh, die heb ik het hele jaar niet nodig gehad' of 'jeetje, ik wist niet eens meer dat ik dit had'. Dan zul je het ook niet missen, terwijl iemand anders er misschien heel blij van wordt en dat jij dan vervolgens die lege plek vult met iets waar jij oprecht blij van wordt snap ik ook.
Een jaar niet gebruikt is altijd de standaardtermijn, maar een jaar vind ik echt heel kort. Ik gebruik best vaak spullen die ik minstens 5 jaar heb liggen. Met verhuizingen heb ik veel dingen weggedaan, waar ik nu 10 jaar later bv over denk: jammer.

Ik ben ook wel een hele slechte in de consumptiemaatschappij hoor.
HaPu schreef:
30-12-2018 08:47
Dat zegt ze toch helemaal niet? Ze stelt een limiet, geen doel.
Juist goed om overconsumptie tegen te gaan, want je kiest veel bewuster wat je koopt (bijv ik mag maar twee kleding artikelen kopen dus ga ik voor de duurdere, maar degelijke jurk, ipv de Primark trui die na een half jaar weg kan)

Dit is tenminste hoe ik het interpreteer.
Ik ben niet goed in dit soort dingen, TO. Ben nogal chaotisch. Maar gezien we net verhuisd zijn heb ik nu wel lekker inzichtelijk wat we hebben én wat we best kunnen missen. Misschien moet ik dat vast proberen te houden de komende jaren 😁
Zo lees ik het ook.
Ik heb flink opgeruimd, maar nog een berging vol.
Dit is al de tweede keer in mijn leven dat ik bij een verhuizing een berging vul met 'onmisbare zaken', en dan een jaar zonder enig probleem die 'onmisbare zaken' niet heb.
Dus ik ben nu weer van plan om net als de vorige verstand op nul en zeer nonchalant het meeste weg te doen volgens het systeem van to.
Ik heb vorig jaar toch nog 600 euro verdiend met verkopen van spullen en een paar mensen heel blij gemaakt met spullen die ik had weggegeven.
Ik heb nu zo'n fijn leeg huis en wil dat graag zo houden.
Dus ik vind het helemaal niet gek to.
Ik koop graag schoenen en heb er moeite mee te erkennen dat sommige dingen gewoon miskopen zijn.
Ik mag van mezelf max zoveel ruimte aan schoenen en een grote bak aan seizoensschoenen etc op zolder bewaren. Meer is teveel en dat moet ik dan wegdoen.
Werkt voor mij heel goed, ik ben nu eenmaal niet het type voor een capsule wardrobe helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven