Geld & Recht alle pijlers

Klein bedrag, grenzen en eerlijkheid. Advies?

01-01-2019 20:35 105 berichten
Hallo Forummers

Ik zit ergens mee en ik vroeg me af wat jullie in zo'n situatie zouden doen

Vorige maand ben ik met familie leden een dag op pad geweest. Was heel gezellig, maar omdat alles cash betaald moest worden en we daar niet op voorbereid waren heeft 1 persoon alles voor ons voorgeschoten. Na die dag kreeg ik een tikkie van die persoon, het bedrag klopte zo ongeveer wel. Maar daarna ben ik gaan nadenken dat het bedrag niet helemaal klopt. Ik heb dit aangegeven, en ik moest me niet druk maken en het klopte gewoon volgens hun. Ik dus toch maar betaald, maar instant spijt. Ik heb dus iets teveel betaald. Het gaat maar om 5 euro, en normaal gesproken zou ik dat laten waaien. Maar helaas is dit niet de eerste keer dat het gebeurt. Ik heb vaker opgemerkt dat na dagjes uit of gezamenlijke cadeaus kopen het bedrag altijd hoger uit viel dan het daadwerkelijk kostte. Ik heb hier zelden een punt van gemaakt omdat ik mijn familie leden nooit echt aan kon. Lastig grenzen aan geven en als ik ze aan gaf werd er overheen geraasd. Ik heb het 1 keer eerder geprobeerd aan te geven dat dit mij opviel en ik graag zou willen dat ik het daadwerkelijke bedrag zou betalen en niet afgerond naar boven (dit is wat vaak gebeurt, afronden naar boven), maar toen werd er geïrriteerd gereageerd en moest ik me niet druk maken om een paar euro. Tot een paar maanden terug een van die familie leden een hele discussie en ruzie heeft veroorzaakt omdat ze een paar euro te weinig had gekregen. Dus na dit dagje uit en teveel betalen dacht ik: ik ga het aangeven. Ik zou graag die 5 euro terug willen. En echt waar, ik voel me een beetje een gier erover, maar ik heb ook het gevoel dat er lekker aan mij verdiend word op deze manier omdat het dus vaker gebeurt. Ze spreken elkaar ook onderling vaker, en zijn closer met elkaar dan met mij. Heb het idee dat ik flink genaaid word. Het is een principe kwestie van mijn kant, ik hou van eerlijkheid en respect.. die 5 euro zelf kunnen me gestolen worden, maar het gevoel van de manier waarop niet...
Maargoed, dus aangegeven bij ze, na een hele discussie, veel gezucht, veel geïrriteerde reacties, veel 'waar maak je je druk om' en veel doorzetten van mijn kant zouden ze die 5 euro mee nemen de eerste keer dat ze mij weer zagen. Inmiddels hebben we elkaar 4 keer gezien, en is er nog niks terug.
Ik wil het eigenlijk weer aangeven, want er word weer over me heen gelopen en ik wil dat niet meer. Maar ik ben bang voor heel veel gedoe.. of dat ik echt een zeikerd ben. Zouden jullie dit aangeven? En hoe?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou goed bijhouden wat alles heeft gekost. En aan het eind van de dag, of de dag er na, appje sturen met 'je hebt 54,50 voor me voorgeschoten, ik maak het aan je over'.
goed dat je voor jezelf opkomt. Ik zou zelf de volgende keer gewoon vijf euro minder betalen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je zo zeker van die 5 euro? Heb je alles op een papiertje bijgehouden? Ook rekening houdende met fooien enzo?

Als dit vaker gebeurd is en je er zeker van bent dat er aan jou verdiend wordt is de oplossing om te zorgen dat je altijd voor jezelf kan betalen. Dus geld meenemen als je iets gaat doen.

Ik zou over 5 euro niet zeuren.. maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Schiet de volgende keer zelf alles voor.
Wie regelt de dag, hoeveel tijd gaat er in de voorbereiding zitten? Degene die alles voorschiet, die doet al het rekenwerk en moet van tevoren zorgen dat er genoeg geld is en zo? Hoeveel tijd en moeite steekt iedereen in die dag, en hoeveel moeite doe jij zelf?
Wil jij anders zelf degene zijn die alles voorschiet de volgende keer?

Als iemand eten haalt voor een groep en het is 9,30 per persoon, dan vind ik het heel normaal dat dit wordt afgerond naar een tientje.
Afronden naar 15 euro als het nog geen tientje kostte vind ik wel teveel. Maar als het 51 euro kostte en degene die alles voorschoot heeft ook de hele dag geregeld, dan vind ik 55 euro vragen ook niet gek.
Stuur een tikkie voor die 5 euro
Oh en nog iets, heb je ook gedacht aan reiskosten en of dat in het bedrag is meegenomen?
Alle reacties Link kopieren
Waarom spreek je voortaan geen andere betaalmethode af en neem je zelf initiatief. Zo van: ik geef je mijn deel alvast cash en dat elke x wanneer er iets wordt gekocht.

Je kan het heel dicht bij jezelf houden door te zeggen: ik ben bezig met wat meer zicht houden op mijn financiën en ik doe dit soort dingen nu allemaal cash zodat ik direct zie wat er in en uit gaan.
viva-amber wijzigde dit bericht op 01-01-2019 20:46
0.27% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Stuur zelf een tikkie voor die 5 euro
laat gaan
Alle reacties Link kopieren
Pas op dat je je niet vergist in het bedrag he!

Volgende keer dit soort dingen dus anders regelen, neem zelf het initiatief om alles te betalen bijvoorbeeld.
Serieus? Voor €5,00?

Ik zou het laten gaan en de volgende keer degene zijn die voorschiet en tikkies verstuurt.
Nu nog weinig bewijs, dus ik zou het laten gaan.

En volgende keer ofwel niet meer meegaan, ofwel zelf alles in handen houden.
Of zorgen dat je bij elke activiteit cash geld mee hebt en ineens jouw deel betaalt en de rest de overschot maar laat uitvissen.
Marana-- schreef:
01-01-2019 20:44
Oh en nog iets, heb je ook gedacht aan reiskosten en of dat in het bedrag is meegenomen?
Ieder is op eigen vervoer gekomen
Pavlovski schreef:
01-01-2019 20:47
Serieus? Voor €5,00?

Ik zou het laten gaan en de volgende keer degene zijn die voorschiet en tikkies verstuurt.
Dit.

En lekker verdienen aan een paar euro? Dat is wel heel overdreven, dus dat geloof ik niet zo.
Weet je trouwens hoevaak mensen niet betalen? Maar aangezien het mijn familie is, doe ik over kleine bedragen nooit moeilijk.
sneezlee schreef:
01-01-2019 20:51
Ieder is op eigen vervoer gekomen


En mijn andere post met vragen, heb je die zaken ook allemaal meegenomen?
Alle reacties Link kopieren
Met familie ga je geen ruzie maken over 5 euro. Nog nieteens over 50 of 500.

Vriendschappelijke familiebanden zijn meer waard dan 5 euro. In feite zijn ze onbetaalbaar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Pavlovski schreef:
01-01-2019 20:53
Weet je trouwens hoevaak mensen niet betalen? Maar aangezien het mijn familie is, doe ik over kleine bedragen nooit moeilijk.
Ook niet als het vaker gebeurt? En als een ander familie lid die jij dus altijd teveel betaald, zelf een paar euro te weinig krijgt, en dan reageert alsof de wereld vergaat?
sneezlee schreef:
01-01-2019 20:57
Ook niet als het vaker gebeurt? En als een ander familie lid die jij dus altijd teveel betaald, zelf een paar euro te weinig krijgt, en dan reageert alsof de wereld vergaat?


Dan schiet jij het allemaal voor de volgende keer, probleem opgelost.
anoniem_360164 wijzigde dit bericht op 01-01-2019 20:58
0.63% gewijzigd
Over welk bedrag gaat het eigenlijk?
5 euro op 20 of 50 euro maakt nl nogal een verschil.
retrostar schreef:
01-01-2019 20:55
Met familie ga je geen ruzie maken over 5 euro. Nog nieteens over 50 of 500.

Vriendschappelijke familiebanden zijn meer waard dan 5 euro. In feite zijn ze onbetaalbaar.
Over 2 colaatjes ga ik niet moeilijk doen.
Al helemaal niet weken nadien.

Maar mij systematisch / meerdere keren voor 50 of 500 euro proberen te pluimen ... dan hebben ze toch écht de verkeerde voor en is het toch echt ruzie in de familie.

Ik ben wel goed, maar niet gek.
Marana-- schreef:
01-01-2019 20:54
En mijn andere post met vragen, heb je die zaken ook allemaal meegenomen?
We hebben nergens fooi betaald
retrostar schreef:
01-01-2019 20:55
Met familie ga je geen ruzie maken over 5 euro. Nog nieteens over 50 of 500.

Vriendschappelijke familiebanden zijn meer waard dan 5 euro. In feite zijn ze onbetaalbaar.
als familielid bewust meer geld terug vraagt dan werkelijk is uitgegeven dan noem ik dat niet vriendschappelijk. Zodra er twijfelachtige toestanden ontstaan om 50 of 500 euro dan gaat er ook iets niet helemaal goed. Omdat het bloed is hoef je niet alles te accepteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven