#VERDACHT

02-01-2019 13:35 1166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg een waarschuwing omdat ik in het andere topic over de politie een link heb gedeeld, want dat was niet de bedoeling in dat topic.

Vandaar een nieuwe.

In veel discussies over buitenproportioneel geweld door de politie buitelen de keurige Vivadametjes en enkele heer over elkaar heen om uit te leggen dat iedereen die weleens met agressies door politie of geweld door politie te maken heeft gehad dat vast zelf uitgelokt zal hebben.

Afgelopen december was er een docu van KRONCRV op NPO 2 met de titel #Verdacht.

Ik heb hem zojuist gekeken en ondanks dat ook voor mij de verhalen die daarin verteld worden gewoon dagelijkse realiteit zijn werd ik er toch door aangegrepen.

Ik ben benieuwd wat andere, met name de fanatieke etnisch profileren of politieverdedigers, van deze docu vinden.

Ik hoor het graag!

Hij duurt een kleine 50 minuten maar voor wie dat nu te lang vindt duren raad ik minuut 27 tot 39 aan.

https://joop.bnnvara.nl/videos/verdacht ... e-praktijk

EDIT: Ik wil het in dit topic specifiek over de inhoud van de documentaire hebben. Als je het over andere zaken wil hebben dan raad ik je de twee andere politietopics die op dit moment ook actief zijn aan. Dit topic is alleen voor meningen over de documentaire.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 02-01-2019 13:47
15.75% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Etnisch profileren is feitelijk een soort kansberekening door de politie. Wanneer 80 % van de misdrijven gepleegd wordt door mensen met een bepaald uiterlijk kenmerk dan is de kans groter dat zij een dader aanhouden wanneer zij die dader met diezelfde uiterlijke kenmerken aanhouden.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
02-01-2019 13:42
Etnisch profileren is feitelijk een soort kansberekening door de politie. Wanneer 80 % van de misdrijven gepleegd wordt door mensen met een bepaald uiterlijk kenmerk dan is de kans groter dat zij een dader aanhouden wanneer zij die dader met diezelfde uiterlijke kenmerken aanhouden.
Heb je de docu gezien? Want ik wil in dit topic graag over de inhoud van de docu discussiëren.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Overigens is het ook zo dat wanneer je blank en net 20 jaar bent en in een auto van een paar ton rondrijdt je ook om de haverklap wordt aangehouden......Het plaatje klopt dan vaak niet in de ogen van de speurneuzen dus word je aan de kant gezet
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het een hele herkenbare aangrijpende docu.
Ik zie van dichtbij hoe etnisch profileren impact heeft op mensen.
Alle reacties Link kopieren
Kuzu schreef:
02-01-2019 13:47
Ik vond het een hele herkenbare aangrijpende docu.
Ik zie van dichtbij hoe etnisch profileren impact heeft op mensen.
Ik was er ook echt door aangegrepen. Vooral dat verhaal van die agent met zijn broertje greep me enorm aan.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
02-01-2019 13:43
Heb je de docu gezien? Want ik wil in dit topic graag over de inhoud van de docu discussiëren.

Ja, ik heb het gezien. Maar ik vond het wel een beetje eenzijdige informatie van één kant. Zie liever nog meer commentaar van de andere partij erbij, want ik vond het vaak wel een beetje een jankverhaal worden. Ik ben zelf in de binnenstad van Amsterdam ook een keer helemaal kort geslagen door een me-er. …..ik ging naar mijn werk op Kattenburg en kwam vanuit lijn 22 zo in een demonstratie terecht eind jaren tachtig....Verkeerde tijd en plaats en ook een grote smoel toen de politie zei dat ik moest weggaan....Kun je later wel als een bitch gaan zitten grienen, maar ja......zet je jezelf alleen nog meer voor lul.

kroegfilosoof wijzigde dit bericht op 02-01-2019 13:54
0.31% gewijzigd
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
02-01-2019 13:49
Ik was er ook echt door aangegrepen. Vooral dat verhaal van die agent met zijn broertje greep me enorm aan.
Ja!!
'Je bent zeker schoonmaker net als je vader' (zoiets werd toch ook gezegd).
Heel erg.

Allemaal mensen die hun ding doen om gewoon mee te draaien in de maatschappij, allemaal ook nog in een nuttige rol en dan keer op keer zo behandeld worden.
Alle reacties Link kopieren
Politieverdedigers? Alsof dat fout is.
Opruiend openingsbericht.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
02-01-2019 13:53
Ja, ik heb het gezien. Maar ik vond het wel een beetje eenzijdige informatie van één kant. Zie liever nog meer commentaar van de andere partij erbij, want ik vond het vaak wel een beetje een jankverhaal worden. Ik ben zelf in de binnenstad van Amsterdam ook een keer helemaal kort geslagen door een me-er. …..ik ging naar mijn werk op Kattenburg en kwam vanuit lijn 22 zo in een demonstratie terecht eind jaren tachtig....Verkeerde tijd en plaats en ook een grote smoel toen de politie zei dat ik moest weggaan....Kun je later wel als een bitch gaan zitten grienen, maar ja......zet je jezelf alleen nog meer voor lul.

Jij vindt een hoofdagent van politie die door zijn eigen collega's mishandeld wordt een "jankverhaal"? Serieus? Jij vindt dat die twee agenten en die militair zichzelf voor lul zetten?

Of zit je gewoon maar wat dom te lullen terwijl je de docu helemaal niet hebt gezien?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
02-01-2019 13:58
Jij vindt een hoofdagent van politie die door zijn eigen collega's mishandeld wordt een "jankverhaal"? Serieus? Jij vindt dat die twee agenten en die militair zichzelf voor lul zetten?

Of zit je gewoon maar wat dom te lullen terwijl je de docu helemaal niet hebt gezien?

Zo denk ik er over. Je kunt het dom lullen vinden, maar persoonlijk vind ik dit jankverhalen. Ik ga toch niet reageren wanneer ik die docu niet gezien heb ?

BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
02-01-2019 14:04
Zo denk ik er over. Je kunt het dom lullen vinden, maar persoonlijk vind ik dit jankverhalen. Ik ga toch niet reageren wanneer ik die docu niet gezien heb ?

Maar wat vind je dan precies een jankverhaal aan dat verhaal van die hoofdagent? Hij zat gewoon heel feitelijk te vertellen wat er gebeurd was. En waarom vind je precies dat die hoofdinspecteur zichzelf voor lul zet, dan?

Kun je dat uitleggen? Want wat ik zo sterk vind is dat alle geïnterviewden juist helemaal geen mening geven maar gewoon feitelijk vertellen wat hen overkomen is. Wat maakt dat jij het dan toch jankverhalen vindt?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Indrukwekkende documentaire. Die verhalen zijn heel herkenbaar.

Ik ben nog nooit staande gehouden door de politie, mijn vriend ook niet. Een vriend van ons die in een vergelijkbare auto rijdt wordt regelmatig aangehouden. Want hoe kan een allochtoon zo'n dure auto betalen. Etnisch profileren.

Deze vriend heeft gestudeerd en een goede baan, maar vaak genoeg wordt hij niet geloofd wanneer hij ergens komt, hij zal wel de client zijn ..........

We discrimineren allemaal en iedereen is bevooroordeeld al probeer je dit niet te zijn. Een grapje is soms ook leuk, maar ik kan me niet voorstellen hoe het is dat jij je de hele tijd moet verantwoorden of duidelijk moet maken dat je niet de schoonmaker bent maar een medewerker, niet de monteur maar de ingenieur, niet de voedingsassistente maar de arts, etc
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
KroegFilosoof schreef:
02-01-2019 13:44
Overigens is het ook zo dat wanneer je blank en net 20 jaar bent en in een auto van een paar ton rondrijdt je ook om de haverklap wordt aangehouden......Het plaatje klopt dan vaak niet in de ogen van de speurneuzen dus word je aan de kant gezet

Als het goed is wordt op een gegeven moment een aantekening op het kenteken gemaakt waardoor dit wordt voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
02-01-2019 14:12
Als het goed is wordt op een gegeven moment een aantekening op het kenteken gemaakt waardoor dit wordt voorkomen.
Jij was nogal uitgesproken in het andere topic en in je eigen topic, heb jij een mening over deze docu?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
02-01-2019 14:06
Wat maakt dat jij het dan toch jankverhalen vindt?

Het feit dat je hier publiekelijk mee naar buiten komt. Hoe je het ook went of keert, de politie wordt hier toch weer een kwaad daglicht gezet. Helemaal als politieman moet je dit intern proberen op te lossen of in ieder geval je verhaal daar te doen. Door dit soort verhalen creeer je een sfeer waarbij je totale gekken nog meer aanmoedigt om geweld te gebruiken tegen hulpverleners.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
02-01-2019 14:15
Het feit dat je hier publiekelijk mee naar buiten komt. Hoe je het ook went of keert, de politie wordt hier toch weer een kwaad daglicht gezet. Helemaal als politieman moet je dit intern proberen op te lossen of in ieder geval je verhaal daar te doen. Door dit soort verhalen creeer je een sfeer waarbij je totale gekken nog meer aanmoedigt om geweld te gebruiken tegen hulpverleners.
Maar dat heeft die Anis toch geprobeerd? Sterker nog, die procedures zijn nog bezig. En die hoofdinspecteur legt juist heel goed uit waarom hij meewerkt, hij zegt dat het optreden van die collega's het uniform onwaardig zijn. En daar heeft hij toch gewoon gelijk in?

Het valt me overigens op dat je nog steeds niet echt op de inhoud van de verhalen ingaat. Jij vindt het dus niet schokkend dat je naar je eigen werkgever kunt gaan om een familielid ergens bij te helpen en dat het eindresultaat is dat je mishandeld en vernederd wordt door je eigen collega's en 2 jaar lang de ziektewet in moet? Terwijl je helemaal niks verkeerd hebt gedaan?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
02-01-2019 14:15
Het feit dat je hier publiekelijk mee naar buiten komt. Hoe je het ook went of keert, de politie wordt hier toch weer een kwaad daglicht gezet. Helemaal als politieman moet je dit intern proberen op te lossen of in ieder geval je verhaal daar te doen. Door dit soort verhalen creeer je een sfeer waarbij je totale gekken nog meer aanmoedigt om geweld te gebruiken tegen hulpverleners.
Maar begrijp ik goed dat jij dus vindt dat iedereen die een misstand aan de kaak stelt per definitie fout zit? Je moet maar accepteren dat je met geweld te maken krijgt?
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
02-01-2019 14:15
Jij was nogal uitgesproken in het andere topic en in je eigen topic, heb jij een mening over deze docu?
Nog niet, ik ben het nu aan het kijken. En zo uitgesproken was ik volgens mij niet, ik heb aangegeven dat ik erken dat er etnisch wordt geprofileerd, maar ik word ook moe van dat er in elk geval "white privilege" word gezegd, alsof mijn mening er niet toe doet omdat ik blank ben. Dat is wat mij betreft toch echt een manier van aftroeven waardoor een normale discussie opeens niet eens meer mogelijk is.
Ik zet hem nu op. Ik verwacht eerlijk gezegd niet veel goeds.. Je hebt etnisch profileren en dan nog verschil in handelen..

Ik ben een blond meisje, en een keer midden in het uitgaanscentrum aangehouden, 2 uur s nachts. Had mijn autolampen niet aan. Ik heb mijn legitimatie/rijbewijs niet hoeven laten zien. Ik heb niet hoeven blazen.. Ik was daar zo verbaasd over.

En zo ben ik ook een keer aan de kant gezet met een auto die echt niet deugde (was ook niet van mij). Hebben ze ook mijn rijbewijs niet eens gecheckt. Als ik de banden maar even op ging pompen..

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van gekleurde Nederlanders..
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
02-01-2019 14:22
Nog niet, ik ben het nu aan het kijken. En zo uitgesproken was ik volgens mij niet, ik heb aangegeven dat ik erken dat er etnisch wordt geprofileerd, maar ik word ook moe van dat er in elk geval "white privilege" word gezegd, alsof mijn mening er niet toe doet omdat ik blank ben. Dat is wat mij betreft toch echt een manier van aftroeven waardoor een normale discussie opeens niet eens meer mogelijk is.
Sorry, maar dan weet je niet wat het begrip "white privilege" betekent. Het betekent niets meer en niets minder dan dat het logisch is dat je geen vervelende ervaringen hebt met de politie omdat je immers niet tot de groep hoort die die ervaringen ondergaat. Dat is verder geen kwestie van aftroeven, ofzo. Ik vind het heel gek dat jij dat wel zo opvat, alsof ik je persoonlijk iets aangedaan heb of beledigd heb als ik constateer dat het logisch is dat witte vrouwen denken dat de politie heel aardig is. Duh, natuurlijk denken witte Vivavrouwen dat, tegen jullie zijn politiemensen ook altijd aardig. Dat betekent echter niet dat ze dat tegen mensen die geen witte Vivavrouw zijn ook zijn.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
02-01-2019 14:20
Maar begrijp ik goed dat jij dus vindt dat iedereen die een misstand aan de kaak stelt per definitie fout zit? Je moet maar accepteren dat je met geweld te maken krijgt?

Soms moet je dat accepteren. En moet je je ego maar op zij zetten en weten dat het moeilijk is om van de politie te winnen. Ga die fokking confrontatie niet aan en luister en loop weg en geef ze gelijk.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
02-01-2019 14:32
Soms moet je dat accepteren. En moet je je ego maar op zij zetten en weten dat het moeilijk is om van de politie te winnen. Ga die fokking confrontatie niet aan en luister en loop weg en geef ze gelijk.
Jij hebt echt die docu niet gezien.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
02-01-2019 14:32
Soms moet je dat accepteren. En moet je je ego maar op zij zetten en weten dat het moeilijk is om van de politie te winnen. Ga die fokking confrontatie niet aan en luister en loop weg en geef ze gelijk.

Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft die docu helemaal niet gezien, daarom blijft hij wat in vage algemeenheden lullen. Hij wil gewoon zijn vooringenomen standpunten over slachtoffers van etnisch profileren spuien.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven