wandelkledij, tips and tricks

02-01-2019 17:51 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,
Ik wandel sinds een jaar of 2 en doe zo'n 25km/week ofzo , soms meer .
heb enkele praktische vraagjes voor de meer ervaren wandelaars hier:

- schoenen , ik heb voor de natte perioden een paar stevige wandelschoenen die waterdicht zijn maar vaak hangen ze dus vol modder eens ik aan de auto ben , ik stamp wat op de grond of loop wat door lang gras als het kan maar hoe maken jullie de schoenen weer schoon en waneer doen julie dit , aan de auto of thuis?

- ondergoed , en het schuren tussen je benen ...had dure merinowollen onderbroeken gekocjht van 40euro/stuk met lange pijpen speciaal voor wandelaars , deze waren zeer comfortabel en warm , alleen na 3 weken was het kruis een groot gat , helemaal stuk gegaan pfff...
Nauw aansluitend ondergoed met weinig of geen naden lijkt me best hier , tips hiervoor?
(ps heb net een onderbroek voor voetballers gekocht , dunne gladde stof ook met heel la,g pijpen , hopeijk gaan die goed )

- dan qua warmte : zweet , ik vertrek meestal met hanfschoenen en muts nu het kou is buiten en deze kunnen makkelijk uit , verder heb ik na een tijd last van zweet aan men mouwen , ik heb dan een thermisch onderhemd aan met lange mouwen , een trui erover en dan een jas , 3 keer lange mouwen dus ...de trui gaat dan soms uit maar dan is het vaak wat krap qua warmte

- ik neem soms ene rugzak mee maar dan moet die even van men rug halen om een flesje water te nemen ofzo , ik zag al wandelaars met een soort riem met vakjes en drankhouder ets , heb deze nog net tegen gekomen in de winkel (vandaag decathlon gedaan , waar ze toch wat wandeluitrusting hebben)

Dit zijn zo de kleine dingetjes waarvan ik me u afvraag hoe anderen het doen
Alle reacties Link kopieren
Qua schoenen hebben wij een krat in de auto staan. Wissel dus schoenen. Dar gaat thuis mee naar binnen en drogen. Na het drogen uitkloppen em eventueel met harde borstel.
Qua water heb je ook waterzakken die in je rugzak kunnen. Zit een slang aan voor het drinken.
Qua ondergoed heb ik geen idee maar herken probleem niet.
Qua zweten; kort shirt thermo en dan laagjes afhnkelijk van kou. Ik kies vaak voor het wat kouder hebben kn begin, je loopt je wel warm. Wanneer ik even stop dan bovenste jas uit en donsjasje die ik in rugzak heb aan. Ga ik weer wandelen wissel ikweer om.

Veel wandelplezier!!
Alle reacties Link kopieren
- schoenen
Ik heb meerdere gore tex schoenen. Ik spoel ze af met lauw warm water (geen zeep) en heb een speciale tandenborstel om alles goed schoon te kunnen schrobben.

- ondergoed , en het schuren tussen je benen
Hier heb ik zelf geen last van

- dan qua warmte : zweet , ik vertrek meestal met hanfschoenen en muts nu het kou is buiten en deze kunnen makkelijk uit , verder heb ik na een tijd last van zweet aan men mouwen , ik heb dan een thermisch onderhemd aan met lange mouwen , een trui erover en dan een jas , 3 keer lange mouwen dus ...de trui gaat dan soms uit maar dan is het vaak wat krap qua warmte
Veel te veel!! Ik loop met deze temperaturen in een hemd + shirt met lange mouwen (geen thermo) en een “puff” jasje van dons of een dikke fleece. Handschoenen of wanten en that’s it.

- ik neem soms ene rugzak mee maar dan moet die even van men rug halen om een flesje water te nemen ofzo
Al bij Bever gekeken? Wij lopen lange tochten en hebben een Platypus / Camelbag
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft het drinken: zoekt eens op camelbag.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Wandel je die 25 km achter elkaar of in dagelijkse porties? Zelf wandel ik bijna dagelijks zo'n 5,5 km. Ik draag een trainingsbroek, sweattrui en vest of winterjas en Lowa's als schoenen. Ik woon zo'n 200 meter van t bos dus de ergste modder wandel ik er wel af voor ik thuis ben. Schoenen doe ik gewoon op de mat uit en daar blijven ze ook staan.
Flesje water gewoon in de hand.
Alle reacties Link kopieren
Oké ik ben geen lange afstandwandelaar maar warom is het een probleemm om even te stoppen om wat drinken uit je rgugtas te halen.

En als je nou eens ondergoed koopt zonder pijpjes. Je hebt toch ook een normale broek aan dus dan heb je toch geen last van schurende bovenbenen?

Het lijkt mij dat je nu meer problemen krijgt door langs elkaar schurende stof.

Zo koud is het toch niet dat je een thermoshirt een trui en een jas aan moet. Laat staan een muts. Het is ruim boven 0 graden.
Ik draag normale sloggi's onderbroeken. De stof van 'n trainingsbroek schuurt niet aan mijn benen. 'n Jeans ook niet trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook een drinksysteem voor in de rugzak kopen.
Verder vind ik dat je véél teveel kleding aan hebt. En dan nog thermo ook.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
- schoenen , ik heb voor de natte perioden een paar stevige wandelschoenen die waterdicht zijn maar vaak hangen ze dus vol modder eens ik aan de auto ben , ik stamp wat op de grond of loop wat door lang gras als het kan maar hoe maken jullie de schoenen weer schoon en waneer doen julie dit , aan de auto of thuis?

> Ik verwissel mijn schoenen bij de auto (zijn te grof/lomp om mee te rijden) en klop ze dan goed uit. Ze blijven in de auto staan (ik wandel voornamelijk in gebieden waar ik eerst een stukje voor moet autorijden). Één keer in de zoveel tijd reinig ik ze als dat nodig is, met lauw water en een zachte spons.

- ondergoed , en het schuren tussen je benen ...had dure merinowollen onderbroeken gekocjht van 40euro/stuk met lange pijpen speciaal voor wandelaars , deze waren zeer comfortabel en warm , alleen na 3 weken was het kruis een groot gat , helemaal stuk gegaan pfff...
Nauw aansluitend ondergoed met weinig of geen naden lijkt me best hier , tips hiervoor?
(ps heb net een onderbroek voor voetballers gekocht , dunne gladde stof ook met heel la,g pijpen , hopeijk gaan die goed )

> Ik heb ook last van schurende benen als ik niet de juiste kleding draag. Ik draag gewoon normaal ondergoed zonder pijpjes. Zo plus minus warmer dan 10 graden draag ik een sportbroek van heel glad materiaal, waarmee ik geen last van schurende benen heb en het materiaal niet sneller dan normaal slijt. Kouder dan dat draag ik een spijkerbroek, waarbij ik geen last heb van schurende benen maar de spijkerbroek wel sneller slijt tussen de bovenbenen (dat neem ik voor lief).

- dan qua warmte : zweet , ik vertrek meestal met hanfschoenen en muts nu het kou is buiten en deze kunnen makkelijk uit , verder heb ik na een tijd last van zweet aan men mouwen , ik heb dan een thermisch onderhemd aan met lange mouwen , een trui erover en dan een jas , 3 keer lange mouwen dus ...de trui gaat dan soms uit maar dan is het vaak wat krap qua warmte

> Ik draag met deze temperaturen geen handschoenen noch een muts. Ik heb het snel warm, dus hoef niet zo warm gekleed te gaan als jij hier omschrijft. Jouw omschrijving zou voor mij een uitrusting zijn bij minstens -5 graden en/of een heel koude, snijdende wind :) Ik draag met deze temperaturen een hemd, een shirt met lange mouwen (beide katoen, muv winter) en een winterjas die niet superwarm is.

- ik neem soms ene rugzak mee maar dan moet die even van men rug halen om een flesje water te nemen ofzo , ik zag al wandelaars met een soort riem met vakjes en drankhouder ets , heb deze nog net tegen gekomen in de winkel (vandaag decathlon gedaan , waar ze toch wat wandeluitrusting hebben)

> Ik neem een kleine rugzak mee tijdens langere wandelingen en/of of bij warme temperaturen. Ik stop dan hooguit 1 keer in het half uur om te drinken, dus vind dat niet zo’n moeite.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 07-02-2019 23:19
4.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kv12 schreef:
02-01-2019 17:51
- schoenen
thuis drogen, daarna afborstelen
- ondergoed
Je broek moet ook goed aansluiten, dus geen wijde slobberbroek waarbij je kruis laag zit. Ik weet niet of je producten tegen schurende dijen, zoals vevina en smooval (of vaseline of talkpoeder) ook kunt gebruiken als je een broek draagt.
- ik neem soms ene rugzak mee maar dan moet die even van men rug halen om een flesje water te nemen ofzo , ik zag al wandelaars met een soort riem met vakjes en drankhouder ets , heb deze nog net tegen gekomen in de winkel (vandaag decathlon gedaan , waar ze toch wat wandeluitrusting hebben)
Als je googelt op “heuptas wandelen” vind je die.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
wolkewitje wijzigde dit bericht op 02-01-2019 19:11
98.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
25 km per week is toch niet zoveel dat je er speciale spullen voor nodig hebt? Dat loop ik met mijn kleine hond, gewoon op van die plastic tuinklompen door de wijk.

Voor de schoenen: ik heb rubber matten in de auto, ga dus zo de auto in. Als ze erg smerig zijn rij ik terug op mijn sokken en gaan de schoenen op de mat van de bijrijder. Schoonmaken? Niet, ze zijn van leer, rustig laten drogen en dan afborstelen.

Ondergoed: gewoon mijn gewone ondergoed. Als ik met bepakking loop heb ik soms de allergoedkoopste en strings van de Zeeman bij me die ik weggooi. Hoe kan het schuren tijdens het wandelen?

Warmte: is je kleding wel goed ademend dat het zo zeer zweterig is?

Water: meeste rugzakken hebben vakjes aan de zijkanten waar je zo je flesje in kan stoppen. Een waterzak gebruik ik alleen als ik dagen achter elkaar loop, want het goed schoonmaken en drogen kost best wat tijd. Terwijl de Dopper gewoon de vaatwasser in gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 25 km/week nu niet zo spannend, daar hoef je toch geen speciale spullen voor aan te schaffen.
Voor het lopen heb ik alleen wandelschoenen aangeschaft, als ik weet dat er een kans is dat er modder aan mijn schoenen komt neem ik andere schoenen mee en neem ik een plastic zak mee om de vieze schoenen in te doen. Dan laat ik ze thuis drogen en borstel ik ze af.
Qua kleding doe ik niks bijzonders, hoogstens een thermoshirt-/ of legging als ik de wind guur vind. Ik heb wel vingerloze handschoenen, maar dat is om de ergste kou van mijn handen af te halen. Verder draag ik gewoon mijn normale kleding, dus ook gewoon ondergoed.

Als we ver gaan lopen neem ik een rugzak mee waar ik een flesje water in stop. Als ik onderweg wat wil drinken vis ik mijn flesje gewoon uit mijn tas, ga ik ook niks speciaals voor kopen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
02-01-2019 18:41
Wandel je die 25 km achter elkaar of in dagelijkse porties? Zelf wandel ik bijna dagelijks zo'n 5,5 km. Ik draag een trainingsbroek, sweattrui en vest of winterjas en Lowa's als schoenen. Ik woon zo'n 200 meter van t bos dus de ergste modder wandel ik er wel af voor ik thuis ben. Schoenen doe ik gewoon op de mat uit en daar blijven ze ook staan.
ik wandel bijna dagelijks , pakweg 5x in de week denk ik , afstanden van 5 tot 13km , kom dus eigenlijk minimaal aan 25km vaak ruim erover
heb lowa's gezien , vandaag bij decathlon , toch voor een schoen van het merk queshua gekozen , bevalt me prima , had hem gekozen omdat de buitenkant glas is dus makkelijk schoon te maken .
Mijn "oude" zijn salomons , goede schoen maar zo'n beklede buitenkant en veel relief etc erin , niet erg handig qua schoonmaken

heb vandaag 5.8km gedaan met de queshua's en ze bevallen prima tot nu toe
Alle reacties Link kopieren
het is een dunne zomerjas die ik draag ...

heb slechte bloedsomloop ofzo , ofwel koud ofwel zweten, zeker voor mijn voeten is dat erg hinderlijk , koude voeten dan even inspanning ofzo en zweetvoeten en daarna helemaal koude voeten en witte tenen brrr.

ik ben een man en heb wel beharing tussen men benen , mss heeft dat er iets mee te maken ? met gewoon los ondergoed (hebben vrouwen nooit dacht ik?) schuren de binnenkant van men benen erg tegen elkaar in de lies , dat geeft dan pijnlijke rode plekken , links en rechts precies dezelfde plek op precies dezelfde plaats ;-)
Alle reacties Link kopieren
niet zo'n fan fan zo'n camelpack ofzo , naar hygiene toe vind ik het maar niks eigenlijk , liever gewoon telkens een nieuw flesje water.
Kan wel in de zak van de jas maar is krap , dat spant dan wat .
Alle reacties Link kopieren
Goh ik loop rond de 70km in de week en heb me hier eigenlijk nooit zo mee bezig gehouden. Gewoon comfortabel aankleden en gaan.

Schoenen heb ik echte wandelschoenen, in de zomer vaak hardloopschoenen (lopen geweldig en zijn heerlijk licht) Momenteel loop ik eigenlijk alles op Panama jacks.. geweldige schoenen en iets minder lomp.

Modder is zitten op de auto stoel, benen buiten boord, voeten omhoog en tegen elkaar uitkloppen.

Schuren, misschien een meer aansluitende broek die zorgt dat je benen elkaar niet raken?

Rugzak is altijd irritant maar soms wel zo handig. Met een hond ook!
Alle reacties Link kopieren
niet goed gekeken bij decathlon blijkbaar , ze hebben wel zon heuptasjes voor lopers , met de term "bottle belt" vind ik wat ik zoek :-)

ik dacht eraan mss zo'n fles mee te nemen om planten water te geven dat kan je op een stevige staal zetten en mss ter plekke heet meeste modder eraf spuiten , ik doe idd ook andere schoenen aan in de auto ...

Probleem nu is dat wanneer ik thuis kom er nog natte modder aanhangt , aan de zool vele zelfs , de dag erop is het vaak nog niet droog (schoenen staan wel n een koude garage)

mochten ze droog zijn wanneer ik weer thuis ben dan zou ik ze gelijk kunnen borstelen. mss lukt dat als ik met zo'n flesje het meeste modder eraf spuit?
Alle reacties Link kopieren
Maar heb je met die afstanden water nodig???9
Alle reacties Link kopieren
kv12 schreef:
02-01-2019 20:41
het is een dunne zomerjas die ik draag ...

heb slechte bloedsomloop ofzo , ofwel koud ofwel zweten, zeker voor mijn voeten is dat erg hinderlijk , koude voeten dan even inspanning ofzo en zweetvoeten en daarna helemaal koude voeten en witte tenen brrr.

ik ben een man en heb wel beharing tussen men benen , mss heeft dat er iets mee te maken ? met gewoon los ondergoed (hebben vrouwen nooit dacht ik?) schuren de binnenkant van men benen erg tegen elkaar in de lies , dat geeft dan pijnlijke rode plekken , links en rechts precies dezelfde plek op precies dezelfde plaats ;-)
Mijn man gebruikt met hardlopen microfiber boxershorts. Die drogen snel en schuren niet.
Ik zou jou dan zoiets aanraden met een wat langer pijpje.
Misschien kun je kijken naar iets van hardloopkleding voor je bovenlijf. Katoen is niet heel erg geschikt, droogt langzaam en daardoor krijg je het dus koud.

Afbeelding
https://www.boxers.nl/stance/micro-boxer-1995
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Je schoen op de zijkanten leggen helpt met drogen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
kv12 schreef:
02-01-2019 20:33
ik wandel bijna dagelijks , pakweg 5x in de week denk ik , afstanden van 5 tot 13km , kom dus eigenlijk minimaal aan 25km vaak ruim erover
heb lowa's gezien , vandaag bij decathlon , toch voor een schoen van het merk queshua gekozen , bevalt me prima , had hem gekozen omdat de buitenkant glas is dus makkelijk schoon te maken .
Mijn "oude" zijn salomons , goede schoen maar zo'n beklede buitenkant en veel relief etc erin , niet erg handig qua schoonmaken

heb vandaag 5.8km gedaan met de queshua's en ze bevallen prima tot nu toe
Met een tandenborstel kan je de buitenkant heel prima schoonkrijgen.
Wij lopen vaak tochten en lange afstanden (denk 180 km per week), aller- allerbelangrijkste is dat je schoenen zitten als pantoffels en een goed voetbed hebben.
kv12 schreef:
02-01-2019 20:41
het is een dunne zomerjas die ik draag ...

heb slechte bloedsomloop ofzo , ofwel koud ofwel zweten, zeker voor mijn voeten is dat erg hinderlijk , koude voeten dan even inspanning ofzo en zweetvoeten en daarna helemaal koude voeten en witte tenen brrr.

ik ben een man en heb wel beharing tussen men benen , mss heeft dat er iets mee te maken ? met gewoon los ondergoed (hebben vrouwen nooit dacht ik?) schuren de binnenkant van men benen erg tegen elkaar in de lies , dat geeft dan pijnlijke rode plekken , links en rechts precies dezelfde plek op precies dezelfde plaats ;-)
Ook met een dunne zomerjas heb je veeeeeeeel te veel aan! Het is 8 graden! Dan ga je toch geen thermo dragen als je een rondje stad loopt?! Gewoon een hemd, shirt met lange mouwen en iets van een goede fleece of ouff jasje. Zorg voor het juiste materiaal (dus geen katoen).

kv12 schreef:
02-01-2019 20:43
niet zo'n fan fan zo'n camelpack ofzo , naar hygiene toe vind ik het maar niks eigenlijk , liever gewoon telkens een nieuw flesje water.
Kan wel in de zak van de jas maar is krap , dat spant dan wat .
Camelbak is suuuuper makkelijk schoon te maken en veel beter voor het milieu dan steeds een nieuw plastic flesje. Ik snap echt niet wat je daar niet hygienisch aan vindt. Alles is super makkelijk los te halen, even omspoelen, goed laten drogen en klaar ben je. Er gaat water in, geen zoete siroop die overal gaat schimmelen.
pergamon wijzigde dit bericht op 02-01-2019 21:00
1.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
pergamon wijzigde dit bericht op 02-01-2019 21:00
99.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Levade schreef:
02-01-2019 20:52
Goh ik loop rond de 70km in de week en heb me hier eigenlijk nooit zo mee bezig gehouden. Gewoon comfortabel aankleden en gaan.

Schoenen heb ik echte wandelschoenen, in de zomer vaak hardloopschoenen (lopen geweldig en zijn heerlijk licht) Momenteel loop ik eigenlijk alles op Panama jacks.. geweldige schoenen en iets minder lomp.

Modder is zitten op de auto stoel, benen buiten boord, voeten omhoog en tegen elkaar uitkloppen.

Schuren, misschien een meer aansluitende broek die zorgt dat je benen elkaar niet raken?

Rugzak is altijd irritant maar soms wel zo handig. Met een hond ook!
ik heb ook geen noemanswaardige problemen , gewoon kleine dingetjes waarvan ik me afvroeg hoe anderen het doen , zoals schoenen poetsen of niet en hoe ...

dat schuren is natuurlijk wel een probleem , en een strak aansluitende onderbroek met lange pijpen die niet omhoog kruipen lossen het wel op voor mij .

idd rugzak is irritant , in de winter geen last maar als het warm is zweetplek op men rug . vandaar liever niet mee zoiets .

een heuptas is mss wel handig , ook voor het flesje water dichtbij te hebben .
heb hele dunne handschoenen , die nemen weinig plek in en de muts valt ook nog wel mee .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven