Geld & Recht alle pijlers

Notarieel samenlevingscontract of niet notarieel?

04-01-2019 17:01 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Wij gaan een huis kopen en daarvoor hebben we ook een samenlevingscontract nodig. Nu heb ik een beetje zitten Google'n en kom ik div. zaken tegen.

Zo kun je deze, vanzelfsprekend, bij een notaris laten opstellen. Maar er zijn ook online versies zoals deze: https://www.rocketlawyer.com/nl/nl/sem/ ... gscontract.

Wat is nodig voor een hypotheek? We wonen al 6 jaar samen en zijn 10 jaar samen dus behalve mijn auto en zijn motor zijn er geen gekke dingen die te verdelen zijn.

N.B. in 2010 gaan we sowieso trouwen, alleen dat zit er nu financieel niet in, en een huis kopen en trouwen
anoniem_318615 wijzigde dit bericht op 04-01-2019 17:12
9.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Denk ook gelijk na over een testament. Je wilt niet je huis moeten verkopen , omdat de nalatenschap van jouw vriend bij overlijden toekomt aan zijn familie. Dit kun je niet afdekken met een samenlevingscontract.

Hier lees je waarom je wel naar een notaris moet:
https://www.nunotariaat.nl/nieuws/samen ... er-notaris

nog een interessante link:
https://samenlevingscontract-nl.nl/
dahlia74 wijzigde dit bericht op 04-01-2019 17:12
31.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor een hypotheek is een samenlevingscontract bij de notaris noodzakelijk. En ik denk dat het me sowieso verstandig lijkt.

Het gaat ook niet om verdeling, maar om de verkoop van het huis bij scheiding.
Alle reacties Link kopieren
Een notaris kan je dat wel uitleggen, weet je zeker dat je geen onzin advies krijgt zoals hier soms gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Onlangs hier op het forum nog het topic van een moeder die omwille van haar kinderen minder was gaan werken en vervolgens financieel een beetje uitgeknepen werd door haar man. Altijd oppassen dus.
Een samenlevingscontract kost rond de €100
Waarom zou je het daar voor laten?

Onze testamenten waren wel €300 pp.
Maar goed. Voor €700 wel de hele papierwinkel geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
04-01-2019 17:19
Een samenlevingscontract kost rond de €100
Waarom zou je het daar voor laten?

Onze testamenten waren wel €300 pp.
Maar goed. Voor €700 wel de hele papierwinkel geregeld.
€100,-? Ik vind de goedkoopste vanaf 260
PiltyIggy schreef:
04-01-2019 17:20
€100,-? Ik vind de goedkoopste vanaf 260

Misschien omdat het icm met onze testamenten was. Geen idee.
Maar was anderhalf jaar geleden.
https://www.degoedkoopstenotaris.nl/?re ... gJ6q_D_BwE

Prijs zakt idd icm de testamenten (en die heb je ook nodig toch?)
Alle reacties Link kopieren
PiltyIggy schreef:
04-01-2019 17:20
€100,-? Ik vind de goedkoopste vanaf 260
Als je het geld niet hebt om je fatsoenlijk te laten voorlichten trouw dan gewoon gratis op maandagmorgen.
Juridisch probleem opgelost, alles geregeld en dat trouwen in 2010 gaat toch niet meer lukken...
1e (voorlichtings)gesprek bij de notaris is was voor ons gratis en vrijblijvend.
anoniem_370020 wijzigde dit bericht op 05-01-2019 16:28
Reden: correctie
12.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
04-01-2019 17:05
Denk ook gelijk na over een testament. Je wilt niet je huis moeten verkopen , omdat de nalatenschap van jouw vriend bij overlijden toekomt aan zijn familie. Dit kun je niet afdekken met een samenlevingscontract.
Dat kan wel met een samenlevingscontract als de woning gezamenlijk is aangekocht...

Voor de rest eens met de andere reacties: ga naar een notaris om de zaken goed te regelen!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
04-01-2019 17:05
Voor een hypotheek is een samenlevingscontract bij de notaris noodzakelijk. En ik denk dat het me sowieso verstandig lijkt.

Het gaat ook niet om verdeling, maar om de verkoop van het huis bij scheiding.
Huh?! Nee hoor, het zal de hypotheekverstrekker een zorg zijn of jij wel of geen samenlevingscontract hebt, het geld kunnen ze toch wel bij een van beiden halen.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
04-01-2019 17:45
Huh?! Nee hoor, het zal de hypotheekverstrekker een zorg zijn of jij wel of geen samenlevingscontract hebt, het geld kunnen ze toch wel bij een van beiden halen.

Dit. Ik heb met mijn ex een huis gekocht zonder samenlevingscontract.
Hypotheek op beide naam en huis was dus van ons samen.

Maar bij het uit elkaar gaan begon het gezeik want hij veranderde de sloten en ik kon niet eens meer alle spullen meekrijgen die van mij waren.
Wat hij me toebedeeld had kon ik van de oprit rapen. Wat een gezeik en dat had voorkomen kunnen worden.
Huis samen verkopen is ook drama geworden daarna maar dat is weer een ander verhaal.
anoniem_370020 wijzigde dit bericht op 04-01-2019 17:53
0.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[quote=iones post_id=29433072 time=1546617958 user_id=82917]
Voor een hypotheek is een samenlevingscontract bij de notaris noodzakelijk. En ik denk dat het me sowieso verstandig lijkt.



Samenlevingscontract is niet noodzakelijk hoor,tenminste zon 25 jaar geleden niet.wij hebben alles naderhand geregeld.
T is wel verstandig natuurlijk,maar toen niet verplicht.
c'est le ton qui fait la musique
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
04-01-2019 17:26
https://www.degoedkoopstenotaris.nl/?re ... gJ6q_D_BwE

Prijs zakt idd icm de testamenten (en die heb je ook nodig toch?)
Ja, met alleen een samenlevingscontract is het over-erven van het huis niet geregeld, dat moet je regelen via een testament.
Anders gaat de helft van het huis bij overlijden van een van de 2 naar zijn/haar officiele erfgenamen (bv. ouders of broer/zus). In de praktijk betekent dat dus dat bv. de ouders na overlijden voor de deur staan en de helft van het huis opeisen + inboedel.

In je testament moet je de ander benoemen als erfgenaam, waardoor je die ellende niet hebt.
Als je trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat gebeurt dit overigens automatisch, dus dan hoef je geen testament op te stellen.

(zo is het ons iig verteld toen wij ons contract opmaakten 1.5 jaar geleden)

Edit: je mag in je samenlevingscontract geloof ik wel een regeling voor vruchtgebruik van het huis opstellen, maar dat gaat niet over wie eigenaar is. Beter goed regelen dus.
Alle reacties Link kopieren
Voor een hypotheek is een samenlevingscontract niet noodzakelijk. Als jullie toch al gaan trouwen zou ik nu voor geregistreerd partnerschap gaan , gratis op maandag ochtend. Is de goedkoopste optie en heb je het direct goed geregeld. Dit kunnen jullie met trouwen om laten zetten in huwelijk.

Wel nog even testament er bij regelen om alles goed af te dichten.
Zonnetje1989 schreef:
04-01-2019 18:07


Wel nog even testament er bij regelen om alles goed af te dichten.


De enige reden om nu te gaan voor trouwen of GP is juist dat een testament dan niet meer noodzakelijk is.


TO als je nu niet gaat trouwen maar pas in 2020 (neem ik aan, 2010 is al een poosje geleden), dan moet je nu vooral testamenten regelen als je een huis koopt. Als je geen testament hebt erft jouw familie van jou, en je vriends familie van hem. Stel hij overlijdt, dan bezit jij een half huis en zijn ouders de andere helft. Dat kan een hoop gezeur geven.

Een samenlevingscontract is niet noodzakelijk voor het kopen van een huis.
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
04-01-2019 17:27
dat trouwen in 2010 gaat toch niet meer lukken...
:biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
04-01-2019 17:29
1e (voorlichtings)gesprek bij de notaris is gratis en vrijblijvend.
Is allang bij veel kantoren afgeschaft
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
04-01-2019 17:05
Voor een hypotheek is een samenlevingscontract bij de notaris noodzakelijk. En ik denk dat het me sowieso verstandig lijkt.

Het gaat ook niet om verdeling, maar om de verkoop van het huis bij scheiding.
Onzin is niet nodig voor de hypotheek.

Wel zeer verstandig
katrien1974 schreef:
04-01-2019 18:33
Is allang bij veel kantoren afgeschaft

En nu?

Dan zoekt ze er één die wel die gratis service heeft.
Alle reacties Link kopieren
Pijnboompitje25 schreef:
04-01-2019 17:55
Ja, met alleen een samenlevingscontract is het over-erven van het huis niet geregeld, dat moet je regelen via een testament.
Anders gaat de helft van het huis bij overlijden van een van de 2 naar zijn/haar officiele erfgenamen (bv. ouders of broer/zus). In de praktijk betekent dat dus dat bv. de ouders na overlijden voor de deur staan en de helft van het huis opeisen + inboedel.

In je testament moet je de ander benoemen als erfgenaam, waardoor je die ellende niet hebt.
Als je trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat gebeurt dit overigens automatisch, dus dan hoef je geen testament op te stellen.

(zo is het ons iig verteld toen wij ons contract opmaakten 1.5 jaar geleden)

Edit: je mag in je samenlevingscontract geloof ik wel een regeling voor vruchtgebruik van het huis opstellen, maar dat gaat niet over wie eigenaar is. Beter goed regelen dus.
Nee hoor, in een samenlevingsovereenkomst kan een verblijvingsbeding worden opgenomen en als dat na overlijden wordt uitgevoerd, word je eigenaar van de woning - daar is echt geen testament voor nodig.

Wat niet wegneemt dat het heel verstandig is om ook een testament te maken, sowieso voor de zaken die bij overlijden niet op grond van het verblijvingsbeding aan de ander toekomen...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
En let ook op met de beperkte gemeenschap van goederen die tegenwoordig standaard is. Ik weet er niet veel van maar het kan zeer ongunstig uitpakken bij een eventuele scheiding.
Mijn tip is om je goed voor te laten lichten door een notaris en geen info van een forum te halen
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
04-01-2019 18:12
De enige reden om nu te gaan voor trouwen of GP is juist dat een testament dan niet meer noodzakelijk is.


TO als je nu niet gaat trouwen maar pas in 2020 (neem ik aan, 2010 is al een poosje geleden), dan moet je nu vooral testamenten regelen als je een huis koopt. Als je geen testament hebt erft jouw familie van jou, en je vriends familie van hem. Stel hij overlijdt, dan bezit jij een half huis en zijn ouders de andere helft. Dat kan een hoop gezeur geven.

Een samenlevingscontract is niet noodzakelijk voor het kopen van een huis.
Nouja, dat is niet helemaal waar. Je hebt wel een testament nodig om het een en ander te regelen voor je familie. Als je beiden komt te overlijden bij een ongeval, dan gaat de hele nalatenschap naar de familie van de persoon die het laatst overlijdt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven