Wat is er mis met tomatenpuree?

06-01-2019 15:30 293 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de laatste Allerhande hebben ingrediënten van de recepten soms een sterretje en bij de uitleg daarvan staat dan "Dit is een 'dagkeuze' en past niet de schijf van vijf." Onder andere tomatenpuree heeft zo'n sterretje, maar wat is daar mis mee? De ingrediënten zijn tomaat en zuurteregelaar (= citroenzuur) volgens het blikje.

Ik snap het niet en ga vanavond gewoon een blikje tomatenpuree gebruiken in de pastasaus.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Misschien door de weekmakers?
Tja je laat je keuze toch niet van de AH of de schijf van vijf beslissen met eten?
Schijnt te zout te zijn .
Alle reacties Link kopieren
Omdat er veel suiker in zit.
Expert: Fredrick vom Saal, PhD, een endocrinoloog aan de ‘University of Missouri’ die Bisphenol-A bestudeert

Waarom is dit ongezond:
De kunststof bekleding aan de binnenkant van blikken bevat Bisfenol-A (BPA of Bisphenol-A). BPA is een synthetisch oestrogeen dat heel wat gezondheidsproblemen veroorzaakt, zoals vruchtbaarheidsproblemen (zowel bij mannen als bij vrouwen), hartziekten, diabetes, zwaarlijvigheid, enz.

Tomatenpuree in blikDe zuurtegraad van tomaten zorgt ervoor dat er extra BPA uit het blik lekt en in de voedingsinhoud terecht komt.

“Er kan wel 50 mcg Bisfenol-A terechtkomen in de inhoud per liter tomaat (of afgeleid product) in blik. Dit is een hoeveelheid die je gezondheid op termijn zal schaden, zeker bij jonge mensen,” zegt expert F. vom Saal “Ik zelf blijf dus ver weg van tomaat in blik.”

Bij onderzoek aan de Harvard School of Public Health, kwam men tot de vaststelling dat na één week soep in blik te eten de BPA-waardes van de testpersonen met meer dan 1200 percent gestegen waren.

https://ecobioliving.eu/gezonder-eten/7 ... ooit-eten/
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 06-01-2019 15:40
4.63% gewijzigd
Koettie schreef:
06-01-2019 15:34
Omdat er veel suiker in zit.

Er zit geen suiker in tomatenpuree.
https://folder.ah.nl/lekker-bezig/page/12-13
Je bent hiermee bezig?
Star² schreef:
06-01-2019 15:34
Expert: Fredrick vom Saal, PhD, een endocrinoloog aan de ‘University of Missouri’ die Bisphenol-A bestudeert

Waarom is dit ongezond:
De kunststof bekleding aan de binnenkant van blikken bevat Bisfenol-A (BPA of Bisphenol-A). BPA is een synthetisch oestrogeen dat heel wat gezondheidsproblemen veroorzaakt, zoals vruchtbaarheidsproblemen (zowel bij mannen als bij vrouwen), hartziekten, diabetes, zwaarlijvigheid, enz.

Tomatenpuree in blikDe zuurtegraad van tomaten zorgt ervoor dat er extra BPA uit het blik lekt en in de voedingsinhoud terecht komt.

“Er kan wel 50 mcg Bisfenol-A terechtkomen in de inhoud per liter tomaat (of afgeleid product) in blik. Dit is een hoeveelheid die je gezondheid op termijn zal schaden, zeker bij jonge mensen,” zegt expert F. vom Saal “Ik zelf blijf dus ver weg van tomaat in blik.”

Bij onderzoek aan de Harvard School of Public Health, kwam men tot de vaststelling dat na één week soep in blik te eten de BPA-waardes van de testpersonen met meer dan 1200 percent gestegen waren.
Dank je! Weer wat geleerd.
TanteBedelia schreef:
06-01-2019 15:32
Tja je laat je keuze toch niet van de AH of de schijf van vijf beslissen met eten?

Lijkt me anders een prima richtlijn.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
06-01-2019 15:34
Er zit geen suiker in tomatenpuree.
Jawel, zo'n 16 gram per 100 gram.
Geen toegevoegde suiker, maar toch suiker.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
06-01-2019 15:34
Er zit geen suiker in tomatenpuree.
Afbeelding
Je kunt ook tomatenpuree in kleine pakjes kopen. Per 6 verpakt.
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/wetenschap/hoogleraar ... ~afd769c4/

Hij zegt ook iets over tomatenpuree: zeer gezond.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Tomatenpuree kun je ook gewoon in pakjes kopen ipv in blikjes.
Tomato Frito bijv. van Heinz.
Solomio schreef:
06-01-2019 15:37
Jawel, zo'n 16 gram per 100 gram.
Geen toegevoegde suiker, maar toch suiker.

Ja zo kan ik het ook. Ik gok dat ze dat niet bedoelde. Dan moet je niet schrijven 'omdat er veel suiker in zit'. Heel wat anders dan 'waarvan suikers'.
Alle reacties Link kopieren
Heb ooit gelezen dat het zou kankerverwekkend zijn. Ik ben ook niet zeker of het klopt en waarom dan. Misschien door de bewaarmiddelen of zo? Ik gebruik het in elk geval wel nog!
Koettie schreef:
06-01-2019 15:37
Afbeelding

Dan moet je dat duidelijker schrijven. Omdat er veel suiker in zit, suggereert iets anders.
redbulletje schreef:
06-01-2019 15:39
Tomatenpuree kun je ook gewoon in pakjes kopen ipv in blikjes.
Tomato Frito bijv. van Heinz.

Daar zit dan weer wel TOEGEVOEGD suiker in.
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
06-01-2019 15:38
Je kunt ook tomatenpuree in kleine pakjes kopen. Per 6 verpakt.

Zijn die pakjes niet gecoat ?
nounou
Star² schreef:
06-01-2019 15:34
Er zit geen suiker in tomatenpuree.
14 gram per 100 gram. Noem ik niet niks.
Star² schreef:
06-01-2019 15:44
Daar zit dan weer wel TOEGEVOEGD suiker in.
Klopt. Maar 't is wél lekkere!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
06-01-2019 15:37
Jawel, zo'n 16 gram per 100 gram.
Geen toegevoegde suiker, maar toch suiker.
Dar zal de reden wel zijn dan, want suiker is tegenwoordig zo'n beetje gif.

Maar er zijn wel meer dingen die van zichzelf veel suiker bevatten. Ook maar geen banaan meer dan: 25 gram suiker in 1 banaan.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Andersom schreef:
06-01-2019 15:49
14 gram per 100 gram. Noem ik niet niks.
Lees even verder.
redbulletje schreef:
06-01-2019 15:49
Klopt. Maar 't is wél lekkere!

Da's waar :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven