Ontruiming station Zwolle: vragen, vragen, vragen

07-01-2019 09:00 100 berichten
Gisteren ging mijn trein niet, omdat er op Station Zwolle vanalles aan de hand was. Eerst een bommelding, toen nog twee verdachte mannen in een andere trein, en toen nog een man met een bijl. De Stentor geeft een reconstructie: https://www.destentor.nl/zwolle/chaos-b ... ~a82081bd/

Nou snap ik een paar dingen niet. Mevrouw belt politie, omdat ze mannen op het perron heeft horen praten over explosief.

Als je denkt dat ze je trein gaan opblazen, waarom stap je dan alsnog in?

Als je van plan bent de trein op te blazen, waarom zou je dan op het perron staan kletsen over je bom? (“Heb jij hem ingepakt?” “Nee jij zou hem toch meenemen?” “O wacht, ik heb hem, hij lag onder het pak stroopwafels”)

Vervolgens moet iedereen met z’n handen op z’n hoofd de trein uit. Nu ben ik, zoals bekend, een brave, gepriviligeerde middelbare mevrouw, maar ik zou hier heel chagrijnig van worden.

Zouden jullie zonder sarcastische tekst de trein hebben verlaten met je handen op je hoofd?

En over die bijl: man had er niemand mee bedreigd. Stel, je hebt net een bijl gekocht bij de Bouwmarkt, wat is dan de juiste wijze om hem te vervoeren?
Wie weet hadden ze het wel over een film wat ze hadden gezien. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Leuke OP :-D

Ik zit er ook al een beetje over in te lezen. Ja ik zou wel gewoon de trein verlaten zonder sarcastische tekst met handen op mijn hoofd. Ik vind die pakjes van die agenten sexy. Ga niet moeilijk lopen doen.
Bouwmarkten liggen doorgaans ver buiten de bebouwde kom. Een bijl vervoer je dus met 'n auto.
Als het in je op komt om onder die omstandigheden nog sarcastisch te doen ben je volgens mij heel dom. Op dat moment wéét je nog helemaal niet wat er speelt, dus waarschijnlijk schrik je je de pleuris en werk je mee. Tenzij je een vergelijkbaar aantal hersencellen als dat van een amoebe hebt.

De politie kan het ook niet snel goed doen. Reageren ze hier niet op en blijkt er wél iets mis te zijn dan krijgen ze op hun flikker, ontruimen ze de trein waarbij dus ook onschuldige mensen de handjes in de lucht moeten doen dan krijgen ze ook op hun flikker.
Ze kunnen niet aan je neus zien of je er wel of niet iets mee te maken heeft en wie in welke coupe zit he?

Er zal wel één of ander voetbalevenementje aan de hand geweest zijn, gezien het aantal incidenten en de politie die blijkbaar nogal paraat stond.

Je was er niet bij, je hebt geen idee hoe je zou hebben gereageerd. Maar stoer hoor, dat je denkt dat je een sarcastischs opmerking zou hebben gemaakt.
anoniem_380195 wijzigde dit bericht op 07-01-2019 09:08
5.89% gewijzigd
een van de mannen zat "rustig"een blowtje te doen op de toilet, sta je echt raar te kijken als je door de ME van de toilet gerukt word.
redbulletje schreef:
07-01-2019 09:06
Bouwmarkten liggen doorgaans ver buiten de bebouwde kom. Een bijl vervoer je dus met 'n auto.
Misschien kwam hij van de kerstvakantie af en was het een kerstkado of wie weet had hij de bijl geleend voor een klus.
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
07-01-2019 09:00


Zouden jullie zonder sarcastische tekst de trein hebben verlaten met je handen op je hoofd?

En over die bijl: man had er niemand mee bedreigd. Stel, je hebt net een bijl gekocht bij de Bouwmarkt, wat is dan de juiste wijze om hem te vervoeren?
Ja.

En een bijl vervoer je niet zichtbaar of los in je hand met het OV.
Wat een vaag verhaal. Dus in totaal werden 5 man opgepakt? Eerst de 2 uit Emmen, daarna de 2 rokers op het station en vervolgens de bijl-man? Lijkt me gevalletje hysterie. Opgefokt door de eerste melding.
Voor mensen in het buitenland is het reisadvies ivm terroristische dreiging in Nederland hoog, dus lijkt me logisch dat ze zoiets als dit gewoon serieus nemen. Ja, ontzettend balen als je daar de dupe van bent, maar als treinreiziger in Nederland ben je dat vast wel gewend dat er om de haverklap iets is waardoor ie niet of te laat rijdt.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee wat ik zou doen maar wat is een brave gepriviligeerde middelbare mevrouw? :bonk:
rosabella1 wijzigde dit bericht op 07-01-2019 09:15
1.11% gewijzigd
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Ik zou het overigens maar eng vinden als passagier en zonder morren met de handen boven m'n hoofd de trein verlaten. Het lijkt me niet dat er iemand 'sarcastisch' gaat doen in zo'n bedreigende situatie.
TanteBedelia schreef:
07-01-2019 09:07
een van de mannen zat "rustig"een blowtje te doen op de toilet, sta je echt raar te kijken als je door de ME van de toilet gerukt word.
Twee mannen waren dat. En dat je een conducteur of iemand anders inlicht als je merkt dat iemand zit te roken op het toilet vind ik heel logisch.

Ik vermoed wel dat er iets was waardoor hier politie op reageerde en niet gewoon een conducteur
Alle reacties Link kopieren
Als er al een melding is geweest en mensen zien rook dan kan ik me voorstellen dat er paniek ontstaat.

Er is een groene koffer met roze bloemetjes erop in beslag genomen. :-P
Thordis* schreef:
07-01-2019 09:14
Twee mannen waren dat. En dat je een conducteur of iemand anders inlicht als je merkt dat iemand zit te roken op het toilet vind ik heel logisch.

Ik vermoed wel dat er iets was waardoor hier politie op reageerde en niet gewoon een conducteur
Gisteren op sbs nieuws hadden ze het over eentje
Alle reacties Link kopieren
De 2e en 3e arrestatie zijn een gevolg van de eerste. Reizigers hadden meegekregen van de ontruiming en werden wellicht extra alert. Iets wat normaal niet als verdacht wordt gezien, wordt dat nu wel. Pech dus voor de arrestanten bij het 2e en 3 incident.

Roken op het toilet mag niet, maar normaal geen reden voor politie ingrijpen. Nu wel omdat het door reizigers als verdacht werd gezien. Een bijl mag je gewoon vervoeren in de trein.

Kortom, opeenstapeling van hysterie wat mij betreft.

Maar op zo'n moment verlaat je gewoon de trein op instructie van het arrestatieteam. Je weet nog te weinig wat er aan de hand is. Hoe je je echt gedraagt weet je pas als je in zo'n situatie zit.
TanteBedelia schreef:
07-01-2019 09:20
Gisteren op sbs nieuws hadden ze het over eentje
Oh dat kan. In de krant stond 2.
Ik wist niet dat je een mevrouw was to.
Ik ben een lichtelijk geprivilegeerd persoon met een soms grote mond, maar zou gewoon braaf uitstappen.
Dahlia74 schreef:
07-01-2019 09:22
Een bijl mag je gewoon vervoeren in de trein.
Bijzonder. Dan doe je die toch minstens in 'n duffelbag lijkt me. Je gaat niet met 'n bijl open en bloot rondlopen.
Ik heb gisteren gelezen dat een vrouw door haar vriend op de trein werd gezet en terwijl zij er in ging, kwam een meisje overstuur uit de trein.
De vriend heeft zich toen over het meisje ontfermd en hoorde dat zij was lastig gevallen door een paar jongens. Mogelijk heeft hij de politie gebeld.

Dit vertelde een interviewer. Maar ik ben zo ontzettend slecht in onthouden dat ik niet meer weet in welke app ik dit heb gelezen.
En of het een met het ander te maken heeft weet ik ook niet want ineens kwamen de blowers erbij en de man met de bijl. En het meisje sprak over 2 of 3 mannen.

Overigens heb ik ook ooit eens een bijl gekocht en met het OV terug. Man was bezig in de tuin en had de bijl kapot geslagen. Ik heb geen rijbewijs dus toen de bus genomen. Apart maar mogelijk dus.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-01-2019 09:26
Bijzonder. Dan doe je die toch minstens in 'n duffelbag lijkt me. Je gaat niet met 'n bijl open en bloot rondlopen.
Vind ik niet bijzonder, veel mesen maken gebruik van het OV ipv de auto. Hoe de bijl verpakt wordt volgens mij niet genoemd. Hij was er in ieder geval niet mee aan het zwaaien.
redbulletje schreef:
07-01-2019 09:06
Bouwmarkten liggen doorgaans ver buiten de bebouwde kom. Een bijl vervoer je dus met 'n auto.
Nu weet ik waarom je redbulletje heet. Je kraamt namelijk bullshit uit.
Alle reacties Link kopieren
Wat ook nogal raar is iemand op het station in Emmen roept iets,een mevrouw belt onderweg in de trein de politie en de trein wordt pas in Zwolle ontruimd.
Tussen Emmen en Zwollen zit minimaal een uur en tig stations.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
En die bijl, daar mag je dus niet zomaar mee over straat. Die mag je best hébben en je mag hem vervoeren, maar je mag niet met een losse bijl in je hand in de trein gaan zitten.

Die moet je verpakken en daarna vervoeren. Dat staat gewoon in de wapenwet.
Dahlia74 schreef:
07-01-2019 09:28
Vind ik niet bijzonder, veel mesen maken gebruik van het OV ipv de auto. Hoe de bijl verpakt wordt volgens mij niet genoemd. Hij was er in ieder geval niet mee aan het zwaaien.
Als die bijl ingepakt was zoals moest had niemand gezien dat het een bijl was. Dus dikke kans dat hij niet goed ingepakt was en dan ben je wel degelijk strafbaar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven