Geld & Recht alle pijlers

Meeruren, toeslaguren, vakantieuren en rechten/opties

07-01-2019 15:06 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
ceylon wijzigde dit bericht op 03-02-2020 11:45
99.83% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet zo goed wat nu het 'probleem' is? Wat is er aan de hand? Ik snap je verhaal wel met de uren etc, maar niet wat er dan aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren
...
ceylon wijzigde dit bericht op 03-02-2020 11:46
99.37% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is dat TO door alle standaard overuren gerust 1.5x zoveel overuren maakt, dan haar normale vakantieuren. Deze kan ze niet meer laten uitbetalen, maar er wordt wel verwacht dat ze deze extra uren maakt en dat ze haar targets haalt. Daarnaast komen er nog uren bij wegens ziekte en vakanties van collega's.

TO stelt zich volgens mij heel flexibel op en maakt veel extra uren als dat nodig is, maar ziet daar straks niks van terug in haar portemonnee. En als ze deze uren gebruikt om vrij te nemen van haar "normale" werk, dan haalt ze haar targets niet en krijgt ze geen bonus.
Alle reacties Link kopieren
Kan ik de komende jaren alles bij elkaar sparen? wat bedoel je hiermee? Zou die overuren laten uitbetalen voor deel voordat ze verlopen maar, dit kan niet?
anoniem_272131 wijzigde dit bericht op 07-01-2019 15:26
37.12% gewijzigd
edda8 schreef:
07-01-2019 15:23
Kan ik de komende jaren alles bij elkaar sparen? wat bedoel je hiermee?
TO bedoelt of ze al die extra uren mag opsparen zodat ze straks eerder met pensioen kan.
Alle reacties Link kopieren
edda8 schreef:
07-01-2019 15:23
Kan ik de komende jaren alles bij elkaar sparen? wat bedoel je hiermee?
Simpel. Als ik even uitga van het afgelopen jaar, dan heb ik jaarlijks zo´n 400 uur extra. Dat zijn 26 weken verlof aan het einde van het jaar. Als ik dat opspaar, kan ik tien jaar eerder stoppen met werken.
ceylon wijzigde dit bericht op 07-01-2019 15:31
0.57% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
zegeens schreef:
07-01-2019 15:22
Het probleem is dat TO door alle standaard overuren gerust 1.5x zoveel overuren maakt, dan haar normale vakantieuren. Deze kan ze niet meer laten uitbetalen, maar er wordt wel verwacht dat ze deze extra uren maakt en dat ze haar targets haalt. Daarnaast komen er nog uren bij wegens ziekte en vakanties van collega's.

TO stelt zich volgens mij heel flexibel op en maakt veel extra uren als dat nodig is, maar ziet daar straks niks van terug in haar portemonnee. En als ze deze uren gebruikt om vrij te nemen van haar "normale" werk, dan haalt ze haar targets niet en krijgt ze geen bonus.

Jij snapt het helemaal.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
07-01-2019 15:26
Simpel. Als ik even uitga van het afgelopen jaar, dan heb ik jaarlijks zo´n 400 uur extra. Dat zijn 80 weken verlof aan het einde van het jaar. Als ik dat opspaar, kan ik tien jaar eerder stoppen met werken.
Je hebt een 15 uur contract toch, geen 5 uur?
Ik vind dat je werkgever niet netjes is, ze verwachten wel dat je alle standaard extra dingen doet en flexibel bent als er collega's ziek of met vakantie zijn, maar je wordt er niet voor gecompenseerd.
Alle reacties Link kopieren
Dat is leuk hoor, tijd voor tijd, maar krijg jij wel de gelegenheid om die uren op te nemen? Houd er ook rekening mee dat die toeslag/meeruren bovenwettelijke verlofuren zijn die na 5 jaar komen te vervallen als je ze niet opneemt.
Alle reacties Link kopieren
@Zegeens; je hebt gelijk, 26 weken, is dus een half jaar per jaar. Ik wordt volgende maand 47 dus heb nog twintig jaar te gaan.

@Lady Day; dat is dus de vraag. Als ze na vijf jaar vervallen kan ik ze dus niet opnemen. Maar als ik daar afspraken over maak, kan het dan wel? Of is het wettelijk niet toegestaan?
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Het niet meer uitbetalen van uren, geldt dat ook voor alle meeruren die nu al gemaakt zijn? Of is dat een regel die vanaf nu geldt?

Ik krijgt een beetje het gevoel dat je je al behoorlijk zit op te winden / boos te maken voor het gesprek, klopt dat? Terwijl dat niet nodig is. De situatie is gewoon dat jij structureel veel meer uren maakt dan in je contract staan en ik zou met het management willen bespreken wat we daaraan gaan doen.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat een ingewikkeld verhaal.. Heb je jouw contract en CAO al goed bekeken? Daar moet je wat meer kunnen vinden ook. Stel daar staat dat overuren niet uitbetaald worden, dan heb je eigenlijk geen poot om op te staan denk ik.. Dan zou ik met een goed en fatsoenlijk gesprek proberen afspraken te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
07-01-2019 15:33

@Lady Day; dat is dus de vraag. Als ze na vijf jaar vervallen kan ik ze dus niet opnemen. Maar als ik daar afspraken over maak, kan het dan wel? Of is het wettelijk niet toegestaan?
Ik ben geen expert in arbeidsrecht maar als je binnen 5 jaar je vakantieuren niet op kunt maken, en er komen steeds meer bij, is er natuurlijk een probleem. Sterker nog, ik vraag me af of je bij structureel zoveel meer werken dan je contracturen geen aanspraak kan maken op een contract met meer uren.
Lady_Day schreef:
07-01-2019 15:37
Ik ben geen expert in arbeidsrecht maar als je binnen 5 jaar je vakantieuren niet op kunt maken, en er komen steeds meer bij, is er natuurlijk een probleem. Sterker nog, ik vraag me af of je bij structureel zoveel meer werken dan je contracturen geen aanspraak kan maken op een contract met meer uren.
Maar dat wil TO niet.
Alle reacties Link kopieren
borboletas schreef:
07-01-2019 15:33
Het niet meer uitbetalen van uren, geldt dat ook voor alle meeruren die nu al gemaakt zijn? Of is dat een regel die vanaf nu geldt?

Ik krijgt een beetje het gevoel dat je je al behoorlijk zit op te winden / boos te maken voor het gesprek, klopt dat? Terwijl dat niet nodig is. De situatie is gewoon dat jij structureel veel meer uren maakt dan in je contract staan en ik zou met het management willen bespreken wat we daaraan gaan doen.

Nee, ik ben niet boos. Ik wil alleen voorkomen dat ik boos word.

Het hele probleem in deze is natuurlijk dat mijn verhaal voor élke parttimer in het bedrijf geldt. Aanvankelijk hadden we allemaal een flexibel contract. Je had 0-12 of 13-30 (of fulltime).
Sinds januari 2018 heeft iedereen vaste uren gekregen. En doordat mensen die uren bij elkaar gingen sparen (hoe kan het ook anders) dachten ze na een half jaartje ´shit, dit gaat fout´. En toen bedachten ze dus dat ze dat niet gingen betalen.
Eigenlijk denken ze hiermee te voorkomen dat we meeruren gaan maken. Maarja, als een collega dan belt dat ze griep heeft, wat zeg je dan?

Het liefst zou ik gewoon weer een flexibel contract hebben. Dan maakt het niet uit of je deze week 15 uur of 35 uur werkt. Afgelopen week heb ik fulltime gewerkt (drukste week van het hele jaar) en in de zomer is het rustig. Dat bevalt mij prima.
Maar je raadt het al; dat kan niet.

Kortom; er kan heel veel niet. Maar het kan toch niet zo zijn dat ze álles afwijzen en ik ze straks een paar duizend uur kado moet doen, in ruil voor ongeveer 700 euro per maand......
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
07-01-2019 15:38
Maar dat wil TO niet.
Oh, daar had ik even overheen gelezen. Sja, dan wordt het wel heel lastig. Niet alle banen zijn geschikt voor 2 dagen per week.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
07-01-2019 15:37
Ik ben geen expert in arbeidsrecht maar als je binnen 5 jaar je vakantieuren niet op kunt maken, en er komen steeds meer bij, is er natuurlijk een probleem. Sterker nog, ik vraag me af of je bij structureel zoveel meer werken dan je contracturen geen aanspraak kan maken op een contract met meer uren.

Heb ik gehad, met een proefperiode van drie maanden. Maar ja, dan word ik 21 uur per week ingepland, krijg evengoed die toeslaguren maar ook een verhoogd target. Dat heb ik gehaald, maar gewoon in de weekenden. Ik werd op de donderdag extra ingepland, maar dan zit je dus met wat pech met vier mensen, terwijl er klanten zijn voor hooguit twee verkopers. Ergo; je kunt poetsen, candycrushen en intussen wachten totdat er een klant binnen wil komen.
Dus wel een verhoogd target maar geen extra mogelijkheid om dat ook te halen. Dus ik heb bedankt voor die extra uren.

In principe wil ik ze best, dan kan ik tijd-voor-tijd nemen. Maar dan moeten ze dus niet mijn target verhogen, want het niet halen daarvan levert weer problemen op.
ceylon wijzigde dit bericht op 07-01-2019 15:45
8.08% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Van de meeruren die je afgelopen jaar (2018) hebt gemaakt, maar nog niet allemaal uitbetaald hebt gekregen, zou ik willen dat ze alsnog uitbetaald worden, vlgs de regels die golden het jaar dat ze gemaakt werden.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
07-01-2019 15:44
Van de meeruren die je afgelopen jaar (2018) hebt gemaakt, maar nog niet allemaal uitbetaald hebt gekregen, zou ik willen dat ze alsnog uitbetaald worden, vlgs de regels die golden het jaar dat ze gemaakt werden.

Ja. Maar. Die afspraken zijn gemaakt met een andere manager. En die is vertrokken. Dus zeggen ze nu gewoon; die afspraken die je met X maakte, daar hebben wij geen boodschap aan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ga met ze in gesprek, misschien kan er eenmalig toch uitbetaald worden.
Dan doe je dat en verder niet meer boven je contract uren werken

Nogmaals uitbetalen is voor de werkgever het voordeligst, overuren en vakantie uren meenemen naar een nieuw jaar is kostbaar voor werkgever, want volgens mij moeten ze daar dan weer belasting over betalen
Alle reacties Link kopieren
Die maandgeprekken zou ik afwijzen als er maar een half uur betaald wordt. Als het maar gesprekken zijn van ern half uur, zijn die gesprekken dan uberhaupt nodig?
Het “ enige” dat gebeuren kan is dat je ontslagen wordt. Denk je dst je baas zit te popelen om dat te doen?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Mijn oplossingen (op volgorde van voorkeur);

-Een flexibel contract.
-Overuren gewoon uitbetalen.
-Een 25 uur contract met een target van een 15 uur contract, net zolang tot mijn meeruren op zijn.
-Meeruren sparen voor pensioen.
-Het jaar 2020 vrij.
-Ontslag.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
07-01-2019 15:51
Die maandgeprekken zou ik afwijzen als er maar een half uur betaald wordt. Als het maar gesprekken zijn van ern half uur, zijn die gesprekken dan uberhaupt nodig?
Het “ enige” dat gebeuren kan is dat je ontslagen wordt. Denk je dst je baas zit te popelen om dat te doen?
De laatste keer dat ik om een gesprek vroeg, was de eerste reactie; Je gaat toch niet weg he?

Dus ik denk niet dat ze me kwijt moeten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik denk dat je het probleem in 2 stukken moet knippen als je het gaat bespreken.

Ten eerste de uren die je nu hebt staan. Als de regel alleen tijd voor tijd en geen uitbetaling meer nu is ingevoerd kun je misschien de uren die je nu hebt staan nog wel uitbetaald krijgen (want opgebouwd voor de nieuwe regel). Als ze dat niet willen, dan zou ik gelijk vragen hoe ze dit dan nu voor zich zien. Je hebt 280 extra uren staan, dat is 18 weken vrij gezien je 15-uren contract. Willen en kunnen ze je die 18 weken vrij geven?

En ten tweede hoe moet dit in de toekomst. Je hebt veel ingevallen voor ziekte, vakanties en andere locaties. Ik zou dan heel duidelijk maken dat dit niet meer kan als je de uren niet uitbetaald krijgt. Dat je dan alleen je eigen uren nog kunt en zult werken, tenzij tijd voor tijd direct in hetzelfde jaar te regelen is.
Ik denk overigens dat ze dan toch weer proberen aan te sturen op een contract met meer uren. Als je dat echt niet wilt is denk ik je enige optie om die extra uren niet meer te werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven