1e (zomer)vakantie met zoontje 10/11 maanden

07-01-2019 15:27 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn vrouw en ik willen deze zomer 2 weken op vakantie met onze zoon. Dit wordt onze eerste zomervakantie met onze jongen, die op dat moment 10/11 maanden oud is. Wij zien door de bomen het bos niet meer, daarom hopen we dat jullie ons willen helpen :-)

We zijn niet het type gezin dat graag 2 weken binnen de muren van een all inclusive hotel vertoeft, maar zijn ook niet de types die met een vouwwagen 2 weken op een camping staan. Met z'n tweeën zochten we altijd een leuke AirBNB net buiten een leuke, grote stad, zodat we konden genieten van de rust van de 'buitenwijk', maar tegelijkertijd geen huurauto nodig hadden om bij een bakker, supermarkt of restaurant te komen. We houden van fietsen, wandelen, zwemmen, winkelen en lekker eten. We (vooral ik) houden van lekker weer, maar moeten nu natuurlijk rekening houden met een kleintje, dus 35+ graden kan niet. We staan in principe open voor alles, mits enigszins betaalbaar.

Periode is van 13 juli t/m 27 juli.

1. Gaan we met de auto of met het vliegtuig? Als we met de auto gaan, beperken we ons dan tot Frankrijk of kiezen we voor een tussenstop (overnachting) en rijden we daarna door naar Spanje of Italië? En als we wel met het vliegtuig gaan, hoe lang kan de vlucht dan maximaal duren voor zo'n kleintje?
2. Wat is leuk voor een kindje van 10 maanden? Een bungalow op een camping? Of is een eigen huisje met een zwembad ook goed?

Zo veel vragen, zo veel mogelijkheden. Help!
mcsteamy wijzigde dit bericht op 07-01-2019 15:35
Reden: Periode is inmiddels besloten!
8.32% gewijzigd
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
De weken die je weg kan zijn allemaal nog zomervakantie voor scholen dus qua kosten zal het niet uitmaken welke weken je kiest.

En een kind van 10 maanden vindt alles wel prima , ookal blijf je in je eigen achtertuin dus ik zou vooral ook gaan voor iets wat je zelf leuk vindt en dat aanpassen aan je kind.
Ik zou nog proberen om buiten de schoolvakanties te gaan als het om kosten en drukte gaat.

Persoonlijk zou ik met zo'n kleintje ook niet heel Europa afrijden. Je kunt niet aan één stuk doorrijden en een kind wil ook niet dagen in de auto zitten.

Verder zou ik kijken naar iets wat voor jullie leuk is qua omgeving. Een kind van 10 maanden gaat niet spelen met andere kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
07-01-2019 15:34


Verder zou ik kijken naar iets wat voor jullie leuk is qua omgeving. Een kind van 10 maanden gaat niet spelen met andere kinderen.
ja dat ja
ze vinden vooral jullie leuk, speelkamaeraadjes bij de zandbak, is nog niet aan de orde

Wat handig is, is een huisje huren met 'alles d'r op en d'r aan': kinderstoel, bedje etc. Scheelt slepen.
Alle reacties Link kopieren
rascalles schreef:
07-01-2019 15:31
De weken die je weg kan zijn allemaal nog zomervakantie voor scholen dus qua kosten zal het niet uitmaken welke weken je kiest.

En een kind van 10 maanden vindt alles wel prima , ookal blijf je in je eigen achtertuin dus ik zou vooral ook gaan voor iets wat je zelf leuk vindt en dat aanpassen aan je kind.
Dankjewel voor je reactie! We hebben inmiddels ook besloten om voor de 1e twee weken te gaan, gezien de voorspelling dat 3 en 10 augustus de drukste dagen zijn om naar het zuiden te rijden, gevolgd door 20 en 27 juli. Dan is de keuze makkelijk :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor een appartement met een zwembad gaan. En ik zou gaan vliegen.
Spaanse kust bijvoorbeeld. Genoeg in de omgeving qua steden,bijvoorbeeld bij Valencia of Malaga of in het Noorden bij Girona.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, ik zou ook een huisje huren met alles erop en eraan en zeker niet te veel gaan rijden ook.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
07-01-2019 15:34
Ik zou nog proberen om buiten de schoolvakanties te gaan als het om kosten en drukte gaat.

Persoonlijk zou ik met zo'n kleintje ook niet heel Europa afrijden. Je kunt niet aan één stuk doorrijden en een kind wil ook niet dagen in de auto zitten.

Verder zou ik kijken naar iets wat voor jullie leuk is qua omgeving. Een kind van 10 maanden gaat niet spelen met andere kinderen.
Dat gaat helaas niet, onze zoon kan/mag in die periode 3 (aaneengesloten) weken niet naar de opvang, dus is het het handigst om onze vakantie in die 6 weken te plannen.

Good to know, dankjewel!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn met onze zoon van nu 13 maanden inmiddels al een aantal keer weg geweest, zowel korte tripjes als meerdere weken, zowel vliegtuig als auto (buitenlandse familie).

In mijn ervaring is waar je zit niet zo belangrijk, kind vindt het vooral gezellig om bij jou te zijn en leuk om de hele dag aandacht te krijgen. Andere kindjes op bijv. een camping zullen 'm nog niet zoveel doen. Ik zou wel zorgen voor een vaste plek en niet gaan rondtrekken o.i.d. Ondanks dat mijn zoon vrij flexibel is moet hij toch altijd even wennen aan een ander huis en slaapt hij de eerste 2 nachten slecht.

Houd tegen die tijd nog rekening met 2 slaapjes per dag. Ik zou dus zorgen dat er op redelijk korte afstand wat leuke dingen zijn om te doen. Tenzij je kind natuurlijk makkelijk uren achter elkaar in de kinderwagen slaapt maar dat is bij ons niet (meer) het geval. Zorg vanwege de slaapjes dat er in het huis ook iets leuks voor jezelf te doen is want je zit dus wel een aantal uur per dag gewoon daar.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
borboletas schreef:
07-01-2019 15:44
Wij zijn met onze zoon van nu 13 maanden inmiddels al een aantal keer weg geweest, zowel korte tripjes als meerdere weken, zowel vliegtuig als auto (buitenlandse familie).

In mijn ervaring is waar je zit niet zo belangrijk, kind vindt het vooral gezellig om bij jou te zijn en leuk om de hele dag aandacht te krijgen. Andere kindjes op bijv. een camping zullen 'm nog niet zoveel doen. Ik zou wel zorgen voor een vaste plek en niet gaan rondtrekken o.i.d. Ondanks dat mijn zoon vrij flexibel is moet hij toch altijd even wennen aan een ander huis en slaapt hij de eerste 2 nachten slecht.

Houd tegen die tijd nog rekening met 2 slaapjes per dag. Ik zou dus zorgen dat er op redelijk korte afstand wat leuke dingen zijn om te doen. Tenzij je kind natuurlijk makkelijk uren achter elkaar in de kinderwagen slaapt maar dat is bij ons niet (meer) het geval. Zorg vanwege de slaapjes dat er in het huis ook iets leuks voor jezelf te doen is want je zit dus wel een aantal uur per dag gewoon daar.
Wat een goede tips!
Dat soort dingen vergeten wij dus makkelijk over na te denken, omdat we nog niet eerder met een kind op vakantie zijn geweest.
Dank voor je reactie :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Hotel babymio in kirchdorf Oostenrijk. Helemaal ingericht op baby’s en dreumesen. Wandelwagen en dragers ter plekke beschikbaar, babyzwemmen in het zwembad en als je wilt ook kinderopvang.
anoniem_64cd0dc304e83 wijzigde dit bericht op 07-01-2019 15:50
Reden: Foutje
1.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
borboletas schreef:
07-01-2019 15:44


Houd tegen die tijd nog rekening met 2 slaapjes per dag. Ik zou dus zorgen dat er op redelijk korte afstand wat leuke dingen zijn om te doen. Tenzij je kind natuurlijk makkelijk uren achter elkaar in de kinderwagen slaapt maar dat is bij ons niet (meer) het geval. Zorg vanwege de slaapjes dat er in het huis ook iets leuks voor jezelf te doen is want je zit dus wel een aantal uur per dag gewoon daar.
wij gebruikten juist de auto als 'slaapkamer', tegen de tijd van het ochtendslaapje reden we 1,5 uur naar iets leuks.
En bij het middagslaapje weer terug, kinderen sliepen bij ons heerlijk in de auto.
Ik had de babyfoon mee op vakantie. Tijdens het slaapje kon ik rustig aan het zwembad zitten of in de avond aan de bar.
Alle reacties Link kopieren
En voor wat betreft auto vs. vliegen. Ik zou eerder voor een paar uur vliegtuig kiezen dan voor urenlang rijden. Zelf heb je weliswaar in de auto meer vrijheid en bewegingsruimte maar je kind moet verplicht in een autostoel, achteruit rijdend. Die van mij slaapt de eerste paar uur maar is daarna wakker en is het dan vrij snel zat. Dus op de terugweg van een van onze tripjes heb ik urenlang achterin gezeten om hem bezig te houden, anders was het continu krijsen.

Als je gaat vliegen, kies voor KLM en niet voor een van de budgetmaatschappijen. Je tickets zijn dan weliswaar iets duurder maar je mag dan wel gratis je kinderwagen / autostoel en extra bagage voor kind meenemen.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kiezen voor een huisje met alles erbij (kinderstoel, kinderbedje etc.). Wij zijn zelf gevlogen naar Portugal en hebben op het vliegveld een auto gehuurd. Omdat het huisje zo fijn was konden we zelf heerlijk ontspannen, maar de auto gaf ons de vrijheid om de omgeving te verkennen.

Ik vond het vliegtuig prima te doen. Ik zou inderdaad met KLM vliegen, omdat je dan gratis een autostoeltje, kinderwagen en 2 tassen voor de baby mag meenemen. Ze zijn heel kind/babyvriendelijk bij KLM.

Wij hadden in Portugal een heel kindvriendelijke accommodatie. Dochter kon overdag slapen en wij zaten met de babyfoon bij het zwembad of op het terras. Daarnaast was het huisje heel kindvriendelijk, dus geen losse stopcontacten en er was zelfs wat speelgoed aanwezig. Eventueel kan ik de naam via PB doorsturen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn met onze eerste dochter (nu 6 jaar) ook voor het eerst op vakantie geweest toen ze ongeveer 11 maand was.
Met het vliegtuig naar Griekenland, huisje op de begane grond met het zwembad vlakbij het huisje.
Voor mij is dat denk ik nog steeds de handigste manier om met een klein kind op vakantie te gaan.
Al zal ik eerlijk zijn; Ik was veel liever thuis gebleven met kind van 11 maand als ik dit vantevoren had geweten. Vond er eerlijk gezegd weinig aan, en weinig vakantiegevoel.
Kind (die van ons tenminste) altijd vroeg wakker, loop je dan al smorgens vroeg in de hitte terwijl er nog weinig te doen is. (want je hebt ook niet alle comfort en speelgoed zoals thuis, dus minder goed te vermaken binnen, en de buitenruimte bij het huisje was beperkt)
Dan vaak zwemmen,(natuurlijk constant kind vermaken/vasthouden etc), dan weer een slaapje.
En 'savonds alweer heel vroeg uit eten , want ons kindje sliep echt niet in de buggy terwijl we bv wandelden of lekker rustig konden eten), en daar zit je dan om 20.00 weer bij je huisje.
Nu met tweede, die zelfde leeftijd had rond de zomer) alle kosten mooi bespaard, en het was veel relaxeder om thuis en in de tuin te blijven-badje, eigen spullen, minder gedoe etc.
Vind vakantie met kind onder de 3 geen vakantie eerlijk gezegd :)
Alle reacties Link kopieren
glitglam schreef:
07-01-2019 16:09
Wij zijn met onze eerste dochter (nu 6 jaar) ook voor het eerst op vakantie geweest toen ze ongeveer 11 maand was.
Met het vliegtuig naar Griekenland, huisje op de begane grond met het zwembad vlakbij het huisje.
Voor mij is dat denk ik nog steeds de handigste manier om met een klein kind op vakantie te gaan.
Al zal ik eerlijk zijn; Ik was veel liever thuis gebleven met kind van 11 maand als ik dit vantevoren had geweten. Vond er eerlijk gezegd weinig aan, en weinig vakantiegevoel.
Kind (die van ons tenminste) altijd vroeg wakker, loop je dan al smorgens vroeg in de hitte terwijl er nog weinig te doen is. (want je hebt ook niet alle comfort en speelgoed zoals thuis, dus minder goed te vermaken binnen, en de buitenruimte bij het huisje was beperkt)
Dan vaak zwemmen,(natuurlijk constant kind vermaken/vasthouden etc), dan weer een slaapje.
En 'savonds alweer heel vroeg uit eten , want ons kindje sliep echt niet in de buggy terwijl we bv wandelden of lekker rustig konden eten), en daar zit je dan om 20.00 weer bij je huisje.
Nu met tweede, die zelfde leeftijd had rond de zomer) alle kosten mooi bespaard, en het was veel relaxeder om thuis en in de tuin te blijven-badje, eigen spullen, minder gedoe etc.
Vind vakantie met kind onder de 3 geen vakantie eerlijk gezegd :)
Ik denk (en dat geldt niet alleen als je een kind hebt) dat de accomodatie zo belangrijk is voor je vakantiegevoel. Ons huisje had een groot privé buitenterras. Dus als dochter om 19.00 uur op bed lag, zaten wij heerlijk in de zon met een biertje te barbecuen. Er was een groot buitenterrein met geitjes en cavia's maar ook binnen was het ruim en comfortabel. En ze hadden dus kinderspeelgoed. We hebben ook een minder leuk en minder kindvriendelijk huisje gehad, maar dan ben je inderdaad alleen maar achter je kind aan het rennen.
fiona2018 wijzigde dit bericht op 07-01-2019 16:24
0.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
*dubbel
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
07-01-2019 15:39
Dat gaat helaas niet, onze zoon kan/mag in die periode 3 (aaneengesloten) weken niet naar de opvang
Wat raar. Dan zit je door de leeftijd nog niet vast aan de schoolvakanties en wordt je alsnog gedwongen om in de dure periode te gaan. Ik las van de week ook al een opvang die tussen kerst/oud&nieuw dicht was. Gelukkig js de onze altijd open (behalve officiele feestdagen).
Hoe leuk vindt je kind autorijden? Hier was het drama dus wij zijn in Nederland gebleven.

Er wordt afgeraden om baby langer dan 2 uur aan een stuk in maxi cosi te houden, dus hou rekening met minimaal iedere 2 uur een Ruime stop.

Ik zou dus eerder voor bestemming op 3 uur vliegen gaan dan bestemming op 10+ uur rijden.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals dank voor al jullie hulp! :)

We hebben inmiddels een perfect vakantiehuis gevonden in een plaatsje vlakbij Bordeaux. We gaan met het vliegtuig (KLM) en vliegen overdag. Het vakantiehuis heeft een babybedje, een grote tuin en een zwembad. Helemaal blij!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Fiona, ik lees nu dit topic. Zou je mij de naam van jullie vakantieplek ik portugal willen sturen? Het klinkt erg goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven