Geld & Recht alle pijlers

Wat kan iemand met jou rek.nummer + naam?

07-01-2019 22:05 37 berichten
Weet iemand of een (persoon, geen bedrijf.) Die jou naam + rek.nummer heeft hier fraude mee kan plegen en dus geld kan afboeken op de een of andere manier of jou identiteit kan gebruiken?
Ze kunnen rekeningen van jouw bankrekening af laten schrijven.
Gatekeeper* schreef:
07-01-2019 22:07
Ze kunnen rekeningen van jouw bankrekening af laten schrijven.
Weet je dat zeker?
Waarom vraag je dit? Wat is er gebeurt?


Is dat alle info die ze hebben? Of hebben ze ook een adres of geboortedatum ect? Of een kopie ID?

Er is van alles mogelijk, zeker bepaalde online aankopen op afbetaling wil nog wel eens gedoe opleveren.
whattodo97 schreef:
07-01-2019 22:08
Weet je dat zeker?
Soms wel.

Als ik nu een account aanmaak met eigen adres maar TO's naam en bankrek en op factuur mag kopen. Of op maandfactuur zoals bij de H&M kom ik best een eind.
whattodo97 schreef:
07-01-2019 22:08
Weet je dat zeker?
Ja.
Dingen bestellen met volmacht automatische incasso.
Automatische incasso's overzetten.

Maar automatische incasso's kun je storneren en daarna blokkeren.
Tja, en dat was het ongeveer denk ik.
ShaunTheSheep schreef:
07-01-2019 22:11
Dingen bestellen met volmacht automatische incasso.
Automatische incasso's overzetten.

Maar automatische incasso's kun je storneren en daarna blokkeren.
Tja, en dat was het ongeveer denk ik.
Volgens mij mag je alleen periodieke automatische incasso's laten storneren, niet de eenmalige.

Dus kun je spullen bestellen, laten afleveren bij een postnl punt en niemand die weet dat jij het was.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
07-01-2019 22:18
Volgens mij mag je alleen periodieke automatische incasso's laten storneren, niet de eenmalige.

Dus kun je spullen bestellen, laten afleveren bij een postnl punt en niemand die weet dat jij het was.
Alle incasso's kun je storneren en blokkeren, behalve de belastingdienst. Alleen wat je zelf eenmalig, dan wel periodiek overboekt, niet.
Tiana_76 schreef:
07-01-2019 22:18
Volgens mij mag je alleen periodieke automatische incasso's laten storneren, niet de eenmalige.

Dus kun je spullen bestellen, laten afleveren bij een postnl punt en niemand die weet dat jij het was.
Eenmalige kan ik bij mijn bank ook storneren. Zou het per bank kunnen verschillen? Ik dacht dat het altijd kon.

Bestellen (met achteraf betalen of machtiging) en afleveren op een punt, een goede tip! Moet inderdaad niet dan bij je thuis bezorgd worden.

Om welke naam en welk rekeningnummer ging het? ;-)
Gatekeeper* schreef:
07-01-2019 22:07
Ze kunnen rekeningen van jouw bankrekening af laten schrijven.
Nee, daarvoor moet je een machtiging afgeven. Dus als je ziet dat er iets onterecht geïnd wordt, dan betwist je dat, de bank gaat terug naar de gemachtigde, die moet bewijs overleggen, en als dat er niet is krijg je het bedrag terug. Aantal keer meegemaakt en dat werkt prima.
Lucifer2018 schreef:
07-01-2019 22:10
Soms wel.

Als ik nu een account aanmaak met eigen adres maar TO's naam en bankrek en op factuur mag kopen. Of op maandfactuur zoals bij de H&M kom ik best een eind.
Maar dat is dan een te betalen factuur, geen incasso.
ShaunTheSheep schreef:
07-01-2019 22:25
Eenmalige kan ik bij mijn bank ook storneren. Zou het per bank kunnen verschillen? Ik dacht dat het altijd kon.

Bestellen (met achteraf betalen of machtiging) en afleveren op een punt, een goede tip! Moet inderdaad niet dan bij je thuis bezorgd worden.

Om welke naam en welk rekeningnummer ging het? ;-)
Nee het gaat om de soort incasso die het bedrijf bij de bank aanbiedt. Meestal zijn ze te storneren maar heel soms niet, dat ligt aan de code die de incasso in zich draagt.

Bijvoorbeeld bepaalde overheids incasso's kan je niet storneren. Ook bepaalde gokspel/loterijen ect kan je niet storneren. sommige weer wel. Maar meesten niet. Dat verschilt. Daar heb je ooit bij aangaan van de dienst ergens ja op geklikt.

Dat kan ook bij andere bijzondere diensten maar het komt bijna nooit voor.
Nitflex schreef:
07-01-2019 22:27
Maar dat is dan een te betalen factuur, geen incasso.
To vraagt wat ze er mee kunnen. Niet of het alleen kan per incasso.

En het kan beiden.
ShaunTheSheep schreef:
07-01-2019 22:25
Eenmalige kan ik bij mijn bank ook storneren. Zou het per bank kunnen verschillen? Ik dacht dat het altijd kon.

Bestellen (met achteraf betalen of machtiging) en afleveren op een punt, een goede tip! Moet inderdaad niet dan bij je thuis bezorgd worden.

Om welke naam en welk rekeningnummer ging het? ;-)
Nee, je kunt bij elke bank elke [edit: uitzonderingen zoals hierboven genoemd, overheid, loterijen etc.] incasso, of die nou eenmalig is, of terugkerend betwisten en laten terugdraaien.

Ik heb voor mijn ouders bij wie ongemerkt een maandelijkse incasso werd geïnd onderzoek laten instellen en dat is met terugwerkende kracht voor 13 maanden teruggestort. Onderzoek instellen is een groot woord, een paar klikjes online en dan moet de gemachtigde bewijzen dat ze toestemming hebben. Is die er niet, dan krijg je het terug.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 07-01-2019 22:38
4.79% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
07-01-2019 22:30
To vraagt wat ze er mee kunnen. Niet of het alleen kan per incasso.

En het kan beiden.
Ja, maar dat kan ook met alleen iemands naam en adres. Als je bij Zalando met achteraf betalen bestelt hoef je nog helemaal niet op te geven van welke rekening je zult betalen. Dat maakt ze niet uit. Maar de factuur staat op je naam.
TO, iedereen aan wie je weleens geld overmaakt heeft je rekeningnummer, het zou wat worden als iedereen met alleen die info geld zou kunnen innen.
Nitflex schreef:
07-01-2019 22:41
TO, iedereen aan wie je weleens geld overmaakt heeft je rekeningnummer, het zou wat worden als iedereen met alleen die info geld zou kunnen innen.
Ik wilde juist hetzelfde zeggen. Heel veel mensen hebben toch je naam en rekeningnummer ?
Als mensen er iets mee kunnen zou niemand iets meer willen verkopen op bijvoorbeeld marktplaats.
Daar geef je toch je naam en rekeningnummer zodat mensen geld kunnen overmaken?
echt, wat een gelul in al die posts hierboven zeg... :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Niks.
Ik heb al honderden mensen mn naam en rek.nr. gegeven. Ze kunnen er Niks mee.
Ja, alleen geld storten :-D
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Nou idd zeg, wat een vreemde reacties bovenin. Ze kunnen niks met je bankrekeningnummer en naam, ja alleen je geld storten.

Anders had de bank of wie dan ook je allang gewaarschuwd om geen rekeningnummers en namen door de geven aan derden...
Het wordt wel anders, als je je kopie van je id kaart erbij toevoegd incl adresgegevens.
Voor iedereen een groene tuin
ouwewijsneus schreef:
07-01-2019 22:55
Als mensen er iets mee kunnen zou niemand iets meer willen verkopen op bijvoorbeeld marktplaats.
Daar geef je toch je naam en rekeningnummer zodat mensen geld kunnen overmaken?
echt, wat een gelul in al die posts hierboven zeg... :bonk:
Inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
Och ik herinner me nog van die goede oude tijd dat we nog een boekje hadden met overschrijfkaarten, en mijn vader per ongeluk het mijne had gebruikt. Met zijn handtekening er onder werd het keurig overgeschreven.
Nu heb ik een paar codes nodig om over te schrijven, dus een stuk lastiger.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Zoals hierboven al div keren is gesteld, automatische incasso instellen op jouw naam en bankrekening kan, 100% zeker. Zoals ook al gezegd, kun je laten storneren. Als je het opmerkt!

Want als je, zoals ik / wij, wat laks bent in je afschriften (online) checken, kan het zomaar ongemerkt er langs glippen. Been there, done that. Ooit eens 'n ruim jaar water van onze rekening geschreven, ongemerkt. Uiteindelijk wél opgemerkt en is met terugwerkende kracht gelukkig teruggestort.
.
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
07-01-2019 23:34
Inderdaad!

Dit gebeurt inderdaad in praktijk en doen vele mensen, waaronder ik zelf voorheen, maar dat is ook tevens het risico wat je loopt. Been there. MP is ook niet voor niets gekomen met 'n eigen betaal functionaliteit. Ik zelf geef sinds mijn eigen voorval iig geen bankgegevens meer en gebruik PayPal, ook op MP. Sowieso is je koopwaar dan verzekerd als er bijvoorbeeld niets ontvangen wordt.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven