Werk & Studie alle pijlers

Servicemedewerker verzorgingstehuis

09-01-2019 09:13 20 berichten
Momenteel ben ik werkzaam als servicemedewerker in een verzorgingstehuis. Mijn werkzaamheden bestaan o.a uit schoonmaken van appartementen, wasverzorging, maaltijden rondbrengen, voorzien in zuivel-brood-vleeswaren op de appartementen, warme maaltijd verzorgen in het restaurant voor zowel intramuraal als extramurale bewoners, voorraad bestellen, enz.

Nu werd tijdens de vergadering aangegeven dat het over een paar maanden de bedoeling is dat wij meer gaan opwerken/samenwerken met de zorg. Wij mogen daar zelf ideeën over aanleveren. Nu is het moeilijk om even buiten het kader van onze eigen diensten te denken. Ik vroeg mij af of hier misschien mensen zijn die dit werk ook doen en met samen werken met de zorg en dan ook echt bv met zijn tweeën opwerken. Zo ja, zouden jullie mij dan eens kunnen vertellen over het werk dat jullie doen, hoe diensten eruit zien, enz. Ow ja en in welke schaal zijn jullie dan ingedeeld van CAO-VVT

Ik vond een vacature die denk ik wel goed aansluit bij welke kant mijn organisatie op wil.

----------
Het inzetten van de functie van ondersteunend medewerker zorg en welzijn in een team is nieuw binnen. Het doel van deze functie is om het werk- en woonklimaat voor bewoners én medewerkers zo prettig mogelijk te maken. Door niet taakgericht te werken, maar met elkaar op te trekken in de dagelijkse zorg voor de bewoner, wordt elke dag weer anders.
De werkzaamheden die je uitvoert zijn divers en gevarieerd. Je voert huishoudelijke werkzaamheden uit in het appartement van de bewoner en in de algemene ruimten. Dit doe je volgens de schoonmaakprotocollen en met de schoonmaaksystemen die we daarvoor hebben. Je begeleidt bewoners van en naar activiteiten, je helpt bij de maaltijden en soms ook in het restaurant.

We zijn niet op zoek naar iemand die alleen graag schoonmaakt of iemand die graag helemaal alleen werkt. We zijn ook niet op zoek naar iemand die alleen de taken uitvoert die passen bij zijn functie. Wie zoeken we dan wel?
We zoeken medewerkers die vanuit gevoel inspelen op de situatie van dat moment. Die zonder woorden ziet en begrijpt wat gedaan moet worden. Die nét dat beetje meer doet, waardoor het zorgen voor de bewoner ook echt iets van ons samen wordt.

--------

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die al op deze manier werken in een verzorgingstehuis en hopelijk kan ik ideeën opdoen om bij ons in te zetten!
Alle reacties Link kopieren
Dit past bij het persoonsgericht werken. Zelf heb ik ruim 15 jaar als manager in de zorg gewerkt. Binnen de visie van persoonsgericht werken staat de behoefte van de cliënt centraal en logisch gevolg is dat de taken van medewerkers ook veranderen. In principe erg mooi. Risico is dat het ook als bezuiniging ingezet gaat worden. Bijvoorbeeld dat servicemedewerkers het werk van activiteitenbegeleiders gaan doen. is ook niets mis mee als de servicemedewerker dit kan en wil en in de juiste schaal komt (30/35). Als dit niet zo is is er wel wat mis mee. Ik adviseer je om contact met de vakbond op te nemen (FNV) om advies te vragen en met de OR van je organisatie in gesprek te gaan.
Praktische invulling binnen de organisatie waarin ik werkte was: koffie drinken met cliënten, wandelen, feestdagen invulling geven, samen eten. Er ontstond wel een hiërarchie op afdelingen waarin de servicemedewerkers niet altijd prettig 'aangestuurd' werden door zorgmedewerkers. Nogmaals: het kan een heel mooie ontwikkeling zijn en een verrijking van je werk maar er zitten wat haken en ogen aan!
Alle reacties Link kopieren
Puur als leek is het eerste dat bij mij opkomt; als jullie de zorgmensen meer gaan ondersteunen, gaan de zorgmensen dan ook taken van de service oppakken??
Of krijgen jullie er wel extra taken bij, maar verder niks?

Op zich weten we allemaal dat er te weinig mensen zijn voor de zorg. Maar als jullie dat moeten gaan ondersteunen moeten er servicemensen bij.
Anders verplaats je de werkdruk alleen maar naar een andere groep.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
09-01-2019 11:25
Puur als leek is het eerste dat bij mij opkomt; als jullie de zorgmensen meer gaan ondersteunen, gaan de zorgmensen dan ook taken van de service oppakken??
Of krijgen jullie er wel extra taken bij, maar verder niks?

Op zich weten we allemaal dat er te weinig mensen zijn voor de zorg. Maar als jullie dat moeten gaan ondersteunen moeten er servicemensen bij.
Anders verplaats je de werkdruk alleen maar naar een andere groep.
Nee. En dat lijkt me terecht.

Dit soort dingen werken alleen als er meer servicemensen bij komen inderdaad. Die ook allemaal extra opleiding/curcussen krijgen.
@naomi en ceylon: dat is dus waar wij ook bang voor zijn. Wij rennen en vliegen al heel veel door het huis omdat we op heel veel vlakken actief zijn. Ik heb dus ook aangegeven dat die balans in werkzaamheden er wel moeten zijn. Maar dan ga je dus ook weer spreken over een taakverdeling, terwijl dat dan weer niet de insteek van de organisatie is. We hebben ook direct gevraagd hoe dat dan zit met de schaal indeling. Het antwoord was dat we op de huidige schaal blijven zitten en dat is dus 15. Dan neigt het dus meer naar bezuiniging.

Toevoeging na aanleiding van lucifer: er is op het moment al wel sprake van een 3 daagse cursus gastvrijheid die we als team moeten volgen.
Lavendel_12 schreef:
09-01-2019 11:51
@naomi en ceylon: dat is dus waar wij ook bang voor zijn. Wij rennen en vliegen al heel veel door het huis omdat we op heel veel vlakken actief zijn. Ik heb dus ook aangegeven dat die balans in werkzaamheden er wel moeten zijn. Maar dan ga je dus ook weer spreken over een taakverdeling, terwijl dat dan weer niet de insteek van de organisatie is. We hebben ook direct gevraagd hoe dat dan zit met de schaal indeling. Het antwoord was dat we op de huidige schaal boven zitten en dat is dus 15. Dan neigt het dus meer naar bezuiniging.
Je kan er van uit gaan dat het zorgpersoneel echt geen enkele taak van jullie gaan overnemen. Beetje bot maar daar zijn ze te duur voor, ze zijn te hoog opgeleid en die werkzaamheden hebben niets met hun functie te maken ect.

Ik zou dus niet over de taakverdeling gaan praten maar over meer werk voor jullie en dus moeten er meer servicemedewerkers bij.
Lucifer2018 schreef:
09-01-2019 11:54
Je kan er van uit gaan dat het zorgpersoneel echt geen enkele taak van jullie gaan overnemen. Beetje bot maar daar zijn ze te duur voor, ze zijn te hoog opgeleid en die werkzaamheden hebben niets met hun functie te maken ect.

Ik zou dus niet over de taakverdeling gaan praten maar over meer werk voor jullie en dus moeten er meer servicemedewerkers bij.
Daar ga ik ook niet vanuit, ik denk dat het eerder andersom zal zijn. Dat wij nog meer dingen van de zorg gaan overnemen, zoals bed opmaken, brood smeren voor bewoner, vuilnisbak legen, vuile was verzamelen, enz. Dat zijn dingen die de zorg nu nog zelf doet.

Wij zijn een klein team en zijn ook al een jaar op zoek naar versterking, maar de sollicitanten blijven uit. Ben benieuwd hoe ze dan denken toch meer servicemedewerkers te krijgen. Ook de zorg krijgen ze nu max twee sollicitanten voor een vacature.
Ik denk dat de problemen alleen maar worden verplaatst.

Aan de andere kant lijkt het me wel leuk dichter bij de bewoner te staan, zonder de zorghandelingen, maar zie ik het ook gebeuren dat dat er alsnog niet van komt omdat wij meer werkzaamheden moeten gaan uitvoeren en alsnog de piemel uit de panty moeten lopen. Onze huidige diensten zijn ook zo strak gepland dat er weinig tijd is voor uitloop en dan willen ze daar nog uren besparen.
Lavendel_12 schreef:
09-01-2019 12:07
Daar ga ik ook niet vanuit, ik denk dat het eerder andersom zal zijn. Dat wij nog meer dingen van de zorg gaan overnemen, zoals bed opmaken, brood smeren voor bewoner, vuilnisbak legen, vuile was verzamelen, enz. Dat zijn dingen die de zorg nu nog zelf doet.

Wij zijn een klein team en zijn ook al een jaar op zoek naar versterking, maar de sollicitanten blijven uit. Ben benieuwd hoe ze dan denken toch meer servicemedewerkers te krijgen. Ook de zorg krijgen ze nu max twee sollicitanten voor een vacature.
Ik denk dat de problemen alleen maar worden verplaatst.

Aan de andere kant lijkt het me wel leuk dichter bij de bewoner te staan, zonder de zorghandelingen, maar zie ik het ook gebeuren dat dat er alsnog niet van komt omdat wij meer werkzaamheden moeten gaan uitvoeren en alsnog de piemel uit de panty moeten lopen. Onze huidige diensten zijn ook zo strak gepland dat er weinig tijd is voor uitloop en dan willen ze daar nog uren besparen.
Precies. Er zullen dus meer servicemedewerkers nodig zijn en daar zou ik wel over beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij niet zo raar dat er geen sollicitanten reageren op de vacature. Er wordt nogal wat verwacht en dat in schaal 15! Misschien dat ook eens onder de aandacht brengen van de OR en het MT?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even op indeed gekeken voor je. Daar zie ik een vergelijkbare functie bij de ViVa zorggroep (niveau 1 vereist) staan met een waardering in schaal 20.
Naomi1970 schreef:
09-01-2019 13:19
Lijkt mij niet zo raar dat er geen sollicitanten reageren op de vacature. Er wordt nogal wat verwacht en dat in schaal 15! Misschien dat ook eens onder de aandacht brengen van de OR en het MT?
Die vraag hebben we dus ook gesteld aan onze manager a.i. Vorig jaar is hier ook over gesproken en was het wel de bedoeling dat we een schaal omhoog zouden gaan, terwijl dat dus ook nog ging over de huidige werkzaamheden. Dat is toen op een laag pitje gezet, omdat er in het zorgteam heel veel onrust was en ze daar mee bezig zijn gegaan. Nu wordt er echter meteen koud nee gezegd op een schaalverhoging, terwijl wij dus nu al heel veel verantwoordelijkheden hebben o.a. de maaltijdvoorziening voor bewoners en er dan straks hoogstwaarschijnlijk nog meer bij komt.

Fijn dat er reacties zijn: ik schrijf meteen vragen/ punten op voor ons overleg, want alles moet nu ook in 1x in trein versnelling.
Naomi1970 schreef:
09-01-2019 13:22
Ik heb even op indeed gekeken voor je. Daar zie ik een vergelijkbare functie bij de ViVa zorggroep (niveau 1 vereist) staan met een waardering in schaal 20.
Oh, ga ik even kijken en uitprinten kan ik dan ook meenemen en onder de neuzen schuiven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie ook niets anders dan een verkapte bezuiniging, zeker als al iedereen op zijn/haar tenen loopt,
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Betrek vooral de OR hierbij. Als het goed is komt die op voor jullie belangen. In het overleg vermelden dat je graag wilt dat de vakbond meekijkt naar de constructie zoals die voorgesteld wordt is ook niet verkeerd. Blijf ook benoemen dat je pas de werkzaamheden wilt gaan uitvoeren als die opnieuw gemeten zijn binnen het functiewaarderingssysteem. Misschien wordt er druk op jullie uitgeoefend om 'in het belang van de cliënten' de taken al uit te voeren. Blijf voor je rechten opkomen.
Mochten de wijzigingen ook leiden tot verandering van arbeidstijden hoort hier een aparte procedure voor gestart te worden. Bijvoorbeeld als je nu tijdens kantoortijden werkt en straks ook in de avonduren moet werken.
Bedankt voor de tips!

Ik ben benieuwd of er nog iemand zich meld die in een vergelijkbare situatie zit of deze ontwikkeling al heeft doorgemaakt. Als ik beetje google zie ik dat er steeds meer vergelijkbare banen worden gestart onder de noemer `Medewerker welzijn & zorg'.
Nou lees ik toch even mee met deze topic. Zoveel herkenbaarheid. Wij nemen ook steeds meer taken van de zorg over en krijgen en niet genoeg uur voor om deze taken te volbrengen en ook niet genoeg betaald. We lopen ons vaak de benen uit ons lijf, pauze gun je jezelf vaak niet, je werkt regelmatig nog in je eigen tijd om werkzaamheden af te krijgen. Schrijf deze extra uren nu echt op, ben gekke Henkie niet. Er wordt vaak niet naar ons geluisterd als we onze mond open doen. Ach het moet toch lukken allemaal? 5-6 min om een kantoor (1 kamer) schoon te maken. Wat kan ik in 5-6 min doen? Wat zeuren we? Krijgen we van de week te horen dat er voor betaalde taken in de routes extra tijd bij is gekomen, iets wat voor deze taken niet nodig was, kan ook op een andere manier opgelost worden en voor taken waar je de tijd echt nodig hebt wordt tijd afgehaald. Moet ik tegen bewoners die ‘s avonds in de huiskamer komen om hun broodmaaltijd te nuttigen zeggen, sorry u moet nu van tafel want ik moet opruimen anders werk ik straks in mijn eigen tijd! Ik heb dan een uur om de mensen te helpen aan tafel met hun broodmaaltijd, tafel af te ruimen, afwas in de keuken in de afwasmachine te doen, afwas op te ruimen, prullenbak te legen,met stofzuiger kruimels van vloer te zuigen en alles in koelkast, voorraadkast aan te vullen voor de gene die de andere dag de vroege dienst heeft. We moeten het eerst maar eens aankijken en anders maar weer klagen. Des ondanks werk ik nog steeds met plezier in de zorg. Raar misschien maar waar.
Hoi cinderella,

hebben jullie de afgelopen maanden deze verandering meegemaakt? Was de invulling van je werkzaamheden en diensten hiervoor anders?

Wij zijn nu nog een op zichzelf staand team, los van de zorg dus, maar ze willen dus vanaf april/mei dat we meer gaan optrekken met de zorg. In ons volgende overleg wil de teammanager in gesprek gaan over hoe we dat invulling kunnen gaan geven. Nu bestaan onze diensten nog uit: appartementen schoonmaken, was dat terug is gekomen van de wasserij ronddelen bij de bewoners, boodschappen naar afdelingen en bewoners brengen, bestellen van voedingsmiddelen, maaltijden rondbrengen voor bewoners die op het appartement eten en het verzorgen/uitserveren van de warme maaltijd voor bewoners die in het restaurant komen eten. Verder zijn we nu al manusje van alles, want een receptie is er ook niet meer dus als iemand iets moet weten komen ze bij ons.

Ik ben dus ook bang dat we veel meer werkzaamheden erbij krijgen in dezelfde tijd en hetzelfde loon.
Zou jij eens kunnen vertellen hoe een gemiddelde dienst eruit ziet voor jou? En in welke schaal ben je nu ingedeeld qua loon?
Lavendel_12 schreef:
09-01-2019 23:00
Hoi cinderella,

hebben jullie de afgelopen maanden deze verandering meegemaakt? Was de invulling van je werkzaamheden en diensten hiervoor anders?

Wij zijn nu nog een op zichzelf staand team, los van de zorg dus, maar ze willen dus vanaf april/mei dat we meer gaan optrekken met de zorg. In ons volgende overleg wil de teammanager in gesprek gaan over hoe we dat invulling kunnen gaan geven. Nu bestaan onze diensten nog uit: appartementen schoonmaken, was dat terug is gekomen van de wasserij ronddelen bij de bewoners, boodschappen naar afdelingen en bewoners brengen, bestellen van voedingsmiddelen, maaltijden rondbrengen voor bewoners die op het appartement eten en het verzorgen/uitserveren van de warme maaltijd voor bewoners die in het restaurant komen eten. Verder zijn we nu al manusje van alles, want een receptie is er ook niet meer dus als iemand iets moet weten komen ze bij ons.

Ik ben dus ook bang dat we veel meer werkzaamheden erbij krijgen in dezelfde tijd en hetzelfde loon.
Zou jij eens kunnen vertellen hoe een gemiddelde dienst eruit ziet voor jou? En in welke schaal ben je nu ingedeeld qua loon?
Wij hebben verschillende diensten met verschillende taken. Ik zal een dienst voor je beschrijven. Onze diensten beginnen om 7:30 ‘s ochtends, deze dienst duurt tot 10:30. Onze taken zijn in deze dienst, beginnen met koffie zetten voor beide pg afdelingen, verswaren op de tafels zetten, dan ga ik naar afdeling 2 om daar alvast wat schoonmaakwerkzaamheden op de afdeling te doen en 1 voor 1 druppelen de bewoners van deze afdeling de huiskamer binnen om plaats te nemen aan tafel voor hun ontbijt. Ik help met brood smeren voor sommige bewoners en breng het ontbijt wat ik intussen klaar heb gemaakt naar enkele bewoners op hun kamer. Na het ontbijt begeleid ik de bewoners naar de huiskamer op afdeling 1, waar ze de dag zullen doorbrengen. Inmiddels is het soms als ik pech heb al bijna half 10. Daarna ga ik weer naar boven waar ik de ontbijtboel opruim en de afwasmachine aanzet. Dan moet ik nog 2 kamers schoonmaken op een verdieping lager waar ik elk een half uur tijd voor heb. Dus ik ben eigenlijk altijd pas rond half 11 klaar met schoonmaken. Daarna moet ik nog de vaatwasser uitruimen en de schoonmaakkar weer gereed maken voor de middagdienst. Op maandag en vrijdag moeten we ook nog de bestelling maken voor afdeling 1 en afdeling 2. Dit houdt in brood, vleeswaren, zuivel, fruit ect bestellen. Dus vaak nog in eigen tijd bezig. Ben nu zover dat ik als ik ruim in eigen tijd bezig ben het ook als extra tijd noteer. Er wordt bij ons zoveel verandert in de diensten en vaak niet heel handig. Op papier lijkt het allemaal prima, maar in de praktijk werkt het totaal niet. Verder zijn er nog diensten van 8:15-12:15, 11:30-14:30, 14:30-18:00 en 16:00-19:00 uur, en er staat nog 2x 2 uur voor de was uitzoeken en als er nieuwe bewoners komen moet hun kleding en linnengoed gelabeld worden. Maar in de meeste diensten ben je vaak later klaar dan de tijd die er voor staat. Dit al zo vaak aangegeven, maar het lijkt of het de mensen van hoger hand niets interesseerd. Alles draait om geld.
@cinderella: jeetje wat een korte diensten allemaal. De dienst die je beschrijft lijkt me ook heel rommelig en je niet echt tijd hebt om iets af te ronden, omdat je dan alweer met iets anders bezig moet. Ik hoop dan toch dat de invulling van onze diensten anders gaat worden/zijn.

Onze kortste dienst duurt nu van 08.30-14.00, de rest van de diensten lopen allemaal tot 16.00-17.00

We zullen zien hoe ons overleg gaat volgende week.
Lavendel_12 schreef:
10-01-2019 16:56
@cinderella: jeetje wat een korte diensten allemaal. De dienst die je beschrijft lijkt me ook heel rommelig en je niet echt tijd hebt om iets af te ronden, omdat je dan alweer met iets anders bezig moet. Ik hoop dan toch dat de invulling van onze diensten anders gaat worden/zijn.

Onze kortste dienst duurt nu van 08.30-14.00, de rest van de diensten lopen allemaal tot 16.00-17.00

We zullen zien hoe ons overleg gaat volgende week.
Ja wij hebben diensten van 3 max 4 uur. Inderdaad kort. Daardoor kan het soms zijn dat we ‘s ochtends moeten werken en ‘s avonds nog een keertje weer moeten komen. Ik die op loopafstand van mij werk woon vindt dat niet zo’n probleem, maar voor collega’s die verder weg wonen is dat niet erg prettig. Ben heel benieuwd hoe het bij jullie zal gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven