Gezondheid alle pijlers

vraag over orthodontie en ziektekostenverzekering

09-01-2019 22:14 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva forummers. Ik heb een vraag over orthodontie en ziektekostenverzekering en ik ben te laat om daar mijn vraag nog te kunnen stellen dus misschien weet iemand hier het antwoord.. Mijn dochter zit bij mij op de ziektekostenverzekering en ze moet een beugel. Bij mijn zorgverzekering hanteert men een wachttijd van 1 jaar, dus ik moet me eerst 1 jaar verzekeren voor orthodontie en dan kan mijn dochter volgend jaar een vergoeding krijgen voor een beugel. Deze vergoeding bedraagt een totaalbedrag van 2000 euro. Dit bedrag ben je ws. in het eerste jaar van het beugeltraject al kwijt (foto's, aanmeten beugel, plaatsen beugel, controles). Mag je dan het jaar daarna weer overstappen naar een gewone polis zonder orthodontie, of moet ik gedurende het gehele beugeltraject ook de polis met orthodontie houden? Weet iemand dit? Bvd!
Alle reacties Link kopieren
Nou heb ik geen ervaring met beugels maar het lijkt me dat als je je ergens niet voor verzekert, dat je dan dus geen vergoeding krijgt. Ook niet als je in het verleden wel verzekerd bent geweest. Dus je mag best overstappen naar een polis zonder orthodontie maar dan moet je de beugel zelf betalen.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Welke verzekeraar en welk aanvullend pakket heb je?
Alle reacties Link kopieren
Zilveren Kruis en dan neem ik dus een aanvulling met orthodontie tot 2000 euro.
Zo wordt wel duidelijk waarom die aanvullende pakketten zo achterlijk duur zijn. Mensen sluiten ze soms (vaak?) af alleen voor de periode dat het nodig is, allemaal brandende huizen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet geheel antwoord op je vraag maar mss heb je er toch wat aan. Ik zit bij Interpolis, al jaren, ook met andere verzekeringen. Maar bij hen kun je gelijk instappen zonder een jaar wachttijd eerst. Zoon had ook een beugel nodig en de totale kosten, beugel plaatsen onder en boven, nazorg/nacontrole, kwam in totaal uit op nog geen € 2000. Kosten voor beugelplaatsing onder en boven was € 385 per stuk. Dan nog beugelafspraken met vervanging van blokjes/aandraaien/sterkere elastiekjes etc.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor jullie reacties. Iceteapeach ook bedankt, ik zal eens kijken bij Interpolis.
Alle reacties Link kopieren
Interpolis heeft ook een jaar wachttijd.

maar volgens mij kun je elke aanvullende verzekering na een jaar er weer uitgooien.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
09-01-2019 22:58
Interpolis heeft ook een jaar wachttijd.

maar volgens mij kun je elke aanvullende verzekering na een jaar er weer uitgooien.
Ah, dat is nieuw dan kennelijk. Beugel van zoon is idd ook alweer ruim een jaar geleden.
wij slapen nooit.
inky12345 schreef:
09-01-2019 22:53
Dankjewel voor jullie reacties. Iceteapeach ook bedankt, ik zal eens kijken bij Interpolis.
Na dat jaar kun je het inderdaad weer aanpassen en ben je ook weer vrij om een andere verzekeraar uit te kiezen. Ik heb dit de afgelopen maanden ook allemaal uitgezocht. Menzis hanteert ook een wachttijd van een jaar. Unive, Ohra, DSW en CZ niet. Maar ook die hebben vaak wel voorwaarden bij het afsluiten van een aanvullende tand verzekering. Ik zou het goed uitzoeken. Ik heb ze uiteindelijk gebeld en er moest een aanvraag ingediend worden.
Mijn oudste moet er ook een. Interpolis hanteert inderdaad ondertussen ook een jaar wachttijd. En ik hoorde het beugelverhaal in februari vorig jaar van de tandarts. Ophogen tussentijds kan niet.

Dus ik moest eigenlijk bijna 2 jaar betalen voor 1500 euro vergoeding. Daarna volle pond.

Een beugeltraject kost minimaal 2000-2500 euro en dus vaak nog veel meer ook.

Ik ben overgestapt op IZZ, dat kon ivm partner's nieuwe baan. En dat gaat ons een flink pak geld schelen.

Als mijn kind nog langer of een specialere beugel moet dan buitenboord en plaatjesbeugel dan scheelt het nog veel meer.

Maar goed TO kan nu niet meer overstappen dacht ik?

Maar reken zeker 2500 euro voor een beugel aan gemiddelde kosten.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 09-01-2019 23:40
25.05% gewijzigd
inky12345 schreef:
09-01-2019 22:53
Dankjewel voor jullie reacties. Iceteapeach ook bedankt, ik zal eens kijken bij Interpolis.
Nee niet doen. Premie is hoog, ook jaar wachttijd bij overstappen en je krijgt maar 1500 euro dacht ik.

En je bent met 1 jaar ook meestal niet klaar. 1,5 jaar meestal minimaal en soms wel 2-3 jaar.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 09-01-2019 23:38
17.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt of je het jaar daarna weer over mag stappen naar een gewone polis zonder orthodontie, dat kan wel maar als je dan nog kosten hebt moet je die natuurlijk weer zelf betalen. De meeste kinderen zijn volgens mij zo'n 1,5 jaar bezig met een beugel. Als je gedurende het gehele beugeltraject een polis met orthodontie hebt dan krijg je het gewoon vergoed tot 2.000 euro. Ik ben 2 jaar verzekerd geweest met orthodontie, maar we hebben het net niet gered met 2.000 euro, ik moest uiteindelijk nog iets van 200 euro zelf bijbetalen. Ook zilveren kruis trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
09-01-2019 23:35
Nee niet doen. Premie is hoog, ook jaar wachttijd bij overstappen en je krijgt maar 1500 euro dacht ik.

En je bent met 1 jaar ook meestal niet klaar. 1,5 jaar meestal minimaal en soms wel 2-3 jaar.
2000€ bij Interpolis, bij ons destijds. Zoon was met een jaar klaar. Maar, dat idd wel als verkortingsduur op de beugelperiode: zoon had aan beide kanten, onder, twee kaasmolaren. Dat hield in dat bij die twee (volwassengebit) kiezen, het glazuur niet goed was aangelegd dus die kiezen zijn getrokken. Dat betekende vervolgens dat hij voldoende ruimte had om zijn overige volwassen tanden/kiezen te laten groeien.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-01-2019 22:35
Zo wordt wel duidelijk waarom die aanvullende pakketten zo achterlijk duur zijn. Mensen sluiten ze soms (vaak?) af alleen voor de periode dat het nodig is, allemaal brandende huizen.
Klopt. Aanvullende verzekeringen zijn eerder veredelde spaarrekeningen dan verzekeringen. Verzekeringen zijn immers bedoeld om dure risico's te dekken. Maar als je met bijna 100% zekerheid iets gaat gebruiken uit de dekking is het geen risico meer.
Alle reacties Link kopieren
Als jij al jaren 3 sterren aanvullend verzekerd bent bij zilveren kruis dan kan je gelijk gebruik maken van orthodontie. Als jij pas in december bent overgestapt of verzekering hebt verhoogd dan moet je wel een jaar wachten.
Wanneer je die €2000 verbruikt hebt dan kan je de aanvullend verzekering verhogen naar 4 sterren zodat €500 extra vergoed krijgt.
Ik heb dit goed uitgezocht omdat ik in dezelfde situatie zit als jij.
iceteapeach schreef:
10-01-2019 00:54
2000€ bij Interpolis, bij ons destijds. Zoon was met een jaar klaar. Maar, dat idd wel als verkortingsduur op de beugelperiode: zoon had aan beide kanten, onder, twee kaasmolaren. Dat hield in dat bij die twee (volwassengebit) kiezen, het glazuur niet goed was aangelegd dus die kiezen zijn getrokken. Dat betekende vervolgens dat hij voldoende ruimte had om zijn overige volwassen tanden/kiezen te laten groeien.
Nu niet meer. 1500 euro bij de allerduurste verzekering. Met een jaar wachttijd. En de rest moet je volle pond betalen.

En de beugel van mijn dochter aankomend jaar ( en jaar erop zeker nog) gaat sowieso 2300 euro kosten en dat word geheid meer. Controles, als er eens iets losschiet, als het toch langer in moet blijven en dus meer afspraken bij de ortho. ect.

Maar ik heb dus de mazzel dat we konden overstappen en bij IZZ VGZ ( betere voorwaarden dan normale VGZ) een hele goed aanvullende verzekering hebben die meteen te gebruiken viel.

Dus het gaat ons nu echt heel veel minder geld kosten.
Alle reacties Link kopieren
To, de 2000 euro vergoeding geldt voor de gehele periode dat de verzekering loopt. Dus als je binnen één jaar deze kosten op maakt, heeft het ook geen zin om hem nog langer aan te houden. En ja, je mag dan switchen. Vandaar dat je 1 jaar wachttijd hebt, dan kunnen ze in ieder geval 2 jaar de hogere aanvullende verzekering toucheren.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Het is überhaupt de vraag of je nog zo'n verzekering kan afsluiten. Ik heb vorige maand een poging gedaan maar werd overal afgewezen. En dit
Krijg nu maar €500 vergoed. Ga geen jaar wachten. Je betaald dan 2 jaar lang een hoge premie. Kan ik net zo goed uit eigen zak betalen en een lagere verzekering nemen die ook orthodontie vergoed alleen een lager bedrag.
Ik ben overigens al rond de €2700 kwijt voor een beugel.
Nala2013 schreef:
10-01-2019 09:32
Het is überhaupt de vraag of je nog zo'n verzekering kan afsluiten. Ik heb vorige maand een poging gedaan maar werd overal afgewezen. En dit
Krijg nu maar €500 vergoed. Ga geen jaar wachten. Je betaald dan 2 jaar lang een hoge premie. Kan ik net zo goed uit eigen zak betalen en een lagere verzekering nemen die ook orthodontie vergoed alleen een lager bedrag.
Ik ben overigens al rond de €2700 kwijt voor een beugel.
Het is inderdaad niet zo makkelijk meer te regelen. Ik wil zelf een beugel, nou dat kun je echt shaken als volwassene. Dat wordt dus sparen! Mijn zoon moet schatten ze in over 1,5 jaar een beugel. Voor hem wil ik het nog wel proberen via de verzekering.
Alle reacties Link kopieren
2018anoniem schreef:
10-01-2019 09:44
Het is inderdaad niet zo makkelijk meer te regelen. Ik wil zelf een beugel, nou dat kun je echt shaken als volwassene. Dat wordt dus sparen! Mijn zoon moet schatten ze in over 1,5 jaar een beugel. Voor hem wil ik het nog wel proberen via de verzekering.
Ik mag het bedrag bij de orthodontist verspreiden over 3 jaar dat je maandelijks een vast bedrag betaald ipv gelijk hoge kosten moet maken. Misschien voor jou ook interessant!? Orthodontist zei dat 80% van de volwassenen op deze manier betaald bij hun praktijk.
En voor kinderen onder de 18 is het natuurlijk veel aantrekkelijker qua verzekering.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-01-2019 22:35
Zo wordt wel duidelijk waarom die aanvullende pakketten zo achterlijk duur zijn. Mensen sluiten ze soms (vaak?) af alleen voor de periode dat het nodig is, allemaal brandende huizen.
Maar ja, wie neemt het ze kwalijk, zou ik ook doen.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-01-2019 22:35
Zo wordt wel duidelijk waarom die aanvullende pakketten zo achterlijk duur zijn. Mensen sluiten ze soms (vaak?) af alleen voor de periode dat het nodig is, allemaal brandende huizen.
Hier had ik gisterenavond overheen gelezen. Klopt. En logisch. Want wie zou het in zijn/haar hoofd halen een dure orthodontie aanvulling te nemen als dit niet nodig is..
Alle reacties Link kopieren
2018anoniem schreef:
09-01-2019 23:13
Na dat jaar kun je het inderdaad weer aanpassen en ben je ook weer vrij om een andere verzekeraar uit te kiezen. Ik heb dit de afgelopen maanden ook allemaal uitgezocht. Menzis hanteert ook een wachttijd van een jaar. Unive, Ohra, DSW en CZ niet. Maar ook die hebben vaak wel voorwaarden bij het afsluiten van een aanvullende tand verzekering. Ik zou het goed uitzoeken. Ik heb ze uiteindelijk gebeld en er moest een aanvraag ingediend worden.
Dankjewel, dan kijken we eens naar de door jou genoemde verzekeringen. Als het tenminste nog kan, zoals sommigen hier al noemen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
09-01-2019 23:35
Mijn oudste moet er ook een. Interpolis hanteert inderdaad ondertussen ook een jaar wachttijd. En ik hoorde het beugelverhaal in februari vorig jaar van de tandarts. Ophogen tussentijds kan niet.

Dus ik moest eigenlijk bijna 2 jaar betalen voor 1500 euro vergoeding. Daarna volle pond.

Een beugeltraject kost minimaal 2000-2500 euro en dus vaak nog veel meer ook.

Ik ben overgestapt op IZZ, dat kon ivm partner's nieuwe baan. En dat gaat ons een flink pak geld schelen.

Als mijn kind nog langer of een specialere beugel moet dan buitenboord en plaatjesbeugel dan scheelt het nog veel meer.

Maar goed TO kan nu niet meer overstappen dacht ik?

Maar reken zeker 2500 euro voor een beugel aan gemiddelde kosten.
Wat fijn dat jullie deze overstap konden maken en dat dit zo scheelt.
En ik weet het, een beugeltraject is schrikbarend duur. Ik overweeg meteen ook maar een carrière switch denk ik.. ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven