Gezondheid alle pijlers

Stoppen met de pil

10-01-2019 13:43 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit erover na te denken om te stoppen met de pil, iemand die mij haar ervaring kan vertellen daarmee? Na hoeveel weken/maanden merkte je écht goed verschil in alles (lichamelijk en geestelijk). Ik weet dat het voor iedereen anders is, maar ik benieuwd naar jullie ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Ik merkte helemaal geen verschil.
Werd alleen veel langer en heviger ongesteld
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik ben een paar jaar terug ongeveer een halfjaar gestopt, dat was een drama.
Ik ben blijkbaar gevoelig voor hormoonschommelingen, ik moest 6 maanden om ieder grassprietje janken en werd er echt deprie van.
Maar goed ieder lichaam is natuurlijk anders, maar ik word blijkbaar wat stabieler van de pil.
Lichamelijk merkte ik gek genoeg geen verschil.
Alle reacties Link kopieren
Ik merkte na ongeveer twee maanden al verschil. Menstruaties werden wel heviger, maar m’n libido werd een stuk hoger en de maagklachten waar ik al jaren last van had, waren ineens weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil maximaal 2-3 maanden stoppen, om hierna een spiraal te laten zetten. Maar dat is volgens mij niet lang genoeg om te bepalen hoe ik mij voel zonder hormonen.
fotoroid schreef:
10-01-2019 14:04
Ik wil maximaal 2-3 maanden stoppen, om hierna een spiraal te laten zetten. Maar dat is volgens mij niet lang genoeg om te bepalen hoe ik mij voel zonder hormonen.


Waarom denk je dat?
En wil je dan een koperspiraal plaatsen? Dan kun je daarmee toch ook ervaren hoe jij je voelt zonder toegediende hormonen?
Je lichaam neemt het de eerste maand al weer gewoon over hoor.

Ik voelde me alleen anders tijdens de bloeding met of zonder pil. Met de pil bloedde ik korter maar had ik vrijwel altijd hoofdpijn. Zonder pil was mijn menstruatie iets heviger maar vrijwel hoofdpijnloos.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
10-01-2019 14:07
Waarom denk je dat?
En wil je dan een koperspiraal plaatsen? Dan kun je daarmee toch ook ervaren hoe jij je voelt zonder toegediende hormonen?
Je lichaam neemt het de eerste maand al weer gewoon over hoor.

Ik voelde me alleen anders tijdens de bloeding met of zonder pil. Met de pil bloedde ik korter maar had ik vrijwel altijd hoofdpijn. Zonder pil was mijn menstruatie iets heviger maar vrijwel hoofdpijnloos.
Ik heb het nooit nagekeken, maar ik dacht het zo'n 4 maanden duurt voor die hormonen van de pil uit je lichaam zijn. Ik denk dat ik voor hormoonspiraal ga, dus het is niet dat ik nooit meer hormonen wil, maar ik wil gewoon eventjes niets.
fotoroid schreef:
10-01-2019 14:12
Ik heb het nooit nagekeken, maar ik dacht het zo'n 4 maanden duurt voor die hormonen van de pil uit je lichaam zijn. Ik denk dat ik voor hormoonspiraal ga, dus het is niet dat ik nooit meer hormonen wil, maar ik wil gewoon eventjes niets.


Dat zou betekenen dat je 4 maanden na het stoppen van de pil ook niet zwanger zou kunnen worden.
Terwijl 1 pil vergeten in de eerste week na een stopweek toch al risico op zwangerschap geeft :lightbulb:

Het duurt echt geen vier maanden dus voor die kunstmatige hormonen uit je lichaam zijn. Het zou kunnen dat je lichaam weer even moet wennen aan het zelf reguleren, maar dat duurt eerder weken dan maanden.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
10-01-2019 14:19
Dat zou betekenen dat je 4 maanden na het stoppen van de pil ook niet zwanger zou kunnen worden.
Terwijl 1 pil vergeten in de eerste week na een stopweek toch al risico op zwangerschap geeft :lightbulb:

Het duurt echt geen vier maanden dus voor die kunstmatige hormonen uit je lichaam zijn. Het zou kunnen dat je lichaam weer even moet wennen aan het zelf reguleren, maar dat duurt eerder weken dan maanden.
Goed om te weten, dankje!

Dat vind ik wel tegenstrijdig, op internet lees je dat het maanden kan duren voor je weer 100% vruchtbaar bent. Maar inderdaad, 1 pil vergeten verhoogt de kans al? Volgens mij is het meer dat een pil vergeten de bescherming afneemt, en dus niet meer 100% betrouwbaar is. Maar goed, een andere discussie en niet relevant. :)

Ik ga denk ik gewoon een maand of 2 stoppen en kijk wat dat doet. Het zal inderdaad wel even duren voor mijn lichaam helemaal de oude is.
fotoroid schreef:
10-01-2019 14:24
Volgens mij is het meer dat een pil vergeten de bescherming afneemt, en dus niet meer 100% betrouwbaar is. Maar goed, een andere discussie en niet relevant. :)


Niet meer 100% betrouwbaar omdat de spiegels in de bloed te laag zijn om effectief te zijn. Wel relevant dus. Als in de eerste week na de stopweek de bloedspiegels al te laag zijn om betrouwbaar te zijn, waarom zou je lichaam er dan in hemelsnaam 4 maanden over doen om het op te ruimen?

Vraag anders je arts of apotheker. Er staat veel onzin op internet.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
10-01-2019 14:32
Niet meer 100% betrouwbaar omdat de spiegels in de bloed te laag zijn om effectief te zijn. Wel relevant dus. Als in de eerste week na de stopweek de bloedspiegels al te laag zijn om betrouwbaar te zijn, waarom zou je lichaam er dan in hemelsnaam 4 maanden over doen om het op te ruimen?

Vraag anders je arts of apotheker. Er staat veel onzin op internet.
Niet relevant in mijn situatie bedoel ik. Mijn huisarts zei 2 maanden, daar vertrouw ik op, maar het kan langer duren voor mijn lichaam weer de oude is. Daarom vroeg ik mij af hoe snel mensen er iets van merken. Jij bent ook 'internet' momenteel ;)
fotoroid schreef:
10-01-2019 14:35
Jij bent ook 'internet' momenteel ;)


Klopt helemaal. Ik merkte dus net als de eerste reageerder niets, muv tijdens de bloeding. En 1 ander merkte het na 2 maanden, zoals je huisarts ook aangaf.

Hoop dat je nog meer ervaringsdeskundigen krijgt. Succes met stoppen
Alle reacties Link kopieren
Ik merkte het vrij snel. Minder snel boos, kon beter relativeren en seks werd weer leuk.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
10-01-2019 14:41
Klopt helemaal. Ik merkte dus net als de eerste reageerder niets, muv tijdens de bloeding. En 1 ander merkte het na 2 maanden, zoals je huisarts ook aangaf.

Hoop dat je nog meer ervaringsdeskundigen krijgt. Succes met stoppen
Bedankt! Ik ga het gewoon proberen en dan zie ik wel 'hoe ver ik kom' :-D
Alle reacties Link kopieren
Oh en m'n boobs waren een flinke maat kleiner na twee maanden.
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
10-01-2019 14:47
Oh en m'n boobs waren een flinke maat kleiner na twee maanden.
Hoe kwam dat dan? Viel je af?
Alle reacties Link kopieren
Nee, ze waren groter door de pil die ik daarvoor had, yazmin volgens mij. Toen begon alles opeens weer te groeien, hele pijnlijke grap was dat.
Dit heb ik geschreven in een oud topic toen ik gestopt was met de pil
Ik ben een half jaar geleden gestopt met de pil. Ik 'mag' eigenlijk niet ongesteld worden maar ik kon het gewoon echt even niet hebben na de zoveelste nieuwe pil. En nu voor het eerst in 8 jaar pilloos..

Ik voel me werkelijk helemaal fantastisch. Zit beter in m'n vel, heb meer geduld, minder dipjes, minder last van misselijkheid, relativeringsvermogen (en dat bezat ik eerst echt niet) en ben veel luchthartiger en positiever. Mijn omgeving en ik zijn hier allemaal erg verbaast om, zo'n verandering had ik iig niet verwacht.
Ik merk ook alleen verschil tijdens dat ik ongesteld ben.

Met pil: 2 (heel soms 3) dagen licht ongesteld, maar ook 2 dagen hoofdpijn
Zonder pil: 3 dagen iets zwaarder ongesteld, 1e dag alleen wat buikkramp af en toe en verder nergens last van.

Het heeft bij mij zeker 6 maanden geduurd voordat ik weer een regelmatige cyclus had, maar verder merk ik nergens verschil in.

Ik ken vrouwen die zich zonder pil veel opgewekter en beter voelden en ik ken ook vrouwen die na het stoppen met de pil echt te zwaar ongesteld werden en dan ook zo 2 weken lang
Alle reacties Link kopieren
Vanwege klachten met m'n stemming (oa labiel en depressief) kreeg ik het advies om de pil door te gaan slikken zodat er geen schommelingen meer zouden zijn. Ik deed vaak een stopweek na 4 weken. Na 5 weken doorslikken verergerden de klachten en nog voor de 6 weken ben ik gestopt.
En binnen twee dagen voelde ik zo'n enorme opluchting! De zon ging weer schijnen. Mijn menstruatie was direct weer regelmatig (jammer, had van mij wel even weg mogen blijven) en stemmingswisselingen en zo labiel zijn verdwenen ook binnen twee weken.
Qua gewicht en acne merk ik geen verschil.
Na een paar maanden niets heb ik een koperspiraal genomen en dat is voor mij een prima optie omdat ik van mezelf een lichte menstruatie heb. Hormonen komen er hier niet meer in!

Edit, oh en mijn borsten zijn gelijk gebleven en mijn libido is nog nooit zo hoog geweest! In het begin misschien iets te maar dat is iets minder geworden en zo zijn ik en m'n vriend heel tevreden ;-D
anoniem_371892 wijzigde dit bericht op 10-01-2019 15:01
11.85% gewijzigd
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Ik merkte beide keren totaal geen verschil.
Behalve dat ik na een tijdje zwanger was, maar dat was ook de bedoeling. Na de bevallingen ben ik weer aan de pil gegaan en merkte ik ook beide keren geen enkel verschil.
Ik ben sinds sept gestopt maar merk niks
Ik wilde kjken.of.mn angst minder zou worden. Niet dus
Nog steeds geen.menstruatie gehad
Dat mocht drie maanden uitblijven zei de ha
Alle reacties Link kopieren
Ik merkte ook geen verschil en had toch een vrij zware, microgynon 50. Inmiddels alweer ruim een jaar gestopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ongeveer 15 jaar de pil (microgynon 30) geslikt en heb geen verschil gemerkt qua humeur o.i.d. De hevigheid van mijn ongesteldheid is wel minder dan toen ik met de pil begon, dus dat is gunstig.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Ik ben zelf ook nog eens overgestapt op een lichtere pil, waar ik alleen dus wel meer klachten van heb (andere hormonen). Ik maak m'n strip nog af denk ik en dan stop ik. Ben benieuwd..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven