Keuzes na scheiding

10-01-2019 15:02 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu al een aantal jaar uit elkaar met de vader van mijn kind.

In het begin ging dat, vanwege gekwetste ego's enorm stroef, inclusief rechtzaak en mediator.
Nu zijn we volwassen geworden, gelukkig want het enige dat nu telt is ons kind.

En na zo'n scheiding kom je ineens voor keuzes te staan. Keuzes die je eigenlijk niet wilt maken maar moet.

En ondanks het feit dat mijn gevoel er al uit is, wil ik toch meningen. Van mensen om me heen, van jullie, van iedereen die het wil horen haha.

Dit jaar moet er een keuze gemaakt gaan worden voor een middelbare school. Naast het feit dat het AL ZO SNEL GAAT, komt hierbij nog het volgende:

We wonen zo;n 25 minuten rijden bij elkaar vandaan; niet heel ver, niet heel dichtbij.

Kind heeft de afgelopen jaren bij mij gewoon doordeweeks want zat daar op school. In het weekend bij zijn vader.
Nu wil zijn vader ook kijken naar scholen bij hen in de buurt ( OUCH, voor mijn moederhart)

Maar hoe meer ik erover nadenk, des te meer ik denk; waarom ook niet?
De scholen zijn daar per fiets beter bereikbaar
Met Ov is hij bij mij een uur onderweg bij slecht weer, daar nog geen 20 minuten....
De school die vader op het oog heeft scoort goed bij de onderwijsinspectie
En geen van de vriendjes nu gaan naar dezelfde school op een paar na

De redenen die ik kan betekenen om het niet te laten gaan zijn vooral vanuit egoistisch oogpunt
Natuurlijk wil ik hem bij me hebben ....maar goed, zijn vader net zo goed.

Ik merk dat er twee kampen zijn als ik het erover heb....en de behoefte om erover te hebben is er momenteel
Waarom weet ik niet want ik weet toch dat ik het beste voor heb met mijn eigen kind,

Dus, is het gek gedacht om hem gewoon doordeweeks nu bij zijn vader te laten wonen en in het weekend bij mij?
Heeft iemand dat hier toevallig ook meegemaakt?

PS: kind zelf heeft of wil geen voorkeur uitspreken. Dat snap ik ook wel en dat wil ik ook niet bij hem neerleggen.
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij écht geen voorkeur of durft hij deze niet uit te spreken?
Ik vind de keuze wel echt bij het kind liggen en niet bij de ouders. Laat hem bij beide ouders 1 school uitkiezen en geef hem dan even de tijd om een definitieve keuze te maken tussen deze 2.
Alle reacties Link kopieren
Hier wist zoon dat als hij de school bij papa zou kiezen dat hij daar doordeweeks zou zijn daar is goed over gesproken .
Persoonlijk had ik het erg moeilijk gevonden om hem zoveel te moeten missen en dat is heel egoïstisch van mij dat weet ik aangezien z’n vader hem ook nu minder ziet dan ik hem zie.
Maar mijn gevoelens daarom heb ik nooit laten merken om hem niet te beïnvloeden .
Hij heeft voor een school gekozen waar hij vanuit mij nog ruim een half uur voor fietst.
Gaat prima , zijn kinderen uit z’n klas die bijna een uur onderweg zijn zelfs .
Merk wel nu aantal jaar later dat het wel eens een ding wordt ivm feestjes ed in het weekend dat hij bij z’n vader is.
Je merkt dat z’n. Sociale leven steeds meer hier gaat afspelen ipv bij vader .
Onderling wordt er met vader wel eens wat gewisseld als hij iets niet wil missen en hij regelt dit ook wel eens zelf .
Het wordt anders maar aan de andere kant ook makkelijker .
Als hij nu al jaren bij jou woont, is het toch prima als hij nu 'n paar jaar bij je ex gaat wonen als hij het daar minstens zo naar z'n zin heeft?
Als dat qua afstand naar school gunstiger is dan scheelt dat hem veel vrije tijd die hij anders op de fiets of in de bus door moet brengen. De maatschappij is al overprikkelend genoeg en dan nog een omgangsregeling wegens de scheiding.
Als jullie gewoon beiden een goed thuis voor die jongen bieden, zie ik niet in waarom je in allerlei bochten te wringen om hem vaker bij je te houden. Pubers gaan toch steeds meer hun eigen gang, hangen in hun eigen kamer of met vrienden. En als de puberclashes beginnen ben jij de leuke ouder, want vader is degene die primair woonadres is en moet dus strenger zijn dan de weekendouder.
Ik begrijp niet dat jullie voor een week/weekend verdeling hebben gekozen, als ik tenminste goed begrijp dat hij nu welk weekend bij zijn vader is. Dus jij kan nooit een weekendje met hem weg? Je zoon kan nooit uitslapen in jouw huis?

Met de regeling omdraaien lijkt me in príncipe weinig mis, mits dit is wat je zoon wil. Maar het zal lastig blijven met vrienden in het weekend zien, sporten etc.
Waarom geen week op/week af verdeling, en dat hij vanuit jou met het OV naar school gaat en vanuit vader met de fiets? Of een electrische fiets, zoals eerder al geopperd werd.
Een weekendregeling mee een puber gaat in de praktijk betekenen dat je hem veel minder gaat zien. Hij zal voor sport, feestjes enzovoort in de weekenden ook daar willen blijven op korte termijn. En dan? Dan verlies je hem een beetje hoor, onderschat dat niet. Ik denk dat dat precies de angst is die je ex heeft.

Ik zou dus wél een verhuizing bespreekbaar maken met je ex. Jullie willen allebei actief betrokken blijven in het leven van jullie zoon, dan moeten jullie dus dichter bij elkaar gaan wonen zodat zoon niet hoeft te kiezen of hoeft in te leveren. Het is duidelijk dat hij niet wíl kiezen en dat kan je ook niet van hem vragen, net zo min als dar je van hem kan vragen een als puber een weekendleven in een andere stad te hebben dan waar zijn vrienden dan zitten.
Wat is er tegenwoordig mis aan 30-40 minuten fietsen?
Rooosjee schreef:
10-01-2019 15:50
Verhuizen? Hij is nu gewend aan dit huis en het huis van zijn vader.
En daarbij; de hele boel oppakken en weggaan vind ik wat rigoreus.
Dichterbij elkaar wonen is als kinderen ouder worden echt niet gek hoor, het is ook rigorous voor jou om de omgangsregeling om te draaien lijkt mij....maar goed verhuizen moet natuurlijk een optie zijn.

de rest: ploef
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 14-01-2019 13:04
36.30% gewijzigd
Ploef
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 14-01-2019 13:05
99.27% gewijzigd
Tessa44- schreef:
10-01-2019 17:05
Dichterbij elkaar wonen is als kinderen ouder worden echt niet gek hoor, het is ook rigorous voor jou om de omgangsregeling om te draaien lijkt mij....maar goed verhuizen moet natuurlijk een optie zijn.
Verhuizen lijkt me een stuk rigoreuzer. Over 'n paar jaar is ie misschien wel op kamers. Neem aan dat TO zelf binding heeft met haar woonlocatie en haar huis.
Banpaal schreef:
10-01-2019 16:50
Wat is er tegenwoordig mis aan 30-40 minuten fietsen?
Niets, maar als je kan kiezen, kiezen pubers vaker voor korter fietsen dan langer en als je het op beide plekken even goed hebt (gelukkig maar!), waar zou jij dan voor kiezen?
redbulletje schreef:
10-01-2019 17:12
Verhuizen lijkt me een stuk rigoreuzer. Over 'n paar jaar is ie misschien wel op kamers. Neem aan dat TO zelf binding heeft met haar woonlocatie en haar huis.
ja, kan. Je kunt ook tijdelijk verhuizen, en TO kan ook zelf reizen.

De rest: ploef
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 14-01-2019 13:06
32.24% gewijzigd
Tessa44- schreef:
10-01-2019 17:16
ja, kan. Je kunt ook tijdelijk verhuizen, en TO kan ook zelf reizen, ik heb het gedaan voor mijn stiefkind, en ja dat heeft een impact gehad op mijn leven, als we niet waren verhuisd weet ik niet of mijn man zijn zoon nog regelmatig gezien had. (dit heeft in ons geval ook wel met het karakter van (stief)zoon te maken, dus deze vlieger zal niet altijd op gaan)
De meeste mensen hebben geen geld om 2 huizen te blijven betalen. En als het om een huurwoning gaat dan is die knul wellicht al klaar met de middelbare school wil TO een nieuw huurhuis hebben gevonden in de gewenste regio.
Tessa44- schreef:
10-01-2019 17:13
Niets, maar als je kan kiezen, kiezen pubers vaker voor korter fietsen dan langer en als je het op beide plekken even goed hebt (gelukkig maar!), waar zou jij dan voor kiezen?
Ik zou kiezen voor om de week, dat doet mijn buurmeisje ook. Vanaf haar vader, mijn buurman, is het ongeveer 40 minuten fietsen en vanaf haar moeder 5. Het lijkt me voor haar heel prettig om met beide ouders een gezonde en gelijkwaardige relatie te onderhouden. Ik vind het dus ook heel verstandig dat haar ouders de verantwoordelijkheid voor het maken van een keuze niet bij dat meisje gelegd hebben.
Om hoeveel kilometer tussen jullie gaat het?

Zijn er fijne scholen in het midden?
redbulletje schreef:
10-01-2019 17:18
De meeste mensen hebben geen geld om 2 huizen te blijven betalen. En als het om een huurwoning gaat dan is die knul wellicht al klaar met de middelbare school wil TO een nieuw huurhuis hebben gevonden in de gewenste regio.
Ja, dat is allemaal mogelijk, maar het kan ook zijn dat TO een koophuis heeft, die ze tijdelijk kan verhuren en zelf dan een woning dichterbij ex huren en altijd in onmogelijkheden denken is natuurlijk altijd een optie, wellicht is er wel iets mogelijk....als de wil er uiteraard is. Op dit moment is het niet aan de orde, eerst moet de schoolkeuze nog gemaakt worden, maar diverse opties op voorhand onderzoeken lijkt me heel erg verstandig, dat is ook waarom TO een topic opent over dit onderwerp. :-)

En ik snap het hoor dat verhuizen een 'no go' is op het eerste gezicht, een kind gaat erg veranderen als het naar de middelbare gaat, en de ene kiest meer voor het gemak en de ander zal het geen probleem vinden om te fietsen de ene week en de andere week niet, als ik kijk naar mijn eigen situatie, weet ik dat mijn stiefzoon voor het gemak was gegaan en daarvan heb ik ook een voorbeeld in mijn omgeving, zoals ik eerder schreef, en die moeder is niet blij met de situatie maar kan het ook niet echt anders naar haar hand zetten, dan zou ze moeten gaan dwingen dat hij bij haar moet zijn zoveel procent van de tijd.
1 x is echt genoeg. ;-)
Banpaal schreef:
10-01-2019 17:18
Ik zou kiezen voor om de week, dat doet mijn buurmeisje ook. Vanaf haar vader, mijn buurman, is het ongeveer 40 minuten fietsen en vanaf haar moeder 5. Het lijkt me voor haar heel prettig om met beide ouders een gezonde en gelijkwaardige relatie te onderhouden. Ik vind het dus ook heel verstandig dat haar ouders de verantwoordelijkheid voor het maken van een keuze niet bij dat meisje gelegd hebben.
Het is al zo enorm heftig om van de basisschool naar de middelbare te gaan. Als je dan ook nog om de week moet gaan pendelen terwijl je dat niet al jaren gewend bent, lijkt me dat toch wel heel pittig. Als beide ouders goed met elkaar omgaan en beiden een goede woonplek te bieden hebben is er niks mis mee als ie nu een tijdje bij z'n pa gaat wonen. Wil hij terug kan dat altijd en moet hij alleen wat verder reizen.
redbulletje schreef:
10-01-2019 17:30
Het is al zo enorm heftig om van de basisschool naar de middelbare te gaan. Als je dan ook nog om de week moet gaan pendelen terwijl je dat niet al jaren gewend bent, lijkt me dat toch wel heel pittig. Als beide ouders goed met elkaar omgaan en beiden een goede woonplek te bieden hebben is er niks mis mee als ie nu een tijdje bij z'n pa gaat wonen. Wil hij terug kan dat altijd en moet hij alleen wat verder reizen.
Het zal zo wie zo wennen worden, aangezien de vader ineens in een opvoedersrol komt. Voor het gemiddelde kind is de overstap van de basisschool naar de middelbare school niet enorm heftig. Wel even spannend, maar het is snel genoeg gewend. Betrokkenheid van beide ouders lijkt mij essentieel.
Niet alles gelezen.

Zelf verhuizen richting dichterbij school is geen optie?
En dan co-ouder waarbij dat best flexibel kan zijn en niet persé week-om-week hoeft.


Bestaat de kans niet dat als kind straks zijn hele sociale leven bij vader heeft dat jij hem gewoon niet meer ziet vanwege "te ver" en "ik wil in 't weekend mijn hobby's doen, afspreken met vrienden en huiswerk maken"?
(En ga een 14-jarige daar maar es op tegenhouden ...)

Op de lagere school kan je een kind nog enigszins verplichten annex stimuleren om wel elk weekend naar de andere ouder te gaan.
Als ie straks elk weekend op stap wil met vrienden, een baantje heeft bij papa, ... gaat dat een pak moeilijker worden.
Alle reacties Link kopieren
school in het midden en week om week bij pa en ma een optie?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders vonden destijds 13km, 45min fietsen enkele rit ook goed voor mij. En ik als 11 jarige had niet echt een voorkeur en volgde mijn ouders in hun schooladvies (zelfstandig vwo in een dorp).

Later was ik VEEL liever naar de dichterbij school in stedelijke omgeving gegaan. Ik haatte het fietsen in het donker, door de kou en regen, en heb veel gespijbeld. Ik ben geen voorstander dus van dat land fietsen (tenzij je in een gehucht woont en geen keuze hebt).
Alle reacties Link kopieren
Ben ik weer!

Goede tips en bedankt voor de eigen ervaringen en ervaringen om jullie heen.

Volgende week vrijdag gaan we met z'n drieën een drankje doen om dit te bespreken.

Eerlijk gezegd maak ik me niet zo druk dat hij zich gaat vervreemden van me. Ik blijf gewoon zijn moeder

Ik kan natuurlijk elke woensdag een hapje gaan eten met hem na werk/ school. Als een soort traditie.

Zijn vader haalt hem nu ook weleens doordeweeks op om naar een familie verjaardag te gaan of gewoon op woensdagmiddag te gaan shoppen met hem.

Natuurlijk krijgt hij zijn vrienden. Daar ga ik zelfs vanuit.... het wordt uiteindelijk een eigen individu met zijn eigen leven.
Dat vervreemden zit met niet dwars dus....

En als hij ouder wordt, kan hij bij mij blijven slapen doordeweeks en met de trein naar school als hij daar zin in heeft.

Ik realiseer me mede door dit forum dat het niet betekent dat het de komende 4 jaar doordeweeks bij papa en weekend bi mama hoeft te zijn.
Dat was tot nu toe zo omdat hij klein was ... maar het wordt een kerel nu :)

Dus volgende week vrijdag even alles bespreken en dan op naar de open dagen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven