Huis gekocht maar nu twijfels

10-01-2019 11:28 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Loop er al een tijdje mee. Al een eerder topic geopend over kosten van vve. Dit was gelukkig gereld via de notaris. Maar nu het vervolg.

Vorig jaar is relatie uit gegaan, huis goed verkocht. Woon nu ongeveer 5 maanden bij mijn moeder. Was wel weer toe aan iets voor mij zelf. Er kwam een appartement te koop in de buurt. Hier een bezichtiging gedaan, zag er leuk uit. Wist wel dat er wat gedaan moest worden. Hierdoor een bod uitgebracht van ongeveer 15% onder de vraag prijs (199k). Toen zat ik in de onderhandeling kwamen we uit op 5% onder de vraagprijs(191k) .Dit had ik afchteraf niet moeten doen, maarja je word enthousiast. Heb toen heeel stom geen bouwkundig rapport laten doen( dit verwijt ik mij nog steeds). Alles was naar mijn idee al redelijk zichtbaar. Zag dat er 2 ramen lek waren. En dat huis wel verf laagje nodig heeft.

Eind november de sleutel van het appartement gekregen. Dag er na begon het regenen, zag ik een plas water in het kozijn liggen. Lekdetectie ingeschakeld, blijkt het dak van balkon er boven was lek.
Dit stond al in de planning voor vervangen bij vvee, maar was nog niet gedaan. Gevolg, het kozijn er onder is verrot door de lekkage. Hiervoor komt er komende week een verzekering expert om te kijken wat de schade is. Ziet er naar uit dat nieuw hoekkozijn in moet (ongeveer 3000,-). Dak is ondertussen door vve vervangen(wel deel mee moeten betalen). Blijkt dat dak van schuur ook niet goed was, deze is ook gelijk onder vve vervangen. Totale schade voor mij ongeveer 1200 euro. Het is een kleine vve van 3 personen.

Nu ongeveer een maand aan te klussen in de avond uren en weekend, helaas geen vrij kunnen krijgen omdat het drukke maand is. En ik had geen haast omdat ik nog bij moeder zit. Maar na ongeveer 3 weken klussen zakte de moed in de schoenen. Hulp in geschakeld van vrienden en famille. Die zijn gelijk een weekend komen klussen, nu schiet het al aardig op.

Maar nu beginnen de twijfels, zit zelfs met het idee om het huis in deze staat weer te verkopen en te zoeken naar een nieuwe start met beter onderzoek werk. Of even doorklussen en door de zure appel heen gaan.

Slaap er al bijna 2 weken niet goed door, hiervoor nu wel medicatie gekregen van de huisarts.

Ik weet niet zo goed meer hoe verder. Mensen om mij heen zeggen jo, dat valt allemaal wel mee. En het ergste is nu al vervangen
Dat kan, als je een fors verlies op de koop toe wil nemen.
Ik denk dat je even door moet klussen....
Je kunt je huis nu waarschijnlijk niet verkopen voor de koopprijs + notariskosten + overdrachtsbelasting.
Alle reacties Link kopieren
Uit ervaring; het wordt altijd eerst (veel) erger voordat het beter wordt.

Als je goed wilt schoonmaken gooi je de kussens, dekens en de helft van het meubilair naar buiten. Als je je klerenkasten wilt uitmesten is het handig om eerst alles eruit te halen en uit te zoeken, dus een puinzooi eerste klas.
En jij bent aan het klussen, dus overal ligt gereedschap, kwasten, verf, het klinkt niet fijn, het ziet er niet uit en het is niet gezellig.

Maar over een paar weekjes is het geklus klaar, begin je met je eigen spulletjes en in de loop van het jaar wordt het meer eigen.

Jij had gedacht; likje verf en klaar. Dat blijkt niet zo te zijn. Maar weet je; dat is heel vaak niet zo. Er zijn altijd dingen die tegenvallen. Bekijk het van de positieve kant; voorlopig ben je klaar.

En als je je er over een jaar nog steeds niet thuisvoelt kun je het altijd nog weer verkopen. Maar onthoud goed dat je dit soort dingen bijna altijd zult hebben.

Leuk voorbeeldje; vrienden kochten een instapklaar huis. Het was werkelijk picobello.
Totdat de bewoners hun kasten en schilderij weghaalden. Toen bleek dat een likje verf niet overbodig was. Omdat ze daar niet op hadden gerekend was de verhuizing gepland in een weekend, ze hebben uiteindelijk drie schilders heel veel geld betaald om in één dag het hele huis te schilderen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik zou even doorbijten, je hebt geen strenge deadline want je bent onderdak bij je moeder. Het ergste heb je achter de rug en als het klaar is is het lekker je eigen stek.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens nagedacht of je de verkoper (gedeeltelijk) aansprakelijk kunt stellen. Wat je, jij hebt onderzoeksplicht. Maar de verkoper heeft mededelingsplicht. Ik kan mij niet voorstellen dat hij/zij niet op de hoogte was van dit gebrek.

Lees ook het contract van de VVE eens goed door. Het kan zomaar zijn dat zij aansprakelijk zijn voor de schade.

Kortom, praat eens met iemand die er verstand van heeft.

Klussen hoort er even bij, maar straks heb je een mooi appartement. Even doorbijten nu. Verkoop zal tot verlies lijden. Straks heb je vast veel woonplezier.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al gebeld met een jurische adviseur. Die zegt, zonder bouwrapport sta niet heel sterk. Dat valt onder de onderzoek plicht. Ik las dat als het huis binnen 6 maanden weer word verkocht, er geen overdrachtsbelasting is.

Het stomme is, ik ga nu met tegenzin naar het huis. Heb advies gekregen om even het huis te laten voor wat er het is en er dan weer tegen aan te gaan. Maar dit heeft helaas niks opgeleverd. Zit nu nog met spanning en verwijt naar mij zelf waarom ik niet iets verder had uitgezocht zoals dat bouwkundig rapport. Klinkt misschien aanstellen, maar het huid mij hele dag bezig.

In principe is het rotte kozijn gevolg schade van de lekkage, dit zou dan door de verzekering vergoed moet worden. Maar heb daar geen ervaring mee. Het fijt dat ze langs komen en niet direct afwijzen is wel positief denk ik.

Had ook maar even bij de buurman aangeklopt en beetje informatie ingewonnen. Maarja had hij het dan ook verteld is dat weer de andere kant. Het is ook weer niet zo dat de huizen voor het oprapen liggen op het moment..
Ik denk niet dat de boel verkopen en wat anders kopen de boel oplost. In een huis valt namelijk altijd wel wat tegen. Nou heb jij met dit huis wel erg veel te stellen gehad (ik zou er ook flink van balen). Maar nu is het gerepareerd en weet je zeker dat het goed is. Bij een ander huis is het nog maar weer de vraag wat er aan mankeert.

Ik denk ook dat je echt wel van het huis gaat genieten als dit allemaal achter de rug is.
Alle reacties Link kopieren
Die 2% krijg jij niet terug, die betaalt de nieuwe koper minder aan overdrachtsbelasting tenzij jij het anders met de koper hebt afgesproken.

Je bent wel je hypotheekkosten, de notariskosten en de makelaarskosten kwijt. Reken het even uit wat je kosten zijn bij verkoop binnen 6 maanden (zal je nog tegenvallen denk ik) en neem dan een beslissing.

Makelaarskosten zijn vaak 1.8% van de verkoopprijs, bij jou zal dat ongeveer 3500€ zijn. Notariskosten waren rond de 800€ en hypotheekadviseur minimaal 2000€. Misschien hoef je die hypotheekadviseur niet opnieuw te betalen als je snel een ander huis. Als dat niet zo is ben je nu rond de 6300€ kwijt als je de overdrachtskosten terug krijgt.

Ik vind dat een groot bedrag om je appartement nu al te verkopen.
Even doorzetten!

Als het straks klaar is ben je van die zorgen af, en een tijdje verder ben je alweer vergeten wat er gedaan moest worden.
Wat laat je je snel uit het veld slaan. Een huis kopen brengt altijd risico met zich mee en het klussen valt meestal tegen. Die lekkage is balen, en zou je evt nog met de makelaar over kunnen hebben, maar daar heb jezelf ook steken laten vallen.
Nu verkopen brengt nog meer kosten met zich mee, dat lijkt me sowieso niet slim.
Alle reacties Link kopieren
Een huis is geen consumptie goed. Hoe denk jij de koste koper en de vraagprijs uit deze onbewoonbaar verklaarde woning te halen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Doorbijten. Het ergste zit er al op, als je het huis nu gaat verkopen, kost je dat alleen maar heel veel extra geregel en gedoe en in het huis dat je dan koopt zul je hoogstwaarschijnlijk ook wel weer het een en ander moeten doen, dus onder de streep heb je er meer werk en stress aan.

Jammer dat je geen bouwkundig rapport hebt laten doen, maar dat kan je toch niet meer terugdraaien, dus ik zou je aanraden om te stoppen daarover na te denken en je energie te steken in wat er nog moet gebeuren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Je had dus een tegenslag van 1200 euro en je bent moe omdat je weinig geslapen hebt en in je schaarse vrije tijd moest klussen.

Dat is het toch, kort samengevat ?

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo, het zat een beetje tegen en je hebt het grotendeels weer opgelost. Nu weer leuk doen :-D
For whom the bell tolls
Alle reacties Link kopieren
Doet wel goed die reacties! Moet er even doorheen en misschien niet alles in 1 keer willen. Heb ook het idee dat ik nu alleen naar de negatief dingen kijk/zoek.

Moet nog wel wat gebeuren, maar komend weekend weer met wat vrienden aan de gang.

Naja zit gewoon echt met spanning en stress, daardoor slaap ik maar 2 uurtjes. Misschien heb ik het huis te snel gekocht. Normaal kan ik best veel hebben. In een jaar is er veel gebeurd, zou eerst gaan trouwen tot nu eigen appartement. Was verhuisd naar een andere plaats en nu weer terug. Gelukkig wonen wel al mijn vrienden en familie hier en heb ik die onderhouden.
Probeer wat positiviteit naar het nieuwe huis te brengen. Een mooi nieuw schilderij op een prominente plek of wat leuke plantjes. Of nodig je vrienden uit om te helpen klussen of straks lekker samen eten. Maak er je eigen plekje van.

Waarom wilde je in eerste instantie dit appartement graag kopen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je het ergste al gehad. Ik zou even doorbijten.
Zoals iemand anders schreef, het wordt altijd eerst slechter voordat het beter wordt. Dus doe je best om het af te maken en gezellig te maken zodat het snel jouw huis kan worden.

Dat je geen bouwkundig rapport hebt laten maken is niet handig maar zie het als leerpunt voor de volgende keer.
Je kan jezelf ook afvragen of, als je dit van te voren had geweten, je het huis toch alsnog had gekocht. Misschien wel en is het probleem eerder dat je erdoor verrast bent.

Wij hebben een jaar geleden ons huis gekocht en hebben een bouwkundige inspectie gedaan en ook nog een aanvullend rioolonderzoek.
En toch kwamen we, toen we er woonden, genoeg zaken tegen die verouderd/niet goed/etc zijn.
Je kan van te voren vaak gewoon niet alles weten.
Vliegvaak schreef:
10-01-2019 13:06
Doet wel goed die reacties! Moet er even doorheen en misschien niet alles in 1 keer willen. Heb ook het idee dat ik nu alleen naar de negatief dingen kijk/zoek.

Moet nog wel wat gebeuren, maar komend weekend weer met wat vrienden aan de gang.

Naja zit gewoon echt met spanning en stress, daardoor slaap ik maar 2 uurtjes. Misschien heb ik het huis te snel gekocht. Normaal kan ik best veel hebben. In een jaar is er veel gebeurd, zou eerst gaan trouwen tot nu eigen appartement. Was verhuisd naar een andere plaats en nu weer terug. Gelukkig wonen wel al mijn vrienden en familie hier en heb ik die onderhouden.

:hug:
Gaat goedkomen hoor. Nu niet opgeven. Je moet er doorheen en als het straks lekker ingericht is, jij weer uitgerust bent zal je zien dat je het prima naar je zin krijgt. :sun:
Alle reacties Link kopieren
Onderschat je slaapgebrek niet bij hoe je nou tegen alles aan kijkt. Weinig slaap en niet uitgerust zijn maakt alles zwaarder en zwarter, je realiteitszin en relativeringsvermogen hebben daar zwaar onder te leiden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met deijscoboer: slaapgebrek kan heel veel invloed hebben op hoe je tegen dingen aankijkt. Klussen geeft gewoon een rommel en dan is een huis niet echt leuk. Ik vind het stoer dat je het allemaal doet terwijl je leven er vorig jaar nog heel anders uit zag. En volgens mij doe je het echt wel goed ondanks dat foutje met de bouwkundige keuring. Wees niet te streng voor jezelf!
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
10-01-2019 13:29
Probeer wat positiviteit naar het nieuwe huis te brengen. Een mooi nieuw schilderij op een prominente plek of wat leuke plantjes. Of nodig je vrienden uit om te helpen klussen of straks lekker samen eten. Maak er je eigen plekje van.

Waarom wilde je in eerste instantie dit appartement graag kopen?
Moest er even over na denken toen ik het kocht: Voordelen:Het is een beneden 3 kamer appartement met klein stukje tuin en schuur, 15 mim fietsen vanaf mijn werk. Alleen directe buren boven. Woonkamer van 47 M2. Nadelen: auto's parkeren naast en achter je huis. Stadscentrum zit er namelijk 5 min vandaan en hier is nog geen betaald parkeren. Oude keuken, maar dat kan later.
Alle reacties Link kopieren
ZoeyMaar schreef:
10-01-2019 15:48
Ik ben het eens met deijscoboer: slaapgebrek kan heel veel invloed hebben op hoe je tegen dingen aankijkt. Klussen geeft gewoon een rommel en dan is een huis niet echt leuk. Ik vind het stoer dat je het allemaal doet terwijl je leven er vorig jaar nog heel anders uit zag. En volgens mij doe je het echt wel goed ondanks dat foutje met de bouwkundige keuring. Wees niet te streng voor jezelf!
Dat zei de huisarts ook inderdaad. Ik heb slaapmiddel gekregen sinds maandag. Merk er nog niet heel veel verschil in. Word na 3 uur weer wakker. Huisarts zei ook dat het stress peil eerst omlaag moet, en dat duurt even.
Ik vroeg vooral waarom je het appartement graag wilde kopen, omdat die redenen waarschijnlijk niet zijn veranderd. In de zomer lekker in je eigen tuin zitten en zo, lekker toch?
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
10-01-2019 16:52
Ik vroeg vooral waarom je het appartement graag wilde kopen, omdat die redenen waarschijnlijk niet zijn veranderd. In de zomer lekker in je eigen tuin zitten en zo, lekker toch?
Wil graag weer op mij zelf en leven weer op pakken. Weer relatie etc. En misschien daarom iets te enthousiast het huis gekocht. Heb wel meerdere gezien, maar die waren op de bezichtiging al vverkocht.Had eerst ook niet verwacht dat deze door ging. Idee was laag bieden en dan huis strippen en laten doen. Alleen liep het iets anders dan de planning. Maar ja dan was ie misschien niet verkocht. Huis is 10 jaar geleden voor zelfde prijs verkocht. Nu zie je voor iets meer appartementen die verder af zijn. Maja gras altijd groener aan de overkant.
Alle reacties Link kopieren
Bij deze nog een update, even van mij af schrijven :).

Gaat nog niet goed, slaap nog erg slecht. Rond 2 uur wakker. Ben sinds eergisteren gestopt met de slaappillen van huisarts. Toch bang dat ik er aan verslaafd raak. Zit nu echt in een dip, weinig energie.
Ga met tegenzin naar het huis..

Afgelopen zaterdag wel met vrienden weer geklust, heb nu ook ingezien het niet perfect te krijgen. Moet er denk ik nu gewoon zo snel mogelijk in zodat het eigen word. Later kan ik ook best dingen opknappen. Gisteren de vloer besteld, deze word als het mee zit komende week gelegd.

Eind van de maand worden 2 lekke ramen vervangen(1 groot raam voor in woonkamer en van achter tuindeur) . Laat ook gelijk in 1 raam van tuindeur een ventilatie rooster zetten. Er zit voor de rest niet veel ventilatie in de woonkamer. Twijfel nog om boven grote raam ook ventilatierooster te plaatsen, dit kost wel weer 140 euro extra.

Schade expert is woensdag geweest. Maar daar verwacht ik niet heel veel van,als het valt onder achterstallig onderhoud. Verwacht dat ik zelf kozijn moet betalen van minimaal 3000 euro.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven