Reizen naar Noorwegen

10-01-2019 22:28 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Binnenkort zouden we graag met de camper naar Noorwegen vertrekken.
We twijfelen nog wat de beste route naar Noorwegen is.

Via de brug lijkt ons wat ver omrijden via Zweden.
Dan denk ik dat de oversteek per boot waarschijnlijk meest efficient is?

Heeft hier iemand ervaring mee?

Ik vraag me ook af hoe de oversteek precies in z'n werk gaat.
We gaan op voorhand onze tickets boeken.
Misschien een wat rare vraag, maar hoe moeten we in de haven dan precies inchecken?
Gaan we dan gewoon in de rij staan wachten of moeten we ons eerst ergens aanmelden?

En leuke tips over Noorwegen zijn uiteraard ook zeer welkom :)

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
ik zou zeggen, check de website van de rederij eens. Meestal Stenaline. Staat prima verteld hoe of wat. meestal is het gewoon in de rij gaan staan met je reservering .
Alle reacties Link kopieren
Stenaline van Kiel naar Göteborg of TTline Van Travemunde naar Trelleborg (of ColorLine van Fredrikshaven/Kiel naar Oslo).
Vooraf tickets bestellen, in de rij gaan staan en bij het loket je reserveringsnummer doorgeven. Dan rij je zo de boot op. Voordeel van een ferry is dat je je overnachting daar hebt (muv Fredrikshaven), als je de brug neemt moet je onderweg wel ergens een overnachting doen en ben je dus ook extra geld kwijt (plus tol vd brug). Is uiteindelijk goedkoper, maar met een ferry reist wel heel ontspannen (vaak gedaan).

Met de auto van Göteborg naar Oslo is 3u rijden en oha een stuk voordeliger dan met de ColorLine direct naar Oslo (wat overigens wel een schitterend schip is)
misshuo wijzigde dit bericht op 10-01-2019 22:59
14.66% gewijzigd
Dat is wel heel algemeen. Noorwegen is een heul groot land, hè? Overtocht hangt af van je budget en waar je heengaat in Noorwegen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens, waarom wil je naar Noorwegen? Of eigenlijk, waar?
Als je naar het Noorden wil, zou ik persoonlijk via Zweden rijden.. het dagelijks leven daar is qua kosten vergelijkbaar met hier, Noorwegen is een ander verhaal. Als je via Zweden naar Noord-Noorwegen rijdt, scheelt dat wellicht ook flink in je portemonnee
misshuo wijzigde dit bericht op 10-01-2019 23:01
Reden: Per ongeluk mezelf gequote
75.30% gewijzigd
Ik ben ooit met mijn ouders vanuit Kiel naar Oslo gegaan met de boot en we hadden de auto bij. Ik weet niet meer met welke organisatie dat was. Maar ik vond het wel relaxed, veel te doen aan boord, prima basis hut en geen herrie van de disco etc. Het boarden en van de boot afrijden ging ook soepel.

Ben nu 3x met een boot een oversteek gemaakt en 2x met overnachting aan boord. Vind het wel een fijne manier van reizen alleen duurt het lang.

Qua inchecken was het beide keren heel simpel. Je rijd naar de ingang/checkpoint van het parkeerterrein. Daar wordt eventueel je paspoort gecheckt en doen ze eventueel een controle in de auto/camper. Vervolgens krijg je informatie waar je aan moet sluiten qua rij of in welk vak je moet staan de rest wijst zich vanzelf. Het is niet zo dat je net zoals in een parkeergarage zelf een plekje zoekt. Tenminste die 2x dat ik ging was het een kwestie van je voorganger volgen en instructies opvolgen van personeel.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 10-01-2019 23:34
36.53% gewijzigd
Als je voldoende budget hebt: Color line van Kiel naar Oslo, prachtig schip, scheelt heel veel kilometers, mooie route (vooral in de ochtend in het Oslofjord, maar ook tussen de Deense eilanden.)
Twee uur voor de afvaart in de haven zijn (in het hoogseizoen eerder) geprinte tickets mee. Opstellen in de rij die je krijgt toegewezen. Doorrijden naar incheck hokje, die geven je boardingcards en papieren voor achter de voorruit. Gas afsluiten van je camper. Oprijden als je aan de beurt bent.
Als je aan boord bent, spullen meenemen die je op de overtocht nodig hebt, en foto nemen met je gsm van het deknummer/letter/kleur bij de dichtstbijzijnde deur, handig als je volgende ochtend de plek moet terugvinden waar je voertuig staat.
Maar het hangt er heel erg vanaf waar je in Noorwegen heen gaat, of je Zweden ook meepakt. Andere opties die wij ook gedaan hebben: Kiel-Goteborg (Zweedse kust boven Goteborg meegepakt), Hirtshals-Bergen (toen we naar het fjordengebied gingen, ook waanzinnig mooi schip en vaarroute), Frederikshavn-Larvik (toen we ook in Denemarken verbleven)
Oh, en binnenkort vertrekken? Realiseer je je dat veel wegen in Noorwegen in de winter dicht zijn?
Alle reacties Link kopieren
MissHuo schreef:
10-01-2019 22:58
Als je naar het Noorden wil, zou ik persoonlijk via Zweden rijden.. het dagelijks leven daar is qua kosten vergelijkbaar met hier, Noorwegen is een ander verhaal. Als je via Zweden naar Noord-Noorwegen rijdt, scheelt dat wellicht ook flink in je portemonnee.
Ik durf dat te betwijfelen.
Supermarkt in Noorwegen vond ik wel duurder dan in Nederland, maar echt heel veel duurder is het niet.
Overnachtingen in Noorwegen mag 'langs de weg'. Alcohol en 'uit eten' zijn schrikbarend duur in Noorwegen, maar als je met een camper gaat, heb je daar wellicht geen last van. Besef ook dat Noorwegen geen schengen is, dus je mag niet een dozijn flessen wijn meenemen... is even een dingetje...
daddy_gijs wijzigde dit bericht op 10-01-2019 23:35
Reden: Ik dacht dat benzine in noorwegen goedkoper was dan in NL of Zweden, maar dat is niet zo.
3.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
10-01-2019 23:28
Ik durf dat te betwijfelen.
Supermarkt in Noorwegen vond ik wel duurder dan in Nederland, maar echt heel veel duurder is het niet.
Overnachtingen in Noorwegen mag 'langs de weg'. Alcohol en 'uit eten' zijn schrikbarend duur in Noorwegen, maar als je met een camper gaat, heb je daar wellicht geen last van. Besef ook dat Noorwegen geen schengen is, dus je mag niet een dozijn flessen wijn meenemen... is even een dingetje...
Brandstof is vergelijkbaar. het klopt dat in NO vrij kamperen geldt; ik weet niet hoe dat in Zweden is?
Boodschap, horeca en alcohol kun je mi veel beter in Zweden zijn.. mijn schoonouders wonen in (zuid-) Noorwegen maar gaan steevast 1x per week naar Zweden om boodschappen te doen.. Zegt wel wat over de prijzen als je daarvoor anderhalf uur in de auto moet zitten lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de route van Frederikshavn naar Gotenburg ideaal. Kort en goedkoop op de boot, zoveel mogelijk over land, en Denemarken en Zweden zijn wat saai maar niet lelijk.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
siska74 schreef:
10-01-2019 23:25
Oh, en binnenkort vertrekken? Realiseer je je dat veel wegen in Noorwegen in de winter dicht zijn?
Ja, en in het voorjaar en tot ver in de zomer wel weer open, maar met veel vorstschade (gaten, afgebrokkelde stukken). Dat was tenminste een paar jaar geleden in het noorden zo (Tromsø, Hammerfest)
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Wij zijn al een aantal keren in de zomer in Noorwegen geweest en nu afgelopen December ook in de winter (aanrader!)

Wat ik zou aanraden is de ferry boot (van Color line) te nemen van Kiel naar Oslo.
Duurt 22 uur en je moet die op voorhand boeken (met hut).
Dan kan je gewoon bij de haven aansluiten en je tickets laten zien en dan mag je de boot oprijden. Vertrek wel goed op tijd!
De ferry is niet goedkoop, maar het scheelt je wel een hele hoop kilometers en tijd, want rijden naar Noorwegen is toch een heel stuk. En je hebt de eerste nacht al een slaapplek. Je komt in Oslo aan de volgende dag om 10 uur s'ochtends.
En varen door het Oslofjord is prachtig!

Verder zou ik niet té vroeg in het voorjaar gaan, dan zijn nog niet alle wegen open en het water staat dan nog erg hoog ivm smeltwater.

Noorwegen is inderdaad duurder dan Nederland, maar je kan het ook zo duur maken als je zelf wil. Je kan eten meenemen uit Nederland en met een camper kan je overal gewoon wild kamperen (tenzij er een bordje staat dat het op die plek verboden is).
Ik zou niet door Zweden omhoog rijden, dan vind ik Noorwegen echt 1000 keer mooier!

En ik heb heel veel tips, maar ik weet niet waar je naar toe wil gaan, dus ja, als je zegt waar je overal naar toe wil dan kan ik je tips genoeg geven. :)
MissHuo schreef:
10-01-2019 23:54
Brandstof is vergelijkbaar. het klopt dat in NO vrij kamperen geldt; ik weet niet hoe dat in Zweden is?
Boodschap, horeca en alcohol kun je mi veel beter in Zweden zijn.. mijn schoonouders wonen in (zuid-) Noorwegen maar gaan steevast 1x per week naar Zweden om boodschappen te doen.. Zegt wel wat over de prijzen als je daarvoor anderhalf uur in de auto moet zitten lijkt mij.

In Noorwegen, Zweden en Finland mag je vrij kamperen.
Zweden vind ik ook mooi, maar een stuk saaier dan Noorwegen.
Noorwegen is duurder qua boodschappen, maar zo schrikbarend duur vond ik het nu ook weer niet. Gewoon wat oppassen en veel zelf meenemen wat niet vers hoeft te zijn.
Als je er woont is natuurlijk een ander verhaal dan dat je er op vakantie bent.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
11-01-2019 09:17
Als je er woont is natuurlijk een ander verhaal dan dat je er op vakantie bent.
Dat is waar natuurlijk :)
Alle reacties Link kopieren
Met de camper nemen wij vaak de boot Hirthals-Kristiansand. Die overtocht duurt niet zolang.

Maak je niet druk over inchecken, dat staat echt goed aangegeven, ook in het engels.

Wij zijn verschillende keren eind april vertrokken, dat vinden wij erg mooi. Nadelen zijn oa. dat er best nog wel wat wegen dicht zijn en de wandelpaden erg drassig zijn. De meeste campings zijn ook nog dicht, maar met een camper is dat niet zo'n probleem.
Ga je meer noordelijk zijn veel wegen en wandelpaden zelfs tot juni dicht.
Tot juni staat het water daar ook hoog in rivieren ect. en als je wil gaan wandelen moet je daar wel rekening mee houden.

Het echte noorden is eind april echt nog niet aan te raden, blijf je in het zuiden kan dat wel, maar veel is nog gesloten.

Wanneer wil je precies naar Noorwegen en welke regio TO?
Wat ik ook zo leuk vond aan reizen per boot is dat het net een klein dorp is en je dus echt allerlei mensen tegen komt. Van kak madam die net doet of het een hele luxe cruise is en d back pakkers in hun versleten kloffie. In beide gevallen was de taal aan boord Engels tenzij je een Nederlands personeelslid tegen kwam die dus hoorde dat je Nederlands was. En in de ochtend werd het meteen duidelijk waarom er in al die gangen leuningen aan de muur zitten :hihi:

Volgens mij is een hut boeken niet verplicht, er zijn ook slaap stoelen op het deck enzo. Er was zelfs een keer een stel die gewoon een tentje op het deck hadden gezet in een hoekje en slaapmatjes en slaapzak bij hadden. Weet alleen niet meer of dat nou was op de boot naar Oslo (en terug) of de boot naar New Castle (en terug) en of dat wel mocht. Kortom als je wilt besparen zou je daar eens naar kunnen kijken.
TsumTsum schreef:
11-01-2019 13:59
Wat ik ook zo leuk vond aan reizen per boot is dat het net een klein dorp is en je dus echt allerlei mensen tegen komt. Van kak madam die net doet of het een hele luxe cruise is en d back pakkers in hun versleten kloffie. In beide gevallen was de taal aan boord Engels tenzij je een Nederlands personeelslid tegen kwam die dus hoorde dat je Nederlands was. En in de ochtend werd het meteen duidelijk waarom er in al die gangen leuningen aan de muur zitten :hihi:

Volgens mij is een hut boeken niet verplicht, er zijn ook slaap stoelen op het deck enzo. Er was zelfs een keer een stel die gewoon een tentje op het deck hadden gezet in een hoekje en slaapmatjes en slaapzak bij hadden. Weet alleen niet meer of dat nou was op de boot naar Oslo (en terug) of de boot naar New Castle (en terug) en of dat wel mocht. Kortom als je wilt besparen zou je daar eens naar kunnen kijken.

Als je met ColorLine gaat (van Kiel naar Oslo) waar wij altijd mee varen is een hut verplicht.
Maar dat is juist ook wel fijn en zou ik altijd aanraden.

De boottocht zelf duurt 20 uur (vertrek ik Kiel 14 uur - aankomst in Oslo 10 uur)
Maar dat is ook al een hele gave belevenis op zich! Het is echt een mooie luxe boot met winkels, eetgelegenheden, dancings, zwembad, entertainment, tax free shops en nog veel meer!
Ook voor de kinderen is het heel erg leuk. En als je vroeg boekt valt de prijs echt goed mee. Het scheelt je heel veel kilometers en je hebt meteen een slaapplek en het is minder stressig in de reis zelf.

Wij gaan deze zomer denk ik weer. Of Noorwegen, of IJsland, moeten we nog even overeen komen ;)
Kan zijn dat het inmiddels is aangepast want het is al jaren geleden dat ik met de boot ben gegaan. En die 20 uur zijn zo om met alles wat er te doen is en ik vond het ook leuk om gewoon op het deck rond te hangen om te kijken waar we allemaal langs vaarden(als we nog niet echt op open zee waren) en de zonsondergang/zonsopgang.
Alle reacties Link kopieren
TTline is een hut boeken niet verplicht, StenaLine en ColorLine wel..ik ga ook liever die kant op met de boot dan met het vliegtuig trouwens. En nee, ik heb geen vliegangst, ik vind het gewoon heerlijk reizen met de boot, een stukje vakantie op zichzelf :)
In de zomer wel ja.

We zijn vorige week in Tromsø geweest in het Noorden en we zijn wel met het vliegtuig geweest. We zijn de dag na Kerst vertrokken.
In de winter is toch heel anders dan de zomer en Tromsø ligt heel hoog.

Wel meerdere keren prachtig noorderlicht gezien en was heel erg speciaal!
Ook een aanrader! :cheer:
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
11-01-2019 16:38
In de zomer wel ja.

We zijn vorige week in Tromsø geweest in het Noorden en we zijn wel met het vliegtuig geweest. We zijn de dag na Kerst vertrokken.
In de winter is toch heel anders dan de zomer en Tromsø ligt heel hoog.

Wel meerdere keren prachtig noorderlicht gezien en was heel erg speciaal!
Ook een aanrader! :cheer:
Schitterend! Maar heel veel meer licht zul je dan ws ook niet gehad hebben ;)

Dat is ook wel een overweging als je ‘binnenkort’ wil gaan (en dan weer de vraag, waar?).. de dagen zijn er nu nog erg kort namelijk..

Maar goed.. TO reageert tot nu toe niet echt..
Ik ga dit weekend toevallig de boot boeken, Kiel-Oslo.
Het kost even wat, maar lijkt me een zalig begin van de vakantie.
Vervolgens nachtje hotel in Oslo. Daarna kamperend weer naar huis rijden via Zweden.

Hut is inderdaad verplicht op dit traject.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven