Verschil in warmtebeleving. Kachel aan, kachel uit

11-01-2019 19:12 201 berichten
Ik heb het altijd koud. Echt altijd. Mijn man en kinderen hebben het altijd warm. Ik zet onze kachel altijd hoog en vind het koud hebben in mijn eigen huis echt oprecht armoe en ik vertik het om met een deken om en thermo ondergoed aan me te begeven op de bank. En mijn man en kinderen zetten de schuifpui open omdat ze letterlijk stikken van de hitte. Hoe gaan we daar mee om in 1 huishouden?
Ik trek vooralsnog aan het kortste end en heb het koud tot op het bot. Ik word er stik chagrijnig van. Man en kinderen worden benauwd en echt onwel van de bedwelmende hitte.
We hebben een pellet kachel en ik heb het het liefste 23-24 graden om mij heen. Man en kinderen vinden 20 graden meer dan genoeg.
Ik ben trouwens ook echt een zomermens en kou maakt me letterlijk ziek.
Wie heeft er nog meer binnen het gezin een groot verschil in temperatuur beleving en hoe dealen jullie daarmee?
menopauze?
je kan dik worden, dat helpt
S-Meds schreef:
11-01-2019 20:15
je kan dik worden, dat helpt
Helaas, ik ben dik en heb het dus altijd koud...
redbulletje schreef:
11-01-2019 19:47
Warme sokken, lange broek, trui, fleece er over. Me dunkt dat ik warm genoeg gekleed ga! Overigens heb ik het ook snel koud als het in de zomer op natuurlijke wijze 20-22 graden binnen is. Het voelt dan gewoon killig omdat de stralingswarmte mist. Afgelopen zomer is dan ook uniek in z'n soort dat ik echt iets van 2 maanden niet heb hoeven bij verwarmen binnen.
Jij bent dan dus die andere helft. Niet fijn als je nooit op warmte kan komen lijkt me.
S-Meds schreef:
11-01-2019 20:15
je kan dik worden, dat helpt
Nee hoor!
redbulletje schreef:
11-01-2019 20:18
Nee hoor!
jij en groepje en isabella zijn allemaal generatiegenoten. Het is de overgang
S-Meds schreef:
11-01-2019 20:20
jij en groepje en isabella zijn allemaal generatiegenoten. Het is de overgang
.
En ik ben nog niet op overgang-leeftijd, hoor, en toch altijd koud. Mijn moeder had het na de overgang eindelijk eens warm, herinner ik me ;-)
JonathanStrange schreef:
11-01-2019 20:15
In de zomer draag ik een hemd en een blouse/shirt/jurk. In de herft of lente draag ik een hemd, daarover meestal iets met mouwen, van katoen of tricot en daaroverheen een truitje/dikke blouse/jurk. In de winter draag ik een hemd, daarover meestal een thermoshirt, daarover een trui en daaroverheen een vest.

Dan red ik het nét.
Helpt dat thermoshirt wel als er een hemd onder zit? Ik dacht altijd dat een thermoshirt direct op je huid moet zitten en je bovendien moet bewegen om het warm te houden.
Misschien in plaats van hemd en thermoshirt een wollen shirt met lange mouwen?

Lijkt me oprecht heel vervelend om het steeds koud te hebben.
S-Meds schreef:
11-01-2019 20:20
jij en groepje en isabella zijn allemaal generatiegenoten. Het is de overgang
Maar ik heb t mn hele leven al snel te koud. Had juist gehoopt dat dat in elk geval door de overgang zou veranderen, maar dat valt dus vies tegen.
Hier is het 17,5gr meestal, alleen als ik/hij het echt heel koud hebben stoken we tot maximaal 19gr.
Ik trek de geur van verwarming niet, noch de droge lucht.

We gebruiken wollen dekentje & sloffen.


Ik heb het wel weer vaker koud sinds ik veel ben afgevallen maar drink gewoon meer thee, draag extra hemd etc. Alles beter dan stoken want daarvan raak ik overprikkeld.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
11-01-2019 20:16
Helaas, ik ben dik en heb het dus altijd koud...
Ik ook helaas. Op dit moment 22 graden in huis, en ik zit hier met een deken en een kruik (zelf wil ik 'm niet hoger zetten). Gelukkig vindt mijn man het wel prima dat de verwarming zo hoog staat. Ik heb trouwens vloerverwarming. Geen idee of dat uitmaakt, maar in mijn vorige huis had ik de verwarming nooit op 22 graden staan en nu eigenlijk standaard.
drackie wijzigde dit bericht op 11-01-2019 20:50
0.21% gewijzigd
eva-luna schreef:
11-01-2019 20:22
Helpt dat thermoshirt wel als er een hemd onder zit? Ik dacht altijd dat een thermoshirt direct op je huid moet zitten en je bovendien moet bewegen om het warm te houden.
Misschien in plaats van hemd en thermoshirt een wollen shirt met lange mouwen?

Lijkt me oprecht heel vervelend om het steeds koud te hebben.
Ik heb echt een hekel aan een thermoshirt op mijn buik (krijg ik jeuk van), dus toch altijd maar een hemd eronder aan, wel met dunne bandjes. Dan wrijven mijn schouders en armen en bovenkant van mijn rug er wel langs, dat scheelt vast iets. Wol ben ik helaas allergisch voor.
veensteker schreef:
11-01-2019 19:22
Wacht maar tot je in de overgang komt ;), bij mij thuis lostte dat veel op haha.
Volgens mij bestaan er ook neervliegers in de overgang, want ik al vijftigplusser heb het af en toe opeens ijskoud met intense rillingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een poncho over mijn kleren als ik thuis ben gekomen. En in de avond een kleedje over mijn benen. En als dat niet helpt een hete douche.
Alle reacties Link kopieren
aviv_13 schreef:
11-01-2019 20:26
Volgens mij bestaan er ook neervliegers in de overgang, want ik al vijftigplusser heb het af en toe opeens ijskoud met intense rillingen.
O_O :cry:
Renee_XX schreef:
11-01-2019 19:52
Een goed geïsoleerde woning zeker. Warmte bij jou blijft best lang hangen na 20.30.
Ja, mijn woning is uit 89 en zeer goed gebouwd. Het word hier ook nooit kouder dan 17 graden in de winter.
Bij de thermostaat op 19 zit ik meestal onder een dekentje met thermoshirt, een trui en een vest, en thermobroek onder mijn gewone broek.
Die thermokleding koop ik altijd bij de Hema, maar ze hebben iets raars gedaan met de maat. Ik had altijd maat M, nu is maat S te groot. Nu komt mijn thermolegging bijna tot mijn oksels. Niet dat ik het daarmee warmer heb overigens.
redbulletje schreef:
11-01-2019 20:23
Maar ik heb t mn hele leven al snel te koud. Had juist gehoopt dat dat in elk geval door de overgang zou veranderen, maar dat valt dus vies tegen.
ja maar als jij je hele leven al in de overgang zit dan verklaart dat wel je gebrek aan affiniteit voor mini mensen
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
11-01-2019 20:15
In de zomer draag ik een hemd en een blouse/shirt/jurk. In de herft of lente draag ik een hemd, daarover meestal iets met mouwen, van katoen of tricot en daaroverheen een truitje/dikke blouse/jurk. In de winter draag ik een hemd, daarover meestal een thermoshirt, daarover een trui en daaroverheen een vest.

Dan red ik het nét.
Ik ook vaak. En een thermolegging onder mijn broek.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
11-01-2019 20:38
ja maar als jij je hele leven al in de overgang zit dan verklaart dat wel je gebrek aan affiniteit voor mini mensen
Hahaha toptheorie :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens het hele topic gelezen en ik denk dat we kunnen concluderen dat de verwarming op 23/24 graden gewoon extreem is. De koukleumen hebben het meestal over 22 graden, de heethoofden over 17/18 graden. Dus je gezin proberen te dwingen tot 23/24 graden zonder een dekentje of extra trui te overwegen lijkt me niet heel voor de hand liggend ...
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
11-01-2019 20:11
Ok, dit vind ik dus een interessante opmerking. :)
Want een hemdje als onderkleding is toch heel normaal in de winter? En dat extra vest: heb je daar dan nóg een vest of trui onder?
Ik weet niet of dat normaal is, ik draag een hemdje, dan een shirt met lange mouwen, daar overheen een trui of jurk en daar vaak dan nog een vest overheen.

En ik ben niet dun en ook niet in de overgang. Kan mezelf gewoon niet opwarmen.
Alle reacties Link kopieren
anne-1985 schreef:
11-01-2019 19:15
Hier ook een pelletkachel en man wil graag 23 graden en ik 20 maar hebben hem nu meestal op 22 graden staan....is ook al snel te warm vind ik met kachel had met de houtkachel nog veel erger.
Dat valt wel mee hoor. Wij hebben een houtkachel. En als die aanstaat doen we de cv uit en is het even warm (rond de 20 Gr). Nadeel is dat de overige vertrekken wel kouder zijn omdat de cv niet aanslaat. Ik loop thuis ook standaard met uggs en extra vest aan in de winter.
Ja! Ik heb het bij anderen ook standaard koud. Soms zelfs zo erg dat mijn hele lijf verstijft en ik mijn jas gewoon aan moet houden omdat ik anders in een kramp schiet. Ik heb tegenwoordig een enorme sjawl, type stola van wol bij me die ik te pas en te onpas helemaal om me heen sla om me op temperatuur te houden. Mijn panty's zijn thermoondergoed en onder mijn jurkjes draag ik ook een thermohemd en shirt. Ik heb het gewoon echt ALTIJD koud. Ja behalve in bed dan. Dan moet het raam open. Ook bij min tien ;-)
Alle reacties Link kopieren
-Helena- schreef:
11-01-2019 20:49
Ik heb trouwens het hele topic gelezen en ik denk dat we kunnen concluderen dat de verwarming op 23/24 graden gewoon extreem is. De koukleumen hebben het meestal over 22 graden, de heethoofden over 17/18 graden. Dus je gezin proberen te dwingen tot 23/24 graden zonder een dekentje of extra trui te overwegen lijkt me niet heel voor de hand liggend ...
22 is mijn compromistemperatuur
Zou liever warmer hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven