Hoe beslis jji waar en hoe je wilt wonen?

11-01-2019 11:50 197 berichten
Door een topic over samenwonen, een ander topic over dorp of stad en mijn eigen vraagstuk over of ik wil verhuizen open ik dit topic.
Van oorsprong kom ik uit een klein stadje/groot dorp, verhuisd naar een grotere stad voor de liefde. Van een kamer naar een flatje naar een koopwoning. De stad is niet echt stads, (niet zoals Amsterdam of den Haag) wel centraal gelegen en we wonen in het centrum, ik kan bijna alles lopend af. Voordelen vergeleken met durp van herkomst vind ik de reistijd, naar een concert of evenement betekende vanaf daar al gauw 2/2,5 uur rijden, nu ben ik binnen een uur overal waar ik zijn wil. Dat vind ik een enorm voordeel, ook met banen en reistijd. Je hebt hier veel meer opties met redelijke reistijd. Wat ik mis is familie die om de hoek woont, dat er niet gebeld hoeft te worden voor een bak koffie en dat voordeuren eigenlijk niet gebruikt worden. Maar goed, we willen hier dus blijven.

Nu wonen we in een ruim huis, fijne locatie, slaapkamers over, huis gekocht op een goed tijdstip, voor een lage prijs aan de onderkant van ons budget. Nadelen zijn dat het vrij karakterloos is, in mijn ogen, en een kleine tuin en dicht op buren. Nu zijn we in de gelegenheid om een ander huis te kopen. Het budget zou ongeveer het dubbele zijn van wat we nu betaald hebben. Ik wilde altijd graag een wat ouder huis met meer karakter, met wat meer ruimte om het huis. Voor kippen en een hond en een moestuin.

Nu kán het en vraag ik me af of ik dat wel wil. Ons huidige huis heeft een perfecte locatie, is redelijk onderhoudsvriendelijk en voor ons binnen een jaar of 20 af te betalen, eerder dan zou moeten volgens de hypotheek. Bij verhuizen (binnen dezelfde stad, mogelijk beetje buitengebied) zouden de kinderen op dezelfde scholen kunnen blijven, met ietsje langer fietsen. Het huis zou waarschijnlijk wel kleiner zijn en de kosten voor opknappen een stuk hoger. De komende jaren zou al het extra geld in het huis moeten. De afstand naar winkels en voorzieningen zou een stuk groter worden, net als naar sport en hobby's. Ik neig nu naar blijven zitten waar we zitten. Oms huis is relatief gezien goedkoop, er zijn voor ons geen goedkopere opties, goedkoper kopen kan alleen als je een tweekamerflat koopt momenteel, en huren is duurder. Het is ruim, mooie locatie.
Ik denk dat een deel van mij ook wat statusgevoelig is, aangezien ik om me heen zie dat iedereen steeds groter of duurder gaat wonen zodra het kan. Ik heb veel mensen om me heen in villa's en grote herenhuizen en blijkbaar vind ik mijn huis daar toch wat mager tegen af steken. Wat ik zelf dan weer heel suf vind en stom en niet nodig, rationeel, maar toch ik merk dat die factor wat meespeelt en die wil ik eigenlijk niet laten meewegen. Weinig verlicht ook :$
Aan de andere kant droomde ik vroeger al van ruimte voor dieren en ruimte om me heen. Dus het is niet alleen dat. Ik neig dus nu naar blijven zitten en het financieel ruimer hebben en leuke dingen doen ipv verhuizen.

Maar hoe doen jullie dat, als je de keus hebt tenminste, want ik besef dat dit een luxeprobleem is. Ik vind het ook gewoon leuk om te lezen hoe mensen wonen en wat ze belangrijk vinden. Waar woon je, ben je tevreden en wat vind jij belangrijk?
Nou! Ik kom toch binnen in een ander topic dan ik dacht :proud:

Maar goed, ik heb al geruime tijd sluimerende verhuiswensen, maar ik ben te veeleisend dus er komt waarschijnlijk niets van. Geld is het probleem niet, al is het mal dat te typen (vergeet ook niet waar ik woon).
Ik wil graag een nieuwer huis op een achterlijk grote kavel (3000M2+), maar wel dichtbij de dorpskern. Complicerende factor is dat er maar een dorp is waar ik wil wonen.
Ik ben als kind veel te vaak verhuisd. Het heeft me merkwaardig honkvast gemaakt. En het huis waar we nu wonen is echt heel leuk, dus ik hoef nergens heen.

Maar ik wil twee ezels en een Walliser zwartneusschaap (of drie). Dus ja, dan moet je wat.
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
11-01-2019 20:33
Jouw associatie is beduidend mooier. Dit is de mijne:

opdat zij met Hem in zijn dood begraven worden, en met Hem mogen opstaan in een nieuw leven; opdat zij hun kruis, Hem dagelijks navolgende, vrolijk dragen mogen, Hem aanhangende met waarachtig geloof, vaste hoop en vurige liefde; opdat zij dit leven (hetwelk toch niet anders is dan een gestadige dood) om uwentwil, getroost, verlaten, en ten laatsten dage voor den rechterstoel van Christus, uw Zoon, zonder verschrikken mogen verschijnen, door Hem, onzen Heere Jezus Christus, uw Zoon, die met U en de Heiligen Geest, één enig God, leeft en regeert in eeuwigheid. Amen.

Het gereformeerde doopformulier. Altijd een fijne manier om je leven te starten.

Doe mij Bloem maar :P
:HA: gekke gereformeerden
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
11-01-2019 20:43
:HA: gekke gereformeerden
Lach maar. Bij mij was het ‘wat niets anders is dan een voortdurend sterven’ ipv een gestage dood, wat toch een stukje minder lamlendig klinkt ofzo :P

Maar goed, we hadden het over huizen.

Betty, ik kom bij jou wonen. Ik heb daar nog familie in een bijna omgewaaide boerderij. Lijkt me enig. Vooral de schapen. Ik wil een alpaca.
.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 08:57
Reden: Laat maar
99.74% gewijzigd
Ik woon al mijn hele leven in dezelfde stad. Als kind en daarna op kamers in woonwijken, nu alweer ruim twaalf jaar in het centrum. Ik vind het heerlijk hier. Ben altijd al geobsedeerd geweest door Amsterdam en dat zal voor mij ook altijd iets magisch blijven houden, maar een woning vinden daar zal onwaarschijnlijk zijn en als Amsterdam het niet wordt dan blijf ik lekker hier in de binnenstad. En ook al zal ik ooit de mogelijkheid wel krijgen, Amsterdammer zal ik nooit worden en zal me denk ik ook nooit echt zo voelen. Zal me altijd 'uit mijn stad' blijven voelen, dat besef ik me steeds meer. Ik heb zelfs een hooded sweater met naam en wapen van 'mijn' stad erop :$

De woonwijk van mijn zesde tot mijn net twintigste aan de rand van de stad begon ik als jonge tiener/puber echt afschuwelijk te vinden. Achteraan, oude dorpskern, ons kent ons. Het is er mooi, dat geef ik toe. Maar zo ontzettend saai en de sociale controle vond ik echt irritant. Voelde me benauwd en beklemd en trok het liefste naar de stad en andere steden. En hier in de binnenstad is het anoniem genoeg om lekker over straat te kunnen, maar gemoedelijk genoeg om een praatje te maken met 'vaste' winkeliers waar ik regelmatig kom. Heb ook CS op kruipafstand.

Huis is technisch niet top, en ik mis een balkon (ben geen tuin en tuinier-type) maar het is wel thuis en ingericht naar mijn smaak en de locatie is geweldig. In een flat zou ik ook goed kunnen wonen maar een appartement, zoals nu heeft echt mijn voorkeur. Lekker compact en overzichtelijk, alles bij de hand. Gelijkvloers vind ik ook handig eigenlijk, geen stofzuigers de trap op sjouwen en zou een eengezinswoning sowieso veel te groot vinden voor mij alleen. En ik heb ook gewoon iets met appartementen.

Een bungalow in het bos klinkt mooi en een vide klinkt geweldig! Maar zou niet zonder het leven van de stad om me heen kunnen, en ik heb denk ik ook iets teveel enge films gezien om alleen in het bos te gaan wonen ;-D
.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 08:57
Reden: Niet relevant
99.63% gewijzigd
Thordis* schreef:
11-01-2019 20:46
Lach maar. Bij mij was het ‘wat niets anders is dan een voortdurend sterven’ ipv een gestage dood, wat toch een stukje minder lamlendig klinkt ofzo :P

Maar goed, we hadden het over huizen.

Betty, ik kom bij jou wonen. Ik heb daar nog familie in een bijna omgewaaide boerderij. Lijkt me enig. Vooral de schapen. Ik wil een alpaca.
Ja, die zijn ook gaaf. Ze worden helaas wel heel vaak gestolen, omdat ze zo oenig zijn bij iedereen die lief voor ze is in de trailer te wandelen. Dan kun je beter een ezel hebben, want die vechten altijd terug.
Het is hier schitterend wonen. Er is alleen geen werk en geen cultuur, maar voor de rest is het fantastisch.
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
11-01-2019 20:46
Lach maar. Bij mij was het ‘wat niets anders is dan een voortdurend sterven’ ipv een gestage dood, wat toch een stukje minder lamlendig klinkt ofzo :P

Maar goed, we hadden het over huizen.

Betty, ik kom bij jou wonen. Ik heb daar nog familie in een bijna omgewaaide boerderij. Lijkt me enig. Vooral de schapen. Ik wil een alpaca.
Over huizen dan: we hebben twee keer in ons leven de mogelijkheid gehad een echt perfect huis te kopen, goedkoop, “karakteristiek”, in/rand van piepklein dorpje, helemaal perfect. Beide keren niet gedaan, wat me brengt op criterium 7: wij gaan niet wonen in een zwaar gereformeerd dorp, nooit.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
O ja en vragen uit de OP even goed beantwoorden, sorry! Ik ben tevreden, het is hier wel echt mijn plekje merk ik.

Wat ik kort samengevat belangrijk vind:
Leven van de stad om me heen
Anonimiteit van een appartementengebouw vind ik ook fijn
Gelijkvloers dus compact en overzichtelijk
Voorzieningen dichtbij
Een omgeving die me aanspreekt (check, er is hier zelfs groen midden in de stad)

Mocht ik ooit gaan verhuizen naar een ander appartement, dan wil ik echt een balkon.
NYC schreef:
11-01-2019 20:47
TO, voor jou is, net als voor mij (en misschien wel voor velen die denken niet gelukkig te zijn op hun huidige plek) het van belang erachter te komen waar je onvrede door veroorzaakt wordt. Veel mensen in je omgeving verhuizen groter en duurder. Zou het anders zijn als dat niet zo zou zijn? Als men vergelijkbaar zou wonen of sterker nog, als iedereen om je heen in kleine rijtjeswoningen zat en jullie in dit huis waar jullie wonen?

En aan mijzelf moet ik ook kritische vragen stellen. Zou de saaiheid van deze plek me minder zwaar vallen als mijn eigen leven overdag minder saai was. Of als mijn vrouw en ik allebei niet zo ontzettend moe waren en bijv vaker zouden gaan uit eten? Dat zijn de dingen waar ik over moet nadenken voor we een te koop bord in de voortuin planten.
Ik woon fijn. En ik ben gelukkig. Het is een luxeprobleem. Ik erger me als ik op het toilet zit en ik hoor de buren toiletpapier pakken. Het idee dat ik 50 cm naast iemand anders tegelijk zit te plassen vind ik storend. Dat ik continue met de buren moet overleggen over de tuin de heg, de schutting vind ik irritant. Dat ik me al schuldig voel als ik op een hete zomeravond om 22:00 nog buiten zit omdat ik de volgende dag zeker weten een passief agressieve opmerking krijg over hoe ver geluid toch draagt en over dat ze altijd om 22:00 naar bed gaan, dat soort ergernissen. Ik heb een heerlijk huis, alleen dat het een rijtje is vind ik superirritant. Ik wil dít huis met een andere buitenkant met zonder buren.
Betty_Slocombe schreef:
11-01-2019 20:50
Ja, die zijn ook gaaf. Ze worden helaas wel heel vaak gestolen, omdat ze zo oenig zijn bij iedereen die lief voor ze is in de trailer te wandelen. Dan kun je beter een ezel hebben, want die vechten altijd terug.
Het is hier schitterend wonen. Er is alleen geen werk en geen cultuur, maar voor de rest is het fantastisch.
Zijn alpacas zo suf ja? Ik vind het altijd net lolly’s op pootjes, zeker als ze net geschoren zijn.

Wat moet je met cultuur als je ook een alpaca kunt hebben? En een ezel én een varken?
Thordis* schreef:
11-01-2019 20:52
Ik woon fijn. En ik ben gelukkig. Het is een luxeprobleem. Ik erger me als ik op het toilet zit en ik hoor de buren toiletpapier pakken. Het idee dat ik 50 cm naast iemand anders tegelijk zit te plassen vind ik storend. Dat ik continue met de buren moet overleggen over de tuin de heg, de schutting vind ik irritant. Dat ik me al schuldig voel als ik op een hete zomeravond om 22:00 nog buiten zit omdat ik de volgende dag zeker weten een passief agressieve opmerking krijg over hoe ver geluid toch draagt en over dat ze altijd om 22:00 naar bed gaan, dat soort ergernissen. Ik heb een heerlijk huis, alleen dat het een rijtje is vind ik superirritant. Ik wil dít huis met een andere buitenkant met zonder buren.
Maar dat is dan toch geen luxeprobleem?
JollyRider schreef:
11-01-2019 20:50
Over huizen dan: we hebben twee keer in ons leven de mogelijkheid gehad een echt perfect huis te kopen, goedkoop, “karakteristiek”, in/rand van piepklein dorpje, helemaal perfect. Beide keren niet gedaan, wat me brengt op criterium 7: wij gaan niet wonen in een zwaar gereformeerd dorp, nooit.
Dat plan wat jij een jaar of 2 (?) terug had dat is nog steeds een beetje mijn droom :) maar dan in een Tiny house ofzo. Of een camping, met biodanza

Gereformeerd dorp lijkt me niets
NYC schreef:
11-01-2019 20:55
Maar dat is dan toch geen luxeprobleem?
Vind ik wel. Dit zijn hele kleine ergernissen die mijn levensgeluk nagenoeg niet beïnvloeden. Er is geen sprake van burenruzies hoor, alleen ik heb al snel dat ik me niet helemaal vrij voel.
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
11-01-2019 20:58
Dat plan wat jij een jaar of 2 (?) terug had dat is nog steeds een beetje mijn droom :) maar dan in een Tiny house ofzo. Of een camping, met biodanza

Gereformeerd dorp lijkt me niets
Dat is ook nog steeds onze droom, maar de kansen slinken snel. We zijn oud aan het worden
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Heb wel eens op tiny house gegoogeld, lijkt me wel wat als vakantiehuisje. Vooral zo middenin de sneeuw :) biodanza ooit gezien bij tv-programma, briljant!

Ik ben niet heel bekend met gereformeerd maar het staat denk ik te ver van me af om in een (streng) gereformeerde omgeving te kunnen aarden.
Alle reacties Link kopieren
Wij woonden in de stad, op het laatst met een Hindoestaans gezin naast ons. Vreselijk lieve mensen, maar de hele godganselijke dag stond Bollywood daar aan. Er was gewoon niet aan dat gejengel te ontkomen en we bleven er zelfs door uit onze tuin. Toen we ons dat realiseerden, zijn we gaan zoeken, met als voornaamste criteria “vrijstaand” en “rust”.

En dat hebben we uiteindelijk ook gevonden, aan de rand van een dorp in een klein straatje. Natuurlijk horen we hier nog wel eens wat, maar dan moet je denken aan een fluitconcert van de mussen of de koeien van de achterburen. En op zondag de kerkklokken, en als de zon schijnt later op de dag ook de nodige motorrijders die het dorp doorkruisen tijdens hun rit.

We vinden het heerlijk hier en hebben er nog geen moment spijt van gehad.

We wonen overigens wel centraal, hebben de belangrijkste voorzieningen op loop/fietsafstand in het dorp, en binnen 10 minuten (buiten de spits) kan ik in het centrum van een grote stad staan.
Thordis* schreef:
11-01-2019 20:59
Vind ik wel. Dit zijn hele kleine ergernissen die mijn levensgeluk nagenoeg niet beïnvloeden. Er is geen sprake van burenruzies hoor, alleen ik heb al snel dat ik me niet helemaal vrij voel.
Vind ik best legitiem klinken hoor! Zeker als het financieel ook gewoon kan en het voor de kinderen geen gevolgen heeft in die zin dat ze op hun school en in de buurt van vriendjes en vriendinnetjes blijven. Daarover bestaat dus geen risico dat zij de verhuizing niks zullen vinden omdat ze aan een nieuwe omgeving moeten wennen. Ik zie in jullie geval dus geen nadeel om te verhuizen. Tenzij de enige reden is “ons huisje steekt zo zielig af bij al die villa’s en herenhuizen” maar als dat niet zo is, gewoon doen en gaan voor meer ruimte en minder (kleine) burenergernis. :-)
Alle reacties Link kopieren
Ook luxe kan legitiem zijn
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
11-01-2019 21:06
Ook luxe kan legitiem zijn
Zeker. Maar geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
11-01-2019 21:09
Zeker. Maar geen probleem.
Een luxeprobleem kan best legitiem zijn. Als Thordis het een luxeprobleem vindt waarom vind jij het dan van belang te vertellen dat het geen luxeprobleem is?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
11-01-2019 21:11
Een luxeprobleem kan best legitiem zijn. Als Thordis het een luxeprobleem vindt waarom vind jij het dan van belang te vertellen dat het geen luxeprobleem is?
Sorry hoor. Ik wilde alleen maar aangeven dat ik best begrijp dat Thordis om deze redenen wil verhuizen. Terwijl in de OP (of met het woordgebruik luxeprobleem) er doorheen schemert dat het lijkt of ze zich voor deze redenen schaamt om te vinden dat ze daardoor de wens om te verhuizen voelt.
NYC schreef:
11-01-2019 21:17
Sorry hoor. Ik wilde alleen maar aangeven dat ik best begrijp dat Thordis om deze redenen wil verhuizen. Terwijl in de OP (of met het woordgebruik luxeprobleem) er doorheen schemert dat het lijkt of ze zich voor deze redenen schaamt om te vinden dat ze daardoor de wens om te verhuizen voelt.
Je hebt een PBtje. :)
Alle reacties Link kopieren
.
calamitycat wijzigde dit bericht op 12-01-2019 22:28
Reden: Toch maar weer weggehaald, voelt onveilig op het forum zo in detail te treden
99.93% gewijzigd
...
Je verhaal komt me heel eigen voor Calamity.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven