Let jij op wie, wie is hier op Viva?

09-01-2019 14:10 290 berichten
Of onthoud je dat en pas je daar je eventuele reactie op aan?

Ik dus niet
Heb een heel slecht geheugen met namen tegenwoordig en kijk er eigenlijk ook niet echt naar.

Zie wel regelmatig dezelfde namen voorbij komen maar kan vaak niet plaatsen wie dat ook weer is ofzo.

Bij mij kan het dus zo zijn dat ik misschien wel fel door iemand ben uitgeluld ofzo in een topic en daarna weer in een ander topic tegen diegene zeg dat ze het geweldig doet mbt t onderwerp.

Vind ik ook wel prima, ene is t andere onderwerp niet.
Ben hier in t begin wel eens flink boos geworden op een paar naar nav wat ik vervelende reacties vond :mrgreen:

Vraag me af of anderen er ook niet op letten of wel.
Alle reacties Link kopieren
Angelgate...

De mods heetten vroeger Angels. Op het forum waren zij degenen die (net als nu) de boel een beetje stuurden, maar het waren altijd forummers.
Achter de schermen werden er uiteraard dingen besproken en geregeld. Wij merken er niet veel van dat ze een mailbox hebben, maar die puilt echt uit. (Ik modereerde op een ander forum maar had dezelfde hoofdmod).

Op een dag vond een forumster dat het leuk zou zijn om eens gezellig te keten, en ze opende een topic met als OP een privé mail, waaruit bleek dat Angel nummer nogwat een andere forumster niet heel aardig omschreef. We hebben het dan over eentje die al ruim 5 jaar modereerde, dus tja, in vijf jaar komt er heus wel eens een forumster voorbij die je niet zo leuk vindt.

Daarop volgde een rel die bijna twee maanden heeft geduurd, waarna we zakelijke mods kregen die heel rigoureus alle negatieve dingen eraf gooiden. Zelfs mensen die het zo erg niet meenden. Sterker nog; ik heb in die tijd zélf nog een ban gehad, en ik ben doorgaans toch best braaf hier.

Voor het modereren kreeg ik een vrijwilligersvergoeding. Dus ja, dat was hobby. De mods nu krijgen, als het goed is, betaald. Of het zijn stagaires, dat kan ook.
(Is destijds althans zo verkondigd).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ja degene die in die periode geen ban kregen waren haast een uitzondering. Je hoefde maar ergens bah te zeggen en je had een poosje strafbank.
Rare tijd.
Ik kreeg in de Angel periode minder vaak een ban als daarna.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-01-2019 17:41
Ik kreeg in de Angel periode minder vaak een ban als daarna.

Middenin die periode hadden ze wel andere dingen aan hun hoofd dan bannen. Iedereen (ook de mods van het andere forum, gezien dezelfde hoofdmod) kreeg te horen dat er geen antwoorden gegeven mochten worden, zo min mogelijk op het forum komen en de hoofdmod werd ontslagen. Was echt een heftige periode, vooral ook omdat het managment riep ´het is maar internet´. Maar na een aantal jaar hier is het niet ´maar internet´ en de andere moderators zijn je collega´s. Niets mogen zeggen, ook niet onderling, was geen gemakkelijke opgave. Je deelt lief en leed, ik wist van mijn medemoderators meer dan van mijn huidige collega´s.

Ik was vervolgens één van de mensen die ontheven werd van het modereren. Na mij zijn er anderen geweest maar het andere forum is inmiddels opgedoekt. Hier loopt het nog maar de mods zijn wel heel streng geworden en er is geen ruimte meer voor discussie.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
11-01-2019 17:45
Middenin die periode hadden ze wel andere dingen aan hun hoofd dan bannen. Iedereen (ook de mods van het andere forum, gezien dezelfde hoofdmod) kreeg te horen dat er geen antwoorden gegeven mochten worden, zo min mogelijk op het forum komen en de hoofdmod werd ontslagen. Was echt een heftige periode, vooral ook omdat het managment riep ´het is maar internet´. Maar na een aantal jaar hier is het niet ´maar internet´ en de andere moderators zijn je collega´s. Niets mogen zeggen, ook niet onderling, was geen gemakkelijke opgave. Je deelt lief en leed, ik wist van mijn medemoderators meer dan van mijn huidige collega´s.

Ik was vervolgens één van de mensen die ontheven werd van het modereren. Na mij zijn er anderen geweest maar het andere forum is inmiddels opgedoekt. Hier loopt het nog maar de mods zijn wel heel streng geworden en er is geen ruimte meer voor discussie.
Zonde dat t zo gelopen is. Ik bedoelde namelijk ook vóór de angel gate. Doordat het zelf forummers waren snapten ze de context beter en banden ze niet lukraak op elk stafje.
Ik heb me nooit bemoeid met angelgate, maar merkte daarna wel dat er strenger werd gemodereerd, zo erg zelfs dat ik dacht dat ze alles aan deden om van me af te komen, dat heb ik toen ook aangegeven en toen werden alle bannen kwijtgescholden en terecht, want ik schreef niets bijzonders, was alleen maar bezig met lol maken.
Het was veel leuker en gezelliger toen.
Ik vond de moderatie door Angels (ondanks de afloop met Angelgate) ook echt 1000x beter dan tegenwoordig.

De meeforummende Angels snapten als er onderling grappen gemaakt werden en banden niet gelijk voor een onbegrepen lomp grapje zoals nu wel eens gebeurt.
Er is nu geen mod meer die de context begrijpt (behalve de juun)
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
11-01-2019 17:57
Ik vond de moderatie (ondanks Angelgate) ook echt 1000x beter dan tegenwoordig.

De meeforummende Angels snapten als er onderling grappen gemaakt werden en banden niet gelijk voor een onbegrepen lomp grapje zoals nu wel eens gebeurt.
Er is nu geen mod meer die de context begrijpt (behalve de juun)
Eens.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Toch he......streng toezicht vind ik wel wat waard. Internet is al zo lukraak en “gevoelloos”. Er lezen en schrijven hier mensen mee die voor minder dan een boeh van een brug afspringen.
Zomaar iedereen ongegeneerd zijn gang laten gaan zou heel ongezond en ook griezelig zijn.
Ttroeteltje schreef:
11-01-2019 17:59

Zomaar iedereen ongegeneerd zijn gang laten gaan zou heel ongezond en ook griezelig zijn.

Maar wie heeft het daar over dan?
Zo was het helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
11-01-2019 17:59
Toch he......streng toezicht vind ik wel wat waard. Internet is al zo lukraak en “gevoelloos”. Er lezen en schrijven hier mensen mee die voor minder dan een boeh van een brug afspringen.
Zomaar iedereen ongegeneerd zijn gang laten gaan zou heel ongezond en ook griezelig zijn.
Maar dat is dan weer het andere uiterste.

Wat Cateautje schrijft, dat we gewoon lol maakten, dat kan nu niet meer.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Geen idee hoe het was. Ver voor mijn tijd. Had toen nog nooit van Viva Forum gehoord.
Kan me voorstellen dat een “hetze” mensen grenzeloos kwetsbaar maakt.
Ik vergelijk het eigenlijk een beetje met Social Media gepest onder jeugd waarvan we weten dat er jongeren besluiten een eind aan te maken omdat ze geen uitweg meer zien. Meermaals in krant en op TV geweest.
Wat een rare vergelijking als je niet eens weet hoe het toen was.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
11-01-2019 18:04
Ik vergelijk het eigenlijk een beetje met Social Media gepest onder jeugd waarvan we weten dat er jongeren besluiten een eind aan te maken omdat ze geen uitweg meer zien. Meermaals in krant en op TV geweest.
Hier ging het toch wat anders, gewoon een avondje dollen met 'bekenden'.
Nu is alles serieus en iedereen is om een scheet gekwetst, daar wordt het niet gezelliger van.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
11-01-2019 18:06
Hier ging het toch wat anders, gewoon een avondje dollen met 'bekenden'.
Nu is alles serieus en iedereen is om een scheet gekwetst, daar wordt het niet gezelliger van.
Ik weet nog wel dat er momenten waren dat ik onder de tafel zat te huilen van het lachen. Dat mis ik nog weleens.
Dat is het beeld dat ik er van krijg. Aangezien ik er niet bij was vraag ik ernaar. Zie het niets als constatering maar als vraag.
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
11-01-2019 17:39
Ja degene die in die periode geen ban kregen waren haast een uitzondering. Je hoefde maar ergens bah te zeggen en je had een poosje strafbank.
Rare tijd.
Ik kwam midden in dit debacle hier binnen vallen :mrgreen:
Gelukkig was/ben ik wel wat gewend haha.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Solomio schreef:
11-01-2019 18:06
Hier ging het toch wat anders, gewoon een avondje dollen met 'bekenden'.
Nu is alles serieus en iedereen is om een scheet gekwetst, daar wordt het niet gezelliger van.
Precies!
Alle andere fora waar ik zit en zat (en waar ik zelfs eens moderator was, en ook het kleine forum waar ik cm was) zijn de moderators altijd forummers. En dan niet zoals de Angels, dat je niet weet welke forummers, maar gewoon bekende forummers.

Forummers als moderators werkt gewoon veel beter, juist omdat ze de community kennen.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
11-01-2019 18:10
Dat is het beeld dat ik er van krijg. Aangezien ik er niet bij was vraag ik ernaar. Zie het niets als constatering maar als vraag.

Visualiseer een gezellig feestje. Iedereen heeft wat te drinken, er staan wat bakken rauwkost en nootjes klaar en de bitterballen sputteren in het vet. Er zitten, staan, hangen mensen en iedereen kletst door elkaar. Een paar mensen hebben wat teveel op en worden wat überlollig, misschien een tikje handtastelijk, er worden dingen gezegd die je normaal misschien niet zo snel zou zeggen, zeker als het om politiek gaat. Iemand doet een dansje, een paar meiden in een hoekje giebelen om iets wat verder geen mens snapt. De barman en serveersters zorgen voor gevulde glazen maar tetteren intussen gezellig mee.

Heb je beeld? Dat was het vivaforum vroeger.

Als je nu binnenkomt zit iedereen netjes op een stoel, met allemaal een kop koffie met een koekje. Keurig rechtop en politiek correct.

Voor een deel dezelfde mensen en de zaal is heel mooi, maar er ontbreekt iets.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
11-01-2019 19:16
Alle andere fora waar ik zit en zat (en waar ik zelfs eens moderator was, en ook het kleine forum waar ik cm was) zijn de moderators altijd forummers. En dan niet zoals de Angels, dat je niet weet welke forummers, maar gewoon bekende forummers.

Forummers als moderators werkt gewoon veel beter, juist omdat ze de community kennen.
Is ook mijn ervaring ja. Op zowel buitenlandse fora/communities als NL'se.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Was er niet eens een topic dat iedereen allemaal links naar liedjes over angels ging plakken of zo? Als een soort verzet? En dat werd dan steeds verwijderd.
Ceylon schreef:
11-01-2019 19:20
Visualiseer een gezellig feestje. Iedereen heeft wat te drinken, er staan wat bakken rauwkost en nootjes klaar en de bitterballen sputteren in het vet. Er zitten, staan, hangen mensen en iedereen kletst door elkaar. Een paar mensen hebben wat teveel op en worden wat überlollig, misschien een tikje handtastelijk, er worden dingen gezegd die je normaal misschien niet zo snel zou zeggen, zeker als het om politiek gaat. Iemand doet een dansje, een paar meiden in een hoekje giebelen om iets wat verder geen mens snapt. De barman en serveersters zorgen voor gevulde glazen maar tetteren intussen gezellig mee.

Heb je beeld? Dat was het vivaforum vroeger.

Als je nu binnenkomt zit iedereen netjes op een stoel, met allemaal een kop koffie met een koekje. Keurig rechtop en politiek correct.

Voor een deel dezelfde mensen en de zaal is heel mooi, maar er ontbreekt iets.
Leuk hoe je het omschrijft. En idd, ik zie nu beeld. :thumbsup:
Nou, ik weet niet hoor, volgens mij wordt er meer gestaft en afgeserveerd door de oud-gedienden dan door de nieuwelingen. En er zijn ook zoveel ongeschreven regels, oh wee als je iemands topic kaapt! Of iets quote wat niet gequote mag worden.

Wat misschien ook meespeelt; misschien was iedereen gewoon jonger? Er zitten hier toch veel middelbare vrouwen. In de vroege Viva-tijd waren dat misschien wilde vrouwen, maar die tijd is voorbij. En een nieuwe TO van 22 krijgt dat ook meteen te horen, want iedereen heeft levenservaring.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven