Verschil in warmtebeleving. Kachel aan, kachel uit

11-01-2019 19:12 201 berichten
Ik heb het altijd koud. Echt altijd. Mijn man en kinderen hebben het altijd warm. Ik zet onze kachel altijd hoog en vind het koud hebben in mijn eigen huis echt oprecht armoe en ik vertik het om met een deken om en thermo ondergoed aan me te begeven op de bank. En mijn man en kinderen zetten de schuifpui open omdat ze letterlijk stikken van de hitte. Hoe gaan we daar mee om in 1 huishouden?
Ik trek vooralsnog aan het kortste end en heb het koud tot op het bot. Ik word er stik chagrijnig van. Man en kinderen worden benauwd en echt onwel van de bedwelmende hitte.
We hebben een pellet kachel en ik heb het het liefste 23-24 graden om mij heen. Man en kinderen vinden 20 graden meer dan genoeg.
Ik ben trouwens ook echt een zomermens en kou maakt me letterlijk ziek.
Wie heeft er nog meer binnen het gezin een groot verschil in temperatuur beleving en hoe dealen jullie daarmee?
Ik draag altijd dikke truien en in de auto handschoenen en een muts. En ik laat de motor altijd eerst flink draaien met verwarming voluit voordat ik kan rijden, anders kan ik niet eens sturen zo koud ben ik. Mijn bloeddruk is idd laag. Dat is ie altijd al geweest. De huisarts doet er alleen niks aan. Omdat het bij mij past en er verder geen gezondheidsrisico's aan zitten in mijn geval.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-01-2019 20:23
Maar ik heb t mn hele leven al snel te koud. Had juist gehoopt dat dat in elk geval door de overgang zou veranderen, maar dat valt dus vies tegen.
Ik ook, bevroor als kind al in het zwembad, vond zwemmen nooit iets aan
Altijd koud.
Pandax schreef:
11-01-2019 19:20
Ik vind het allebei idioot warm. Het is hier 17-18 graden en dat is helemaal prima. Je went aan warmte; als je de kachel een tijd uitlaat, voelt de omgeving op lage temperaturen ook aangenaam. En stukken beter voor het milieu.
Ik zou dat serieus niet trekken. Ik denk dat er damp uit mijn mond zou komen als het zo koud zou worden. En ik permanent zou zitten bibberen.
Isabellarose- schreef:
11-01-2019 20:56
Ja! Ik heb het bij anderen ook standaard koud. Soms zelfs zo erg dat mijn hele lijf verstijft en ik mijn jas gewoon aan moet houden omdat ik anders in een kramp schiet. Ik heb tegenwoordig een enorme sjawl, type stola van wol bij me die ik te pas en te onpas helemaal om me heen sla om me op temperatuur te houden. Mijn panty's zijn thermoondergoed en onder mijn jurkjes draag ik ook een thermohemd en shirt. Ik heb het gewoon echt ALTIJD koud. Ja behalve in bed dan. Dan moet het raam open. Ook bij min tien ;-)

Weet je zeker dat het niet psychisch is?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
11-01-2019 20:58
Ik ook, bevroor als kind al in het zwembad, vond zwemmen nooit iets aan
Altijd koud.
Verschrikkelijk, en zodra het buitenbad open ging (in april) moesten we blauwbekkend elke week daar schoolzwemmen. Ook nu nog kies ik in het zwembad altijd voor het lekker warme doelgroepenbad en niet voor het ijskoude sportbad.
Ik lees hier dat mensen bij + 21-22° nog een vest en warme pantoffels + een dekentje en een kruik nodig hebben om het warm te hebben.
Hier is het nu 18,5° en ik zit hier in een T-shirt, echt!
Alleen omdat kleinkind ( puber) hier vannacht blijft slapen zal ik noodgedwongen de verwarming op 18° zetten.
Normaal slapen man en ik zonder verwarming, ook zonder donsdeken wegens véél te warm + het raam op kiepstand.
Wij slapen met alleen een laken + een dun dekentje en dan nog hebben we het te warm .
Alle reacties Link kopieren
Ben mijn leven lang een koukleum geweest en ook verhuisd naar een warmer klimaat dan NL. Alleen warme kleren aan helpt bij mij niet. Kan 4 paar sokken aan hebben en toch nog ijskoude voeten. Drie truien aan een een koude neus en koude handen.
Verder geen medische oorzaken en geen lage bloeddruk.
Als ik de hele dag bezig ben is het niet zo erg, maar helaas heb ik een zittend beroep.
Koude slaapkamer vind ik geen probleem. Heb de hele winter het raam open. Maar wel 3 dekbedden.

Nu ik in de overgang ben gaat het een stuk beter. Heb deze winter al meerdere malen de verandadeuren opengezet waar de andere huisgenoten me bibberend aankijken. Heb geen opvliegers maar het gevoel dat ik een paar graden warmer ben dan vroeger. In de winter is dat best lekker. :-)

Mijn vader is nu een koukleum geworden. Die zet de verwarming nu lekker op 23 graden. In combi met mijn overgangswarmte niet zo heel aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
In de nacht heb ik het trouwens sinds een tijdje ineens stikbenauwd! Tot zweetaanvallen aan toe. Maar zodra ik dan bij wijze van spreken één teen boven de dekens uitsteek lig ik direct te rillen van de kou (omdat ik helemaal nat ben van het zweet). Zo typisch, voorheen nooit last van.
Alle reacties Link kopieren
Pelletkachel staat op 22 en zit inderdaad met dik vest en pantoffels aan haha heerlijk ik hou van de warmte
Isabellarose- schreef:
11-01-2019 20:58
Ik draag altijd dikke truien en in de auto handschoenen en een muts. En ik laat de motor altijd eerst flink draaien met verwarming voluit voordat ik kan rijden, anders kan ik niet eens sturen zo koud ben ik. Mijn bloeddruk is idd laag. Dat is ie altijd al geweest. De huisarts doet er alleen niks aan. Omdat het bij mij past en er verder geen gezondheidsrisico's aan zitten in mijn geval.
Ik veronderstel dat wanneer je de auto flink hebt laten draaien met verwarming voluit dat het daar dan 21-23 is?
EN dan draag je nog handschoenen (echt?) + een muts?
S-Meds schreef:
11-01-2019 20:15
je kan dik worden, dat helpt
Lekkere isolatielaag kweken!
Ja maar nee. Dat gaan we niet doen! :D
S-Meds schreef:
11-01-2019 20:15
menopauze?
Ja dat kan natuurlijk want het is de laatste tijd wel echt erger. Ik had er zelf ook al aan zitten denken dat dit een rol kon spelen. Meh. Niks aan :-(
Op mijn werk sta ik 5 dagen/ week 2,5 uur buiten. Winter en zomer dus.
Maar nog nooit, echt nog nooit heb ik een muts of handschoenen aangehad.
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
11-01-2019 21:11
Op mijn werk sta ik 5 dagen/ week 2,5 uur buiten. Winter en zomer dus.
Maar nog nooit, echt nog nooit heb ik een muts of handschoenen aangehad.
Mazzelaar
Het-groepje schreef:
11-01-2019 19:34
Ik ben jou!
Dat ziek worden van kou ook.
Ik heb het vooral s avonds. Dikke sokken en sloffen aan, lekkere pyjama en daaroverheen een deken.
Als er visite is alleen een deken.
Ik heb op een gegeven moment een koude neus en dan ga ik naar bed.
Op koud zijn kun je je kleden of er een deken overheen gooien, maar warm kun je niks aan doen dus ik doe gewoon meer aan.
OMG die koude neus! Zo herkenbaar. Net als steenkoude handen. Thuis draag ik graag van die grote huissokken. Maar op de bank met handschoenen aan is ook weer zowat.
Alle reacties Link kopieren
Dan kan ik zo’n pittenzak aanraden, die heb ik standaard op de bank bij me ‘s avonds. En die hou ik tegen koude lichaamsdelen aan (omdat het anders pijn doet van de kou).
Moemoe64 schreef:
11-01-2019 19:45
Hier: zowel man als ik hebben het altijd te warm.
Verwarming staat overdag op 17°, behalve tussen 8u-9u 's ochtends en 's avonds van 19u. tot 22u. Dan draaien we de verwarming op 18°.
's Nachts gaat de verwarming helemaal uit trouwens, behalve wanneer kleinkind om de 2 weken komt logeren. Hij is een puber inmiddels - 14j Maar die heeft het OOK altijd veel te warm! Toch zetten we de verwarming dan iets hoger overdag en 's nachts op 18° (man en ik stikken dan zowat van de hitte)......
Op mijn werk stik ik zowat 5 dagen per week want: 23 en soms 24°!!!! Echt niet normaal, pfff.
Ik kan gerust met korte mouwen naar buiten gaan bij 8-9°.
Ik snap hier geen jota van. Met 17 graden slaat dat ding toch helemaal niet aan?
Wij hebben voor de gehele benedenverdieping een hele grote pelletkachel. Wordt echt goed heet en verwarmd alles beneden heel goed. Maar man en kinderen willen hem op een gegeven moment beslist uit. Ik kan er wel inkruipen. Vind het haast lekker als mijn benen loeiheet worden omdat ik er haast tegenaan kruip ;-)

Boven hebben we infrarood panelen. Dus wij hebben geen thermostaat meer die we gebruiken. Dat scheelt enorm in de kosten en is goed voor het milieu maar goed, we zijn het dus niet eens over hoe warm het beneden moet zijn als iedereen thuis is. Super irritant. Maar ik verlies de strijd dus helaas. Dus ik lig hier weer onder een dekentje. Het is wat het is vrees ik...
Nog twee maanden en dan zet de lente weer in. Haleluja
Lente19251003 schreef:
11-01-2019 20:06
Hier hetzelfde, ik heb het altijd koud en word er ook echt beroerd van. Man en kinderen hebben het snel warm. Verwarming staat hier op 20 en ‘s nachts op 17,5. En ik heb overdag standaard een hemdje aan onder mijn kleren en vaak een extra vest. In de avond zit ik in pyjama, dikke sokken, pantoffels, badjas, onder een deken met een pittenzak die manlief regelmatig voor me opwarmt in de magnetron (die zak houd ik dan afwisselend tegen mijn voeten en in mijn handen of tegen mijn neus haha). Ik vind dat ik de uitzondering ben ik dit gezin en dat ik me dus helaas moet aanpassen. Als ik echt niet op kan warmen zet ik de verwarming op 21,5, maar dat is echt uitzondering.
Weet je wat chill is? Die warmtepleisters voor rugpijn. Die verwarmen echt heel goed. Je hebt ze bij de action ook voor je handen en voeten. De hemel. Ik plak die dingen wel eens random op mijn lijf om het warm te krijgen en echt: het helpt!
Alle reacties Link kopieren
En een kruik of hete douche?
anoniem_169486 wijzigde dit bericht op 11-01-2019 21:32
3.57% gewijzigd
foeksia72 schreef:
11-01-2019 21:31
En een kruim of hete douche?
lekker, met kersen en room
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
11-01-2019 21:32
lekker, met kersen en room
Jij bent snel ;-D
Alle reacties Link kopieren
Het is hier nu 22,5 en ik zit te rillen. Maar nu komt het omdat ik net een uurtje thuis ben van werken en dus moe. Pak er zo een fleecedeken bij.
Meestal is het hier tussen de 21 en 23 graden, kouder vind ik als ik tv kijk echt niet fijn.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
11-01-2019 20:15
je kan dik worden, dat helpt
ik wou dat dat waar was, dan had ik geen last van kou
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
11-01-2019 22:11
ik wou dat dat waar was, dan had ik geen last van kou
+1
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig zijn man en ikhet eens. Bij ons staat de verwarming bijna nooit aan. Meestal is het 18 graden,bij meer krujgen we hoofdpijn. Mijn manen zonen dragen een shirt entrui en ik alleen een tshirt. Nadeel is dat ik het bij anderen veel te warm vind. Ik was laatst een nacht bij vrienden waar het 22 graden was, daar werd ik echt naar van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven