Voor wie nog nooit een relatie heeft gehad (4)

19-04-2018 19:38 3043 berichten
Wanneer je om je heen kijkt, op straat en op televisie, lijkt iedereen de romantische liefde te kunnen vinden. Dit gaat echter niet voor iedereen op. Soms blijft zelfs een knuffel een droom.
Het is niet altijd makkelijk om steeds maar met romantiek geconfronteerd te worden, als dit voor jou een onbereikbaar doel lijkt.
Praat hier mee over de eenzaamheid, het diepe missen, maar vooral over wat jij doet om deze situatie te doorbreken. Hoe oefen je sociale situaties, wissel tips met elkaar uit. Steun elkaar, maar bevestig elkaar liever niet in hoe oneerlijk het is. Wees constructief, en blijf geloven.
ooitverlegen schreef:
11-01-2019 12:37
Misschien is de crux het herkennen/ zien van "passende" aangeboden stapjes om die vervolgens met succes te nemen?

Welke passende aangeboden stapjes bedoel je precies?
Alle reacties Link kopieren
Lee2017 schreef:
11-01-2019 12:49
Welke passende aangeboden stapjes bedoel je precies?
In alle situaties waarbij je een keuze krijgt tussen handelen waardoor je groeit of stil blijft staan.
ooitverlegen schreef:
11-01-2019 12:51
In alle situaties waarbij je een keuze krijgt tussen handelen waardoor je groeit of stil blijft staan.
Dat is zeer zeker zo.
Deze stappen wil ik ook zeker zetten.
Alle reacties Link kopieren
Nu zit ik te denken het lijkt wel alsof ik nu schrijf zoals iemand van één of ander zelfhulpboek. Mijn ouders hadden vroeger een boek in de kast staan van Wayne Dyer, niet morgen maar nu. Toen ik het boek doorkeek had ik het gevoel het klopt allemaal, geen speld tussen te krijgen. Leuke theorie maar helpt het ook werkelijk?

Die vriend waarover ik schreef heeft overigens ook een hele studie van een dating coach doorgeworsteld. Ik ga hem er toch eens naar vragen hoe hij de omzetting daarvan in de praktijk ziet.
ooitverlegen schreef:
11-01-2019 13:04
Leuke theorie maar helpt het ook werkelijk?
Geen enkele theorie helpt werkelijk wanneer je niet omzet in de praktijk.
ooitverlegen schreef:
11-01-2019 13:04
Nu zit ik te denken het lijkt wel alsof ik nu schrijf zoals iemand van één of ander zelfhulpboek.
Zo schrijf jij meestal, maar jij brengt het wel beter over vind ik.
In het begin vond ik die manier van schrijven van je irritant, dat weet je ook, maar tegenwoordig zie ik wel dat er vaak een echt goede boodschap in zit.
Je zet nu ook minder linkjes, waardoor je berichten toegankelijker zijn geworden.
Ik vind je bijdragen ene goede toevoeging aan deze reeks.
ooitverlegen schreef:
11-01-2019 12:51
In alle situaties waarbij je een keuze krijgt tussen handelen waardoor je groeit of stil blijft staan.
Die keuze heb je inderdaad altijd, maar dat is zeker niet altijd makkelijk.
Zelf heb ik de laatste jaren veel ontwikkeling doorgemaakt juist door stappen te zetten en te handelen, maar in sommige situaties blijf ik ook nog steeds in dezelfde valkuilen stappen. Daar kan ik heel nijdig van worden op mezelf, en dan vergeet ik hoeveel ik al wel bereikt hebt.
Gisterenavond en op andere dagen heb ik hier wel allerlei adviezen zitten geven, maar zelf val ik vaak genoeg ook nog steeds terug in oude patronen:
Nog altijd tot op de dag van vandaag probeert mijn collega me te omhelzen, met succes want ik laat het nog steeds telkens opnieuw gebeuren. Ik vind haar helemaal niet meer aantrekkelijk qua persoonlijkheid, maar blijkbaar maakt ze op het moment dat ze voor me staat toch nog iets in me los wat maakt dat ik niet kan zeggen dat ze gewoon moet opflikkeren, hoe hard ik het mezelf ook telkens voorneem.
Ik begrijp ook niet dat ze zelf niet snapt dat haar gedrag ongepast is gezien de geschiedenis die we hebben, ze had toch minstens kunnen vragen of ik het nog wel wilde, ze is er gewoon ongevraagd nooit mee gestopt.
Het is mijn fout dat ik het nog steeds laat gebeuren, maar ik vind ook dat zij uit zichzelf allang had moeten inbinden. Maar goed, dat kan ik wel vinden, ik kan alleen mezelf veranderen. Dus ik zal toch ergens de kracht vandaag moeten halen om haar niet alleen in mijn voornemen, maar ook in de praktijk af te wijzen als ze voor me staat. Ik heb de laatste tijd in andere situaties immers getoond dat ik nu beter voor mijn eigen belang op kan komen, maar in deze situatie is er in een jaar gewoon nog geen flikker veranderd.
Alle reacties Link kopieren
@Dina80: je mag toch ook trots zijn omdat het wel vaak is gelukt.

Wat betreft die foute vrouw: Wellicht kun je oefenen voor de spiegel dat ze je benadert. Jij: Ho! Stop! Nee! En dan het juiste resolute gezicht erbij en ook het stop teken!

Deze vrouw is het moeilijkst omdat ze zoveel in je aanraakt. Als je het bij haar onder de knie wilt krijgen dan ga je voor de 10!
inkijk74 schreef:
11-01-2019 22:38
Wellicht kun je oefenen voor de spiegel dat ze je benadert.
Dat is eigenlijk best een goed idee, in de spiegel mijn blik en houding hierin oefenen.
inkijk74 schreef:
11-01-2019 22:38
Jij: Ho! Stop! Nee! En dan het juiste resolute gezicht erbij en ook het stop teken!
Maar probleem is wel dat dit op mijn werk plaatsvindt he, waar meestal andere collega's bij zijn.
Dus echt opvallend en hard daar 'Ho! Stop! gaan roepen met een stopteken kan denk ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Dina80 schreef:
11-01-2019 22:45
Maar probleem is wel dat dit op mijn werk plaatsvindt he, waar meestal andere collega's bij zijn.
Dus echt opvallend en hard daar 'Ho! Stop! gaan roepen met een stopteken kan denk ik niet.
Dat maakt het toch eigenlijk juist gemakkelijker, dan kun je rustig een mailtje sturen met:

Beste x,

zou je me niet meer willen omhelzen. Ik vind dat niet prettig. Omdat het wat lullig is om je hierop aan te spreken waar anderen bij zijn, doe ik het via de mail.

Groet,
Dina80
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Dina80 schreef:
11-01-2019 22:45
Maar probleem is wel dat dit op mijn werk plaatsvindt he, waar meestal andere collega's bij zijn.
Dus echt opvallend en hard daar 'Ho! Stop! gaan roepen met een stopteken kan denk ik niet.
Het hoeft ook niet hard, maar wel duidelijk en resoluut.

Op een gegeven moment heb je zoiets van "nu is het genoeg"

Je hebt al veel bereikt, maar Je gaat voor de 10.
tonkje schreef:
11-01-2019 22:55
Dat maakt het toch eigenlijk juist gemakkelijker, dan kun je rustig een mailtje sturen met:

Beste x,

zou je me niet meer willen omhelzen. Ik vind dat niet prettig. Omdat het wat lullig is om je hierop aan te spreken waar anderen bij zijn, doe ik het via de mail.

Groet,
Dina80
Dat heb ik al eens op ongeveer die manier aan haar laten weten, wel met een iets minder directe formulering, maar wel met diezelfde boodschap.
Echter toen zei ze de keer daarop dat we elkaar zagen: 'Een omhelzing moet toch gewoon kunnen?'
En toen heb ik, heel stom, maar ik kon niet goed meer nadenken toen ze voor me stond, 'ja' gezegd.
Waarop ze me omhelsde. Ik heb toen dus eigenlijk een soort 'toestemming' gegeven.
Of eigenlijk meer: mijn 'verbod' ingetrokken.
anoniem_63a904d38f0f6 wijzigde dit bericht op 11-01-2019 23:03
0.18% gewijzigd
inkijk74 schreef:
11-01-2019 22:56
Op een gegeven moment heb je zoiets van "nu is het genoeg"
Ja, het moet nu echt klaar zijn.
Ik heb nu ook, of dat zou in ieder geval moeten, meer zelfwaarde dan een jaar geleden.
Het past eigenlijk niet meer bij wie ik nu ben, om dit soort situaties in stand te houden.
Ik zie het trouwens al voor me, als zo'n verkeersregelaar van vroeger, met mijn arm recht vooruit 'HO! STOP!' :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel eens een training martial arts/zelfverdediging gedaan?

Daar doet het mij aan denken.
Alle reacties Link kopieren
@Dina80: Deze vrouw leert jou uiteindelijk om voor jezelf op te komen.

Niet op een softe, fluffy manier, maar op een ietwat hardhandige manier.
inkijk74 schreef:
11-01-2019 23:07
Heb je wel eens een training martial arts/zelfverdediging gedaan?

Daar doet het mij aan denken.
Nee joh, ze bedoelt het toch op zich nog steeds als genegenheid.
Er zit niets slechts achter, alleen blijkbaar nogal vanuit zichzelf denkend en mijn gevoel blijkbaar niet zo belangrijk vinden, of er te gemakkelijk over denken.
Niet dat ik er nou zelfverdediging op moet toepassen, het is geen #metoo.
Hoewel ik soms weleens denk: Als het een man was zou je er sneller #metoo bij denken. Bij vrouwen onderling is er een groot grijs gebied waarin zogenaamd alles maar moet kunnen onder het mom van genegenheid tonen, maar ondertussen als de ander daar dan moeite heeft is het best lastig om dat aan te geven, vind ik.
inkijk74 schreef:
11-01-2019 23:11
@Dina80: Deze vrouw leert jou uiteindelijk om voor jezelf op te komen.

Niet op een softe, fluffy manier, maar op een ietwat hardhandige manier.
Ik zal inderdaad hierin wat botter moeten zijn dan ik eigenlijk wil, of wat eigenlijk bij me past.
Maar soms is dat nodig.
Ik heb dat bij wel meer mensen moeten doen de laatste tijd.
Ik ben meer voor mijn belang opgekomen en daar ben ik ook een paar mensen mee 'verloren' en een paar mensen vinden mij nu 'stom'. Daar moet ik dan mee om leren gaan. Maar zoals al eerder hier gezegd: Dat is niet mensen verliezen, maar een schifting maken.
Alle reacties Link kopieren
Dina80 schreef:
11-01-2019 23:00
.......... omhelzing moet toch gewoon kunnen?'
En toen heb ik, heel stom, maar ik kon niet goed meer nadenken toen ze voor me stond, 'ja' gezegd.
Sorry Dina80, hier moet ik wel een van gniffelen.

The soap goes on....
Alle reacties Link kopieren
Dina80: ik bedoelde iets anders: zij leert jou om voor jezelf op te komen (zonder dat ze dat zelf bewust is).

En dat leren gaat niet makkelijk, maar met schokken

Of: door haar leer je uiteindelijk voor jezelf op te komen.
inkijk74 schreef:
11-01-2019 23:21
Sorry Dina80, hier moet ik wel een van gniffelen.

The soap goes on....
Ja, op deze manier komt er geen einde aan.
Dus dat moet doorbroken worden.
Ik moest ook met haar in een lift staan en keek via de spiegel.
Toen dacht ik aan die berichtjes met Esla laatst, over dat in de lift staan en via de spiegel elkaar aankijken.
inkijk74 schreef:
11-01-2019 23:24
En dat leren gaat niet makkelijk, maar met schokken.
Inderdaad, niet helemaal in en rechte lijn.
Soms met veel vooruitgang in korte tijd, maar dan toch weer een stap terug of stagnatie.
Ach, zolang we het maar blijven proberen, en niet opgeven.

Niet laten ontmoedigen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven