Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig. Ik koop al niet zoveel, maar de laatste jaren wel weer meer kleding, dus ik doe nu even een tijdje een 'koop geen kleding challenge'.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt koopverslaafd. Hoop dit jaar eindelijk eens te kunnen sparen anders kan ik nooit een verhuizing betalen. Ik leef er bijna voor om spullen te kopen als ik eerlijk ben hoe oppervlakkig dat ook is.. Kijk zelfs op sites als ik niets nodig heb of er misschien toch iets leuks opstaat. Dat wordt een hoop boeken lezen en andere bezigheden zoeken dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
Misschien voor je zelf eens bedenken waarom je zo veel koopt.

Maak een lijstje met voordelen van niet veel kopen en kijk daar af en toe eens naar om jezelf te motiveren.

Kijk de docu The true cost op Netflix.
En de driedelige serie De Prijsvechter van de VPRO: https://www.vpro.nl/programmas/prijsvechter.html
Dit is voor mij een reden om geen spullen meer te kopen, misschien vind jij het ook belangrijk en helpt het jou met minder onnodige spullen te kopen.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
11-01-2019 20:56
Misschien voor je zelf eens bedenken waarom je zo veel koopt.

Maak een lijstje met voordelen van niet veel kopen en kijk daar af en toe eens naar om jezelf te motiveren.

Kijk de docu The true cost op Netflix.
En de driedelige serie De Prijsvechter van de VPRO: https://www.vpro.nl/programmas/prijsvechter.html
Dit is voor mij een reden om geen spullen meer te kopen, misschien vind jij het ook belangrijk en helpt het jou met minder onnodige spullen te kopen.
Wat interessant die documentaire dank je wel. Ga ik zeker kijken. Ik weet de redenen wel waarom ik veel koop en kijk nu ook naar alternatieven om daar tegenover te zetten. Het is niet alleen kopen wat het probleem is maar ook vaak browsen op sites om naar spullen te kijken..
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee. Hier valt het mee met gewone aankopen. maar de boodschappen zijn teveel en te duur..
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook mee. Het afgelopen jaar heb ik aan zo ongeveer alles teveel geld uitgegeven, behalve aan kleding. Vooral op boodschappen wil ik bezuinigen en ik wil geen tijdschriften meer kopen (ik kocht veel dure tijdschriften). Verder geen dure apparaten meer en geen verzorgingsproducten die belachelijk duur zijn (allemaal van die natuurlijke en eco-producten, heel goed maar verrekte duur).
Ik volg graag :). Wil 75 euro per maand sparen
Alle reacties Link kopieren
Even een tip als je een tablet hebt, voor 1 euro kun je drie maanden lang gratis tijdschriften lezen. De app heet readly. Na afsluiten abonnement kun je met een weer opzeggen
Echt bijna alles staat erop
pamelacourson schreef:
11-01-2019 22:50
Ik doe ook mee. Het afgelopen jaar heb ik aan zo ongeveer alles teveel geld uitgegeven, behalve aan kleding. Vooral op boodschappen wil ik bezuinigen en ik wil geen tijdschriften meer kopen (ik kocht veel dure tijdschriften). Verder geen dure apparaten meer en geen verzorgingsproducten die belachelijk duur zijn (allemaal van die natuurlijke en eco-producten, heel goed maar verrekte duur).
Alle reacties Link kopieren
En wat verzorgingproducten betreft gebruik ik alleen tretinoine en zonnebrandcreme. Dat zijn bewezen de beste anti-verouderings producten die je kunt gebruiken. Verder een milde reiniger en een goedkope moisturizer. That's it. De rest is niet bewezen en eigenlijk geldklopperij
pamelacourson schreef:
11-01-2019 22:50
Ik doe ook mee. Het afgelopen jaar heb ik aan zo ongeveer alles teveel geld uitgegeven, behalve aan kleding. Vooral op boodschappen wil ik bezuinigen en ik wil geen tijdschriften meer kopen (ik kocht veel dure tijdschriften). Verder geen dure apparaten meer en geen verzorgingsproducten die belachelijk duur zijn (allemaal van die natuurlijke en eco-producten, heel goed maar verrekte duur).
Alle reacties Link kopieren
Teddy13 schreef:
12-01-2019 00:55
Even een tip als je een tablet hebt, voor 1 euro kun je drie maanden lang gratis tijdschriften lezen. De app heet readly. Na afsluiten abonnement kun je met een weer opzeggen
Echt bijna alles staat erop
Thanks!
Ik zie altijd veel initiatieven van mensen om aan de uitgavenkant te beknibbelen, maar als het enigszins mogelijk is, is de inkomstenkant vergroten een stuk effectiever. Klein avondbaantje of weekendbaantje erbij en je hebt zo een paar honderd euro per maand extra om te sparen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik voor iets wilde sparen dan heeft het mij altijd goed geholpen om daarvan een foto aan de muur te hangen en dan alle winkels te mijden.

Als je alleen bent kan je vaak je doel al bereiken door een maand extreem zuinig te gaan leven; desnoods op afgeprijsd brood met pindakaas en zelfgebakken frites met mayonaise. Of als je toch te dik bent, die maand te gaan lijnen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel lang dubbele baantjes gehad maar zit momenteel afgekeurd thuis. Daardaar kan ik wel al mijn spullen alvast uitzoeken en op marktplaats zetten.Maar je hebt gelijk, absoluut een goede tip.
-jolijn- schreef:
12-01-2019 07:55
Ik zie altijd veel initiatieven van mensen om aan de uitgavenkant te beknibbelen, maar als het enigszins mogelijk is, is de inkomstenkant vergroten een stuk effectiever. Klein avondbaantje of weekendbaantje erbij en je hebt zo een paar honderd euro per maand extra om te sparen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga inderdaad proberen zuinig te eten. Ik heb net twee jaar op frites geleefd dus dat ga ik juist even niet doen 😆Ik heb wel een vooroordeel dat ik zo'n moodboard een beetje mutserig vind in de categorie live love laugh maar mss moet ik het eens proberen. Heb ook gehoord dat visualiseren goed werkt en wat ik of nu toe visualiseerde waren pakketten van de sissy-boy home afdeling en dat ging aardig goed.
retrostar schreef:
12-01-2019 08:57
Als ik voor iets wilde sparen dan heeft het mij altijd goed geholpen om daarvan een foto aan de muur te hangen en dan alle winkels te mijden.

Als je alleen bent kan je vaak je doel al bereiken door een maand extreem zuinig te gaan leven; desnoods op afgeprijsd brood met pindakaas en zelfgebakken frites met mayonaise. Of als je toch te dik bent, die maand te gaan lijnen.
-jolijn- schreef:
12-01-2019 07:55
Ik zie altijd veel initiatieven van mensen om aan de uitgavenkant te beknibbelen, maar als het enigszins mogelijk is, is de inkomstenkant vergroten een stuk effectiever. Klein avondbaantje of weekendbaantje erbij en je hebt zo een paar honderd euro per maand extra om te sparen.
Als je een gat in je hand hebt, heeft meer inkomen genereren weinig zin.

Uit ervaring weet ik, dat als je een paar honderd euro meer te besteden hebt, je juist het gevoel geeft dat je rijker bent, en meer gaat spenderen.

Het gaat om de mindset, toen ik eenmaal door had, dat ik mijn zuur verdiende centen uitgaf aan onzin ben ik accuut gestopt. Ik weiger om het geld waarvoor ik vroeg op moet staan, de hele dag op kantoor moet zitten, om het nog langer te spenderen aan onzin spul.
Ik koop en doe dingen met mijn geld die ik echt de moeite waard vind, een dure tijdschrift als de Linda laat ik dus rustig in de schappen liggen, ik weet hoe ik mijn leven sjue en glans moet geven, daar heb ik Linda niet voor nodig.
anoniem_325195 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 10:28
0.05% gewijzigd
Ik doe graag mee aan de challenge.
Ik hoop op de boodschappen te besparen door beter en effecienter in te kopen.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
12-01-2019 07:55
Ik zie altijd veel initiatieven van mensen om aan de uitgavenkant te beknibbelen, maar als het enigszins mogelijk is, is de inkomstenkant vergroten een stuk effectiever. Klein avondbaantje of weekendbaantje erbij en je hebt zo een paar honderd euro per maand extra om te sparen.
Uitgaven aanpassen is makkelijker dan inkomsten. Maar je moet wel je mindset veranderen, en niet bij elk stom ding dat je koopt denken “ik leef maar 1 keer en moet toch kunnen genieten”. Want je leven is echt niet veel beter met dat broodje wat je koopt, of nog een kledingstuk, of toch weer uit eten.

Bij mij ging niks kopen heel makkelijk vlak voor ik ging backpacken. Bij alles stelde ik mezelf de vraag “Heb ik dit nodig voor mijn reis?” Nee, laten liggen dus. Tijdens mijn reis niks gekocht omdat het niet in mn backpack paste, en daarna heb ik het altijd makkelijk gevonden niks uit te geven. Ik vind alles maar rommel.
Kumiko schreef:
12-01-2019 09:44
Als je een gat in je hand hebt, heeft meer inkomen genereren weinig zin.

Uit ervaring weet ik, dat als je een paar honderd euro meer te besteden hebt, je juist het gevoel geeft dat je rijker bent, en meer gaat spenderen.

Het gaat om de mindset, toen ik eenmaal door had, dat ik mijn zuur verdiende centen uitgaf aan onzin ben ik accuut gestopt. Ik weiger om het geld waarvoor ik vroeg op moet staan, de hele dag op kantoor moet zitten, om het nog langer te spenderen aan onzin spul.
Ik koop en doe dingen met mijn geld die ik echt de moeite waard vind, een dure tijdschrift als de Linda laat ik dus rustig in de schappen liggen, ik weet hoe ik mijn leven sjue en glans moet geven, daar heb ik Linda niet voor nodig.
Mooi bericht !
Voor mij ook wel een eye opener.
Dat ik dingen met zoveel gemak koop, maar daar wel uren voor moet werken. Daar sta ik vaak niet bij stil.

Mijn Challenge: * €100 euro per maand sparen en alles wat ik overhou per maand ook naar spaarrekening.
* Voordat ik wat koop goed nadenken of ik het wel echt nodig heb of echt heel graag wil en hierdoor minder impulsaankopen.
Alle reacties Link kopieren
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb nu minder te besteden maar maak altijd alles op. Ook als ik 3000 euro per maand heb wat ook weleens voorgekomen is. Ik leen trouwens vaal een stapel tijdschriften bij de bieb maar dan moet je het niet erg vinden dat je nog kunt zien wat de vorige lener voor lunch gegeten heeft terwijl ze door de Linda bladerde.

Vandaag helaas gezwicht. Wilde 1 item vervangen ( zelfbruiner) en heb meteen 5 producten gekocht waaronder mac concealer, een glycolic scrub en een gezichtsolie van the ordinary. Shit. Ik wil in ieder geval 100 euro gespaard hebben aan het eind van de maand en daarna 200 per maand.
Kumiko schreef:
12-01-2019 09:44
Als je een gat in je hand hebt, heeft meer inkomen genereren weinig zin.

Uit ervaring weet ik, dat als je een paar honderd euro meer te besteden hebt, je juist het gevoel geeft dat je rijker bent, en meer gaat spenderen.

Het gaat om de mindset, toen ik eenmaal door had, dat ik mijn zuur verdiende centen uitgaf aan onzin ben ik accuut gestopt. Ik weiger om het geld waarvoor ik vroeg op moet staan, de hele dag op kantoor moet zitten, om het nog langer te spenderen aan onzin spul.
Ik koop en doe dingen met mijn geld die ik echt de moeite waard vind, een dure tijdschrift als de Linda laat ik dus rustig in de schappen liggen, ik weet hoe ik mijn leven sjue en glans moet geven, daar heb ik Linda niet voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
Even offtopic, maar het leest veel fijner als je het ge-quote-te boven jouw reactie plaats ipv eronder :-P
Alle reacties Link kopieren
Teddy13 schreef:
12-01-2019 18:03
Vandaag helaas gezwicht. Wilde 1 item vervangen ( zelfbruiner) en heb meteen 5 producten gekocht waaronder mac concealer, een glycolic scrub en een gezichtsolie van the ordinary. Shit. Ik wil in ieder geval 100 euro gespaard hebben aan het eind van de maand en daarna 200 per maand.

ik quote hier jouzelf maar even.

Teddy13 schreef:
12-01-2019 00:58
En wat verzorgingproducten betreft gebruik ik alleen tretinoine en zonnebrandcreme. Dat zijn bewezen de beste anti-verouderings producten die je kunt gebruiken. Verder een milde reiniger en een goedkope moisturizer. That's it. De rest is niet bewezen en eigenlijk geldklopperij

Ik begrijp dat nieuwe make-up en verzorgingsspullen kopen leuk is, maar heb je het echt nodig? Maak eerst op wat je hebt en kijk daarna kritisch naar wat je echt nodig hebt. Bij besparen horen nou eenmaal restricties. Net als dat je een dieet volgt, dan kun je ook niet én 2 koekjes én een zak chips eten.
Teddy, wellicht is het nog mogelijk de bestelling te annuleren of het terug te sturen onder het mom van 'verkeerde bestelling geplaatst'?

Zelf heb ik bij Paula's Choice ooit het verkeerde product besteld en terug sturen was geen probleem. Ik zou zeggen, probeer het!
Ik wil ook mee doen. Elke maand wil ik mezelf toch 'verwennen' met spullen en dat kost me toch erg veel geld.
Alle reacties Link kopieren
Teddy13 schreef:
12-01-2019 18:03

Vandaag helaas gezwicht. Wilde 1 item vervangen ( zelfbruiner) en heb meteen 5 producten gekocht waaronder mac concealer, een glycolic scrub en een gezichtsolie van the ordinary. Shit. Ik wil in ieder geval 100 euro gespaard hebben aan het eind van de maand en daarna 200 per maand.
Je begint zelf een topic over no-buy-challenge en kort daarna koop je gelijk een hoop rommel. Beetje zwak hoor. Inderdaad terugbrengen die zooi en je eigen challenge wat serieuzer nemen. Of niet, maar dan zul je ook nooit gaan sparen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven