Polarisatie, government shutdown.

07-01-2019 16:06 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de VS is de polarisatie dusdanig doorgedreven dat de twee partijen elkaar niks gunnen. Al sinds Clinton’s presidentschap neemt deze polarisatie steeds verder toe, met het steeds vaker sluiten van de overheid als gevolg. Trump wil persé een muur hebben, de Democraten willen alles behalve een muur. Toch willen beide partijen de grensbewaking uitbreiden. Niet alleen tegen immigratie, maar ook tegen drugshandel en terrorisme. Beide partijen gunnen elkaar echter niks, en dus gooien ze de boel op slot.

Ook in Nederland loopt de polarisatie op en nemen steeds meer mensen het complete pakket af, zonder eigen stadpunten.

Er is sprake van hyperpartijdigheid.

Hyperpartijdigheid houdt in dat je eigen ‘partij’ automatisch goed is en de ‘tegenpartij’ automatisch slecht, zodat je niet over je eigen standpunten hoeft na te denken. De waarheid is immers toch eeuwig en onveranderlijk. En het zijn juist de extreme figuren, die altijd maar weer hun mening komen geven in een discussieprogramma, die hyperpartijgangers zijn. Zij menen alles zeker te weten, over het klimaat, over de islam, over de vluchtelingencrisis, terwijl ze hun gebrek aan deskundigheid gewoon lopen te overschreeuwen met hun apodictische geneuzel, dat alleen goedgelovige onwetenden en de reeds overtuigden overtuigt.
(van jalta.nl)
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Ja joh
Het gaat in deze niet om het niet gunnen.
Normaal vind ik de democraten stom maar in deze hebben ze gewoon gelijk.
Die hele “wall” van trump is puur een monument voor white nationalism. Het is compleet idioot en dient geen enkele doel. Zelfs de republikeinen vinden het steeds moeilijker om die stomme wall te verdedigen. Helemaal nu dat er geen caravan meer onderweg is.

Na de hele act van Trump van een paar weken geleden waarin hij aangaf alle verantwoordelijkheid te willen dragen voor de shutdown is er voor de democraten geen enkele reden om een compromis te sluiten. Niet alleen om dwars te liggen maar puur omdat die hele wall nutteloos is.

Trump zal deze L echt moeten nemen. Er is geen enkele scenario waarin de democraten ongelijk kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
07-01-2019 17:13
Het gaat in deze niet om het niet gunnen.
Normaal vind ik de democraten stom maar in deze hebben ze gewoon gelijk.
Die hele “wall” van trump is puur een monument voor white nationalism. Het is compleet idioot en dient geen enkele doel. Zelfs de republikeinen vinden het steeds moeilijker om die stomme wall te verdedigen. Helemaal nu dat er geen caravan meer onderweg is.

Na de hele act van Trump van een paar weken geleden waarin hij aangaf alle verantwoordelijkheid te willen dragen voor de shutdown is er voor de democraten geen enkele reden om een compromis te sluiten. Niet alleen om dwars te liggen maar puur omdat die hele wall nutteloos is.

Trump zal deze L echt moeten nemen. Er is geen enkele scenario waarin de democraten ongelijk kunnen krijgen.
De Democraten hebben de grens met Mexico ook steeds verder beveiligd en in hun huidige voorstel stellen ze ook verdere beveiliging voor.

Inderdaad is de muur een symbool voor Trump. Een muur kán op sommige plekken effectief zijn, maar omdat Trump er een symbool van heeft gemaakt is het voor de Democraten ook een symbool geworden.

Maar het is niet alleen de muur. Ieder onderwerp veroorzaakt dezelfde polarisatie, of het nu klimaat is, gezondheidszorg, infrastructuur, welfare of wat dan ook.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
En wie is er de dupe van...
Alle reacties Link kopieren
Hannie85 schreef:
07-01-2019 18:46
En wie is er de dupe van...
De burgers, maar zij zijn het die de culture wars aan de basis uitvechten en de polariserende politici kiezen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
07-01-2019 19:10
De burgers, maar zij zijn het die de culture wars aan de basis uitvechten en de polariserende politici kiezen.
het is natuurlijk ook vreselijk lastig omdat iedere staat een andere wet heeft.
zelfs een stad kan een andere wet hebben dan de staat.

zo mag je in Arizona bijv maar 1 jaar van je leven in de bijstand, in sommige andere staten veel langer.

Obama zette 2,5 miljoen illegalen uit, Trump wil die muur verbeteren.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
07-01-2019 17:13
Het gaat in deze niet om het niet gunnen.
Normaal vind ik de democraten stom maar in deze hebben ze gewoon gelijk.
Die hele “wall” van trump is puur een monument voor white nationalism. Het is compleet idioot en dient geen enkele doel. Zelfs de republikeinen vinden het steeds moeilijker om die stomme wall te verdedigen. Helemaal nu dat er geen caravan meer onderweg is.

Die muur staat er al gedeeltelijk en waar hij staat is hij effectief.
Ze zullen iets moeten doen aan de toevloed van illegalen en drugssmokkel.

https://www.npostart.nl/de-muur/01-05-2018/BV_101388195
De NPO maakte een documentaire over de muur.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
07-01-2019 20:58
Die muur staat er al gedeeltelijk en waar hij staat is hij effectief.
Ze zullen iets moeten doen aan de toevloed van illegalen en drugssmokkel.

https://www.npostart.nl/de-muur/01-05-2018/BV_101388195
De NPO maakte een documentaire over de muur.
dan kunnen ze beter iets doen aan het enorme drugsprobleem in de VS.
want zolang die vraag daar zo groot is blijven die drugs echt wel komen.
Mexico heeft problemen vanwege de doorvoer naar de VS.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
07-01-2019 22:09
dan kunnen ze beter iets doen aan het enorme drugsprobleem in de VS.
want zolang die vraag daar zo groot is blijven die drugs echt wel komen.
Mexico heeft problemen vanwege de doorvoer naar de VS.
Het is en/en
Illegalen en drugs

En ja ze moeten wat doen aan het gebruik (afnemers kant) en aan de aanvoer (aanbod zijde)

Ik denk persoonlijk dat legaliseren de enige goede oplossing is.
40 jaar war on drugs heeft weinig opgeleverd, ja volle gevangenissen meer niet.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
07-01-2019 22:55
Het is en/en
Illegalen en drugs

En ja ze moeten wat doen aan het gebruik (afnemers kant) en aan de aanvoer (aanbod zijde)

Ik denk persoonlijk dat legaliseren de enige goede oplossing is.
40 jaar war on drugs heeft weinig opgeleverd, ja volle gevangenissen meer niet.
er zijn in de VS zoveel medicijn verslaafden die niet eens de zwaardere banen aankunnen.
op farms bijv, je kunt die mensen niet met zware machines laten omgaan.
en die medicijn verslaving leidt weer tot drugsverslaving.

dus op die boerderijen, en ook in hotels kunnen ze niet zonder illegalen.

en of je harddrugs moet legaliseren, ik denk het niet.
wiet is nu in veel staten legaal, veel mensen lopen op straat te blowen.

een vriend van mij zit in zijn maag met personeel wat stoned aan het werk gaat, allemaal onder het mom van medicinaal.
met legale heroine en meth wordt dat probleem alleen maar groter.

volgens mij kunnen ze beter het gigantische medicijn gebruik daar aanpakken.
maar ja, dat zal de farmaceutische industrie niet leuk vinden.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
07-01-2019 23:10
er zijn in de VS zoveel medicijn verslaafden die niet eens de zwaardere banen aankunnen.
op farms bijv, je kunt die mensen niet met zware machines laten omgaan.
en die medicijn verslaving leidt weer tot drugsverslaving.

dus op die boerderijen, en ook in hotels kunnen ze niet zonder illegalen.

en of je harddrugs moet legaliseren, ik denk het niet.
wiet is nu in veel staten legaal, veel mensen lopen op straat te blowen.

een vriend van mij zit in zijn maag met personeel wat stoned aan het werk gaat, allemaal onder het mom van medicinaal.
met legale heroine en meth wordt dat probleem alleen maar groter.

volgens mij kunnen ze beter het gigantische medicijn gebruik daar aanpakken.
maar ja, dat zal de farmaceutische industrie niet leuk vinden.
Ik heb de wijsheid niet in pacht maar je moet iets doen.
Zolang illegalen allerlei werkzaamheden gaan doen die anders legaal gedaan worden door mensen die nu medicijnverslaafd zijn (of aan iets anders) komt er geen oplossing.

In Europa hebben we heroïne, LSD etc. ook onder controle gekregen, dat moet in de VS toch ook mogelijk zijn?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
08-01-2019 19:37
Ik heb de wijsheid niet in pacht maar je moet iets doen.
Zolang illegalen allerlei werkzaamheden gaan doen die anders legaal gedaan worden door mensen die nu medicijnverslaafd zijn (of aan iets anders) komt er geen oplossing.

In Europa hebben we heroïne, LSD etc. ook onder controle gekregen, dat moet in de VS toch ook mogelijk zijn?
In de VS is het beleid veel repressiever. Niet voor niets heeft de VS de grootste gevangenispopulatie ter wereld. De straf en geweldcultuur in de VS zal geen oplossing bieden. Ook het institutioneel racisme in de VS draagt bij aan de drugs- en gevangenisproblematiek.

Verder scoort de VS behoorlijk laag op de diverse geluksindexen, vaak ver onder die van de West Europese landen. Wellicht hebben veel Amerikanen vanwege een lager geluksgevoel ook meer behoefte om hun toevlucht tot drugs en medicatie te nemen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
De VS is nu juist een land bij uitstek waarbij het dagelijkse bestuur drijft op burgerparticipatie en burgerinitiatieven. De hele federale en lokale politieke structuur is ingericht op zo min mogelijk staatsbemoeienis. Op federaal niveau is het dan wel een penduledemocratie, hoeveel slechter dat is dan onze variant? Hier is de civil society op sterven na dood sinds de ontzuiling.

In de VS slingeren ze van het ene extreme naar het andere extreme, bij ons polderen ze elkaar vleugellam. Het komt uiteindelijk neer op het in balans houden van de extremen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Kukita-Del-Barrio schreef:
07-01-2019 17:13
Na de hele act van Trump van een paar weken geleden waarin hij aangaf alle verantwoordelijkheid te willen dragen voor de shutdown is er voor de democraten geen enkele reden om een compromis te sluiten. Niet alleen om dwars te liggen maar puur omdat die hele wall nutteloos is.
Ik denk dat je ongelijk hebt. Zelfs Cher kwam vandaag met een logische vraag/oplossing: let him have it.

Het is een marginaal bedrag vergeleken bij wat er in totaal uitgaat (bijv. aan defensie), dus waarom liggen de Dems zo te spartelen?
Dat vind ik dan weer verdacht, als men zo hard gilt dat iets niet werkt, maar niet de schouders wil ophalen onder het mom: 'dan doe je maar, maar ik heb het je gezegd.' dan is men juist erg bang dat het WEL werkt, en dat men daar een probleem mee heeft.
De Dems importeren al decennia lang stemvolk, lang legale en illegale weg. Ik denk dat daar voor hen het probleem zit. Minder migranten is minder stemmen. Door het 2 partijen stelsel heeft men minder last van DENKers die hun eigen zetels pakken.

Is kennelijk ook onderzocht en bewezen: immigrant Latino's stemmen op Democraten.
http://www.pewresearch.org/fact-tank/20 ... democrats/
Alle reacties Link kopieren
Ikea heeft de oplossing:

Afbeelding

(De Speld)
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Speld is vaak goed :biggrin:

Het standpunt van de Dems is heel raar. Afgezien van het feit dat ze al jaren zelf om meer geld vragen voor grensbewaking, is natuurlijk de grote vraag WAAR BEN JE BANG VOOR?

Wat is het ergste dat er kan gebeuren als de muur niet werkt?
Dat er 5 miljard is verkloot. 11 maanden geleden werd er met steun van de Dems 300 miljard extra op het budget gegooid.

https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/art ... jard-erbij

We hebben het dan dus over wat men vorig jaar in minder dan een week extra uitgaf. Why zo principieel opeens?
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
12-01-2019 01:44
Speld is vaak goed :biggrin:

Het standpunt van de Dems is heel raar. Afgezien van het feit dat ze al jaren zelf om meer geld vragen voor grensbewaking, is natuurlijk de grote vraag WAAR BEN JE BANG VOOR?

Wat is het ergste dat er kan gebeuren als de muur niet werkt?
Dat er 5 miljard is verkloot. 11 maanden geleden werd er met steun van de Dems 300 miljard extra op het budget gegooid.

https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/art ... jard-erbij

We hebben het dan dus over wat men vorig jaar in minder dan een week extra uitgaf. Why zo principieel opeens?

Beetje principe, iets om je tegen af te zetten.
De democraten liggen politiek natuurlijk op apegapen, geen goede lijsttrekker, Trump die - door een goedlopende economie - kans maakt om herkozen te worden.

In de achterban van de democraten veel migranten uit Latijns Amerika die die muur niet zien zitten.
En daarbij komt dat het een van de laatste verkiezings-beloftes is die Trump nog niet heeft waargemaakt.

Vergelijk het met de dividendbelasting, dat ging om ongeveer 2 miljard op een begroting van 285 miljard maar een geschenk voor de oppositie
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
12-01-2019 01:44
Speld is vaak goed :biggrin:

Het standpunt van de Dems is heel raar. Afgezien van het feit dat ze al jaren zelf om meer geld vragen voor grensbewaking, is natuurlijk de grote vraag WAAR BEN JE BANG VOOR?

Wat is het ergste dat er kan gebeuren als de muur niet werkt?
Dat er 5 miljard is verkloot. 11 maanden geleden werd er met steun van de Dems 300 miljard extra op het budget gegooid.

https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/art ... jard-erbij

We hebben het dan dus over wat men vorig jaar in minder dan een week extra uitgaf. Why zo principieel opeens?
Waarom opeens een zinloos Engels woordje? ;)

Maar inderdaad, het is een principekwestie voor beide partijen. Trump zou kunnen denken over andere, en wellicht betere, oplossingen dan een muur (die ook een ecologische barrière zou zijn) en de Democraten zouden kunnen denken over de muur.
Beiden zijn niet rationeel en laten onderbuikgevoelens regeren. Het is verworden tot een wedstrijdje verpiesen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Een wat cynisch bij-effect is dat ook de mensen van de Transport Security Administration (TSA) niet betaald krijgen en zich massaal ziek melden of ontslag nemen. Dat is een veel groter probleem voor de veiligheid dan een muur bij Mexico die er in feite al staat.
oudebaas schreef:
12-01-2019 09:22
Waarom opeens een zinloos Engels woordje? ;)

Maar inderdaad, het is een principekwestie voor beide partijen. Trump zou kunnen denken over andere, en wellicht betere, oplossingen dan een muur (die ook een ecologische barrière zou zijn) en de Democraten zouden kunnen denken over de muur.
Beiden zijn niet rationeel en laten onderbuikgevoelens regeren. Het is verworden tot een wedstrijdje verpiesen.
Trump is in het zadel gekomen door zijn belofte dat hij de muur gaat bouwen. En lawaaimakers rechts in het spectrum (oa Ann Coulter) herinneren hem er voortdurend aan. Dus Trump zal niet zo snel buigen.

Andere tijden:
https://youtu.be/7NjNL4Nsa4Q

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven